مجهزترین مرکز آموزشی

تکنیک های نورپردازی عکاسی تبلیغاتی

  0
 717

در بازاریابی دیجیتال، موارد بسیاری باعث رشد و افزایش فروش یک کسب و کار می‌شود. یکی از این موارد کیفیت عکس و تصاویر محصول یا کسب‌وکار است. زمانی که یک فرد صفحه یک فروشگاه را باز می‌کند در وهله اول چشمانش روی تصاویر محصول متمرکز می‌شود. به همین علت کیفیت یک عکس، می‌تواند باعث شود که مشتری احتمالی در چند ثانیه اول تصمیم بگیرد در صفحه سایت بماند و وقت خود را صرف خواندن اطلاعات آن صفحه کند یا خیر.

در یک عکس تبلیغاتی باید نکات مختلفی را رعایت کرد تا بتوان مخاطب را جذب خود کند. نورپردازی عکاسی تبلیغاتی یکی از این موارد مهم است که در کیفیت عکس نقش موثری دارد. در این مطلب قصد داریم در مورد اصول و ایده های نورپردازی عکاسی تبلیغاتی به صورت کامل توضیح دهیم. با ما همراه باشید تا در این حوزه اطلاعات کاملی کسب کنید.

ایده های نورپردازی عکاسی تبلیغاتی

انواع نور عکاسی تبلیغاتی

در عکاسی تبلیغاتی از انواع نور استفاده می‌شود. نمیتوان گفت یکی از آن‌ها برای تمام عکاسی‌ها مناسب است؛ چرا که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. انتخاب نوع نور به محیط یا محصول و هدف عکس‌برداری بستگی دارد. نورپردازی در عکاسی برای تبلیغات ، انواع مختلفی دارد. نور کلیدی، پس زمینه به عنوان اصلی‌ترین نور‌های عکاسی تبلیغاتی به شمار می‌آیند. نور پرکننده در واقع نور دومی است که در کنار نور کلیدی قرار دارد و به سایه‌های سوژه فرم می‌بخشد. در ادامه نورهای اصلی و تعدادی از نورهای پرکننده که در عکاسی تبلیغاتی استفاده می‌شود را معرفی می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آموزش نورپردازی در فیلمبرداری را هم مطالعه کنید.

نور محیط

نوری که توسط محیط (نه عکاس) به سوژه عکاسی می‌تابد، نور محیط گفته می‌شود. این نور می‌تواند نور خورشید، نور ماه یا چراغ‌های خیابان باشد. در برخی موارد، عکاس برای آن که بتواند از سوژه عکس بهتری بگیرد، به کمک برخی وسایل، این نور را اصلاح می‌کند.

نور پس‌زمینه

در نور پس‌زمینه، منبع نور بر پشت صحنه سوژه عکاسی زوم می‌کند و سوژه بین پشت صحنه و دوربین شما قرار می‌گیرد. نورپردازی عکاسی تبلیغاتی با نور پس زمینه، باعث درخشش و برجسته نشان دادن سوژه می‌شود، به خصوص اگر سوژه کالایی مانند جواهرات باشد.

نور کلیدی یا مسطح

در نورپردازی کلیدی، منبع نور مستقیم در مقابل سوژه عکاسی قرار می‌گیرد. این کار باعث می‌شود، هیچ قسمتی از سوژه سایه نداشته باشد و تمام قسمت‌های آن در برابر نور قرار بگیرند.

نور حاشیه

در نور حاشیه یا Rim light، منبع نور در پشت یا بالا سوژه قرار دارد. نور حاشیه را می‌توان به کمک نور پس زمینه ایجاد کرد. در نور حاشیه، سوژه به صورت برجسته و درخشان به نظر می‌رسد. نور حاشیه را می‌توان به عنوان نور مناسب عکاسی تبلیغاتی در نظر گرفت چرا که باعث جلب توجه سوژه می‌شود.

نور نرم

در نور نرم، کنتراست یا همان اختلاف نور بین نقاط روشن و تاریک بسیار کم است. به همین علت، لبه‌های سایه‌ها با قسمت روشن تمایز کمتری دارند.

نور سخت

در این حالت، نور به گونه‌ای تنظیم می‌شود که به صورت مستقیم به بافت سوژه عکاسی بتابد. در نور سخت، میزان کنتراست بالا است، به همین علت در این نوع عکس‌ها سایه‌های قوی و پررنگ هستند.

نور گسترده

در نورپردازی گسترده، یک طرف سوژه که به دوربین نزدیک‌تر است، نور بیشتری تابانده می‌شود و در نتیجه قسمت دیگر سوژه که از دوربین دورتر است، نور کمتری دارد.


برگزاری دوره آموزش عکاسی برای هنرمندانی که به دنبال کسب درآمد هستند، در آموزشگاه سفیر قرن


نورپردازی در عکاسی برای تبلیغات

نور کوتاه

نورپردازی کوتاه برخلاف نورپردازی گسترده است. یعنی قسمتی از سوژه که به دوربین نزدیک‌تر بوده در سایه و قسمتی که دورتر است در نور قرار دارد.
از میان نورهایی که معرفی کردیم نمی‌توان هیچ کدام را به عنوان بهترین نور برای عکاسی تبلیغاتی در نظر گرفت. چرا که نور پردازی باید با توجه به سوژه انتخاب شود. گاهی نیاز است با توجه به نوع سوژه‌ به وسیله نور، عمق و برجستگی آن را نشان دهید. بنابراین نورپردازی عکاسی تبلیغاتی با توجه به هدف تصویر و نوع سوژه مشخص می‌شود. برای حرفه ای شدن در این زمینه میتوانید در دوره تصویربرداری آموزشگاه سفیر قرن شرکت کنید.

اصول نورپردازی عکاسی تبلیغاتی

قبل از شروع به کار، باید نسبت به اصول نورپردازی عکاسی تبلیغاتی آگاه باشید تا مناسب با هدف و سوژه بتوانید عکس‌برداری کنید. شناخت نور و ویژگی‌های آن اصول پایه در نورپردازی عکاسی برای تبلیغات است. ویژگی‌های نور شامل دما، کنتراست، جهت و شدت نور و سایه‌ها می‌شود. با در نظر گرفتن اصول پایه نورپردازی می‌توان تعیین کرد که عکس بیانگر چه ویژگی‌هایی باشد. 

به عنوان مثال؛ جهت نور در نتیجه نهایی عکاسی و برجسته کردن ویژگی‌های مثبت و منفی تاثیر می‌گذارد. در قسمت قبل تعدادی از انواع نور و ویژگی‌های هرکدام را معرفی کردیم. بنابراین شما باید با انواع نور و ویژگی‌های هرکدام آشنا باشید. کنتراست در عکاسی یکی دیگر از اصول نورپردازی است که باید نسبت به آن کاملا تسلط داشته باشید، چرا که درجه کنتراست در به وجود آمدن سایه‌ها و هایلایت‌ها تاثیر گذار است.

تجهیزات نور برای عکاسی تبلیغاتی

تجهیزات نور در اجرای اصول و قواعد نورپردازی برای عکاسی تبلیغاتی تاثیرگذار هستند. ممکن است شما با توجه به محدودیت‌هایی که در تجهیزات دارید، مجبور به عکاسی با یکی از انواع روش‌های نورپردازی شوید. یا اینکه با توجه به هدفتان از عکاسی سوژه، برای خرید تجهیزات اساسی اقدام کنید. 

  • کاسه استاندارد: این منبع نور به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای نورپردازی شناخته می‌شود. در بازار انواع کاسه نور با قطر‌های مختلف وجود دارد. اندازه قطر دهانه این محصول در زاویه دید آن تاثیر می‌گذارد.
  • بارندور: بارندور سایبان‌هایی هستند که باعث هدایت نور به سمت سوژه می‌شوند.
  • چترهای نور: از چترهای نور برای ایجاد نور ملایم استفاده می‌شود، منبع نور به داخل چترها تابانده می‌شود و سپس نور به صورت ملایمی بازتاب می‌شود. 

از دیگر تجهیزات نور می‌توان به چادر نور، سرپوش لانه زنبوری، سافت باکس، اسنوت، رینگ لایت، باتوم لایت و رادیوفلاش‌ها اشاره کرد.

بهترین نور برای عکاسی تبلیغاتی

ایده های خلاقانه نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

به کار بردن هر نوع ایده‌ نورپردازی برای یک نوع محصول مناسب است. هدف عکاسی تبلیغاتی تاثیر گذاشتن روی احساسات مخاطب است. بنابراین باید تنظیم نور به صورتی باشد که ویژگی‌ها و زیبایی‌های محصول به مخاطب نشان داده شود. به عنوان مثال ویژگی یک محصول مانند کیف، ابعاد بزرگ و جادار بودن آن است. بنابراین شما باید با هوشمندی، نور را به گونه‌ای تنظیم کنید تا در عکس این ویژگی مشخص شود. بنابراین می‌توان گفت برای به دست آوردن ایده های نورپردازی عکاسی تبلیغاتی، باید محصول و ویژگی آن را بشناسید و سعی کنید با تنظیم نور، آن را برجسته کنید.

دیگر دوره های آموزشگاه سفیر قرن: دوره آموزش فتوشاپ

کلام آخر

در این مقاله اصول نورپردازی برای عکاسی تبلیغاتی را بیان کردیم. شما می‌توانید با شرکت در دوره آموزش نورپردازی عکاسی تبلیغاتی تمامی این نکات را بیاموزید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha