مجهزترین مرکز آموزشی

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟ و طرز کار آن چگونه است؟

  0
 1622

امروزه همه ما با دوربین مداربسته آشنا هستیم؛ دوربین‌های امنیتی که کار آن فیلم‌برداری از اماکن، خانه‌ها و حتی خیابان‌های شهر است. دوربین تحت شبکه اولین‌بار در سال  1996 توسط شرکت AXIS تولید و به بهره‌برداری رسید. این نوع از دوربین جانشینی برای دوربین مداربسته آنالوگ بود. در دوربین مداربسته آنالوگ تصاویر بعدازآنکه ضبط می‌شود، توسط کابل کواکسیال بر روی یک دستگاه DVR ذخیره می‌شود.

بنابراین، زمانی که پرسیده می‌شود دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟ می‌توان چنین پاسخی ارائه کرد: دوربین تحت شبکه نوعی دوربین مداربسته است که برای انتقال اطلاعات نیاز به کابل نداشته و اطلاعات تحت پروتکل شبکه انجام می‌شود. در ادامه مطلب این دوربین را بیشتر موردبررسی قرار می‌دهیم. در کنار دوربین های مدار بسته امروزه دزدگیرهای حرفه ای و فوق حرفه ای و همچنین آیفون تصویری های مجهز نیز به کار گرفته می شود، برای آموزش نصب دزدگیر اماکن و آموزش نصب آیفون تصویری الکترونیک به سفیر قرن مراجعه کنید.

معرفی ویژگی‌های دوربین مداربسته تحت شبکه

آشنایی با ویژگی‌های دوربین‌های مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که می‌تواند باعث برتری این دوربین نسبت به دوربین آنالوگ شود. ویژگی‌های دوربین تحت شبکه عبارت است از:

حرفه‌ای و باکیفیت: دوربین مداربسته تحت شبکه این امکان را به کاربر می‌دهد که تصاویر باکیفیت‌تری نسبت به دوربین آنالوگ دریافت کند. دوربین تحت شبکه تصاویر را دیجیتال ضبط می‌کند، برای همین این امکان وجود دارد که بتوان تصاویر را بزرگ‌نمایی کرد.

پشتیبانی از صدا: دوربین تحت شبکه این امکان را به ما می‌دهد که علاوه بر ضبط تصویر، صدای محیط را نیز رکورد کنیم. روی دوربین مداربسته تحت شبکه یک میکروفن تعبیه شده است که این امکان را به ما می‌دهد که صدا را نیز ضبط کنیم.

امنیت بالا: متأسفانه در دوربین‌های آنالوگ امنیت بالا نیست و این امکان وجود دارد که تصاویر به‌راحتی هک شود؛ اما دوربین تحت شبکه به‌واسطه آنکه تصاویر تحت آی‌پی مشخص و با استفاده از پروتکل شبکه ارسال می‌شود، هک کار ساده‌ای نیست. تصاویر دوربین‌های مداربسته تحت شبکه تحت پروتکل WPA، TKIP، WPA2 یا APS ارسال می‌شود.

هوشمند بودن: امروزه برای دوربین‌های تحت شبکه این امکان به وجود آمده است که تصاویر و چهره‌های افراد را تحلیل کند. این کار با کمک یک CPU کوچک امکان‌پذیر شده است؛ این CPU داخل دوربین قرار دارد. دوربین‌های تحت شبکه این توانایی را دارند که در تاریکی مطلق با استفاده از حرارت، رفت‌وآمد افراد را ضبط کنند. می‌توان با استفاده از خصوصیت هوشمند بودن تعداد افراد را شمارش کرد، می‌توان تصاویر پانوراما ضبط کرد، می‌توان دید در شب داشت و می‌توان موقعیت سوژه‌ها را کشف کرد.

قابلیت تنظیم تصویر: استفاده از تصویر باکیفیت و قابل وضوح، غایت استفاده‌کنندگان از دوربین مداربسته تحت شبکه است. به این منظور دوربین تحت شبکه دارای یک قابلیت ویژه به نام WDR است که موجب می‌شود، تصاویر باکیفیت بهتری ضبط شوند. یکی از مشکلات دوربین‌های مداربسته میزان نوری است که تابیده می‌شود. ازآنجاکه دوربین در سطح بالا قرار می‌گیرد، این امکان وجود دارد که نور یک پنجره یا نور بیرونی به داخل دوربین تابیده شود. قابلیت WDR باعث می‌شود، تصاویر لحظه‌ای پردازش و اصلاح عیب شده و با کیفیت بهتری ارسال شود.

مدیریت تنظیمات: به دلیل اینکه تصاویر ارسالی و ضبط‌شده دوربین مداربسته تحت شبکه با IP جداگانه انجام می‌شود، با استفاده از منوی Web Viewer امکان تغییر رنگ نور، غیرفعال‌کردن دوربین‌ها، تنظیم کنتراست، تغییر نرخ فریم وجود دارد.


"جهت آموزش نصب دوربین مداربسته به صورت کاملا حرفه ای، همین حالا با ما تماس بگیرید و در دوره های آموزشگاه تخصصی سفیر قرن ثبت نام کنید."


کارکرد دوربین مداربسته تحت شبکه چگونه است؟

برای آشنایی با نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه باید به این مطلب اشاره کرد که دوربین مداربسته تحت شبکه یک کامپیوتر کوچک است. این نوع از دوربین می‌تواند با یک IP مشخص در یک شبکه تصاویر را برای کاربر ارسال کند. کلمه IP  مخفف Internet Protocol است که به آن پروتکل اینترنت نیز گفته می‌شود. اینترنت پروتکل یک شیوه استاندارد برای ارسال اطلاعات است که در آن مسیریابی و ارسال اطلاعات بر روی شبکه انجام می‌شود.

دوربین تحت شبکه که معمولاً یک دوربین دیجیتال است، تصاویر را بعد از ضبط کدگذاری کرده و به شکل دیجیتال به شبکه کامپیوتری منتقل می‌کند.

دوربین تحت شبکه می‌تواند اطلاعات را به یک کامپیوتر خانگی به‌وسیله یک سوئیچ ارسال کند. به این صورت که بعدازآنکه دوربین تصاویر را ضبط کرد، توسط کابل شبکه به سویی ارسال می‌شود. سوئیچ ضمن تقویت دیتاها یک خروجی برای دستگاه ضبط ارسال می‌کند که به آن NVR  می‌گویند. اگر می‌خواهیم تصاویر به کیلومترها دورتر ارسال شود، تصاویر از روی سوئیچ به یک هاب ارسال می‌شود. هاب می‌تواند به یک مودم وصل شود و اطلاعات با IP مشخص دوربین تحت شبکه از روی اینترنت به کامپیوتر مقصد یا کاربر ارسال کند.

بعضی از متخصصان توصیه می‌کنند به‌جای سوئیچ معمولی از سوئیچ PoEاستفاده شود. سوئیچ   PoE موجب کاهش هزینه شده و نیاز به کابل را بسیار کم می‌کند و تنها برای انتقال صدا یا داده نیاز به کابل وجود دارد.

کاربرد دوربین مداربسته تحت شبکه

اجزاء دوربین مداربسته

NVR: این دستگاه مانند یک کامپیوتر عمل کرده و علاوه بر ضبط تصاویر، ویژگی‌های نور و کیفیت تصاویر را نیز تنظیم کند.
هارددیسک NVR: دستگاه NVR قابلیت ضبط تصاویر بر روی هارد داخلی را نداشته؛ لذا لازم است یک هارد روی دستگاه نصب شود. به مقاله هارد مناسب برای دوربین مدار بسته مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.
مانیتور: برای تماشای تصاویر به شکل زنده یک مانیتور به دستگاه NVR وصل می‌شود.
کابل‌های شبکه: دوربین مداربسته تحت شبکه برای نمایش تصاویر از NVR نیازمند کابل است. علاوه‌برآن، این دوربین‌ها باید به یک منبع انرژی وصل شوند که معمولاً از کابل شبکه برای تغذیه و انتقال انرژی استفاده می‌شود.
سوئیچ شبکه: ازجمله اجزای فرعی دوربین‌های مداربسته IP می‌توان به سوئیچ شبکه اشاره کرد؛ کار سوئیچ وصل کردن دوربین‌ها در شبکه به کامپیوتر و مانیتور است. سوئیچ‌های شبکه در بازار بسته به پورت و تکنولوژی به‌کاررفته متفاوت هستند که یکی از آن‌ها سوئیچ PoE است. این سوئیچ می‌تواند یک منبع تغذیه به دوربین‌ها تلقی شده و کابل‌کشی را در دوربین مداربسته سقفی تحت شبکه کاهش دهد.

از توضیحات بالا مشخص می‌شود که استفاده از سوئیچ PoE کابل‌کشی را کم کرده و هزینه را مقدار بسیار زیادی کم می‌کند.

قابلیت WIFI: یکی دیگر از مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده از قابلیت WIFI است. در این قابلیت، دوربین‌ها بدون نیاز به کابل با استفاده از WIFI به شبکه وصل شده و تصاویر را ارسال می‌کنند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با دوربین های مداربسته گردان یا دوربین ptz


مزایای دوربین‌های مداربسته دیجیتالی

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه موارد متعددی است که بعضی از آن‌ها در قالب ویژگی گفته شد، اما مزایای اختصاصی این دوربین‌ها عبارت است از:

استفاده‌نکردن از کابل کواکسیال: استفاده از کابل کواکسیال در دوربین آنالوگ این ریسک‌ها وجود دارد:

  • قطع تصاویر
  • کیفیت پایین به دلیل سرعت پایین انتقال
  • در دسترس نبودن همه فضاها به دلیل عبور نکردن کابل

اما در دوربین دیجیتال به دلیل ارسال بسته از طریق اینترنت هیچ‌کدام از مشکلات گفته شده وجود ندارد.

نبود محدودیت در نصب دوربین: به دلیل اینکه تصاویر ارسالی تحت شبکه و با استفاده از اینترنت ارسال می‌شود، محدودیتی برای پهنای باند وجود نداشته و می‌توان به‌اندازه پهنای باند دوربین نصب کرد.

رزولوشن بالا: دوربین‌های مداربسته دیجیتال در مقایسه با پیشینیان خود دارای تصاویر با رزولوشن بسیار بالا هستند. در دوربین‌های آنالوگ وضوح تصاویر با تی‌وی لاین مشخص می‌شود که منظور تعداد خطوط افقی است که دوربین می‌تواند ضبط کند و تصاویر پردازش شود؛ اما دوربین‌های مداربسته دیجیتال این‌گونه نبوده و تصاویر تحت‌تأثیر خطوط عمودی و افقی که در هم ضرب می‌شوند پردازش می‌شود که ما اصطلاحاً به آن مگاپیکسل می‌گوییم. امروزه دوربین‌های متفاوت، تصاویر با کیفیت بسیار بالا ضبط می‌کنند. خوشبختانه دوربین‌های مداربسته تحت شبکه‌ای در بازار وجود دارد که تصاویر را در کیفیت 4k ضبط می‌کند.

قابلیت PoE: برای توضیح قابلیت PoE باید ابتدا اجزاء دوربین مداربسته را توضیح دهیم. هر دوربین مداربسته از اجزاء زیر تشکیل شده است.

مزایا و معایب دوربین‌های مداربسته IP

معایب دوربین مداربسته

هرچند دوربین مداربسته تحت شبکه دارای مزایای زیادی است اما این دوربین‌ها معایب خود را نیز دارند که عبارت است از:

هزینه بالا: استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه هزینه بالایی را می‌طلبد. دوربین‌‎ها گران‌تر از آنالوگ هستند و امکانات جانبی نیز قیمت بالاتری دارد. پس اگر تصمیم گرفته‌اید دوربین تحت شبکه نصب کنید خود را برای هزینه‌های آن آماده کنید.
امنیت: هکرها همواره در کمین شما هستند. هرچند امنیت در دوربین مداربسته IP نسبت به آنالوگ بالاتر است اما اگر نکات ایمنی رعایت نشود، به دلیل آنکه در ارسال تصاویر از شبکه و وای‌فای استفاده می‌شود، هکر به‌راحتی می‌تواند وارد سیستم شما شده و تصاویر را هک کند.
فضای ذخیره‌سازی: یکی از مواردی که باید به آن اشاره شود و تا حالا گفته نشد، عدم فشرده‌سازی تصاویر در دوربین‌های مداربسته تحت شبکه است. برای تماشای تصاویر در روزهای بعد نیاز به فضای ذخیره‌سازی جداگانه دارید که بسته به اهمیت موضوع باید هارد‌دیسک‌هایی جداگانه خریداری شود. خرید این هارددیسک‌ها هزینه کار را بالا می‌برد.

کلام پایانی

آموزشگاه سفیر قرن همواره بر کیفیت آموزش تأکید کرده و تلاش کرده است بهترین آموزش‌ها را برای هنرجویان خود فراهم کند. اگر علاقه‌مند به یادگیری نصب و راه‌اندازی دوربین مداربسته هستید، می‌توانید با آموزشگاه تماس بگیرید یا به صفحه آموزش نصب دوربین مداربسته مراجعه کنید. درکنار این آموزش ها سفیر قرن با آموزش برق صنعتی فنی حرفه ای درکنار شما خواهد بود.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha