مجهزترین مرکز آموزشی

لایحه مالیاتی و چگونگی تنظیم آن

  0
 335

لایحه مالیاتی باهدف اعتراض به مقدار مالیات تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تنظیم می‌شود. در این متن باید از لحن رسمی، واژه‌های حقوقی مناسب و جملات مؤدبانه، قوانین مالی و... استفاده کنید. کیفیت این لایحه تأثیر بسزایی بر احتمال موفقیت شما در دفاع از حقوق خود می‌گذارد. به همین دلیل باید در فرایند نگارش و تنظیم آن، تمام اصول لایحه نویسی را رعایت کنید و در قالب یک متن کوتاه و مختصر، اعتراض خود را در برابر قانون شرح دهید. پس اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوه تدوین یک لایحه اصولی و استاندارد هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این بخش از مجله سفیر قرن، همراه ما باشید.

نحوه نوشتن لایحه مالیاتی

تعریف لایحه دفاعیه مالیاتی

همان‌طور که در قسمت قبل توضیح دادیم، لایحه دفاعیه مالیاتی به متنی گفته می‌شود که برای اعتراض به مقدار مالیات تعیین شده از طرف اداره مالیات کشور، تنظیم می‌شود. کاربرد اصلی لایحه مالیاتی برای مواقعی است که فکر می‌کنید در مقدار مالیاتی که برای دارایی و کسب‌وکار شما محاسبه شده است، مغایرتی وجود دارد. در این صورت می‌توانید با تنظیم لایحه مذکور، انتقادات خود را به سازمان مربوطه ارائه دهید تا دراسرع‌وقت، مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد. معمولاً حداکثر تا 30 روز پس از دریافت قبوض مالیاتی، فرصت دارید تا اعتراض خود را اعلام کنید.

اهمیت تنظیم لایحه مالیاتی چیست

پس از آشنایی با ماهیت لایحه نویسی مالیاتی، شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چرا نحوه تنظیم آن از اهمیت بالایی برخوردار است؟ در پاسخ پرسش مطرح شده باید بگوییم که این نامه برای اعتراض به تصمیمِ یک نهاد دولتیِ برجسته تنظیم می‌شود؛ بنابراین ذکر دلیل محکمه‌پسند برای علت اعتراض خود، جزو شروط اصلی یک لایحه مالیاتی است. از سوی دیگر، برای شرح دلایل، نیاز به ذکر تبصره‌های قانونی موجه خواهید داشت. به همین دلیل، کسی که چنین متنی را تنظیم می‌کند، باید به قوانین مربوطه واقف باشد و در کمال ادب و احترام، نارضایتی خود را از تصمیمی که اتخاذ شده است، اعلام کند.

سپس مودی باید نامه خود را به‌صورت مکتوب، به هیئت حل اختلاف ارائه دهد. پس می‌توان گفت که دلیل اصلی حساسیت بالای فرایند تنظیم لایحه مذکور این است که شما قصد دارید نسبت به تصمیم سازمان مالیات کشور، اعتراض کنید؛ بنابر‌این باید یک دلیل قانع‌کننده با سند و مدرک بیاورید و در محضر مسئولین ثابت کنید که ادعای شما اعتبار دارد. حالا در ادامه به چند ترفند ساده اشاره خواهیم کرد که می‌تواند بر افزایش کیفیت لایحه شما اثرگذار باشد:

  • اگر اعتراض شما با مفاد خاصی از قوانین مالیاتی، سندیت می‌یابد؛ حتماً باید قانون مربوطه را در لایحه ذکر کنید.
  • حتماً تمام دلایل خود را به‌صورت مکتوب در محضر هیئت حل اختلاف شرح دهید، زیرا در صورت بیان شفاهی؛ ممکن است مواردی فراموش یا نادیده گرفته شوند.
  • برخی از جلسات رسیدگی به دادخواست‌های مالیاتی، به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شوند؛ بنابراین ارسال لایحه مکتوب بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

هدف از تنظیم لایحه مالیاتی چیست

به‌طورکلی اگر یک شخص از مبلغ مالیاتی که برای او در نظر گرفته شده است، رضایت نداشته باشد و بخواهد نسبت به آن اعتراض کند؛ باید درخواست خود را در قالب لایحه مالیاتی به مقامات ذی‌ربط ارائه دهد. ضمناً ناگفته نماند که برای تنظیم یک لایحه استاندارد، نیاز به رعایت چند اساسی است که در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد.

لایحه نویسی مالیاتی

نکات مهم در نحوه نگارش لایحه مالیاتی

یکی از مهم‌ترین راهکارهای لازم جهت یادگیری نحوه نوشتن لایحه مالیاتی این است که دانش خود را در مورد قوانین مالیاتی کشور افزایش دهید. این کار را می‌توان با تحقیق در بستر وب و فضای مجازی، پرس‌وجو از افراد باتجربه یا شرکت در دوره آموزشی مرکز سفیر قرن انجام داد. سپس باید با رعایت نکات نگارشی، اصول نامه‌نویسی و استفاده از کلمات رسمی، درخواست خود به طور واضح و صریح شرح دهید.

ویژگی های مهم یک دفاعیه مالیاتی خوب

همان‌طور که گفتیم برای تنظیم لایحه مالیاتی باید از دانش و تخصص کافی در این زمینه بهره‌مند شوید. ازاین‌رو ما هم قصد داریم تا چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دفاعیه کامل و بی‌نقص را بررسی کنیم و به درک بهتری از این مسئله برسیم.

  • لایحه باید مفید و مختصر باشدحین نگارش یک لوایح قانونی و مالیاتی باید از جملات کوتاه استفاده کنید. همچنین از داستان‌سرایی، مقدمه‌چینی و توضیحات مکرر پرهیز کنید. در واقع یک دفاعیه استاندارد باید سریعاً به اصل ماجرا اشاره کند و سبب اتلاف وقت مسئولین ذی‌ربط نشود.
  • از کلمات حقوقی غافل نشوید: توصیه می‌کنیم که حین نگارش متن دفاعیه، با استفاده از واژگانی که بار حقوقی دارند؛ اثرگذاری متن خود را افزایش دهید تا مسئولین رغبت بیشتری به بررسی درخواست شما داشته باشند.
  • پیوست اسناد مربوطه: حین ارائه نامه دفاعیه به هیئت حل اختلاف، باید تمام اسناد و مدارک مالی را که می‌تواند در اثبات ادعای شما اثرگذار باشد، به پرونده دادخواست خود الصاق کنید.
  • بهره‌گیری از واژگان رسمی: علی‌رغم اینکه هدف از نگارش لایحه مذکور، اعلام اعتراض و عدم موافقت با تصمیم سازمان مالیات کشور است؛ باید به این نکته هم توجه کنید که متن شما باید کاملاً مؤدبانه و عاری از هرگونه کلمات ناشایست و توهین‌آمیز باشد.

دفاعیه لایحه مالیاتی شخص حقیقی با حقوقی متفاوت است؟

در پاسخ به پرسش مذکور باید بگوییم که تفاوتی بین لایحه مالیاتی شخص حقیقی با حقوقی وجود ندارد. بلکه موضوع حائز اهمیت این است که حین تنظیم لایحه خود، تمام مواردی را که تا اینجای صحبت‌ها توضیح دادیم، رعایت کنید.

نکات ارائه یک دفاعیه مالیاتی تاثیرگذار

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که حین تنظیم دفاعیه‌های مالیاتی باید در نظر داشته باشید، میزان اعتبار ادعای شما است. درواقع تمام مردم کشور می‌توانند نسبت به مبلغ قبوض مالیاتی خود اعتراض کنند؛ اما باید بدانید که تنها ارائه متن اعتراض قابل‌پذیرش نخواهد بود. بلکه شما باید با دلایل منطقی، تبصره‌های قانونی و ارائه مدارک قابل‌استناد، مسئولین را متقاعد کنید که دفاعیه شما ارزش بررسی و تجدیدنظر را دارد. برای اعلام اعتراض خود نسبت به این مسئله، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا برگه تشخیص را از سازمان مالیاتی دریافت کنید و میزان مغایرت آن را با اطلاعات خود مورد بررسی قرار دهید.
  • سپس به دنبال تبصره و قوانینی بگردید که صحت ادعای شما را اثبات کند.
  • حالا باید لایحه را مطابقِ نکاتی که توضیح دادیم، تنظیم کنید و به همراه مدارک لازم، به اداره مربوطه ارائه دهید.

لایحه دفاعیه مالیاتی

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی ماهیت لایحه مالیاتی پرداختیم و دانستیم که حین تنظیم این متن باید چه نکاتی را رعایت کنیم؛ بنابراین در نهایت لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که لایحه نویسی پیچیدگی‌های زیادی دارد و حتماً باید برای تدوین آن، از دانش کافی برخوردار باشید. پس اگر هنوز فکر می‌کنید که برای نوشتن یک لایحه مالیاتی خوب و قابل‌استناد نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید با شماره‌تلفن درج شده در سایت تماس بگیرید و از خدمات آموزشی مرکز سفیر قرن بهره‌مند شوید.

امیدواریم که نهایت لذت را از مطالعه این مقاله برده باشید و به پاسخ سوالات موجود در ذهن خود برسید. لطفا شما عزیزان هم تجربیات و نظرات خود را در این باره با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، متشکریم.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha