مجهزترین مرکز آموزشی

آموزش عکاسی از کودکان

  0
 2111

عکاسی از کودکان، همان قدر که می‌تواند لذت‌بخش باشد، ممکن است خسته‌کننده هم به نظر برسد. درمورد عکاسی از کودک، نکاتی وجود دارد که حتماً باید آن‌ها را در نظر داشته باشید. شاید برای شما دانستن این مطلب جالب باشد که عکاسی از نوزاد و کودک، مستلزم فراگرفتن نکات فنی است. در ادامه این مقاله آموزش عکاسی قرار است درمورد نکات فنی عکاسی از کودکان، اطلاعات تازه‌تری کشف کنید تا در این حوزه، تبدیل به یک عکاس حرفه‌ای شوید.

عکاسی کودک چیست؟

عکاسی از کودک می‌تواند مجموعه عکس‌هایی باشد که از نوزادی تا سنین پیش از مدرسه از یک کودک گرفته می‌شود. بسیاری از والدین دوست دارند، لحظات به‌یادماندنی دوران کودکی فرزندشان را ثبت کنند. مثل دوران نوزادی، اولین قدم‌ها، اولین لبخند، اولین دندان و... اما چرا عکاسی از کودک و نوزاد نیازمند فراگیری دانش و اطلاعات است؟ چون کودکان مثل بزرگسالان نمی‌توانند جلوی دوربین شما ژست بگیرند و حرکتی نداشته باشند. شما نیاز به فراگیری این مهارت‌ها دارید که بتوانید تصاویر بهتری از کودکان ثبت کنید.

عکاسی از کودک

اصول عکاسی از کودکان 

برای عکاسی از کودکان باید مواردی را رعایت کنید تا حین جریان عکاسی نه شما به‌عنوان یک عکاس و نه کودک شما اذیت و ناراحت شود. این موارد را با هم بررسی می‌کنیم:

  • آن‌ها را همان‌طور که هستند ثبت کنید

همان‌طور که پیش از این گفتیم، کودکان مثل بزرگسالان نمی‌توانند ژست بگیرند. به همین دلیل یک عکاس باید بتواند آن‌ها را در حالات طبیعی و رفتارهای عادی که از خود نشان می‌دهد، ثبت کند. نمی‌توانید یک کودک را مجبور کنید که جلوی دوربین شما بنشیند و بخندد، اما می‌توانید با او مشغول بازی شوید یا حرف بزنید تا درست در همان لحظه‌ای که سرگرم بازی و خندیدن است، بهترین تصویر را از او ثبت کنید.

اصول عکاسی از کودک

  • با زبان خودشان با آن‌ها حرف بزنید

مهم‌ترین نکته حین عکاسی از کودکان، برقراری تعامل با آن‌هاست. هرگز سعی نکنید که به آن‌ها دستور بدهید. به‌ جای این کار می‌توانید با یک گفت‌وگوی ساده، آن‌ها را به بازی بگیرید تا عکس‌ها را ثبت کنید.

  • اجازه بدهید به دوربین عادت کنند

حتی یک آدم بزرگسال هم وقتی جلوی دوربین قرار می‌گیرد، معذب می‌شود. کودکان هم از این قاعده مستثنی نیستند و اصلاً جای تعجبی ندارد که وقتی دوربین را می‌بینند، رفتار عجیبی از خود نشان بدهند. به آن‌ها زمان داده و اجازه بدهید به حضور و وجود دوربین عادت کنند. هنگام عکاسی از کودکان باید صبورترین نسخه خودتان باشید؛ چون ممکن است این پروژه بسیار زمان‌بر و طولانی باشد و از آنجایی که کودکان وجود هر احساس منفی را درک می‌کنند و می‌فهمند، وقتی با شما ارتباط برقرار نکنند دیگر نمی‌توانید به عکاسی از آن‌ها ادامه دهید. 

  • روی چشم‌های کودک تمرکز کنید

یکی از اصول عکاسی از کودکان این است که چشم‌ها باید در مرکز توجه باشند. اگر دوربین شما توانایی تنظیم دستی برای فوکوس دارد، اجازه دهید این تمرکز روی چشم‌های کودک باشد تا تصویر نهایی جذاب‌تر شود.


برای آشنایی بیشتر با انواع فوکوس، مقاله "فوکوس در عکاسی" را بخوانید.


عکاسی کودک چیست

  • همه چیز را ثبت کنید

منتظر فرصت مناسب برای ثبت عکس نباشید، تمام حرکات کودک را ثبت کنید. گاهی اوقات از بین این تصاویر، لحظات بسیار جذابی وجود دارند که خروجی جذابی خواهند داشت.

  • بک گراند ساده انتخاب کنید

کودکان اغلب لباس‌های رنگی و طرح‌دار می‌پوشند. به همین دلیل لازم است پس‌زمینه ساده‌ای را برای عکاسی در نظر بگیرید که تمام توجه و تمرکز را به سوژه عکس جلب کند.

  • نور خوب داشته باشید

توجه به کیفیت نور، در تمام حوزه‌های عکاسی اهمیت دارد؛ عکاسی از کودک هم از این قاعده جدا نیست. در عکاسی از کودکان توصیه می‌شود تا آنجا که می‌توانید از نور طبیعی استفاده کنید. کودک را کنار پنجره قرار دهید یا اگر هوا روشن است چراغ‌های لوکیشن را خاموش کنید و اجازه دهید نوری که از پنجره به داخل می‌تابد عکس‌های شما را زیباتر کند.

  • از لوازم جانبی استفاده کنید

برای اینکه خروجی کار طبیعی‌تر به نظر برسد، توصیه می‌کنیم از لوازم جانبی در عکاسی از کودک استفاده کنید. لوازم جانبی می‌تواند زیبایی‌های بصری عکس‌های شما را افزایش دهند. اما چه لوازمی را می‌توانید استفاده کنید؟ اگر کودک شما نوزاد است، لوازم جانبی می‌تواند یک پتو و رختخواب ساده باشد. بسیاری از عکاسان ایده‌های خلاقانه‌ای برای این کار در نظر گرفته‌اند. حتماً شما هم تصاویر ژورنالی را دیده‌اید که در آن نوزادان را در سبد حصیری گذاشته‌اند. همه این‌ها می‌توانند لوازم جانبی کار شما باشند. گل، اسباب‌بازی، خوراکی، لباس و... موارد دیگری هستند که می‌توانید آن‌ها را در نظر داشته باشید.

نکات مهم در عکاسی از کودکان

  • صورت خود را به کودک نشان دهید

شما نیاز دارید که به‌عنوان یک عکاس، با کودک ارتباط برقرار کنید. اگر مدام پشت دوربینتان باشید و صورت خود را به کودک نشان ندهید، او با شما ارتباط خاصی برقرار نمی‌کند و حتی ممکن است از شما بترسد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم گاهی از پشت دوربین کنار بیایید و اجازه دهید کودک شما را ببیند و با صورت شما ارتباط برقرار کند.

  • دوربین مناسب داشته باشید

مهم‌ترین نکته در عکاسی از کودکان، داشتن یک دوربین مناسب است. همان‌طور که می‌دانید دوربین‌های عکاسی انواع مختلفی دارند. همچنین با توجه به حوزه کاری و هدفی که دنبال می‌کنید، دوربین شما متفاوت خواهد بود. برای عکاسی از کودکان باید دوربینی داشته باشید که سبک، کوچک و دارای فوکوس خودکار سریع باشد. فراموش نکنید که مهارت‌ ویرایش عکس نیز به‌اندازه نوع دوربین اهمیت دارد.

اگر می‌خواهید بهترین دوربین برای عکاسی از فرزندان خود را بخرید، توصیه می‌کنیم یک دوربین سبک، کوچک و دارای فوکوس خودکار سریع بخرید.

نکات مهم در عکاسی از کودکان

از عکس‌های معمولی نترسید؛ کودکان نیازی ندارند که در عکس‌هایشان خنده‌رو و جذاب به نظر بیایند. آن‌ها را در حالات طبیعی که قرار دارند ثبت کنید و اجازه دهید خودشان باشند. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، استفاده از یک دستیار است. دستیار شما می‌تواند یک عکاس مثل خود شما یا پدر و مادر کودک باشد. توجه داشته باشید که حضور شخص دیگر در تصویر، می‌تواند آن را جذاب‌تر کند؛ بنابراین از ثبت تصویر پدر و مادر در کنار کودک غافل نشوید. نکته بعدی توجه به جزئیات است. کودکان می‌توانند بهترین و شیرین‌ترین سوژه‌های یک عکاس باشند، اگر به جزئیات آن‌ها توجه کنید. صورت، مو، دست و پاهای کوچک آن‌ها و... همه چیز را ثبت کنید. مجبور نیستید خودتان را در یک چهارچوب پذیرفته شده قرار دهید. از این چهارچوب خارج شوید و سعی کنید عکس‌های بامزه و خلاقانه‌ای ثبت کنید.

آموزش عکاسی از کودکان

نکته بعدی که به زیبایی هرچه تمام‌تر خروجی کار شما کمک می‌کند، استفاده از عناصر طبیعی در تصویر است. می‌توانید از یک گل زیبا در کادر خود استفاده کنید یا حتی عکاسی را در فضای باز انجام دهید.

اصول عکاسی از کودکان

نکته مهم دیگر در عکاسی از کودکان، انتخاب لوکیشن مناسب برای این کار است. اگر به عکس‌های طبیعی علاقه دارید، می‌توانید منزل خود را برای این کار در نظر بگیرید. منظور از عکس‌های طبیعی تصاویری است که از کودک در هنگام بازی کردن، غذا خوردن، راه رفتن و... در منزل ثبت می‌شود. اگر حیاط زیبایی دارید، می‌توانید این فضا را برای عکاسی در نظر بگیرید. اگر هم به طبیعت علاقه دارید، می‌توانید فضاهای باز را برای لوکیشن عکاسی کودک خود انتخاب کنید. برای آشنایی با نحوه درآمدزایی از عکاسی به مقاله چگونه از عکاسی پول در بیاوریم؟ مراجعه کنید.

اشتباهات رایج در عکاسی از کودکان 

  1. یکی از اشتباهات رایج در عکاسی کودکان امر و نهی کردن به آن‌هاست. هرگز به کودک دستور ندهید که بنشیند، بخندد، جایی که شما می‌گویید بایستد و... این را در نظر داشته باشید که آن‌ها هیچ ایده‌ای درمورد اینکه چه اتفاقی در حال رخ دادن است ندارند. شاید به نظر هیجان‌زده بیایند اما همه این‌ها را بازی تلقی می‌کنند؛ اجازه دهید همین فکر را بکنند و آن‌ها را سرگرم کنید.

  2. اشتباه دوم این است که هنگام عکاسی از آن‌ها بالای سرشان بایستید. غیر از اینکه این قاب اصلاً خروجی خوبی نخواهد داشت، ممکن است کودک را بترساند. توصیه می‌کنیم که کنار یا روبروی کودک بنشینید و تصاویر را ثبت کنید.

  3. اشتباه سوم گرفتن عکس‌های شانسی است. درست است که عکس‌های شانسی معمولاً طبیعی‌تر و زیباتر هستند، اما اینکه شما فکر کنید با ثبت چندین تصویر پشت سر هم، حتماً یک خروجی خوب خواهید داشت، اشتباه بزرگی است. 

  4. اشتباه چهارم، ویرایش بیش از اندازه و فتوشاپ تصاویر کودکان است. صورت بچه‌ها به خودی خود طبیعی و زیبا بوده و دیگر نیازی نیست که شما این صورت بدون نقص را با ابزارهای روتوش و فتوشاپ، ادیت کنید. خروجی کار خود را مصنوعی نکنید و اجازه بدهید چهره بچه‌ها همان‌طور ساده و معصوم باقی بماند.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره عکاسی کودک چیست و چه نکاتی را هنگام عکاسی باید در نظر بگیرید صحبت کردیم. دقت کنید عکاسی از کودک نیازمند علاقه، صبر و حوصله و خلاقیت زیاد است. کودکان سوژه‌های بسیار جذابی هستند اما نوع ارتباط شما با آن‌ها روی خروجی کار تأثیر خواهد داشت. به کودکان به چشم مدل عکاسی نگاه نکنید، آن‌ها نمی‌توانند مثل یک بزرگسال مقابل لنز دوربین شما ژست بگیرند. صبور باشید و بدانید که پروسه عکاسی از نوزاد و کودک ممکن است طولانی و زمان‌بر باشد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha