مجهزترین مرکز آموزشی

آموزش عکاسی با عینک و جلوگیری از انعکاس نور در عینک

  0
 4185

یکی از مشکلاتی که افراد دارای عینک به هنگام عکس گرفتن با آن روبرو می‌شوند، بازتاب نور از سطح عینک به دیافراگم دوربین است که باعث می‌شود در نهایت عکس‌هایشان، عکس‌های خوبی از آب درنیاید. در این مطلب همراه سفیر قرن باشید تا عکس‌های‌تان را با استفاده از سطوح بازتاب‌کننده نور به زیباترین وجه ممکن بگیرید. به خصوص اگر قرار است خودتان از سوژه‌های دارای عینک عکاسی کنید.

جلوگیری از انعکاس نور در عکاسی

بازتاب یا انعکاس نور در عکاسی چیست؟

بازتاب یا انعکاس نور، نوری است که از منبع نور به سطحی برخورد می‌کند و بازتاب آن باعث می‌شود نور نرم‌تر و بدون سایه از سوژه به دیافراگم دوربین برسد. بازتاب نور که به آن رفلکت می‌گویند، با رفلکتور گرفته می‌شود. تکنیک‌های مختلفی است که شما بتوانید از انعکاس یا بازتاب نور در عکاسی استفاده کنید و سایه‌هایی که در اثر بازتاب نور به سوژه به وجود می‌آید، برطرف کنید.


بیشتر بخوانید: ژست عکاسی نیم رخ


استفاده و مزایای انعکاس نور در عکاسی

برای انعکاس نور در عکاسی بایستی از سطوح بازتابی استفاده کنید. دیوارهای سفید، سقف سفید یا خاکستری، صفحات رنگی سفید یا خاکستری، پارچه‌های مقوایی سفید و یا سطوحی مانند آب، کاشی، زمین و حتی کتاب و... می‌تواند برای انعکاس نور در عکاسی مورد استفاده قرار بگیرد. نوری که از این سطوح بازتاب می‌شود، باعث شده تا از شر سایه‌ نجات پیدا کنید. در مواقعی که می‌خواهید نور اطراف سوژه را نرم کنید، می‌توانید از انعکاس نور استفاده کنید.

در صورتی که از strobe استفاده می‌کنید و امکان استفاده از اصلاح کننده‌های نور را ندارید، انعکاس نور می‌تواند یک حرکت عالی برای عکاسی از سوژه‌تان باشد. اگر به صورت هنرمندانه باید از یک محیط یا رویداد عکاسی کنید که نور مناسب یا کافی ندارد، نورهای منعکس کننده به کمک‌تان می‌آید. کافیست منبع نور کوچک را با یک انعکاس کننده به نور نرم بزرگ تبدیل کنید.

دوره عکاسی مقدماتی تا پیشرفته در آموزشگاه سفیر قرن

حذف بازتاب‌های نور مزاحم در عکاسی

یکی از معضلاتی که بعد از گرفتن عکس احتمالا با آن روبه‌رو شوید، بازتاب‌های نور مزاحم در عکس است. در ادامه راهکارهایی برای حذف این بازتاب‌های مزاحم برایتان می‌گوییم که دیگر وجود نور مزاحم برایتان تبدیل به ساده‌ترین موردی شود که در عکاسی با آن برخورد می‌کنید. برای جلوگیری از انعکاس نور در عکاسی از فلزات و اشیایی که نور بازتاب می‌کند، بهترین راه استفاده از یک منبع نوری است که از فلاش دوربین بزرگتر باشد. به این ترتیب می‌توانید بازتاب‌های نور را از جسمی که در عکس شما است، کنترل کنید.

این کار را می‌توانید با کمک یک سافت باکس یا هد فلاش استودیویی انجام دهید. از آنجایی که چنین تجهیزات و امکاناتی در دسترس همه عکاسان نیست، می‌توانید با نکاتی که در ادامه به شما می‌گوییم چنین امکانی فراهم کنید:

حذف بازتاب‌های نور مزاحم در عکاسی

به سادگی می‌توانید با یک فلاش، یک سیستم تریگر برای فعال کردن فلاش و یک تکه مقوای سفیدی که به عنوان منبع نور بزرگتر استفاده می‌شود، کارتان را راه بیندازید. حالا فلاش را باید با زاویه مناسبی از مقوا قرار دهید تا یک نور همبند بین پس زمینه محصول ایجاد شود. در این شرایط اگرچه یک بازتاب مستقیم دارید اما بازتاب نور از سطح به دوربین نمی‌تابد و در نهایت تصویری را عکاسی می‌کنید که در عین ثبت جزئیات و پس‌زمینه، خبری از رفلکس نور در عکاسی نیست.

بیشتر بخوانید: کاربرد فلاش در عکاسی و نحوه استفاده از آن

3 نکته برای جلوگیری از انعکاس نور در عینک

در آموزش عکاسی از عینک، باید در نظر داشته باشید که تنها نحوه تابیدن نور از منبع نور به عینک سوژه را باید تغییر دهید. در این شرایط، به سادگی می‌توانید با در نظر گرفتن چند راهکار از انعکاس نور در عینک جلوگیری کنید. این سه نکته را به خاطر بسپارید و بعد از آن خودتان به دنبال سوژه‌های دارای عینک برای عکاسی خواهید بود:

  • دقت به زوایا

برای عکاسی از کسانی که عینک دارند، همان‌طور که ممکن است گاهی چشم‌ها نوری که به آن‌ها می‌تابد، بازتاب دهند، عینک نیز دقیقا همین کار را می‌کند. برای جلوگیری از بازتاب نور فقط کافیست کمی زاویه نورتان را تغییر دهید. از جابه جایی کم در اطراف خود شروع کنید، متوجه کاهش بازتاب نور خواهید شد. می‌توانید از تغییر زاویه سر سوژه هم کمک بگیرید. مشکل بازتاب نور برطرف خواهد شد.

  • جابه جایی عینک

با کمی جابه‌جایی عینک، می‌توان جلوی بازتاب نور را گرفت. کمی تغییر زاویه عینک و فاصله دادن آن از چشمان‌تان می‌تواند به رفع آن کمک کند.

  • نور پس زمینه

با قرار دادن منبع نور در پشت سوژه از بازتاب نور تا حد زیادی می‌توانید جلوگیری کنید. مثلا اگر منبع نورتان خورشید است، سوژه را طوری قرار دهید که خورشید در پشت سر او قرار بگیرد، البته حواستان باشد که ممکن است عکس سوژه تاریک شود. تکنیک بک لایت در اکثر موارد می‌تواند مشکل بازتاب نور عینک را برطرف کند.

نکات عکاسی از افراد عینکی

در عکاسی با عینک قبل از هر چیز ابتدا از منبع نورتان اطلاع دقیق داشته باشید. بدون هیچ تعارفی، برای عکاسی از دوست‌تان یا عزیزی که عینک دارد، بهتر است او را به سایه ببرید و عکاسی کنید یا تا آمدن یک روز ابری منتظر بمانید. صفحه رفلکتور برای کسانی که عینکی هستند، گزینه مناسبی نیست، چون اگر زاویه عینک به درستی تنظیم نشود، بازتاب نور، عکس‌تان را خراب می‌کند.

اگر از منبع رفلکتور استفاده می‌کنید، می‌توانید زاویه فرد را تغییر دهید و در زاویه‌ای قرار دهید که بازتاب نور از عینک در عکس مشخص نباشد.

روش دیگری که می‌توانید امتحان کنید، استفاده از نور پس زمینه برای عکاسی است. افرادی که عینک دارند، برای عکاسی می‌توانند از نور پس زمینه استفاده کنند. نور پس زمینه بدون ایجاد بازتاب نور در عکس، کمک‌تان می‌کند یک عکس فوق‌العاده بگیرید. می‌توانید ‌با شرکت در دوره آموزش عکاسی سفیر قرن به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید.

نکات عکاسی از افراد عینکی

در صورتی که قصد دارید یک جلوه هنری به عکس‌تان بدهید می‌توانید از یک بازتاب زیبا و خاص زاویه دوربین را طوری تنظیم کنید که نور در قسمتی از لنز که چشمان‌تان قرار گرفته، بازتاب نداشته باشد. مثلا سوژه در حالی که سر خود را به سمت بالا متمایل کرده در حال نگاه کردن به تابلوی نور نئونی است که بازتاب رویایی و جلوه زیبایی به قاب عینک داده است.

در نهایت، راهی که برایتان می‌ماند، ادیت و اصلاح عکس است که اگر قابل رفع نباشد، ممکن است مجبور شوید دوباره عکاسی کنید. تنها در صورتی این روش آخر به کارتان می‌آید که در روش‌های قبلی، نوری که از عینک فرد بازتاب شده، از بین نرفته باشد. برای ویرایش و افزایش کیفیت عکس‌هایی که گرفته‌اید می‌توانید دوره آموزش افتر افکت را در سفیر قرن بگذرانید.

از صفحه‌های بازتاب‌کننده نور مختلفی می‌توان برای تنظیم منبع نور استفاده کرد. شما از چه روشی برای بازتاب نور استفاده می‌کنید؟ تا به حال تجربه عکاسی از فرد عینکی را داشتید؟ اگر بله، برایمان از چالش‌هایی که حین عکاسی از این افراد تجربه کردید، بنویسید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha