مجهزترین مرکز آموزشی

نحوه کار دوربین مداربسته گردان یا PTZ

  0
 8680

حتما تا به حال اصطلاح دوربین مدار بسته گردان و یا متحرک به گوش شما خورده است، یکی از انواع این دوربین ها،  دوربین ptz است که در این مقاله می خواهیم به بررسی کاربردهای دوربین PTZ  و نحوه تنظیمات آن بپردازیم. 

دوربین PTZ preset positions چیست؟

دوربین ptz چیست ? دوربین مداربسته گردان را با نام هایی مثل speed Dome ، Fast Dome ، PTZ و... می شناسند. PTZ مخفف کلمه Pan-Tilt-Zoom می باشد.  به این معنی که دوربین های ptz قابلیت چرخش در راستای افقی و عمودی و زوم کردن بر روی هدف را دارند. دوربین مداربسته گردان و دوربین مداربسته دام، از لحاظ ظاهری شبیه به هم هستند، اما این دو نوع دوربین مدار بسته تفاوت های عمده ای با هم دارند.

چرا به دوربین های گردان ptz میگویند ؟

 این نام برحسب نحوه عملکرد دوربین اسپید دام انتخاب شده است. دوربین های گردان به دلیل سیستم های هوشمند و سیستم چرخانی که دارند امنیت گسترده ای را در محیط برای کاربران فراهم می کند. به عبارات ساده تر می توان گفت این نوع دوربین ها به دلیل سیستم امنیتی که دارند ptz  نامیده می شوند.

معرفی دوره های موسسه سفیر قرن :  دوره آموزش نصب درب اتوماتیک

نحوه کار دوربین مداربسته گردان یا PTZ

نمای افق گرد

  • دوربین PTZ می تواند به چپ یا به راست بچرخد، این ویژگی دوربین PTZ را قادر می سازد تا فضای گسترده تری را پوشش دهد.
  • نمای افق گرد می تواند از 360 درجه تا نواحی کوچکتر تغییر کند.

چرخیدن

  • دوربین PTZ می تواند به سمت بالا یا پایین حرکت کند، این ویژگی دوربین مداربسته گردان PTZ  را قادر می سازد تا فضای عمودی گسترده را پوشش دهد.
  • مقداری که دوربین PTZ می تواند بچرخد بسته به مدل دوربین است ولی معمولا 180 درجه است

زوم کردن

  • زوم اپتیکال به صورت فیزیکی لنز های دوربین PTZ را تنظیم می کند، طول کانون برای زوم به داخل یا خارج را تغییر می دهد، این ویژگی دوربین PTZ را قادر می سازد تاکیفیت تصویر را حفظ نماید
  • میزان زوم اپتیکال را با #x بیان می کنند( مثل 18X) و نشان می دهد چه مقدار دوربین مداربسته گردان PTZ  می تواند زوم کند(تغییر طول کانونی لنز)
  • زوم دیجیتال با استفاده از نرم افزار عکس را بسیار بزرگ می کند، اغلب سبب عکس های پیکسل پیکسل شده در زمان زوم بیش از حد می شود و توصیه نمی گردد.

بیشتر بخوانید : طرز کار دوربین مداربسته تحت شبکه


کاربرد دوربین مداربسته گردان یا PTZ چیست؟

این دوربین ها دارای قابلیت گردش در جهات مختلف و معمولا بزرگنمایی در یک زاویه خاص هستند. این دوربین های معمولی داری یک بدنه دام شکل و یک پایه با توجه به شرایط نصب هستند. با این ویژگی ها حرکت ها در تصویر را می توان به صورت دستی با استفاده از نرم افزار مدیریتی یا joy stick  کنترل کرد، یا با استفاده از نرم افزار مدیریت دوربین مداربسته گردان PTZ  آنها را به صروت خودکار انجام داد. توانایی برای حرکت دادن دوربین PTZ در مواقع ضروری توسط نیروهای امنیتی به پرسنل امنیتی اجازه می دهد تا به پیشامدهایی که با سیستم نظارت مشاهده کرده اند به سرعت پاسخ دهند.

جابه جایی و فوکوس و P/T/Z که دوربین گردان باید آنها را ذخیره کند توسط preset positions انجام می گیرد. به این معنی که اپراتور دوربین های مدار بسته طبق برنامه ی که برای مانتورینگ  ، بررسی  و نظارت بر مکان هایی که تحت پوشش دوربین هاست به صورت اتوماتیک صورت می پذیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته در آموزشگاه سفیر قرن کلیک کنید.

دوربین مداربسته PTZ

تنظیمات ptz دوربین مداربسته

برای تنظم موقعیت پیش فرض، مستلزم حضور دو نفر برای انجام تنظیمات ptz دوربین مداربسته می باشد. یکی میتواند در زمینه تصویر باشد و شرایط محیطی را مجددا راه اندازی کند و نفر دیگر می تواند زمینه و تنظیمات را به جایی که دوربین PTZ زوم می کند شکل دهد. اکثر دوربین های PTZ  این قابلیت را دارند که تا 128 ارسال از پیش تعیین شده را ساماندهی کنند. این بیش از موقعیت هایی است که شما تنظیم می نمایید. بنابراین اپراتور شما میتواند فعالیت بیشتری را کنترل نماید. دلیل استفاده از این قابلیت این است که شما میتوانید دوباره ویدیو خود را مدیریت کنید و دوربین PTZ  بسیار سریعتر از آنچ یک انسان به صورت دستی میتواند انجام دهد عمل خواهد کرد.

PRESET  یا تنظیمات پیش فرض قابلیتی در دوربین مداربسته گردان PTZ  است که این قابلیت در جهت راحتی اپراتور و آسان سازی کار با دوربین مدار بسته PTZ در نظر گرفته شده است. با استفاده از این قابلیت کاربر می تواند دوربین PTZ را برای عملکرد های مختلفی از جمله زوم کردن، فوکوس ثبت تصاویر در نقطه دلخواه و …تنظیم نماید. کاربر می تواند PRESET های مورد نظر خود را با توجه به شرایط محیطی و ویژگی های مکان مورد نظر در دستگاه ضبط DVR تعریف نماید. پس از تعریف این حالت های پیش فرض در دوربین مداربسته گردان PTZ  با خواندن این دستور العمل ها به طور خودکار عمل می کند. لازم به ذکر است که PRESET ها در دوربین مداربسته گردان PTZ  معمولا از تعداد مشخصی برخوردارند که البته این تعداد معمولا خیلی بیشتر از سطح مورد نیاز اپراتور است. این preset ها به شما این امکان را می دهد دوربین ptz  را طوری تنظیم کنید که به صورت زمان بندی شده روی محل های مشخص فوکوس کنید و آن را به شما نمایش دهد. به مجموعه ای از این Preset ها که با ترتیب و زمانی مشخص یکی پس از دیگری اجرا می شوند یک Sequence  گفته می شود. این Sequence در واقع همان برنامه حرکت دوربین خواهد بود.

نحوه تنظیم دوربین PTZ به این صورت است که برای مثال می توانید یک PRESET را بر روی درب ورودی تعریف کرده و PRESET  دوم را نیز برای مشاهده راهرو تنظیم کنید. همچنین می توانید بازه زمانی ثبت تصاویر را در زوایای مختلف محوطه مشخص نمایید. برای مثال PRESET اول را روی ۵ ثانیه و PRESET دوم را روی ۱۵ ثانیه قرار دهید.


بیشتر بخوانید: هارد مخصوص dvr مناسب برای دوربین های مداربسته


نحوه تنظیم و فعالسازی Preset های مختلف

نحوه تنظیم دوربین ptz  و PRESET بسیار آسان و استفاده ازآنها نیز راحت است. شما به آسانی می توانید آنها را تعریف کرده و برای مشاهده هر کدام از نقاط دلخواه خود آنها را انتخاب نمایید. نحوه تنظیمات PRESET ها به شرح زیر است:
قبل از آنکه به شرح مراحل کار بپردازیم ذکر دو نکته لازم است:

  •  تا ۲۵۵ PRESET می توان برای دوربین های speeddome تعریف نمود.
  • یک سری تنظیمات PRESET از قبل بر روی سیستم تعریف شده است که قابل حذف و تغییر نیستند.

مرحله اول
در مرحله اول سراغ منوی تنظیمات Preset (preset configuration) می رویم و مسیر زیر را دنبال می کنیم:
MAIN MENU>>DOME SETTINGS>>PRESETS
مرحله دوم 
شماره PRESET ای که قصد تنظیم ان را دارید انتخاب کنید:
برای این منظور باید به قسمت PRESET NUM بروید و بر روی IRIS+ کلیلک کنید. با بالا و پایین کردن CURSOR نیز می توانید شماره PRESET  را انتخاب نمائید.
مرحله سوم 
موقعیت دوربین را برای ثبت تصویر از نقطه دلخواه در PRESET مشخص کنید:
در این مرحله باید به قسمت PRESET PTZ رفته و بر روی IRIS+ برای تنظیم PRESET پیش فرض کلیک کنید. با استفاده از دکمه های نشانگر می توانید جهت دوربین را برای موقعیت های دلخواه تغییر دهید، پس انجام این کار برای تأیید تنظیمات ptz دوربین مداربسته و بازگشت به منوی قبلی بر روی IRIS + کلیک کنید.

preset positions  چگونه عمل میکند؟

هر نقطه یا بخشی که اپراتور مایل به مشاهده  نظارت بر آن را داشته باشد با این سیستم به راحتی امکان پذیر است. با کمی بررسی مکان مورد نظر و اعمال جابجایی مهمترین بخش ها تعیین و طبق برنامه ای که به وسیله اپراتور به دوربین مداربسته گردان PTZ  داده شده نظارت را به صورت اتوماتیک اعمال نمود. قابلیت کنترل و نظارت بر مناطق تحت پوشش دوربین PTZ  که امنیت آن بخش بسیار مهم و حیاتی است از قابلیت های مفید و ضرروی دوربین های گردان است. قابلیت فوق العاده preset positions در دوربین های گردان باعث از بین بردن خطاهای انسانی در این حوزه شده و کنترل و نظارت را برای اپراتور بسیار آسان می نماید. در مقاله بالا با دوربین های مداربسته گردان  PTZ  ،ویژگی ها و نحوه عملکرد آن ها آشنا شدیم که امید است مورد توجه تان قرار گرفته باشد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha