مجهزترین مرکز آموزشی

راهنمای کامل عکاسی در شب

  0
 2074

آیا تا به حال به دل کویر سفر کردید؟ برایتان پیش آمده در شب‌های پر ستاره روستاهای ایران، زیر آسمان شب، دلتان بخواهد زیبایی آسمانی را که می‌بینید، در لحظه ثبت کنید؟ به خصوص اگر عکاس هم باشید و با ترکیبی از ذوق هنری و علاقه به نجوم، حتما با دیدن آسمان پر رمز و راز شب، دلتان هوس عکاسی می‌کند.

چه چیز زیباتر از هنر عکاسی برای ثبت لحظه‌هایی وجود دارد که شاید دیگر نتوان مانند آن را مشاهده کرد؟ اگر شما هم دلتان می‌خواهد این بار در کمپ کویر یا سفرهای پر رمز و راز در شب‌های به یادماندنی‌تان، عکاس بهترین عکس‌های شب باشید، مطلب آموزش عکاسی در شب را از دست ندهید.

عکاسی در شب و تفاوت آن با سایر زمان‌های عکاسی

یک عکس استاندارد و تکنیکی در شب به خصوص برای تازه عکاسان کار راحتی نیست. چون نیاز به تنظیماتی دارد که برای عکاسی در روز احتمالا تا به حال نیازی به آن نداشتید. نورهای فراوانی که در طول روز وجود دارند، باعث می‌شود تا بتوانیم عکس‌های شارپ و نوردهی مناسبی در روز داشته باشیم، اما عکاسی در شب کاملا متفاوت است و نیاز به تنظیمات دوربین عکاسی در شب دارید تا بتوانید خالق زیباترین عکس‌های شب باشید. در طول روز نورهای مصنوعی زیادی در مقابل نوردهی خورشید وجود دارد که ممکن است عکس را تار یا بی‌کیفیت کند. در طول شب تنها المان‌های نوری، نورهای مصنوعی و اجرام آسمانی هستند.

عکاسی در شب

اصلی‌ترین تفاوتی که بین عکاسی در شب و روز وجود دارد، میزان اکسپوژر دوربین است. اگرچه تاریکی همه چیز را سخت‌تر می‌کند، اما تنظیمات دوربین مانند فانوسی در شب راه خودش را پیدا می‌کند. اکسپوژر دوربین‌تان را بر اساس سه فاکتور تنظیم می‌کنید، سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو. چون اطراف‌تان تاریک‌تر از حد معمول است، نیاز به نور بیشتری دارید و این نور بیشتر را می‌توانید از طریق تنظیمات اکسپوژر به وجود بیاورید.


دوره آموزش عکاسی مقدماتی تا پیشرفته سفیر قرن


چگونه در شب عکس باکیفیت بگیریم؟

  • استفاده از سه پایه

برای عکاسی در شب، حتی اگر با دوربین‌های فوق العاده و لنزهای سریع و سنسورهای تصویری فوق‌العاده عکاسی می‌کنید، بدون سه پایه به مشکل خواهید خورد. بنابراین با وجود سه پایه شما می‌توانید تنظیمات شاتر ر ا به راحتی تغییر دهید و به مرزی نزدیک به بی‌نهایت برسید. سه پایه‌های ارزان و سبک زیادی در بازار وجود دارد که می‌تواند خیال‌تان را برای عکاسی در شب راحت کند. استفاده از دوربین در شب، دیگر نیازی به ایزوهای بالا ندارد و در نتیجه نویز کمتری روی تصاویرتان به وجود می‌آید.

  • عکاسی در ساعات مناسب

عکاسی در شب، به خصوص در ساعت آبی، عکس‌های فوق العاده‌ای برایتان به یادگار خواهد گذاشت. بین غروب آفتاب و تاریکی کامل یه زمان 45 دقیقه‌ای وجود دارد که نور محیط، با شتاب پر نوری به سمت تاریکی کامل تغییر می‌کند. در این زمان که به ساعات آبی معروف است، می‌توانید آخرین تابش‌های آفتاب را ثبت کنید. در این ساعات آبی، تعادلی در نورها وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد علاوه بر درخشش و تابش  نورهای مصنوعی، سایر المان‌های دیگر را نیز به تصویر درآورید.

چگونه در شب عکس باکیفیت بگیریم

  • دوربین حرفه‌ای

ابزار کار یک عکاس که از نان شب برای او واجب‌تر است، داشتن یک دوربین حرفه‌ای و دیجیتالی مدرن است تا قادر باشد با کمترین زحمت بهترین عکس‌ها را بگیرد. با این وجود، نورسنج‌های دیجیتالی برای شرایط معمول طراحی شده است. یعنی در روز و نور کافی این نورسنج‌ها می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند در حالیکه در شب چندان انتظاری از آن‌ها نمی‌توان داشت. بنابراین باید تنظیمات نوردهی را به صورت دستی انجام دهید. اینجا چیزی که اهمیت دارد، هیستوگرام نورپردازی برای دوربین است.
 

  • تنظیمات وایت بالانس

از تنظیمات وایت بالانس غافل نشوید. برای عکاسی در نور کم باید تنظیمات وایت بالانس را به صورت دستی تغییر دهید. اگر دوربین‌تان نیکون است، بهتر است تنظیمات وایت بالانس را به حالت کلودی بگذارید. البته بستگی به صحنه عکاسی و نور موجود دارد اما در نهایت تصویر نهایی‌تان به ویرایش نیاز دارد.

  • استفاده از لنز مناسب

در طول روز هر نوع دوربینی از نوع دی اس ال آر یا بدون آیینه داشته باشید، فوکوس اتوماتیک دارد که می‌تواند به صورت خودکار روی سوژه تمرکز کند. اما در شب، نور کافی برای فوکوس خودکار وجود ندارد. در نتیجه اگر از لنزهای سرعت پایین استفاده می‌کنید، لنز را به صورت دستی فوکوس کنید. اگر می خواهید بدانید فوکوس در عکاسی چیست؟ با سفیر قرن همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آموزش عکاسی سیاه سفید

دوربین مناسب برای عکاسی

عصای دست عکاسان، دوربین دست‌شان است. این قضیه را یک عاشق عکاسی می‌فهمد. یک دوربین حرفه‌ای می‌تواند در نشان دادن مهارت عکاسی شما انقلابی به پا کند. هیچ دوربینی کمتر از یک دی اس ال آر فول فریم از نوع اولترا نمی‌تواند عکس باکیفیتی را در شب برایتان بگیرد. فول فریم بودن دوربین این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید صحنه‌های پهن‌تری را عکاسی کنید.

دقیقا ترکیبی که مورد علاقه عکاسان در شب است. علاوه بر این دوربینی که در هر ثانیه تعداد فریم زیادی را داشته باشد، برای عکاسی سوژه‌های در حال حرکت مثل عکاسی‌های ورزشی مناسب است. در یک نتیجه گیری کلی می‌توان گفت دوربین‌های نیکون دارای حساسیت ایزو و محدوده پویایی پیشرفته هستند. لایو ویو فوق العاده‌ای دارند و فوکوس در نور کم را آسان‌تر می‌کند.


بیشتر بخوانید: نکات کاربردی درباره ژست عکاسی نیم رخ در سفیر قرن


دوربین‌های سونی هم ایزو با کیفیت و تجربه زنده‌ای به نمایش می‌گذارند. اما سونی برای عکاسی در شب در سیستم‌های بدون آیینه ضعیف است و طول عمر باتری‌اش نیز کم است. یعنی ممکن است در طول عکاسی بارها و بارها با چند نوردهی طولانی، باتری تمام شود و در انتظار شارژ باتری چند روزی پروژه عکاسی‌تان طول بکشد. بهترین دوربین‌هایی که می‌توانید از آن انتظار عکاسی باکیفیتی در شب داشته باشید، شامل موارد زیر است:

نیکون مدل Nikon D8D50

  • رزولوشن:45.7 مگاپیکسل
  • محدوده پویایی عالی
  • سنسو FX فول فریم BSI CMOS 7/45 مگاپیکسلی
  • حساسیت ایزو 64 -25600

نیکون مدل Nikon D750 Full-Frame DSLR

  • سنسور CMOS با فرمت FX 3/24 مگاپیکسلی
  • قدرت فوق العاده در از بین بردن سایه‌های کم نور
  • حساسیت ایزو 100-12800

نیکون مدل D810 Full-Frame DSLR

  • بهترین دوربین برای عکاسی در شب
  • سنسور CMOS با فرمت FX 3/36 مگاپیکسلی
  • حساسیت  ایزو 64-12800

کانن مدل 7D Mark II APS-C DSLR

  • سنسور APS-C CMOS 2/20 مگا پیکسلی
  • حساسیت ایزو 100-16000

کانن مدل 6D Full-Frame DSLR

  • مقرون و به صرفه
  • سنسور Full-Frame CMOS 2/20 مگا پیکسلی
  • حساسیت ایزو100-25600

کانن مدل 5D Mark III/IV Full-Frame DSLR

  • سرعت بالا فریم
  • سنسور Full-Frame CMOS 3/22 مگا پیکسلی
  • حساسیت ایزو  100-25600

پنتاکس مدل K1 Full-Frame DSLR

  • محدودیت در تهیه لنز
  • سنسور Full-Frame CMOS 4/36 مگاپیکسلی
  • حساسیت ایزو 100-204800

سونی مدل A7S Full-Frame Mirrorless

  • سنسور Full-Frame Exmor CMOS 2/12 مگاپیکسلی
  • حساسیت ایزو 100 تا 102400

تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب و نور کم

دوربین و سه پایه را آماده کنید و دوربین را به حالت دستی قرار دهید. دیافراگم آن را روی F/11 و سرعت شاتر 10 ثانیه و ایزوی 200 تنظیم کنید و البته منتظر تغییر تنظیمات دوربین بر اساس نور آسمان باشید.

برای عکاسی در شب از ستاره‌هایی که تقریبا به زمین نزدیک هستند، بایستی مدت زمان قرارگیری در معرض منظره را محدود کنید. مثلا در 25 ثانیه، با ایزو 3200 و فریم 2.8 و فاصله کانونی 14 میلی‌متر می‌توانید یک عکاسی واضح و مشخصی از ستاره بگیرید، اما پس زمینه خارج از فوکوس است. چرا که شما فوکوس را برای ستاره‌ها تنظیم کردید. تا جایی که می‌توانید دیافراگم را باز بگذارید. اگر لنزهای پرایم با دیافراگم باز ندارید می‌توانید از f/4 استفاده کنید. در روز ببینید لنز دوربین‌تان با دیافراگم باز چقدر واضح می‌شود.

برای عکاسی ستاره‌ها حداکثر زمان قرار گیری در معرض نور را می‌توانید با تقسیم فاصله کانونی بر 400 یا  500 به دست اورید. اگر می‌خواهید عکاسی دقیقی از ستاره‌های نزدیک با یک پس زمینه نور و فوکوس خوب داشته باشید، به یک نوردهی جدا برای آسمان و پیش زمینه نیاز دارید تا در نهایت برای افزایش کیفیت عکس در فتوشاپ و افزایش رزولوشن عکس آن‌ها را با هم در فتوشاپ ترکیب کنید.

برای نوردهی مناسب در شب، توالی و پیوستگی نوری ایجاد شده روی عکس‌ها اهمیت دارد. در صورتی که هیستوگرام 2 یا 3 استاپ نوری از آن چیزی که باید باشد، فاصله دارد، بهتر است یا دیافراگم را باز کنید یا زمان باز و بسته شدن شاتر را بیشتر کنید تا به سمت راست هیستوگرام نزدیک شوید. نوردهی پس زمینه را می‌توانید با مقادیر مختلفی که فوکوس، ایزو ( سنسور دیجیتال دوربین نسبت به نور است) و مدت قرارگیری در معرض به دست آورید. سرعت شاتر را کنترل کنید. در صورتی که سرعت شاتر بالاتر از 30 باشد، اگرچه شاید مقداری از حرکات ستاره در عکس‌هایتان ثبت شود اما شفافیت کمتری برایتان به تصویر می‌کشد. با تایمر خودکار می‌توانید جلوی لرزش دوربین را حین فشار دادن شاتر جلوگیری کنید.

جمع‌بندی

عکاسی در شب یکی از چالش برانگیزترین پروژه‌های عکاسان است. با این وجود قطعا بعد از کسب تجربه کافی و ثبت عکس‌های فوق العاده، لذتی فوق العاده‌ای را از پشت سر گذاشتن این چالش تجربه خواهید کرد. عکاس با نور کم، نیاز به تنظیمات دستی دارد. بایستی زمان کافی را برای صرف تنظیم سه پایه، فوکوس و وایت بالانس صرف کنید تا در نهایت خالق زیباترین عکس‌های شب باشید. نکات عکاسی در شب را فراموش نکنید.

بهتر است تمرکزتان را روی گرفتن یک عکس فوق العاده و باکیفیت بگذارید تا اینکه عکس‌های پشت هم و بدون کیفیتی بگیرید که در نهایت یکی از آن‌ها خوب شود. مثلا در صورتی که در حال عکاسی از حرکات یک ستاره دنباله دار هستید، یک زمان حدودا 40 دقیقه‌ای دارید تا بتوانید رنگ‌های آسمان را نیز در ثبت عکس دنباله‌های نوری ثبت کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha