مجهزترین مرکز آموزشی

لوله کشی توکار کولر گازی اسپیلت

  0
 7945

استفاده از لوله کشی توکار کولر گازی برای هیچ محیطی محدودیت ندارد و قابل اجرا در تمامی بناها اعم از نوساز و قدیمی است اما تفاوتی که می توان برای این دو قائل شد در هزینه اجرای آن است چون در ساختمان های قدیمی باید تاسیسات قدیمی و لوله کشی ها منهدم شوند و جای خود را به تاسیسات جدید بدهند. در این مطلب آموزش لوله کشی توکار کولر گازی یا همان اسپیلت و مزایای انجام این کار را بررسی خواهیم کرد.

چرا برای کولر گازی لوله کشی توکار انجام می شود؟

امروزه در تمامی مکان هایی که نیاز به نصب کولر احساس می شود استفاده از کولر آبی برای تنظیم دمای محیط جای خود را به کولرهای گازی داده است. در اولین سال هایی که مردم رو به سمت استفاده از این نوع کولر آورده بودند از پیش به نصب و تاسیسات آن فکر نمی کردند به همین دلیل تمامی کابل کشی ها به صورت روکار انجام میشد اما پس از گذشت چند سالی که استفاده از این کولرها جهان شمول شد به فکر پوشاندن لوله کولر گازی افتادند و برای نصب آن روش جدیدی را روی کار آوردند.

در لوله کشی توکار اسپیلت تمامی کابل های تاسیساتی را بین دیوار قرار دادند تا با پوشاندن لوله کولر گازی نمای کلی ساختمان زیبایی دوچندانی را به خود بگیرد. چنانچه لوله کشی این سیستم روکار باشد، باید کابل های ضخیمی که یونیت های کولر را به یکدیگر متصل می کنند را از میان پذیرایی عبور داد که این کار تاثیر بسزایی در از بین رفتن زیبایی خانه دارد.

لوله کشی توکار کولر گازی و اسپلیت

مزایای پوشاندن لوله کولر گازی

قبل از این که به مزایا و آموزش لوله کشی توکار کولر گازی بپردازیم ابتدا باید یک آشنایی کلی با اسپلیت داشته باشید. این نوع از سیستم ها متشکل از دو قسمت متفاوت یونیت داخلی و یونیت خارجی است. عملکرد این دو به این صورت می باشد که یونیت داخلی هوای گرم محیط را دریافت و آن را باهوای خنک جابجا می کند و یونیت خارجی نیز که متشکل از کندانسور و موتور سیستم است سبب می شود که هوای خنک را به یونیت داخلی برساند. باید با استفاده از سیم مسی هر دو یونیت را به هم متصل کرد. یکی دیگر از بخش های اصلی اسپلیت وجود لوله های درین آن است و می تواند آبی که به دلیل تقطیر هوا به وجود می آید را از میان دیوار عبور دهد. عبور سیم مسی و لوله درین از وسط دیوار حائل مزیت هایی را به لوله کشی توکار دارد که عبارتند از:

  1. در لوله کشی توکار کولر گازی تمامی کابل ها و لوله ها و داکت به داخل دیوار کشیده میشود که زیبایی محیط را دوچندان می‌کند.
  2. در گذشته برای این که کابل و اتصالات مختص به لوله بخش زیادی از پذیرایی را به خود اختصاص ندهد معمولا کولر گازی را در نزدیکترین مکان به تراس یا حیاط نصب می‌کردند. موتور موجود در یونیت خارجی هنگام کار کردن با صدا همراه است و چنانچه فاصله زیادی بین این دو نباشد صدای حاصل از موتور به داخل ساختمان کشیده شده و شرایط ناخوشایندی را برای افراد فراهم می‌کند. اما با پوشاندن لوله کولر گازی میان دیوار می‌توان موتور را از پنل داخلی جدا و بر روی پشت بام نصب کرد.
  3. کابل‌های مسی که واسطه میان یونیت داخلی و خارجی هستند به عواملی همچون رطوبت و ضربات ناشی از عوامل مختلف تا حد زیادی حساسند. چنانچه سیم کشی سیستم خنک کننده را در آن به صورت روکار انجام دهند این امکان وجود دارد که به مرور با برخورد اشیا آسیب دیده و از بین بروند اما در لوله کشی توکار کولر گازی تمامی تاسیسات عایق بندی می‌شوند و نگرانی از این بابت برای استفاده از این روش وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید : مراحل و نحوه نصب کولر گازی


در لوله کشی توکار سیم مسی رابط بین دو یونیت و لوله‌ی درین از داخل دیوارها عبور می‌کنند. این کار چند مزیت دارد:

  • نمای داخلی ساختمان با وجود چند متر لوله و داکت ظاهر مناسبی ندارد، در لوله کشی توکار این سیم‌ها به داخل دیوار منتقل می‌شوند و از اجزای کولر فقط پنل داخلی قابل مشاهده است.
  • در روش قدیمی، برای این‌که فاصله‌ی یونیت داخلی و خارجی زیاد نشود و مقدار زیادی سیم از روی دیوارها عبور نکند، یونیت خارجی در نزدیک‌ترین مکان یعنی پشت پنجره یا در تراس نصب می‌‌‌شد. با این شرایط صدای موتور به داخل ساختمان منتقل می‌شد که خوشایند نبود. در لوله‌کشی توکار می‌توان فاصله‌ی یونیت‌ها را بیش‌تر کرد و موتور و کندانسور را روی پشت بام قرار داد تا این مشکل برطرف شود
  • لوله‌های مسی رابط کولرگازی به ضربه و رطوبت بسیار حساس هستند. اگر تمام این سیم‌ها روکار باشند احتمال برخورد وسایل و اشیا وجود دارد، اما در روش توکار اگر به صورت حرفه‌ای عایق بندی شوند مشکلی پیش نخواهد آمد.

آموزش لوله کشی توکار کولر گازی و نحوه اجرای آن

چنانچه کاربر بر این باشد که برای یک بنای تازه ساز لوله کشی انجام دهد باید در اولین مرحله مکانی که قرار است پنل داخلی و یونیت خارجی نصب شود مشخص گردد. این کار به دلیل طراحی محل سیم کشی در ساختمان انجام می پذیرد چون از قبل باید برای این کار برنامه‌ریزی شود تا با سایر تاسیسات ساختمان تداخل پیدا نکند. بعد از این کار باید سایز لوله‌ها به دلیل عملکرد بهتر توسط مسئول تاسیسات مشخص گردد. نحوه لوله کشی توکار کولر گازی به این صورت است که سیم مسی تهیه شده را عایق کاری می‌کنند و سپس لوله ها را داخل دیوار کار می‌گذارند و برای جلوگیری از حرکت آن را هر 50 سانتیمتر با یک بست محکم می‌کنند و در آخر روی دیوار را با مصالحی که مد نظر باشد می‌پوشانند.

در ساختمان‌های قدیمی زمانی که قرار بر این باشد تا لوله کشی روکار در ساختمان را با لوله کشی توکار عوض کنند باید تغییراتی در محل مورد نظر اعمال شود و تمامی تاسیسات قدیمی تخریب و بر اساس توضیحات گفته شده برای نحوه لوله کشی توکار کولر گازی اقدام نمایند.

مشکلاتی که ممکن است پس از لوله کشی توکار کولر گازی به وجود بیاید؟

امروزه استفاده از این گونه سیستم های خنک کننده بین تمامی افراد رواج یافته و از قبل در ساختمان های در حال ساخت اقدامات مورد نیاز برای لوله کشی آن انجام می پذیرد اما به این دلیل که افراد مختلفی هر روزه در ساختمان‌های نیمه‌کاره درحال رفت و آمد هستند و همه این افراد از ضوابط نحوه نصب کولر گازی خبر ندارند ممکن است مشکلات متفاوتی برای لوله‌ها اعم از شکستگی لوله های مسی که بخشی از آن بیرون از دیوار قرار می گیرد، هم راستا نبودن سیم مسی و لوله درین، انسداد لوله درین با عوامل مختلفی نظیر گچ، سیمان، گردو غبار که موجب می‌شود گذرگاه آب از بین رفته و نتیجه آن آبریزی در این ناحیه باشد، دستبرد لوله های مسی و ... به وجود بیاید.

نکاتی که هنگام لوله کشی توکار باید به خاطر داشته باشید

  • برای این که بتوان به صورت درست این گونه از سیستم ها را نصب کرد نیاز به یک نصاب ماهر وجود دارد چون شیوه عایق بندی کولر گازی با سایر تاسیسات متفاوت است.

  • مسیر حرکت لوله درین و سیم مسی موجود در کولر گازی باید تداخل نداشته باشند چون سیم مسی به رطوبت بسیار حساس است.

  • برای این که به راحتی بتوان این سیستم را در محل مورد نظر نصب نمود باید هنگام لوله کشی توکار کولر گازی بخشی از لوله مسی بیرون دیوار قرار بگیرد که این میزان برای پنل داخلی به اندازه 30 تا 60 سانتیمتر است و برای یونیت خارجی 100 تا 150 سانتیمتر میبباشد.
  • اگر قرار است این سیستم در ساختمان تازه ساز نصب شود هنگامی که ساختمان در حال ساخت باشد باید قسمتی از سیم که بیرون از دیوار قرار می¬گیرد حتما عایق کاری شود و آن را به صورت کامل مسدود کرد که از ورود گردوغبار به داخل لوله جلوگیری شود.

مرکز آموزش تخصصی سفیر قرن علاوه بر دوره آموزش نصب کولر گازی (که آموزش لوله کشی توکار کولر گازی هم بخشی از آن است)، دوره دیگر تاسیسات یعنی دوره آموزش نصب پکیج دیواری را نیز بر گزار می کند. برای آشنایی با این دوره و سر فصل های آن با کارشناسان سفیر قرن تماس بگیرید.

شماره تماس :  ۶۶۹۰۹۰۷۵ - ۶۶۹۰۹۰۷۶ - ۰۹۱۲۳۰۸۴۶۳۲

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha