مجهزترین مرکز آموزشی

آموزش نورپردازی در فیلمبرداری

  0
 4447

برای فیلمبرداری درست و اصولی باید صحنه را با نورپردازی مناسب آماده کرد. نورپردازی در نمایش جزئیات و حس و حال صحنه نقش اساسی دارد. به همین دلیل لازم است برای فعالیت در این حوزه، با تمام قوانین و اصول آن آشنا باشید. برای این کار نیاز به تجهیزات نورپردازی حرفه‌ای دارید. همچنین می توانید دوره های آموزش فیلمبرداری سفیر قرن را دنبال کنید.

نورپردازی در فیلمبرداری

انواع نورپردازی در فیلمبرداری

اولین روش در نورپردازی فیلم‌برداری Keylight است. این روش اصلی‌ترین راه برای نورپردازی در فیلم‌برداری است. با استفاده از این روش می‌توانید نور اصلی خود را از هر نقطه‌ای به سوژه بتابانید. در این روش نباید منبع نور را به صورت مستقیم به سوژه‌تان بتابانید. 

روش بعدی، Fill lighting است. با استفاده از این نورپردازی، مناطق تاریک و سایه‌دار را حذف می‌کنید. از آنجا که هدف استفاده از پر کردن نور، از بین بردن سایه‌ها است، بهتر است یک رفلکتور در برابر نور اصلی قرار دهید تا نور به صورت ملایم منتشر شود. با استفاده از این روش می‌توانید عمق و بعد قابل توجهی به هر شی بدهید. می‌توانید از این روش برای نوردهی بسیاری از صحنه‌ها استفاده کنید. 


برای شرکت در  دوره آموزش عکاسی آموزشگاه سفیر قرن و ورود به بازار کار این حرفه همین حالا با ما تماس بگیرید: 02166909076


اصول نورپردازی در فیلمبرداری

روش بعدی با Backlighting است. در این روش با ایجاد صحنه سه بعدی در نورپردازی می‌توانید سوژه را از پس‌زمینه جدا کنید. برای مثال در عکس‌های میانی، زمانی که می‌خواهید تنها به جای گرفتن بالای سر شانه‌ها و گردن سوژه را نیز روشن کنید یا در صورتی که می‌خواهید یک سایه ایجاد کنید، این تکنیک به تنهایی موثر خواهد بود.

روش های نورپردازی در فیلمبرداری

نورپردازی جانبی، روش دیگری برای نورپردازی در فیلم‌برداری است. با این روش می‌توانید سوژه را از یک طرف و موازی با موضوع روشن کنید. برای اینکه بتوانید در این روش بهتر عمل کنید، باید نور جانبی که از آن استفاده می‌کنید، قوی باشد تا کنتراست بالا و نور کم را ایجاد کند. در هنگام استفاده از یک نور پر، توصیه می‌شود تا شدت نور پر شده را تا ۱/۸ از نور جانبی کم کنید تا جلوه‌ی نمای چشمگیر صحنه را حفظ کنیم. شاید تصور کنید به گذراندن دوره آموزش فتوشاپ می توانید هر تغییری را روی تصویر از جمله نور، ایجاد کنید، اما عکاسان حرفه ای از عوامل طبیعی در عکاسی خود بهره می برند.

نورپردازی عملی، به روشی گفته می‌شود که با استفاده از منابع نوری مثل لامپ، شمع یا حتی تلویزیون اقدام به نورپردازی برای فیلم‌برداری می‌کنید. این نوع نورپردازی معمولا به دست طراح مجموعه یا تیم نورپردازی به صورت عمدی اضافه می‌شود تا صحنه‌ای سینمایی ایجاد کنید. 

تجهیزات نورپردازی در فیلمبرداری

بعد از فراگرفتن تکنیک‌های مختلف فیلم‌برداری، نوبت به یادگیری ابزار و شناخت آن‌هاست. برای اینکه بتوانید تجهیزات لازم را در فیلم‌برداری تهیه کنید، اول از همه باید ژانر فیلم‌برداری خود را مشخص کنید. گران‌ترین و مجهزترین تجهیزات مربوط به بخش عکس‌های آتلیه‌ای است. مخصوصا عکاسی تبلیغاتی و صنعتی بهترین و گران‌ترین تجهیزات را دارند. 

  1. دوربین خوب

مهم‌ترین تجهیزاتی که باید داشته باشید، دوربین فیلم‌برداری است.  با پیشرفت تکنولوژی شاهد تولید انواع دوربین‌های دیجیتال با کیفیت‌های فوق‌العاده هستیم. دوربین‌های دیجیتال توسط چند شرکت معروف با برندهای شناخته شده تولید شده‌اند. شرکت‌های معروفی همچون کانن، نیکون، سونی، لایکا، فوجی و غیره مشغول رقابت در تولید این دوربین‌ها هستند.


بهترین دوربین برای فیلمبرداری و عکاسی


  1. لنزهای متنوع

بدون لنزها عملا کار عکاسی و فیلم‌برداری بیهوده است. لنزها چشم دوربین هستند. لنز مناسب، تاثیرگذارترین فاکتور کیفیت در عکاسی و فیلم‌برداری دیجیتالی است. در طول سال‌ها لنزهای متنوعی با کیفیت‌های مختلفی تولید و روانه بازار شده‌اند. لنزها در انواع مختلف همچون لنزهای تله، لنزهای فیکس، لنزهای نرمال، لنزهای واید، لنزهای فیش آی، و ماکرو تولید شده‌اند.

  1. سه پایه

برای فیلم‌برداری به صورت حرفه‌ای نیاز به سه پایه دارید. چون دوربین باید ثابت باشد تا فیلم‌ها دچار لرزش و تاری نشوند. سه پایه در ژانرهای مختلف عکاسی و فیلم‌برداری مثل فیلم‌برداری صنعتی، تبلیغاتی، حیات وحش و... کاربرد دارد. سه پایه‌ها از دو بخش اصلی پایه و هدبال تشکیل شده‌اند. با استفاده از پایه می‌توانید دوربین را ثابت نگه دارید و با هدبال زاویه و چرخش دوربین را می‌توانید تغییر دهید.

  1. فیلترها

فیلترها ابزارهای جانبی هستند که از آن‌ها برای اصلاح و بهبود فضای رنگ استفاده می‌شود. شرکت‌های تولیدکننده این ادوات مدل‌های متنوع با کاربردهای مختلفی از این محصولات تولید کرده‌اند. فیلتر UV، فیلتر دیفیوز، فیلتر گرادینت، فیلتر پولارایز، فیلتر DN و چندین مدل دیگر انواع این ابزار برای فیلم‌برداری حرفه‌ای هستند. فیلترهای فیلم‌برداری در شکل‌های دایره و مربع ارائه می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

  1. فلاش‌متر یا نورسنج

نورسنج ابزاری برای سنجش بهتر نور آتلیه یا فضا است. با استفاده از این ابزار می‌توان تنظیمات نور مثلثی را به درستی انجام داد. نوع دیگری از این نورسنج‌ها در بازار وجود دارند که به فلاش‌متر معروف هستند. کارکرد این فلاش‌مترها با نورسنج متفاوت است و این تفاوت هم به خاطر مدت بسیار کوتاه تابش نور فلاش است. 

  1. اسنوت یا خرطومی

اسنوت یا خرطومی یک ابزار جانبی برای هدایت نور به شکل متمرکز است. نور بعد از آن‌که از مجرای باریک اسنوت گذشت، به شکل نواری باریک از نور درمی‌آید. نور خروجی به شکل کنترل‌ شده است و می‌توان با استفاده از آن سطح محدودی از سوژه را نورپردازی کرد. 


برای ورود به بازار کار حرفه ای فیلمبرداری، همین حالا در دوره آموزش فیلمبرداری سفیر قرن ثبت نام کنید.


اصول مهم نورپردازی در فیلمبرداری 

برای نورپردازی حرفه‌ای در فیلمبرداری و موقعیت‌های مختلف، باید اصول مهمی را بدانید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • از نوردهی بیش از اندازه به سوژه دوری کنید.

  • چشم‌ها در فیلم و عکس باید براق باشند. طوری نورپردازی نکنید که چشم‌ها مات و تیره بیفتند.

  • اگر به نور ملایم نیاز دارید، منبع نور را نزدیک‌تر کنید.

  • اگر به فضایی تاریک‌تر برای سوژه نیاز دارید، منبع نور را از او دور کنید.

  • نورپردازی از جلو، جزییات و بافت سوژه را به درستی نشان نمی‌دهد.

  • سایه‌ها ایجاد حجم می‌کنند.

تکنیک‌های نورپردازی در فیلمبرداری

حالا زمان آن رسیده که با تکنیک‌های نورپردازی در فیلمبرداری بیشتر آشنا شوید. در این قسمت موارد مختلف را معرفی کرده و به بررسی جزئیات آنها می‌پردازیم.

نورپردازی سه نقطه‌ای

در این تکنیک از سه نور اصلی، نور پشتی و نور تلطیف‌کننده برای فیلم‌برداری استفاده می‌شود. نور اصلی، در زاویه ۴۵ درجه با سوژه تنظیم می‌شود و رو به پایین است. نور تلطیف کننده در زاویه ۴۵ درجه با سوژه ولی خلاف جهت نور اصلی قرار می‌گیرد. در نهایت، نور پشتی، که از پشت سر و بالا رو به پایین به سمت سر و شانه‌های سوژه شما می‌تابد. البته اگر با زاویه‌ای تا ۴۵ درجه نسبت به سوژه قرار گیرد، مقداری هاله‌های نورانی ایجاد می‌کند که سوژه شما را از پشت سر جدا می‌کند.


مطالعه بیشتر: فوکوس چیست؟ آموزش فوکوس در عکاسی


انواع تکنیک در نورپردازی در فیلمبرداری

نورپردازی طبیعی

این نورها نیاز به حرکت ندارند و در ساعات مختلف شبانه‌روز در حال حرکت هستند. شما در بازدید مکان فیلمبرداری، راجع به این نور اطلاعات کسب می‌کنید. همچنین در نظر گرفتن بازه‌های زمانی مختلف روز در این روش بسیار پر اهمیت است. 

نورپردازی بازگشتی

استفاده از نور بازگشتی نور را در ناحیه بزرگتری به شکل مساوی پخش می‌کند. اگر به شکل درستی اجرا شود، نور بازگشتی می‌تواند به عنوان نور نرم، نور پرکننده، نور بالای سر، نور جانبی و حتی نور پشت سوژه استفاده شود. 

نورپردازی جانبی

این نورپردازی از طرفین قاب وارد می‌شوند و به سوژه می‌تابند. این نورها به صورت موازی وارد می‌شوند و فضا را پر می‌کنند. از این نورها برای ایجاد حس و حال خوب و دراما در فیلم‌برداری‌ها استفاده می‌شود.


سایر دوره های سفیر قرن:  دوره آموزش حسابداری


نورپردازی جانبی در فیلمبرداری

جمع‌بندی

تکنیک نورپردازی در فیلم‌برداری بسیار مهم است. علاوه بر آن، تجهیزاتی که استفاده می‌کنید هم حائز اهمیت است. شما باید همه موارد را در کنار هم استفاده کنید تا خروجی نهایی کار شما به بهترین شکل ممکن باشد. در این مطلب به انواع تکنیک‌ها و تجهیزات نورپردازی پرداختیم و جزئیات آن را بررسی کردیم.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha