مجهزترین مرکز آموزشی

روش‌های عکاسی از سوژه متحرک و نکات کاربردی

  0
 11185

فرقی نمی‌کند قصد عکس انداختن از مسابقه رالی را داشته باشید یا بخواهید از فرزندتان در حال بازی کردن عکس بگیرید. احتمالا عکاسی از سوژه متحرک (عکاسی متحرک یا اکشن سریع)، یکی از چالش برانگیزترین قسمت‌های عکاسی برایتان باشد. در این مطلب همراه سفیر قرن باشید تا با هم نکاتی را مرور کنیم که سری بعدی در عکاسی متحرک بتوانید جذاب‌ترین تصاویر را از متحرک‌ترین سوژه‌ها به زیبایی ثبت کنید.  

عکاسی از سوژه متحرک

احتمالا شما هم زمانی که آغاز به عکاسی کردید، با وسواس شدیدی، سعی داشتید تاری عکس‌تان را از بین ببرید و برای این کار احتمالا دست به دامن سرعت شاتر شدید. اما مساله اینجاست که عکاسی از اجسام در حال حرکت، نیاز به تنظیماتی بیشتر از افزایش سرعت شاتر دارد. اگرچه شاید این کار در فیلمبرداری راحت باشد اما در ادامه شما می‌توانید آن را در مورد عکس‌ها هم انجام دهید. افزایش سرعت شاتر، تکنیک پینینگ، تکنیک تاری در حرکت به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین عکاسی در حال حرکت را داشته باشید. یکی از معمول‌ترین روش‌های تصویربرداری و عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت، عکسبرداری پی در پی است. اغلب دوربین‌هایی که دارای DSLR بالا هستند این امکان را برایتان مهیا می‌کنند که با فوکوس سریع دوربین، شات‌های پی در پی بگیرید.

عکاسی از اجسام در حال حرکت

لنز مناسب عکاسی از سوژه متحرک

از آن جایی که برای سوژه‌های در حال حرکت نیاز به سرعت شاتر بالا دارید، لنزهایی برای این کار مناسب هستند که دیافراگم باز داشته باشند. این لنزها به علت ساختار باز دهانه دیافراگمی‌شان، نور زیادی را جذب می‌کنند و از همین طریق سرعت شاتر را بالا می‌برند. این کار باعث می‌شود تا بتوانید عکس‌های باکیفیتی از سوژه‌های در حال حرکت بگیرید.


آموزش ژست عکس دخترانه نیمرخ و  دوره آموزش عکاسی در آموزشگاه سفیر قرن


تنظیم سرعت شاتر در عکاسی از سوژه متحرک

معمولا سرعت شاتر در حالت اتوماتیک از پس تنظیمات مورد نظری که قصد دارید برای عکاسی از سوژه در حال حرکت استفاده کنید، به کارتان نمی‌آید. برای عکاسی از گل در حال حرکت در اثر باد گرفته تا موتور سرعتی که از کنارتان می‌گذرد، باید تنظیمات شاتر را دستی انجام دهید. با تنظیم دستی سرعت شاتر، مقدار دیافراگم به صورت خودکار تغییر می‌کند تا نور صحنه را تنظیم کند. یعنی سرعت شاتر را شما می‌دهید و دوربین دیافراگم را با توجه به سرعت شاتر که دادید، تنظیم می‌کند.

انتخاب سرعت شاتر به حرکت سوژه بستگی دارد. اینکه برای عکاسی از ماشین در حال حرکت با عکاسی از یک خزنده خسته چه سرعت شاتری را انتخاب کنید، عاملی است که با تجربه به دست می‌آید. اما به صورت کلی می‌توانید یک عکس بگیرید و سرعت شاتر را با آن تنظیم کنید. یعنی اگر سوژه خیلی تار بود، سرعت را پایین‌تر بیاورید. به صورت کلی مقدار سرانگشتی موارد زیر می‌تواند کمک‌تان کند. با این حساب بسته به سوژه‌ای که در حال عکاسی از او هستید، می‌توانید این مقادیر را تغییر دهید:

  • عکاسی پرتره: 1.30 ثانیه
  • عکاسی از افراد در حال حرکت عادی:1.125 ثانیه
  • عکاسی از کودک یا حیوان:1.25 ثانیه
  • عکاسی‌های ورزشی:1.500 ثانیه

در واقع در حرکات سریع، مثل حرکت چرخ ماشین، سرعت شاتر چیزی بین 1.1000 ثانیه یا سریع‌تر است. گاهی هم می‌توانید با پایین آوردن سرعت شاتر، جز به جز حرکات سوژه را ثبت کرده و تاری جهت داری به او بدهید. در واقع با تاری جهت داری که به عکس می‌دهید، ظاهر هنری جذابی به عکس‌تان می‌بخشید. برای آشنایی بیشتر با عکاسی پرتره مقاله آموزش عکاسی پرتره را در سفیر قرن بخوانید.

دوره های پرطرفدار در مجموعه سفیر قرن :  دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته و  دوره آموزش نصب درب اتوماتیک

تنظیم سرعت شاتر در عکاسی از سوژه متحرک

روش‌های عکاسی در حال حرکت از سوژه های مختلف

تسلط در چند تکنیک به شما کمک می‌کند بتوانید همان عکس‌هایی را از سوژه‌های متحرک بگیرید، که هر کس با دیدن آن، عکاس را که شما باشید، تحسین کند. پس آماده انداختن عکس‌های جذاب متحرک هستید؟ در ادامه سفیر قرن این تکنیک‌ها را برایتان شرح خواهد داد:

در لحظه فریز کنید

از محبوب‌ترین تکنیک‌های عکاسی از سوژه در حال حرکت، تکنیک فریز کردن است. برای اینکه بتوانید به خوبی از پس این تکنیک برآیید، بایستی تنظیمات ایزو و سرعت شاتر را بالا ببرید. در ابتدا دوربین را در حالت اولویت شاتر قرار داده و انتخاب دیافراگم مناسب را بر عهده دوربین بگذارید تا نور را تنظیم کند. معمولا سرعت شاتر همان موردی که در بالا برایتان گفتیم، گزینه مناسبی خواهد بود. معمولا تا 1.8000 ثانیه را دوبین‌های مدرن پشتیبانی می‌کنند. برای ایزو هم DSLR را مقداری بین 400 تا 1600 تنظیم کنید.


برای شرکت در دوره آموزش عکاسی آموزشگاه سفیر قرن، با ما تماس بگیرد: 02166909076


عکاسی در حال حرکت از سوژه

دوربین‌های امروزی معمولا از فوکوس‌های پی در پی پشتیبانی می‌کند. اگر می‌خواهید سرعت شاتر را بالا ببرید، به یک لنز با دیافراگم باز نیاز دارید. در آخر بهتر است سعی کنید اوج حرکت سوژه را حدس بزنید و چند صدم ثانیه قبل‌تر، دکمه شات را فشار دهید. البته دانستن زمان این موضوع، نیاز به تجربه دارد. پس اگر در اوج حرکت سوژه دکمه را فشار دادید و با عکس تار و درهم روبرو شدید، خودتان را سرزنش نکنید. برای آشنایی بیشتر به مقاله فوکوس در عکاسی سفیر قرن مراجعه کنید.

تار کنید

روش خلاقانه دیگری که می‌توانید در این مورد به خرج دهید، این است که با سرعت شاتر طولانی، سوژه را متحرک کنید. برای مثال زمانی که می‌خواهید سوژه را از محیط جدا کنید می‌توانید با تار کردن سوژه، به خوبی این کار را انجام دهید. مثل زمانی که در حال عکاسی از فردی در مترو هستید که قطاری با سرعت از مقابل او عبور می‌کند.

عکاسی از سوژه متحرک

پنینگ را تست کنید

تکنیک دیگری که می‌توانید در عکاسی از سوژه‌های متحرک استفاده کنید، تکنیک پنینگ است. در این روش، با وجودی که پس زمینه و سوژه ممکن است کمی تار بیفتد، اما همین تاری محدود، حس مبهمی به بیننده منتقل می‌کند. سرعت شاتر را روی 1.15 یا 1.30 تنظیم کنید. تا جایی که راه دارد، ایزو را پایین بیاورید. اگر نور زیاد است می‌توانید از فیلترهای دوربین مثل فیلتر ND استفاده کنید.

در این تکنیک باید سرعت و لرزش دست‌تان را کنترل کنید. قبل از رها کردن کلید شاتر، سوژه را تا پس از شنیدن صدای کلیک شاتر دنبال کنید. این تکنیک به تمرین زیادی دارد تا دست‌تان نلرزد. پس تمرین، تکرار و دوباره تمرین!

تکنیک زوم

با استفاده از لنزهای انعطاف پذیر شما می‌توانید سوژه تصویر را بزرگ یا کوچک کنید. با یک حرکت کوچک لنز زوم، تصاویرتان جذاب‌تر خواهد شد. در این تکنیک برای داشتن تصویر واضح‌تر بهتر است از سه پایه استفاده کنید. برای تکنیک زوم بهتر است سرعت شاتر را حداقل روی 1.30 قرار دهید و از محدوده کانونی لنز برای زوم کردن استفاده کنید.


دوره آموزش فیلمبرداری مجالس عروسی در سفیر قرن


گرفتن عکس از سوژه متحرک با گوشی و نکات مهم آن

جالب است بدانید که شما می‌توانید با گوشی موبایل‌تان هم از سوژه متحرک عکاسی کنید. برای عکاسی از سوژه متحرک با گوشی بایستی تنظیمات دوربین گوشی را در حالت  دستی قرار دهید. در بعضی از تلفن‌های همراه این تنظیمات با عنوان professional mode وجود دارد. در صورتی که این گزینه در گوشی موبایل شما وجود ندارد، می‌توانید از اپلیکیشن‌های تنظیم دوربین استفاده کنید. تنها چیزی که در دوربین‌های گوشی می‌توانید تغییر دهید، سرعت شاتر، ایزو و فوکوس است. فوکوس را روی continuous بگذارید و سرعت شاتر را بین 1.30 تا 1.60 تنظیم کنید. ایزو را در نور روز بهتر است به حداقل ممکن برسانید. حالا یک، دو، سه، آماده!

عکاسی از سوژه متحرک با گوشی

عکاسی حرفه شیرین و البته چالش‌برانگیز است. زمانی که قصد دارید به صورت حرفه‌ای در زمینه‌های خاصی مثل عکاسی ورزشی وارد شوید، بهتر است تکنیک‌های مربوط به عکاسی از سوژه در حال حرکت یا همان عکاسی در حال حرکت را بدانید. شما چه روش‌هایی را برای عکاسی متحرک پیشنهاد می‌کنید؟

آموزشگاه تخصصی عکاسی سفیر قرن علاوه بر دوره آموزش عکاسی، کلاس های مهارت آموزی دیگری مانند دوره آموزش تعمیرات موبایل و دوره آموزش فتوشاپ پیشرفته را نیز بر گزار می کند. برای آشنایی با این دوره و سر فصل های آن با کارشناسان سفیر قرن تماس بگیرید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha