مجهزترین مرکز آموزشی

آشنایی با کنتراست در عکاسی و تکنیک‌های استفاده از آن

  0
 2368

کنتراست در عکاسی جزو آن بخش جذاب و جدانشدنی در عکاسی است که برای خلق یک عکس زیبا، اثر هنری یک عکاس را با بقیه عکاسان متمایز می‌کند. با تنظیم کنتراست در عکاسی می‌توانید صاحب عکسی باشید که هر بخش آن با قسمت دیگر متفاوت است. در این مطلب از سایت سفیر قرن قصد داریم شما را با مفهوم کنتراست در عکاسی و کاربرد آن آشنا کنیم. اگر قصد دارید خالق عکس‌های حرفه‌ای باشید، تا انتها این مطلب را مطالعه کنید.

برای دراماتیک کردن تصاویر و تأثیرگذاری بیشتر عکس‌ها استفاده از سایه و کنتراست، بهترین راه است. برای ایجاد این کار، جزئیات درون سایه نادیده گرفته می‌شود. درواقع سایه‌ها در عکس‌ها پنهان است با این‌وجود، باعث تأثیرگذاری بیشتری در تصاویرتان می‌شود. به‌این‌ترتیب زمانی که مخاطب یک صحنه تاریک و مرموز می‌بیند حس می‌کند راز و رمزی بین این تاریکی‌ها قرار گرفته است. درواقع مخاطب را با عکس درگیر می‌کند. برای ایجاد کنتراست، بایستی ابتدا محدوده داینامیکی سنسور را بشناسید. با روشن‌تر کردن هایلایت از حالت عادی، سایه‌ها تیره‌تر شده و اگر نور به حدی قوی باشد، تضاد جذابی در عکستان به وجود می‌آورد.


برای شرکت در دوره آموزش عکاسی آموزشگاه سفیر قرن، با ما تماس بگیرد: 02166909076


تعریف کنتراست در عکاسی

کنتراست در عکاسی چیست؟

کنتراست، همان تضادی است که در میزان سایه‌روشن و رنگ‌ اجزای مختلف در یک عکس مشاهده می‌کنید. کنتراست، تفاوت عناصر موجود در عکس را نشان می‌دهد. تصاویر با کنتراست بالا در عکاسی، حس و حال عکس را نسبت به تصاویر با کنتراست پایین بیشتر به مخاطب منتقل می‌کند. در ادامه شما را با انواع کنتراست در عکاسی آشنا می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: جلوگیری از انعکاس نور در عکاسی


آشنایی با انواع کنتراست در عکاسی

در عکاسی کنتراست را با سه نوع بالا، پایین و متوسط می‌شناسیم. تصاویر با کنتراست پایین معمولاً سایه‌های کمی دارد که چندان تفاوتی در بین عناصر موجود در تصویر ایجاد نمی‌کند. این تصاویر را با عنوان تصاویر نرم یا صاف در عکاسی می‌شناسند. در مقابل تصاویر با کنتراست بالا، سایه‌های خاکستری کمی دارد که باعث می‌شود تصویر واضح‌تر و شفاف‌تر به نظر برسد.

معرفی کنتراست بالا    

برای درک بهتر از اینکه منظور از کنتراست بالا چیست، فرض کنید تصویری از طبیعت پیش رو دارید که طیف کاملی از رنگ‌ها را از سفید تا سیاه با سایه‌های تیره و برجسته به‌وضوح نشان می‌دهد. تصاویر با کنتراست بالا معمولاً تصاویری قوی هستند که نمونه آن را می‌توانید هنگام عکاسی در مقابل نور خورشید مشاهده کنید.

معرفی کنتراست پایین

کنتراست پایین در عکاسی، چندان فرق بین نور و تاریکی را در عکس نشان نمی‌دهد. درنتیجه عکس یکنواخت‌تر و گاهی کسل‌کننده به مخاطب نشان می‌دهد. نمونه آن را می‌توانید در عکس‌هایی که در مه می‌گیرید، مشاهده کنید. زمانی که بین نور و تاریکی چندان سایه تیره و تفاوتی نباشد، عکسی که گرفتید، معمولاً کنتراست پایین است.

5 تکنیک استفاده از کنتراست در عکاسی

کاربرد کنتراست در عکاسی زمانی مشخص می‌شود که می‌خواهید عکاسی در معرض نور یا تاریکی داشته باشید. اینکه کنتراست پایین و بالا چه زمانی به کارمان می‌آید و چطوری باید از آن استفاده کرد، بحث این قسمت از مقاله است.

سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  دوره آموزش icdl پیشرفته

کاربرد تضاد رنگ‌ها

کنتراست رنگ در عکاسی زمانی به کارتان می‌آید که با رنگ‌های متضاد، تصاویر زیبایی بگیرید. رنگ‌هایی که در تضاد باهم هستند، می‌توانند توجه بیشتری از مخاطب به خود جلب کند و ترکیب بهتری در عکس به وجود آورد. به همین دلیل است که بسیاری از عکاسان، از رنگ روشن در تصاویر استفاده می‌کنند و سعی دارند با تضاد رنگی که در پس‌زمینه و نورپردازی‌شان ایجاد می‌کنند، عکس بهتری را خلق کنند. بهترین زمان برای عکاسی با تضاد یا کنتراست بالای رنگ‌ها در طبیعت، در روزهای آفتابی است.

نحوه صحیح استفاده از کنتراست در عکاسی

کاربرد کنتراست تونی

منظور از کنتراست تونی، تضادی است که بین نورهای تیره در یک تصویر به چشم می‌آید. کنتراست تونی با پررنگ کردن تفاوت بین نورهای تیره در عکس، نکات برجسته آن را قوی‌تر می‌کند. مثلاً اگر در یک منطقه کم‌نور یا تاریک عکاسی می‌کنید، می‌توانید با استفاده از کنتراست تونی، عکس‌هایی با سایه‌های پررنگ در همان محیط کم‌نور بیندازید و با تنظیم این کنتراست، عکستان را جذاب‌تر کنید.

استفاده از بافت‌های متضاد

یکی دیگر از راه‌های ایجاد کنتراست در عکاسی، استفاده از بافت متضاد در تصویر است. سوژه‌های متناقض مانند یک قطره آب بر روی سطح یک برگ، یا قرار گرفتن یک برگ ظریف روی یک سنگ سخت و بزرگ، می‌تواند جذابیت عکس‌هایتان را بیشتر کند. برای ایده گرفتن، تماشای عکس‌هایی با بافت متضاد می‌تواند کمکتان کند. معمولاً در عکاسی‌ ماکرو این کنتراست بیشتر به چشم می‌آید.

دوره های دیگر سفیر قرن:  دوره آموزش تعمیرات آیفون تصویری

استفاده از عناصر متضاد با سوژه اصلی

برای ایجاد کنتراست در عکاسی می‌توانید از موضوعات متضاد با پس‌زمینه استفاده کنید. به‌این‌ترتیب با ایجاد یک تضاد بصری بین سوژه و پس‌زمینه، جذابیت عکستان بیشتر می‌شود. مثلاً قرار گرفتن دو سوژه پیر و جوان کنار هم نمونه‌ای از این عناصر متضاد است. تضاد در عکاسی می‌تواند توجه مخاطب را بیشتر جلب کند. مانند سنگ‌های صاف و ظریف در کنار صخره‌های بزرگ و نامنظم نمونه‌ دیگری از استفاده تضاد بین سوژه‌ها است. تضاد بین سوژه و پس‌زمینه نیز روش دیگری برای ایجاد عنصر تضاد در عکاسی است تا کنتراست و جذابیت عکستان را بیشتر کند.

کاربرد ویرایش مناسب

روش دیگری که برای به کار بردن کنتراست در عکاسی می‌توانید پیش بگیرید، ویرایش تصویر پس از عکاسی در فوتوشاپ است. مثلاً تعادل رنگ سفید را تنظیم کنید. یا گزینه کنتراست را در برخی از قسمت‌های عکس بالا و پایین ببرید. به‌این‌ترتیب با تنظیم کنتراست عکس در فوتوشاپ می‌توانید پس‌زمینه را تیره کنید یا عناصر عکس را برجسته‌تر کنید تا گیرایی تصویرتان بالا رود.

یکی از مهم‌ترین عناصر عکاسی، کنتراست در عکاسی است. با ایجاد کنتراست می‌توانید حس و حال عکس را بهتر به مخاطب منتقل کنید و کاری کنید تا بیشتر با عکس درگیر شود. معروف‌ترین نوع کنتراست در عکاسی، کنتراست تونی است که در کنار کنتراست رنگ یا عناصر متضاد و یا کنتراست مفهومی می‌تواند جذابیت عکستان را بیشتر کند.

برای شرکت در دوره های  آموزش نصب سیستم اعلام حریق هم اکنون با آموزشگاه سفیر قرن تماس بگیرید.

همچنین پس از عکاسی نیز می‌توانید به‌صورت دستی در ابزارهای ویرایش عکس، کنتراست تصویرتان را بالا یا پایین ببرید.  درصورتی‌که قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای عکاسی و مفاهیم آن را یاد بگیرید، کلاس‌های آنلاین عکاسی در موسسه سفیر قرن می‌تواند به شما کمک کند. تجربه شما در مورداستفاده از کنتراست در عکاسی چیست؟

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha