مجهزترین مرکز آموزشی

آموزش عکاسی پرتره و مهم‌ترین نکات گرفتن عکس پرتره

  0
 2993

تا به حال برایتان این سوال پیش آمده که چرا برخی افراد خوش عکس هستند و به اصطلاح فیس عکاسی خوبی دارند؟ ولی بعضی افراد در جذاب‌ترین حالت عکس هم آنطور که تصور می‌کنند، در عکس خوب نیستند؟ شما به عنوان یک عکاس با ذوق هنری و مهارت عکاسی چه نکاتی را باید در نظر داشته باشید که عکس‌های پرتره جذاب و خوبی بیندازید؟ یا بتوانید ژست عکس نیم رخ را با کیفیت عکاسی کنید؟ سفیر قرن به شما خواهد گفت.
پس دوربین‌هایتان را آماده کنید و برای ثبت عکس‌های جذاب و بی نقص پرتره در رزومه عکاسی‌تان همراه ما باشید. فراموش نکنید که چه بخواهید در بیابان و چه در وسط خیابان و میان جمعیت، عکاسی کنید، داشتن اعتماد به نفس، از ملزومات کاری‌تان است.

عکاسی پرتره چیست؟

یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین شاخه‌های عکاسی، پرتره است. پرتره به معنای تک چهره است که چه در نقاشی و چه در تصویر به کار می‌رود. این هنر پردرآمد از آن جهت مورد استقبال قرار گرفته است که بسیاری از مردم از دیدن چهره خود یا کسانی که دوست‌شان دارند، لذت می‌برند. به همین خاطر، طرفداران عکاسی یا نقاشی پرتره زیاد است. البته عکس پرتره انواع مختلفی دارد که می‌تواند مانند عکس پرتره فارغ التحصیلی، عکس پرتره عروسی، عکس پرتره نوزاد و... باشد که به جز چهره تمام سوژه‌های اضافی محو می‌شود.

پیشنهاد دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  دوره آموزش فیلمبرداری

عکاسی پرتره

در عکاسی پرتره، سوژه عکاسی چهره افراد است. احتمالا دیده باشید چهره خندان کودکان روستایی با چشمان براق و بازیگوش‌شان، یا عکس پرتره از پیرمرد و پیرزن‌هایی که چین و چروک‌های روی صورت‌شان با شما حرف می‌زند. این هنر دستان شما است که باعث می‌شود در یک عکاسی پرتره، شخصیت و حس و حال سوژه به تماشاگر منتقل شود. اگر می‌خواهید به صورت جزئی‌تر در این هنر زیبا، مهارت پیدا کنید، در مقاله آموزش عکاسی پرتره ، تکنیک‌های لازم برای داشتن یک عکاسی پرتره زنده را برایتان گفتیم. اگر به دنبال یادگیری بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می کنیم مقاله حذف انعکاس نور در عینک را مطالعه کنید.

تکنیک‌های عکاسی پرتره

قبل از هرچیز بهتر است بدانید که از عکاسی‌تان چه نوع نتیجه‌ای را انتظار دارید؟ دوست دارید چه نوعی از پرتره را خلق کنید و دنبال چه نتیجه‌ای هستید؟ اگر انتخاب سوژه دست شما نیست و لزوما از شما خواستند تا عکس پرتره از افراد مشخصی بگیرید، در ابتدا در نظر داشته باشید که چه نوعی از پرتره را انتظار دارند؟ چه ویژگی از صورت آن‌ها به نمایش در بیاید؟ آیا با توجه به انتخاب‌ها و انتظاراتی که از عکاسی شما دارند، عکاسی‌تان نیاز به استودیو دارد؟

تکنیک‌های عکاسی پرتره

دوره عکاسی مقدماتی تا پیشرفته سفیر قرن

اگر انتخاب سوژه دست خودتان باشد، آزادی عمل بیشتری دارید که سوژه‌ مورد نظرتان را خودتان انتخاب کنید. در این صورت حتی اگر سوژه با عینکی شکسته و چهره خسته در حالی که در گل و لای فرو رفته در مقابل دوربین‌تان ظاهر شود، یک دو سه ،شات! این عکس، نمونه کار خودتان است و هر طوری که بخواهید می‌توانید آن را بگیرید. چه عکس پرتره، به انتخاب خودتان باشد و چه برای فرد دیگری عکاسی کنید، یکسری تکنیک‌های کلی را برای عکاسی پرتره باید در نظر داشته باشید.

انتخاب سوژه عکاسی

سوژه عکاسی در عکاسی پرتره اهمیت زیادی دارد. از موهای سوژه گرفته تا رنگ پوست و چشمان او در تصویری که از سوژه ثبت می‌کنید تاثیر می‌گذارد. سوژه را بر اساس ایده‌ای که در نظر دارید انتخاب کنید. برای مثال انتخاب یک مردی با پوستی سوخته در وسط مزرعه با مردی که پشت میز کارمندی‌اش نشسته زمین تا آسمان متفاوت است. یا عکاسی از کودکان بسیار متفاوت است.

در نتیجه، اول از همه با توجه به ایده‌ای که در سرتان است، سوژه را انتخاب کنید. زمانی که سوژه را انتخاب کردید نوبت به مکان عکاسی می‌رسد. مبلمان و فضا را جوری برای عکاسی آماده کنید که مطابق با ایده‌ای باشد که در سرتان است. می‌توانید از مدل‌هایی استفاده کنید که تمایل دارند در عکس شما باشند. در این صورت هزینه کمی هم برایتان می‌افتد و لازم نیست به مدل انتخابی‌تان مبلغی بپردازید.

انتخاب مکان مناسب برای عکاسی پرتره

حالا که سوژه عکاسی را مطابق با ایده پرتره‌ای که در سر دارید، انتخاب کردید، وقت آن است که مکان عکاسی را انتخاب کنید. منظور از مکان تمام تکنیک‌هایی است که باید در عکاسی رعایت کنید. از جمله نورپردازی، پس زمینه و.. . پس زمینه شلوغ در عکاسی پرتره مناسب نیست. حتی اگر قصد دارید پرتره محیطی بیندازید، تنها نیاز به دیده شدن برخی از اجزای محیط در عکس است. با این وجود فراموش نکنید تمرکز عکس شما در چهره مدل‌تان است.

پیشنهاد دوره های تخصصی سفیر قرن:  دوره برق صنعتی

اگر پرتره شما غیر محیطی است یک پس زمینه ساده با پارچه یا کاغذ هم می‌تواند کارتان را راه بیندازد. قبل از عکاسی پرتره، نیاز دارید تا برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. در واقع چیزی که عکس پرتره و هنری را با سایر ژانرهای عکاسی متفاوت می‌کند، همین نیاز به برنامه‌ریزی است. آیا تجهیزات نورپردازی دارید یا باید تهیه کنید؟ آیا تجهیزات دیگری لازم دارید که نیاز به آماده‌سازی داشته باشد؟ در واقع با برنامه ریزی می‌توانید فرایند عکاسی را ساده‌تر کنید.

ژست در عکاسی پرتره

یک ژست عکاسی اغلب به تلاش و زمان و طی تجربه به دست می‌آید. اما در این مطلب از سفیر قرن به شما خواهیم آموخت چگونه بهترین ژست عکاسی را در عکس‌های پرتره انتخاب کنید. در عکاسی پرتره یک سری استانداردها را در قاب بندی یا جداسازی عکس باید به خاطر داشته باشید. عکس پرتره شما می‌تواند عکس از سر، سر و شانه، نصف بدن، عکس از سه چهارم بدن و یا عکس کامل یا گروهی باشد. بسته به اینکه عکس را از کدام قسمت می‌خواهید بگیرید، فریم عکاسی را باید بر آن اساس تنظیم کنید. برای مثال:

  • عکاسی از سر

در صورتی که عکس پرتره شما تنها عکاسی از سر است باید فریم به گونه‌ای باشد که گردن یا دیده نشود یا تمام گردن دیده شود.

  • عکس از سر و شانه

اگر سوژه شما عکاسی از سر و شانه است، سوژه را به گونه‌ای انتخاب کنید که از روی خط آرنج یا شانه جدا نشود.

برای شرکت در  دوره آموزش فتوشاپ در آموزشگاه سفیر قرن هم اکنون با ما تماس بگیرید.

  • عکس از نصف بدن

برای این نوع عکاسی باید کمر به صورت کامل در عکس باشد. دقت کنید دست و بازوها از عکس حذف نشود. یعنی یا کمر به بالا با دست و بازو باشد یا به طور کامل آن را حذف کنید.

  • عکس پرتره تمام قد

اگر می‌خواهید تمام قد بیندازید، عکس را از قسمت قوزک پا جدا نکنید و به طور کامل بیندازید.

دقت داشته باشید اگر جزئیات اضافی روی صورت، چهره یا اندام مورد نظر است، این شما هستید که می‌توانید با ژستی که به سوژه می‌دهید، آن را محو کرده یا نشان دهید. برای مثال اگر پوست گردن سوژه دارای پوست اضافه است، می‌توانید دوربین را بالاتر از مدل قرار دهید و به سوژه بگویید کمی گردن خود را بکشد. البته به صورت طبیعی!

ژست در عکاسی پرتره

سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  آموزش الکترونیک

در صورتی که سوژه دارای بازوهای درشت است دقت کنید که دست به سینه ایستادن، باعث بزرگنمایی بازو در عکس می‌شود. اگر دست‌های مدل به سمت جلوی بدنش باشد، موجب بزرگ دیده شدن در عکس می‌شود.

سوژه چوب خشک نیست که مانند یک درخت بایستید. بنابراین به نحوه ایستادن و قرارگیری پاها دقت کنید. با سوژه صحبت کنید تا پاها را به گونه‌ای قرار دهد که احساس راحتی می‌کند. معمولا یک پا را روی پای دیگر یا یک پا جلو یا کنار قرار می‌دهد.

تنظیمات دوربین در عکاسی پرتره

تنظیماتی که باید در عکاسی پرتره تنظیم کنید شامل لنز، دیافراگم، سرعت شاتر، ایزو، نورپردازی است. لنزهای واید باعث می‌شود بین پیش زمینه و پس زمینه موج ایجاد شود. بهتر است از لنزی با فاصله کانونی 35 میلی متر تا 180 میلی متر استفاده کنید. این فاصله بستگی به میزان جداسازی در عکس، اندازه محوطه عکاسی و سایز سنسور دیجیتال شما دارد. مثلا اگر قرار است یک پرتره عکاسی از سر داشته باشید بهتر است فاصله کانونی 180 را برای لنزتان انتخاب کنید.

پیشنهاد دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  دوره آموزش هوشمند سازی ساختمان

دیافراگم دوربین، عمق میدان را تعیین می‌کند. برای مثال اگر می‌خواهید فوکوس روی چشمان سوژه باشد و یا کل صورت او، بایستی دیافراگم را تنظیم کنید. اگر f کمتر مثلا f/2.8 یک دیافراگم عریضی را داخل لنز نشان می‌دهد که عمق میدان کمتری ایجاد می‌کند. شماره f بالاتر مثلا f/22 دیافراگم کوچکی را نشان می‌دهد که عمق میدان بیشتری را برای عکاسی ایجاد می‌کند.
سرعت شاتر می‌تواند جزئیات و حرکات جزئی سوژه را ثبت کند. معمولا حداقل سرعت شاتر برابر با عکس فاصله کانونی است. یعنی اگر فاصله کانونی شما با لنز 100 میلی‌متری است، سرعت شاتر را یک صدم انتخاب کنید.

ایزو بستگی به تنظیمات اکسپوژر دارد. در واقع یک ایزوی بالا به دوربین این امکان را می‌دهد که سرعت شاتر بالاتر و دیافراگم کوچ‌تری ایجاد کند. تنظیمات ایزو را جوری انجام دهید که سرعت شاتر خوبی داشته باشد.

عکاسی پرتره در فضای باز 

عکاسی در فضای باز نور زیادی دارد و فضای گسترده‌ای  را برای عکاسی در اختیارتان قرار می‌دهد. با این وجود ممکن است نیاز باشد با توجه شدت نور، برای استفاده از نور نرم‌تر در طول روز برنامه ریزی کنید. ضمن اینکه با وجودی که تنوع مکانی بالایی دارد اما ممکن است کار به جایی برسد که به محض آماده شدن برای عکاسی، آنقدر رفت و آمد باشد که تمرکزتان را به هم بزند.

سایر دوره های سفیر قرن:  دوره آموزش سانترال

عکاسی پرتره در فضای بسته

در فضای بسته خبری از رفت و آمدهای بی موقع وسط عکاسی نیست و فضا دست خودتان است. مدل را هرگونه که بخواهید می‌توانید آماده کنید. اما معمولا برای عکاسی در فضای بسته به تجهیزات نورپردازی نیاز خواهید داشت.

سعی کنید تا می‌توانید عکس‌های برجسته از بزرگان عکاسی را ببینید. ژست‌ها و ایده‌های عکاسی پرتره از آثار بزرگان عکاسی به شما کمک می‌کند تا ایده بهتری را در عکاسی‌هایتان خلق کنید.همچنین می‌توانید با شرکت در دوره‌ آموزش عکاسی آموزشگاه تخصصی سفیر قرن ملزومات آن را فرا گرفته و به عنوان یک عکاس حرفه‌ای وارد بازار کار شوید. لازم به ذکر است که آموزشگاه تخصصی سفیر قرن جهت اشتغال سریع ، هنرجویان مستعد و برتر را به بازار کار معرفی می نماید. همچنین می توانی برای شرکت در  دوره آموزش نصب آنتن مرکزی نیز شرکت کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha