مجهزترین مرکز آموزشی

خدمات حسابداری شامل چه مواردی است؟

  0
 1704

در هر سازمانی، واحد حسابداری جزء پایه‌های اصلی آن مجموعه محسوب می‌شود. در یک کسب و کار کوچک یا یک کارخانه بزرگ با چندین شعبه در سراسر کشور، از طریق واحد حسابداری آن می‌توان متوجه رشد و سود یا سقوط و زیان سازمان شد. به همین منظور کارهای مربوط به حسابداری اهمیت بالایی دارد. در ادامه توضیح می‌دهیم خدمات حسابداری چیست و شامل چه مواردی می‌شود.

خدمات حسابداری چیست؟

به مجموعه خدمات و کارهایی که برای امور حسابداری یک شرکت، توسط یک فرد (حسابدار شرکت) یا یک مجموعه متخصص در حوزه حسابداری انجام می‌شود، خدمات حسابداری گفته می‌شود. در یک دوره مالی، قسمت حسابداری هر شرکت باید تمام امور حسابداری شرکت را انجام دهد، سپس از آن‌ها گزارش‌های متفاوت تهیه و تنظیم کند. امور حسابداری یک شرکت، گستردگی و جزئیات فراوانی دارد.

خدمات حسابداری

به دلیل تخصصی بودن این موارد، برخی شرکت‌ها این امور را به صورت برون سپاری انجام می‌دهند. در این حالت یک سازمان حسابداری که از مجموعه‌ای افراد حسابدار خبره تشکیل شده است، خدمات حسابداری این شرکت‌ها را انجام می‌دهد. خدمات حسابداری که این سازمان‌ها ارائه می‌دهند به چند دسته تقسیم می‌شود. شرکت‌ها با توجه به نیازها و مشکلات خود، یکی از این خدمات را انتخاب می‌کنند.

انواع خدمات حسابداری و مالی

مطمئناً حجم امور مالی و حسابداری یک سازمان کوچک و نوپا، با یک شرکت بزرگ تفاوت بسیاری دارد. در برخی موارد به دلیل حجم کم کارها، یک فرد به‌ تنهایی می‌تواند تمام امور را انجام دهد. در برخی موارد به دلیل زیاد و پیچیده بودن امور مالی یک شرکت، نیاز به چند نفر برای انجام کارها و یک سیستم نظارت‌کننده بر روی نتیجه خروجی آن‌ها است. دلیل این نظارت این است که با سنگین شدن و پیچیده شدن حجم کارها، گاهی اوقات امکان اشتباه در فرایند محاسبه به وجود می‌آید. این اشتباهات می‌تواند موجب شود شرکت ضرر مالی عظیمی ببیند.

با توجه به همین پیچیدگی امور مالی و حسابداری یک شرکت، خدمات حسابداری را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. در ادامه انواع خدمات حسابداری را بیان و در مورد هرکدام توضیح خواهیم داد. خدمات حسابداری را از چند منظر می‌توان تقسیم کرد:

نوع خدمت

در این حالت، شرکت مورد نظر بر اساس خدمات و اموری از حسابداری که در سازمان خود به آن نیاز دارد، یکی از این موارد را انتخاب می‌کند. هرکدام از این موارد، بر اساس نوع نیاز مشتری، گروه‌بندی شده است.

  1. خدمات مشاوره‌ای حسابداری

اصولاً شرکت یا سازمانی که در مجموعه خود از تیم یا فرد به عنوان حسابداری بهره‌مند است، درخواست چنین خدماتی دارد. در این حالت نوع خدمات درخواستی یک شرکت یا سازمان از مجموعه حسابداری، مشاوره مالی یا نظارت بر روی گزارش‌ها و صورت‌حساب‌های مالی است. خدمات مشاوره‌ای حسابداری، انواع و حالت‌های مختلفی دارد. این خدمات می‌تواند به صورت دائمی یا موقت و برای یک مورد خاص باشد.
خدمات مشاوره‌ای حسابداری می‌تواند در زمینه سرمایه‌گذاری، عقد قراردادها، امور مالیات و اداره‌ها یا استخدام نیروی کار مناسب برای واحد حسابداری به شرکت‌ها کمک کند. علاوه بر آن خدماتی همچون بررسی فرآیندهای مالی، بررسی و تحلیل صورتحساب‌های مالی جهت رفع مغایرت و بررسی وضعیت سود یا زیان شرکت و پیشنهاد اصلاح در امور مالی در دسته خدمات مشاوره حسابداری قرار می‌گیرد.

  1. خدمات فنی و پشتیبانی حسابداری

در این حالت بر اساس نیازهای شرکت مورد نظر، یک سیستم یا نرم افزار مالی برای انجام امور حسابداری راه‌اندازی می‌شود. این سیستم کاملاً مطابق با نیازهای آن شرکت و با توجه به نوع کسب ‌و کارشان طراحی می‌شود. اصولاً سازمان ارائه‌دهنده خدمات حسابداری از این سیستم راه‌اندازی شده در شرکت برای رفع مشکلات سیستم پشتیبانی می‌کند.

  1. خدمات اجرایی حسابداری

اگر شرکتی درخواست خدمات فنی و مشاوره‌ای را در کنار یکدیگر داشته باشد، می‌تواند از خدمات اجرایی حسابداری استفاده کند. در این حالت شرکت یا سازمان مورد نظر، قسمتی یا همه امور حسابداری خود را به سازمان ارائه‌دهنده خدمات حسابداری واگذار می‌کند. انجام این خدمات اجرایی به این امر بستگی دارد که شرکت یا سازمان مورد نظر درخواست چه خدمات اجرایی را داشته باشد. انجام پرداخت‌هایی مانند حقوق و دستمزد شرکت، تهیه لیست بیمه و مالیات حقوق، انجام امور مالیاتی و حسابرسی شرکت، نمونه‌هایی از خدمات اجرایی است که یک شرکت می‌تواند درخواست آن را داشته باشد.

  1. خدمات 360 درجه حسابداری

این خدمات برخلاف موارد بالا، تمام موارد مالی یک شرکت را شامل می‌شود. اصولاً شرکت‌ها، از یک یا چند نیروی حسابدار بهره‌مند هستند که انجام امور مختلف حسابداری توسط آ‌ن‌ها انجام می‌شود. در خدمات 360 درجه حسابداری، از موارد ریز مالی تا موارد اصلی به یک مجموعه حسابداری واگذار می‌شود. قبل از انجام این کار، دو مورد را باید در نظر داشت:

  • همه شرکت‌ها نیاز به خدمات 360 درجه حسابداری ندارند و امور حسابداری و مالی آن‌ها از طریق همان نیروی حسابدار خود شرکت انجام می‌شود.

  • تمامی موسسه‌های حسابداری خدمات 360 درجه ارائه نمی‌دهند. برخی از آن‌ها فقط در یک حوزه خاص می‌توانند به شرکت‌ها خدمات ارائه بدهند.


بیشتر بخوانید: اصلاح حساب در حسابداری چیست؟


نوع موضوع

در این حالت، شرکت مورد نظر، فقط بر اساس موضوعی خاص از امور حسابداری، درخواست خدمات دارد. این سه موضوع عبارتند از:

  1. خدمات مالیاتی

برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حسابداری، فقط در زمینه امور مالیاتی فعالیت دارند. خدمات حسابداری مالیاتی در دسته پیچیده‌ترین امور حسابداری قرار دارد. به همین دلیل افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید با تجربه بوده و از دانش کافی برخوردار باشند. زمانی که یک شرکت درخواست خدمات مالیاتی دارد، مؤسسه خدماتی حسابداری مورد نظر تنها امور مالیاتی را انجام می‌دهد و بقیه امور مالی شرکت در حوزه فعالیت آن قرار نمی‌گیرد. نمونه خدمات مالیاتی که یک مؤسسه حسابداری ارائه می‌دهند عبارت است از: تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی، ارائه مشاوره در زمینه امور مالیاتی و رفع مشکل در این زمینه، تهیه دفاعیه‌های مالیاتی، ارائه گزارش فصلی و تدوین اظهارنامه مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده.

  1. خدمات مالی

این خدمات شامل خرید و فروش و انجام معاملات در یک شرکت است. شاید این خدمات به پیچیدگی خدمات مالی نباشد اما نیاز به دقت بالایی دارد. به این دلیل که این گروه از رایج‌ترین امور حسابداری در یک شرکت است. انواع خدمات مالی عبارتند از:

  • نظارت کامل بر اسناد حسابداری

  • نظارت و کنترل حساب‌ها

  • انجام تمام گزارش‌های مالی دوره‌ای و میان دوره‌ای

  • انجام امور حسابداری تولیدی، بازرگانی و صنعتی

  1. خدمات اداری کارکنان

مسائلی که مربوط امور اداری کارمندان می‌شود در این دسته از خدمات قرار می‌گیرد. این خدمات عبارتند:

  • تهیه و تنظیم قراردادهای استخدام یا پایان همکاری با نیرو

  • تکمیل مدارک کارمندان و انجام امور بیمه تامین اجتماعی

  • محاسبه حقوق و دستمزد

لیست خدمات حسابداری

لیست خدمات حسابداری چیست؟

امور بسیاری را در لیست خدمات حسابداری می‌توان قرار داد. در واقع تمام اموری که با هزینه در ارتباط است را جزء خدمات حسابداری می‌توان شمرد. به همین دلیل مدیران و صاحبان کسب‌ و کار برای استخدام نیروی حسابدار یا درخواست خدمات حسابداری، باید با لیست خدمات آشنایی داشته باشند. در ادامه قسمتی از لیست خدمات حسابداری را بیان کردیم:
•    نظارت و کنترل بر روی تمام حساب‌ها
•    بستن حساب‌ در حسابداری و تهیه گزارش‌های مالی
•    تهیه گزارش‌های دوره‌ای و میان دوره‌ای
•    ثبت اسناد و مدارک به صورت سیستمی و بایگانی اسناد حسابداری
•    رسیدگی به حساب‌های معوق
•    تهیه و تنظیم امور مالیاتی
•    پیگیری امور مالیاتی و ارسال لیست بیمه
•    تهیه و نصب نرم‌افزار حسابداری مناسب با آن مجموعه

و در نهایت با توجه به نوع تخصص سازمان یا شرکت، حسابدار یا سازمان خدمات حسابداری باید بر امور تخصصی خدماتی، تولیدی، فروشگاهی، صنعتی و ... تسلط داشته باشد. برای اطلاع از هزینه در حسابداری میتوانید به قسمت مقالات سفیر قرن مراجعه نمایید.

موارد بالا قسمتی از لیست خدمات حسابداری بود. امیدواریم در این محتوا اطلاعات کافی در مورد خدمات حسابداری به دست آورده باشید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha