مجهزترین مرکز آموزشی

آموزش عکاسی سیاه سفید و نکات مهم آن

  0
 5893

تا نام عکاسی سیاه و سفید می‌آید، تصویر فیلم کازابلانکا در ذهنم‌ تداعی می‌شود. دوره‌ای که از رنگ‌ها برای جلب توجه استفاده نمی‌شد و به جای آن از نور و سایه‌ها استفاده می‌کردند. احتمالا بدانید که ریشه عکاسی دیجیتال امروز، به عکاسی سیاه و سفید دیروز می‌رسد. به دهه‌ای که عکاسان و خبرنگاران با دوربین‌های بزرگ‌شان در خیابان می‌چرخیدند و عکاسی می‌کردند.

عکاسی سیاه و سفید یکی از جذاب‌ترین نوع عکس‌هایی است که می‌تواند مخاطب را مسحور زیبایی و منحصر به فرد بودن عکس کند. در این مطلب قصد داریم به شما روش‌ و اصول عکاسی سیاه و سفید را بگوییم. با سفیر قرن همراه باشید.

عکاسی سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید چیست ؟

اگرچه امروز بخش زیادی از عکاسی‌ها با استفاده از دوربین‌های دیجیتال عکاسی می‌شود، اما همچنان عکاسی سیاه و سفید یک تکنیک قدرتمند در عکاسی محسوب می‌شود که هر کسی نمی‌تواند از پس نشان دادن تاثیرگذاری آن روی مخاطب بربیاید.

در صورتی که می‌خواهید صحنه‌ای را به طور دقیق و رنگی ثبت کنید، عکاسی رنگی می‌گیرید. اما در عکاسی سیاه و سفید طیف کامل رنگ‌های موجود در سوژه وجود ندارد و تنها رنگی که در عکس می‌بینید دو رنگ سیاه و سفید است. این نوع عکس از انعکاس دقیق فاصله دارد و تمرکز آن بر افکت‌هایی همچون وضوح و شکل تصویر است. در یک جمله، عکس‌های سیاه و سفید می‌توانند توجه مردم را به سمت جزئیات با اهمیت جلب کند.


دوره آموزش عکاسی مقدماتی تا پیشرفته سفیر قرن


اصول عکاسی سیاه و سفید چیست؟

در عکاسی تک رنگ یا مونوکروم، شما فاکتور رنگ را از تصویر می‌گیرید و در نهایت باید با هوشمندی و خلاقیت سوژه‌ای را انتخاب می کنید که نگاه بیننده را به اثر شما خیره کند. بنابراین اول از همه از نگاه خودتان آغاز کنید و نگاه‌تان را از رنگ خالی کنید. سپس به سراغ تنظیمات دوربین بروید. برای عکاسی سیاه و سفید بایستی اصولی را رعایت کنید.

  • سایه

در عکاسی سیاه و سفید نکته اصلی که باید در نظر داشته باشید، سایه‌ است که تاثیر زیادی روی عکس می‌گذارد. در نقاط تیره عکس، المنت‌های اصلی عکس قرار گرفته و در برخی قسمت‌ها، خود سوژه قرار دارد. طوری که شما سایه‌ها را در عکس به نمایش درمی‌آورید، روی تمام قسمت‌های عکس تاثیر می‌گذارد.

اگر از سایه‌های کلی و بدون جزئیات استفاده کنید، احتمالا حس خالی بودن و سنگینی به مخاطب منتقل کنید. در مقابل اگر از سایه‌های جزئی و دقیق استفاده کنید، عکس‌ها پیچیده می‌شود.

مقاله پیشنهادی: آموزش نورپردازی در فیلمبرداری

  • کنتراست

کنتراست در عکاسی دارای المنتی به نام مجاورت است. زمانی که دو جسم سفید و سیاه در کنار هم قرار می‌گیرد، مرز روشنایی آ‌ن‌ها اغراق آمیز می‌شود و هر چه این مرز بیشتر باشد، تصویر کنتراست بالاتری دارد. هرچه کنتراست عکس‌ را بالاتر ببرید، شدت پویایی عکس بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از عکاسان، از عکس‌های تک رنگ استفاده می‌کنند چون با آن خیلی واضح‌ترمی‌توانند پیام را به مخاطب منتقل کنند.

اگر هم میخواهید از شخص عکس میگیرید باید از انعکاس نور در عینک او جلوگیری کنید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله جلوگیری از انعکاس نور در عکاسی را مطالعه کنید.

  • تناژ رنگی

منظور از تناژ رنگی، روشنی، تاریکی، و سایه‌های خاکستری اصلی است که در عکس‌ها می‌بینید. عکس‌ها نه سفید هستند و نه سیاه. بنابراین تناژ عکس را در زمان عکاسی  باید در نظر داشته باشید. اینکه عکس شما چه پیامی را به مخاطب منتقل می‌کند، بخش اصلی آن می‌تواند به علت تناژ تصویرتان باشد. به دو عکس زیر دقت کنید. عکس اول، تصویری تیره و رمز آلود است در حالی که در عکس دوم که روشن‌تر است، حس شادی را احساس خواهید کرد.

معرفی دوره های سفیر قرن: دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته

اصول عکاسی سیاه و سفید

  • شکل اشیا

در عکاسی سیاه و سفید شکل اشیا بسیار مهم است. چرا که با حذف شدن فاکتور رنگ، اشکال بیشتر دیده می شوند. در عکاسی سیاه و سفید مرزها بین اشیا با رنگ های متضاد یا نورهای کم و زیاد بسیار بیشتر دیده می شود. همینطور تشخیص شکل اشیاء همرنگ یا دارای نور یکسان کم دشوارتر می شود. همین خصوصیات به نگاه هنری یک عکاس می تواند ایده هایی را ببخشد که او را به ثبت تصاویری ناب و خاص ببرد. 

تفاوت عکاسی سیاه و سفید و مونوکروم

عکاسی مونوکروم سبکی از عکاسی است که در آن تنها یک رنگ استفاده شده و تصویر شامل طیف متنوع از همان رنگ است. در عکاسی مونوکروم مقدار متفاوت نور به جای رنگ های مختلف قرار می گیرد. تفاوت آن با عکاسی سیاه و سفید در این است که در عکاسی سیاه و سفید به هیچ عنوان رنگ دیگری به جز طیف سفید تا سیاه وجود ندارد. لازم به ذکر است که عکاسی مونوکروم به معنای عکس سیاه و سفید نیست.

کاربرد عکاسی سیاه و سفید

کاربرد عکس سیاه و سفید بسته به موضوع آن متفاوت است. چهره، منظره، معماری، عکس‌های سفر و .. همه می‌تواند سوژه عکس‌های سیاه و سفید باشد. چیزی که اهمیت دارد، این است که در هر جا که نیاز به تشخیص منحصر به فرد بودن موضوع باشد، عکس سیاه و سفید به میان می‌آید. علاوه بر اینکه این سبک عکاسی طرفداران خاص خود را دارد، برای نقاشان سیاه قلم هم کاربردیست. بسیاری از عکس های سیاه و سفید تبدیل به نقاشی های سیاه قلم می شود. در میان این سبک عکاسی، تصاویر سیاه و سفید عکاسی پرتره و منظره، بسیار پر طرفدار است.

در عکاسی سیاه و سفید چهره، توجه روی چشم و صورت است و سپس به بقیه قسمت‌ها کشیده می‌شود. عکاسی از کودکان با چشم‌های رنگی و زیبا، افراد مسن، با پوست‌های چروکیده، ، مردم با لباس محلی و فرسوده و... می‌تواند ایده‌هایی تاثیر گذار برای عکاسی پرتره باشد.

در عکاسی سیاه و سفید منظره، تمرکز روی شکل و فرم اجزای درون منظره است. عکاسی‌های سیاه و سفیدی که شهر را نشان می‌دهد، معمولا برای نشان دادن بافت قدیمی و اشکال و فرم‌ها کاربرد دارد. عکاسی سیاه و سفید از سفر معمولا برای ثبت احساس و خاطره‌ای بوده که در آن زمان و مکان گذشته است.

دوره های پرطرفدار سفیر قرن: دوره آموزشی نصب درب اتوماتیک

آموزش عکاسی سیاه و سفید

برای عکاسی سیاه و سفید با دوربین کمی آرام‌تر حرکت کنید. عکاسی سیاه و سفید ساختار فکری متفاوتی را نسبت به عکس رنگی می‌طلبد. بنابراین چه بعد از عکاسی و چه قبل از عکاسی اگر هوس گرفتن عکس سیاه و سفید کنید، هم درست و هم غلط فکر کردید.

آموزش عکاسی سیاه و سفید

چگونه با دوربین عکس سیاه سفید بگیریم؟

برای عکاسی سیاه و سفید با دوربین عکاسی موارد زیر را به خاطر داشته باشید. این موارد کمک می‌کند عکس جذاب‌تری بگیرید.

  • ایزو را پایین بیاورید.

عکاسان معتقدند نویزهای دیجیتال روی عکس‌های سیاه و سفید تاثیر می‌گذارد. در حالی که نویزها در همه جای تصویر ظاهر نمی‌شود و تنها در قسمت‌های سایه ایجاد می‌شود.

  • قسمت‌های روشن را نسوزانید و سایه‌ها را تیره نکنید.

بله! تیره نکنید. بیش از حد تیره کردن سایه‌ها، قسمت‌های روشن عکس را می‌سوزاند و آن را بی کیفیت می‌کند. تصور کنید چشم‌تان تنها دو رنگ سیاه و سفید را می‌بیند. بر همان اساس، رنگ‌های خاکستری نمایان می‌شود. سعی کنید به صورت طبیعی عکس‌ها را ویرایش کید.

  • قالب خام RAW دوربین را فراموش نکنید.

این قالب، دامنه پویایی بالاتری را به عکس‌هایتان می‌دهد و نسبت به فرمت JPG، کیفیت و امکانات بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد. به این ترتیب کنترل بیشتری روی عکس‌های‌تان دارید.

  • تاثیر نور را نادیده نگیرید.

در تبدیل رنگ به سایه‌های خاکستری، شما می‌توانید میزان روشنایی نور را تنظیم کنید. در صورتی که صحنه مورد نظرتان، دارای رنگ‌های زیادی است، احتمالا همگی به سایه خاکستری تبدیل شوند.

چگونه با گوشی عکس سیاه سفید بگیریم؟

در عکاسی با گوشی، ابتدا یک فیلتر سیاه و سفید انتخاب کنید. می‌توانید فیلتری را انتخاب کنید که ذاتا دارای کنتراست بالایی باشد. شفافیت و کنتراست را تنظیم کنید. نوردهی را از قسمت اکسپوژر می‌توانید به میل خودتان تغییر دهید.

اپلیکیشن‌های ویرایش عکس زیادی وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا سیاه‌ها و سفیدی‌های عکس‌تان را به صورت مجزا تنظیم کنید. سعی کنید عمق عکس‌ها را بالاتر ببرید .این کار را با افزایش کنتراست انجام دهید. از جمله اپلیکیشن‌های کاربردی که می‌تواند به شما کمک کند تا با موبایل‌تان عکس‌های سیاه و سفید بگیرید، اپلیکیشن‌های زیر است:

  • اپلیکیشن ادوبی لایت روم
  • اپلیکیشن موس کم
  • اپلیکیشن کریتیک
  • اپلیکیشن آر ان آی فیلمز

در این مطلب با روش‌های عکاسی سیاه و سفید آشنا شدیم. شما می‌توانید با استفاده از دوربین عکاسی یا گوشی موبایل‌تان با تنظیم کنتراست و نوردهی، عکس‌های جذاب سیاه و سفیدی از سوژه‌های مختلف بگیرید تا توجه مخاطب را به سمت جزئیات با اهمیت‌تر ببرید. در انتها چند اپلیکیشن موبایل معرفی کردیم که به شما کمک می‌کند، عکس‌های سیاه و سفیدتان را به راحتی با آن‌ها بگیرید. آیا تجربه استفاده از این اپلیکیشن‌ها یا انواع دیگری از آن‌ها را دارید؟

آموزشگاه تخصصی عکاسی سفیر قرن دوره آموزش فیلمبرداری مجالس عروسی و کلاس های مهارت آموزی دیگری مانند دوره آموزش عکاسی و دوره آموزش تعمیرات موبایل را نیز بر گزار می کند. برای آشنایی با نحوه درآمدزایی از عکاسی به مقاله کسب درآمد از عکاسی مراجعه کنید. برای آشنایی با این دوره و سر فصل های آن با کارشناسان سفیر قرن تماس بگیرید. 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha