مجهزترین مرکز آموزشی

همه چیز درباره انواع سبک‌های عکاسی حرفه‌ای

  0
 1479

امروزه عکاسی جزئی لاینفک از زندگی روزمره ما شده است؛ از رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها گرفته تا کل دنیای دیجیتال و تبلیغات، تقریباً می‌توان در همه جا ردپای عکاسی را مشاهده کرد. زمانی مغازه‌داران برای فروش اجناس خود، سعی می‌کردند آن‌ها را به بهترین شیوه در ویترین‌های مغازه‌های خود بچینند اما امروز کافی است به صورت حرفه‌ای از اجناس خود عکس بگیرند تا فروش خود را چندین برابر کنند.

همین امر نشان می‌دهد که امروزه عکاسی مورد توجه بوده و حرفه پردرآمدی به شمار می‌آید. ما در آموزشگاه سفیر قرن انواع سبک عکاسی را در سطح حرفه‌ای آموزش می‌دهیم اما مهم این است که قبل از شرکت در دوره‌های آموزشی سفیر قرن، با انواع سبک عکاسی آشنا شوید. در این صورت راحت‌تر می‌توانید درباره سبک مورد علاقه خود تصمیم بگیرید.

سبک‌های عکاسی انواع مختلفی دارند. در واقع مهارت‌های عکاسی آنقدر گسترده هستند که فرد نهایتاً می‌تواند در یک یا چند سبک مهارت کسب کند اما آشنایی با انواع سبک عکاسی حرفه‌ای، دیدگاه فرد را نسبت به دنیای عکاسی باز می‌کند. زیرا هرکدام از سبک‌های عکاسی ترفندها و پیچ‌وخم‌های خاص خود را دارند که باعث مجزا شدن آن‌ها از دیگر سبک‌ها می‌شود. در این مقاله از سفیر قرن قصد داریم شما را با ژانرهای مختلف عکاسی حرفه‌ای که از دیدگاه‌ها و نگرش‌های مختلف نشات می‌گیرند، آشنا کنیم.

معرفی انواع ژانرها و سبک‌های عکاسی

معمولاً بیشتر عکاسان تنها در یک یا دو سبک عکاسی تخصص دارند اما آشنایی با انواع سبک عکاسی باعث می‌شود افراد در زمینه تخصصی خود موفق‌تر باشند. زیرا مهارت‌های فنی و خلاقانه در عکاسی حرفه‌ای، معمولاً مستلزم آشنایی با چندین ژانر عکاسی هستند؛ چرا که با پیشرفت در یک سبک عکاسی، می‌توانید درس‌ها و تکنیک‌های ارزشمندی را بیاموزید و همین باعث می‌شود در سبک‌های دیگر نیز حرفی برای گفتن داشته باشید.

آیا تمایل دارید به صورت حرفه ای عکاسی بیاموزید؟ همین حالا برای ثبت نام در  دوره آموزش عکاسی آموزشگاه سفیر قرن، با ما تماس بگیرید.

سبک عکاسی خیابانی (Street photography)

در سبک عکاسی خیابانی، برش‌هایی از زندگی در فضاهای شهری مانند پارک‌ها، پیاده‌روها و خیابان‌ها به تصویر کشیده می‌شود. عکس‌های خیابانی خوب باید در لحظه گرفته شوند و تعاملات معمولی و عادی را به تصویر بکشند. در ضمن، عکس‌های خیابانی باید بینندگان را به یاد چیزهایی بیندازند که در غیر این صورت، به راحتی از کنار آن‌ها عبور می‌کنند. عکس‌های خیابانی کلاسیک معمولاً سیاه و سفید هستند و با دوربین‌های 35 میلی‌متری ثبت می‌شوند. اما امروزه در عکاسی خیابانی، تقریباً از تمام تجهیزات عکسبرداری و تکنیک‌های پساپردازش استفاده می‌شود.

سبک عکاسی خیابانی Street photography

سبک عکاسی خبری (Photojournalism)

عکاسی خبری راهی برای بیان داستان یک رویداد یا صحنه با ارزش از نظر خبری، با استفاده از عکس است. عکاسی خبری باید تا حد ممکن عینی و فی‌البداهه باشد، زیرا در اینجا ثبت لحظات صریح در زمان آنی، مهم‌تر از گرفتن عکس‌های عالی و بی‌نقص است. معمولاً عکاسان، با امید به ثبت لحظات برنامه‌ریزی شده یا حتی برنامه‌ریزی نشده در رویدادهای فی‌البداهه شرکت می‌کنند.

غالباً کارهای عکاسان خبری در مجلات و روزنامه‌های چاپی و اینترنتی منتشر می‌شود.

سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  دوره آموزش icdl درجه 1

سبک عکاسی خبری Photojournalism

سبک عکاسی منظره (Landscape photography)

سبک عکاسی منظره، در واقع، همان عکاسی محیطی است. این سبک از عکاسی شامل عکسبرداری از یک صحنه طبیعی است که ممکن است بزرگ یا حتی بسیار بزرگ باشد اما معمولاً عکاسی از مناظر کوچک‌تر و نزدیک‌تر ترجیح داده می‌شود؛ این باعث می‌شود که بیننده راحت‌تر با صحنه ارتباط برقرار کند. عکاسی منظره یکی از پرطرفدارترین انواع سبک عکاسی امروزی است که چندین ژانر فرعی از جمله عکاسی از طوفان، عکاسی از مناظر دریایی و غیره را در دل خود جای داده است. عکاسی منظره در یک تعریف گسترده‌‎تر، شامل عکاسی از مناظر شهری و صحنه‌های دست‌ساز نیز می‌شود. هر چند عکاسی منظره به ظاهر ساده به نظر می‌آید، اما تسلط به آن بسیار دشوار است.

دیگر دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  دوره آموزش تعمیرات آیفون تصویری

سبک عکاسی منظره Landscape photography

سبک عکاسی حیات وحش (Wildlife photography)

سبک عکاسی حیات وحش، شرایط شغلی خاصی دارد. یک عکاس حیات وحش باید بسیار صبور بوده و پشتکار بالایی داشته باشد، زیرا این افراد باید ساعت‌ها و بلکه روزها در مکانی منتظر بمانند تا بتوانند بهترین عکس را از سوژه مورد نظر خود بگیرند. آن‌ها غالباً از موجوداتی عکس می‌گیرند که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از آن‌ها دوری کنند. به همین دلیل، این افراد باید به حیوانات علاقه وافری داشته باشند و از نزدیک شدن به آن‌ها واهمه‌ای به دل راه ندهند.

هر چند عکاسی حیات وحش بسیار تخصصی است، اما اگر معمولاً از مناطق بکر عبور می‌کنید و به عکاسی علاقه دارید، می‌توانید شانس خود را برای ثبت لحظات ناب از حضور حیوانات منحصر به فرد امتحان کنید.

معرفی دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  دوره آموزش نصب آنتن مرکزی

سبک عکاسی حیات وحش Wildlife photography

سبک عکاسی پرتره (Portrait photography)

این سبک عکاسی از جمله رایج‌ترین انواع سبک عکاسی به شمار می‌رود که هدف از آن ثبت شخصیت یا حالت یک فرد یا گروه است. در انواع سبک عکاسی پرتره، تصاویر ممکن است طبیعی (بدون اطلاع قبلی)، ژست، تمام قد یا کلوزآپ باشند. اما در حالت کلی، بر روی چشم‌ها و صورت سوژه فوکوس می‌شود. در عکاسی پرتره، نور و پس‌زمینه عکس به انتقال لحن و احساسات آن کمک می‌‎کنند. از انواع سبک عکاسی پرتره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: پرتره‌‎های خانوادگی، عکس‌های نامزدی، هدشات‌های حرفه‌ای و غیره. عکاسان پرتره حرفه‌ای کاری می‌کنند که مشتری احساس راحتی کند و حالتی طبیعی به خود بگیرد، نه حالتی تصنعی و ساختگی. برای آشنایی با ژست عکس نیم رخ به مقاله بهترین ژست‌های عکاسی برای خانم‌ها مراجعه کنید.

سبک عکاسی پرتره Portrait photography

سبک عکاسی طبیعت بی‌جان (Still life photography)

همان‌طور که از نام عکاسی طبیعت بی‌جان مشخص است، موضوع این سبک عکاسی، اشیاء بی‌جان طبیعی یا ساخته دست انسان است. عکاسی طبیعت بی‌جان ممکن است هنری یا تجاری باشد. معمولاً از این شیوه عکاسی در تبلیغات محصول استفاده می‌شود. تصاویر نشان داده شده در کاتالوگ‌ها، مجلات، بیلبوردها، رسانه‌های اجتماعی و ... همگی در زمره عکاسی طبیعت بی‌جان قرار می‌گیرند. در عکاسی طبیعت بی‌جان انتخاب اشیاء، چیدمان و نحوه آرایش آن‌ها و استفاده از نورپردازی به شیوه‌ای حرفه‌ای و خلاقانه، بسیار مهم است.

پیشنهاد دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  دوره آموزش نصب درب اتوماتیک

سبک عکاسی طبیعت بی جان Still life photography

سبک عکاسی نجومی (Astrophotography)

عکاسی نجومی بسیار گسترده است، زیرا از تصاویر ثبت شده با گوشی‌های هوشمند گرفته تا تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ‌ها از اعماق فضا را شامل می‌شود. عکاسی نجومی یکی از بهترین انواع سبک عکاسی برای شروع است، زیرا اندازه و مقیاس سوژه‌های ثبت شده در عکاسی نجومی، تقریباً هر کسی را مبهوت عظمت جهان هستی می‌کنند. اما عکاسی نجومی در عین حال بسیار تخصصی به شمار می‌آید، زیرا اگر با روش‌های نوردهی و پردازش عکس آشنایی نداشته باشید، عکس‌های شما ارزش حرفه‌ای چندانی نخواهند داشت.

در ضمن در یک ژانر فرعی عکاسی نجومی، سوژه عکاسی شامل کهکشان راه شیری به همراه بخشی از زمین به عنوان پس‌زمینه عکس است. این سبک از عکاسی نیز بسیار تخصصی است و به مهارت زیادی نیاز دارد.

سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  دوره آموزش نصب دزدگیر اماکن

سبک عکاسی نجومی Astrophotography

سبک عکاسی تبلیغاتی (Advertising photography)

عکاسی تبلیغاتی، یکی از چالش‌برانگیزترین انواع سبک عکاسی است، زیرا یک عکاس تبلیغاتی باید علاوه بر اینکه در سبک‌های بصری مختلف مهارت داشته باشد، به خوبی با سلایق و ترجیحات مشتریان نیز آشنایی داشته باشد. عکاسی تبلیغاتی، یکی از اصول کلی یک کمپین تبلیغاتی موفق است. عکاسی تبلیغاتی در خدمت برندسازی و تبلیغات است و در صورت موفق بودن، به یک برند کمک می‌کند ره صدساله را یک شبه طی کند.

عکس‌‎های تبلیغاتی، باکیفیت و چشم‌نواز هستند و پیام برند را به مشتریان انتقال می‌دهند. عکاسی تبلیغاتی در عصر دیجیتال، اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. به همین دلیل، بازار کاری بسیار خوبی دارد.

برای شرکت در  دوره آموزش برق ساختمان همین حالا با آموزشگاه سفیر قرن تماس بگیرید.

سبک عکاسی تبلیغاتی Advertising photography

سبک عکاسی صنعتی (Industrial photography)

از دیگر انواع سبک عکاسی، می‌توان به عکاسی صنعتی اشاره کرد. هدف اصلی از عکاسی صنعتی، خدمات‌رسانی به مشاغل فعال در بخش صنعتی است. شرکت‌های مهندسی، تولیدکنندگان، کارخانجات، استارتاپ‌ها و غیره از جمله مشاغلی هستند که به عکاسی صنعتی نیاز دارند. اما سوژه اصلی عکاسی صنعتی، ماشین‌آلات و امکانات تولیدی در مقیاس بزرگ است.

کسانی که در زمینه عکاسی صنعتی کار می‌‎کنند، باید خود را برای فعالیت در هر گونه محیط صنعتی آماده کنند، زیرا آن‌ها ممکن است در یک محیط بسیار آلوده و خطرناک مانند کارخانه‌های چوب‌بری کار کنند و گاهی اوقات نیز باید در کارخانجات تولید مواد غذایی و دارویی و محیط‌های استریل شده فعالیت کنند.

معرفی دوره های کاربردی آموزشگاه سفیر قرن:  کلاس آموزش ادیوس

سبک عکاسی صنعتی Industrial photography

سبک عکاسی مد (Fashion photography)

در انواع سبک عکاسی مدلینگ، از لباس‌ها و کفش‌ها گرفته تا اکسسوری‌های مد به نمایش گذاشته می‌شود و این اقلام به گونه‌ای به تصویر کشیده می‌شوند تا برای مشتریان جذاب‌تر باشند. معمولاً این عکس‌ها در مجلات آنلاین و کانال‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. در اکثر اوقات، افراد به دلیل فرصت‌های خلاقانه زیاد در خلق تصاویر چشم‌نواز و جالب، انواع عکاسی مدلینگ را بر سایر انواع سبک عکاسی ترجیح می‌دهند.

عکاسان مد معمولاً در مکان‌های مختلفی کار می‌کنند؛ از نمایشگاه‌های مد گرفته تا استودیوها و حتی فضاهای باز، تقریباً همه جا فضا برای فعالیت یک عکاس مد خلاق وجود دارد. مهارت‌های مورد نیاز در انواع عکاسی مدلینگ، بسیار شبیه مهارت‌های انواع سبک عکاسی پرتره است. یک عکاس مد باید روابط عمومی بالایی داشته باشد و بتواند در قالب کار گروهی با استایلیست‌ها، کارگردانان هنری و مدل‌ها همکاری کند. برای آشنایی درباره چگونگی جلوگیری از انعکاس نور در عکاسی که در عکاسی مدلینگ بسیار اهمیت دارد با مقالات سفیر قرن همراه باشید.

سبک عکاسی مد Fashion photography

سبک عکاسی معماری (Architectural photography)

طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها و سازه‌ها، موضوع سبک عکاسی معماری محسوب می‌شوند. این سبک از عکاسی ساختارهای متنوعی را در برمی‌گیرد که گاهی ممکن است تنها یک آب‌انبار قدیمی باشند و گاهی یک برج مدرن. معمولاً در این شیوه عکاسی زیباترین بخش‌های یک سازه، مانند تیرها یا طاق‌نماها به نمایش گذاشته می‌شوند.

در سبک عکاسی معماری، ممکن است بیشتر بر مواد متشکله سازه‌ها و رنگ‌های منحصر به فرد آن‌ها تاکید شود. شیوه نورپردازی در عکاسی معماری بسیار چالش‌برانگیز است و عکاس باید در فضاهای بیرونی، با نحوه کار با نور طبیعی آشنایی داشته باشد. عکاسان معماری غالباً برای طراحان، معماران، شرکت‌های ساختمانی و سرمایه‌گذاری کار می‌کنند.

معرفی سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  کلاس آموزش نرم افزار هلو

سبک عکاسی معماری Architectural photography

سبک عکاسی ماکرو (Macro photography)

از دیگر انواع سبک عکاسی می‌توان به عکاسی ماکرو اشاره کرد که یکی از در دسترس‌ترین انواع عکاسی است. در واقع عکاسی ماکرو، هنر عکسبرداری از موجودات و اشیاء کوچکی است که معمولاً از آن‌ها غفلت می‌کنیم. عکاسی ماکرو معمولاً با تصاویر حشرات و گل‌ها همراه است، اما حتی با عکاسی از دانه‌های برف یا قطرات باران نیز می‌توان عکس‌های ماکرو شگفت‌انگیزی خلق کرد. یکی از سبک‌های مرتبط با عکاسی ماکرو، عکاسی کلوزآپ است که در آن بخش کوچکی از جهان بزرگنمایی می‌شود.

عکاسی ماکرو جزء انواع ژانر عکاسی حرفه‌ای به شمار می‌آید و به تجهیزات حرفه‌ای و مهارت بسیار بالایی نیاز دارد.

سایر دوره های حرفه ای آموزشگاه سفیر قرن:  دوره آموزش فتوشاپ

سبک عکاسی ماکرو Macro photography

سبک عکاسی مفهومی (Conceptual photography)

هدف سبک عکاسی مفهومی، بیان ایده‌ها و مفاهیم از طریق عکس است. عکاسی مفهومی، شاخه‌ای از هنر مفهومی است. در عکاسی مفهومی اعتقاد بر این است که ایده یا مفهوم در فرآیند خلقت نقشی کلیدی دارند. عکاسان مفهومی، ایده‌های مختلفی را دستمایه خود قرار می‌دهند و معمولاً به گونه‌‎ای صحنه‌سازی می‌کنند که نشان‌دهنده ایده‌ای باشد که آن‌ها می‌خواهند با آن ارتباط برقرار کنند. از عکاسی مفهومی برای تبلیغات، به تصویر کشیدن مفاهیم انتزاعی و تفسیرهای اجتماعی استفاده می‌شود. در بسیاری از موارد نقدهای زیادی به عکاسی مفهومی وارد است، زیرا به عقیده بسیاری، این سبک از عکاسی، فاقد تکنیک‌ها و زیبایی‌شناسی‌های مرسوم عکاسی است.

سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  کلاس آموزش نرم افزار سپیدار

سبک عکاسی مفهومی Conceptual photography

سبک عکاسی انتزاعی (Abstract photography)

عکاسی انتزاعی گاهی اوقات عکاسی غیرعینی، تجربی یا مفهومی نیز نامیده می‌شود. عکاسی انتزاعی روشی برای به تصویر کشیدن یک تصویر بصری است که ارتباط مستقیمی با جهان آن شیء ندارد و بیشتر با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای عکاسی خلق می‌شود. یک عکس انتزاعی ممکن است تنها بخشی از یک صحنه طبیعی باشد و زمینه اصلی آن از دید بیننده مخفی شود. در عکاسی انتزاعی ممکن است با استفاده از رنگ، نور، سایه، بافت، شکل و غیره یک ظاهر تصنعی به اشیاء واقعی بخشیده شود تا بدین صورت عکس بتواند یک احساس، برداشت یا مفهوم خاص را انتقال دهد.

پیشنهاد دوره در آموزشگاه سفیر قرن:  دوره آموزش plc

سبک عکاسی انتزاعی Abstract photography

سبک عکاسی فاین آرت (Fine art)

تقریباً انواع سبک عکاسی یک نوع هنر به شمار می‌آیند اما هدف عکاسی فاین آرت خلق تصاویری است که در نوع خود یک اثر هنری محسوب می‌شوند. در عکاسی فاین آرت هیچ نیازی به وجود روایت یا پس‌زمینه خاصی نیست، زیرا در اینجا عکس یا اثر هنری در ناب‌ترین شکل خود است.

عکاسی فاین آرت انواع دیگری از عکاسی را نیز شامل می‌شود. عکاسان فاین آرت اغلب از عکاسی پرتره و سلف پرتره (خودنگاره) نیز استفاده می‌کنند. در ضمن آن‌ها از عکاسی طبیعت بی‌جان و عکاسی انتزاعی نیز بهره می‌برند. آن‌ها از تکنیک‌های عکس‌برداری و پساپردازش برای کشف راه‌های جدید برای خلق تصویر، استفاده می‌کنند.

پیشنهاد دوره آموزشگاه سفیر قرن:  کلاس آموزش نرم افزار هلو

سبک عکاسی فاین آرت Fine art

سبک عکاسی کوبیسم (Cubism Alt)

کوبیسم یک سبک هنری تجسمی انتزاعی است که قدمت آن به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد. عکس‌های کوبیسم از اشکال هندسی  تشکیل می‌شوند که در قالب یک الگوی کلاژ در کنار هم قرار گرفته‌اند. از سبک عکاسی کوبیسم می‌توان برای عکس گرفتن از هر چیزی از گل‌ها و طبیعت بی‌جان گرفته تا حتی پرتره‌های شخصی استفاده کرد. کوبیسم جزء روش‌های جدید عکاسی است و در واقع هدف از خلق از آن توسط ژرژ براکز و پابلو پیکاسو در سال 1907 انطباق شیوه‌های عکاسی سنتی با تغییرات به وجود آمده در دنیای مدرن است.

سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  دوره آموزش هوشمند سازی ساختمان

سبک عکاسی کوبیسم Cubism

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به رایج‌ترین انواع سبک عکاسی نگاهی بیندازیم و برخی از معروف‌ترین سبک‌های آن را معرفی کنیم. همان‌طور که دیدید دنیای عکاسی بسیار وسیع است و سبک‌های مختلفی را در برمی‌گیرد. از سبک عکاسی مینیمال گرفته تا سبک عکاسی حیات وحش و حتی عکاسی سبک زندگی، دنیای عکاسی آنقدر وسیع است که تقریباً می‌توان گفت امکان موفقیت در آن برای هر کسی وجود دارد. شاید بهتر است بگوییم تلاش، پشتکار و کمی ذوق و علاقه تنها ابزارهایی هستند که شما برای موفقیت در دنیای عکاسی به آن‌ها نیاز دارید. آموزشگاه سفیر قرن علاوه بر کلاس های عکاسی، فیلمبرداری و ...  کلاس آموزش نصب دوربین مدار بسته هم برگزار میکند که در صورت تمایل با هر سنی میتوانید ثبت نام کنید و در محیط حرفه ای مطالب مربوطه را بیاموزید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha