مجهزترین مرکز آموزشی

کاربرد فلاش در عکاسی و نحوه استفاده از آن

  0
 4385

یکی از هیجان‌انگیزترین موقعیت‌های عکاسی، زمانی است که می‌خواهید عکس‌تان را با فلاش دوربین عکاسی بیندازید. این کار می‌تواند در عین هیجان‌انگیز بودن کمی ترسناک هم به نظر برسد. تنها یک عامل می‌تواند رابطه ما را با فلاش دوربین خوب کند و آن این است که زمان و مکان و موقعیت استفاده از فلاش دوربین را بدانید.

اگر نمی‌دانید فلاش دوربین چیست در این مطلب همراه سفیر قرن باشید تا با هم انواع فلاش دوربین و کاربردهای آن را بررسی کنیم. دوربین‌هایتان را آماده کنید. در آموزش استفاده از فلاش در عکاسی و کاربرد فلاش در عکاسی احتمالا مسیر درازی در پیش داریم.


تکنیک های عکاسی طبیعت و دوره آموزش عکاسی مقدماتی تا پیشرفته سفیر قرن


فلاش دوربین عکاسی چیست؟

زمانی که با کلی ذوق و شوق خودتان را آماده عکاسی از سوژه می‌کنید، می‌بینید عکسی که گرفتید، نور مناسبی ندارد. در این زمان تمام تنظیمات مربوط به نوردهی را امتحان می‌کنید ولی در نهایت نتیجه مورد نظرتان را نمی‌گیرید. در این زمان، عکاسی با فلاش دوربین فرشته نجات شما است. در پاسخ به اینکه فلاش عکاسی چیست، باید گفت فلاش های دوربین، همراه همیشگی برای جبران نوردهی نامطلوب برای عکاسی است.

فلاش دوربین چیست

انواع فلاش‌ها در عکاسی

انواع مختلفی فلاش در عکاسی وجود دارد که شما با توجه به کاربرد و نوع عکاسی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از جمله این فلاش‌ها فلاش دستی، فلاش خودکار و فلاش TTL است که هر کدام را در ادامه توضیح داده‌‌ایم:

فلاش دستی

در این نوع فلاش، شما به عنوان عکاس نمی‌توانید قدرت نور فلاش را کم و زیاد کنید. یعنی نور از فلاش خارج شده و به صورت یکنواخت به سمت سوژه پرتاب می‌شود.

فلاش خودکار

در این نوع فلاش، قادر هستید که نور محیط را اندازه گیری کرده و با توجه به شرایط نوری مختلف نور را به سمت سوژه بفرستید

فلاش TTL

در این نوع، فلاش از طریق نورسنج دوربین اندازه‌گیری می‌شود و بر حسب آن به سوژه نور می‌تابد.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از انعکاس نور در عکاسی با عینک

کاربرد فلاش در عکاسی چیست؟

در واقع شما با استفاده از فلاش در عکاسی سعی دارید کیفیت نور را بهتر کنید، نه مقدار آن را. به همین ترتیب با انتخاب صحیح سوژه و قرارگیری مناسب آن می‌توانید کنترل بیشتری بر عکس‌ها داشته باشید. از جمله کاربردهای فلاش در عکاسی شامل:

  • جهت دادن

زمانی که قصد عکس گرفتن از یک پرتره را دارید، هوای ابری بهترین فضا را برای پس زمینه سوژه فراهم می‌کند. در این شرایط شما می‌توانید روی سوژه تمرکز کنید و به جای نور جهت‌داری که از پنجره یا چراغ می‌تابد، با استفاده از فلاش نور ایجاد کنید. در واقع شما منبع نور جهت‌دار، دارید.

  • جدایی یا تفکیک

کنتراست، یکی از تکنیک‌هایی است که در عکاسی می‌توانید برای سه بعدی کردن سوژه یا تفکیک بین اشیا استفاده کنید. این کنتراست را می‌توانید با استفاده از فوکوس، شارپ بودن، یا میزان وضوح تصاویر ایجاد کنید. رنگ و کنتراست، نور سوژه را از پس زمینه جدا می‌کند. دقیقا همان کاری که می‌توانید با استفاده از فلاش انجام دهید. حال اگر مایل هستید بدانید فوکوس چیست؟ و دقیقا چه کاربردی دارد با مقالات سفیر قرن همراه شوید.

  • ایجاد حالت دراماتیک

فلاش می‌تواند بستری را برایتان فراهم کند که به راحتی قادر به کنترل روشنایی پس زمینه باشید. با افزایش کنتراست تصویر، حالت دراماتیک بیشتری گرفته  و حس و حال جدیدی روی تصاویرتان نقش می‌بندد.

  • فریز یا توقف حرکت

هنگامی که از فلاش استفاده می‌کنید، سرعت تابش نوری که از دوربین ساطع می‌شود، می‌تواند سریع‌تر از سرعت شاتر دوربین شما باشد و این امکان را برایتان فراهم می‌کند که اجسام دارای حرکت را فریز کنید. با این کاربرد می‌توانید یک تکنیک خلاقانه انجام داده و قبل از تابش نور فلاش، با کشیدن شاتر و تار شدن حرکت در فریم، حسگر حرکت را تشخیص داده و صبر می‌کند سپس سوژه در لحظه آخر ثبت می‌شود.

  • اصلاح نور موجود

معمول‌ترین کاربرد فلاش، اصلاح نوری است که احتمالا تابش آن به سوژه، مورد پسند شما نیست. می‌توانید خودتان میزان نور را تعیین کنید. به این ترتیب می‌توانید با سایه‌دار کردن سوژه و فلاش داخلی، یک نور طبیعی ایجاد کرده که در نهایت منجر به ایجاد یک عکس فوق‌العاده و دلپذیر می‌شود.

کاربرد فلاش در عکاسی

آموزش استفاده از فلاش در عکاسی

برای استفاده از فلاش، تنظیمات زیر را همیشه به خاطر داشته باشید. با توجه به سوژه می‌توانید هر کدام را دستکاری کرده و عکس‌های متفاوتی بگیرید.

  • حالت دستی
  • دیافراگم f/8
  • سرعت شاتر 1/200 ثانیه
  • ایزو 200
  • قدرت فلاش 1/16
  • اگر نور محیط خیلی کم و تاریک است، سرعت شاتر را کمتر کرده و دیافراگم را بزرگتر کنید. در صورتی که سوژه خیلی روشن بود، قدرت فلاش را کمتر کنید.
  • با قرار دادن نور در حالت دستی، کنترل بیشتر و آزادی عمل بهتری دارید تا تصویرتان را به شکل دلخوا‌تان درآورید. معمولا دوربین در حالت خودکار دارای نورهای اضافه‌ای است که شما می‌توانید با دستی کردن آن را کنترل کنید و سپس به راحتی سرعت شاتر، ایزو و دیافراگم را تغییر دهید.
  • دیافراگمی که برایتان گفتیم یک نقطه امن برای شروع است. با این دیافراگم شما می‌توانید عمق میدان بیشتری داشته باشید. کادربندی و نورپردازی را در این مورد فراموش نکنید. شاید زمانی که از فلاش استفاده می‌کنید، نیاز باشد سرعت شاتر را افزایش دهید تا نوردهی تنظیم شود.
  • در قدم بعدی که سرعت شاتر را تنظیم می‌کنید، احتملا با سرعت سینک فلاش به مشکل بخورید. در این زمان باید به صورت دقیق سرعت شاتر را تنظیم کنید تا با قرار گرفتن نوار مشکی روی قسمتی از تصویر فلاش با عدم نوردهی به آن جا روبرو نشود. اگر می‌خواهید از شاترهای سریع‌تر استفاده کنید، فلاش اکسترنال می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
  • با قرار دادن ایزو روی 200 می‌توانید عکس‌های با نویز کمتر و یک گام نور بیشتر بگیرید. با فلاش اکسترنال می‌توانید از محدوده ایزوهای بهتری استفاده کنید.
  • قدرت فلاش را برای شروع روی 1/16 قرار دهید و در صورتی که نیاز بود، مقدار آن را بالا ببرید. معمولا نیازی به قدرت فلاش بالا نیست چون در آن صورت نور زیادی به سوژه می‌تابد. بهترین نقطه برای شروع همین نقطه است.

آموزش استفاده از فلاش در عکاسی

علاوه بر تنظیماتی که گفتیم این موارد را به خاطر داشته باشید:

همیشه به یک باتری یدکی نیاز دارید. در ابتدا برای شروع از قدرت فلاش پایین آغاز کرده و در صورتی که نیاز بود آن را افزایش دهید. هات اسپات‌های نوری را فراموش نکرده و به نوردهی پس زمینه توجه کنید. در عکس‌های پرتره، مراقب ایجاد سایه روی صورت سوژه با نور فلش باشید و هرگز نور را به صورت مستقیم به سوژه نتابانید. عکاس با فلاش آنقدری که به نظر می‌رسد سخت نیست. نیاز به تمرین دارد تا با تجربه بتوانید خالق زیباترین عکس‌ها باشید. همچنین می توانید از مقاله بالا بردن رزولوشن عکس در فتوشاپ و بالا بردن کیفیت عکس در فتوشاپ برای ویرایش عکس ها و نورپردازی آن ها استفاده کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha