مجهزترین مرکز آموزشی

تحلیل مالی چیست؟

  0
 265

پیشرفت تمامی کسب‌وکارها، بستگی زیادی به پروژه‌های انجام شده آن شرکت دارد. شما ممکن است که در کسب‌وکار خود، با پیشنهادهای مختلفی روبه‌رو شوید که سرمایه زیادی را هم نیاز داشته باشد. اما چگونه باید بفهمید که کدام یک از پروژه‌ها، برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟ از طرفی هیچ شخصی نمی‌تواند به طور قطعی پیش‌بینی کند که آیا کسب‌وکار جدید به موفقیت می‌رسد یا منجر به شکست می‌شود. اما تنها راه تشخیص عملکرد پروژه یا کسب‌وکار جدید، تجزیه و تحلیل مالی است. هر شرکتی برای بهبود عملکرد خود در آینده، نیاز به تجزیه و تحلیل داده‌های مالی شرکت و تصمیم‌گیری برای بهترین اقدامات در آینده دارد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که در این مطلب از وبسایت سفیر قرن، اطلاعات مهمی درباره تحلیل مالی به شما ارائه دهیم.

تجزیه و تحلیل مالی

تحلیل مالی چیست؟

تجزیه و تحلیل مالی یا همان Financial analysis، نوعی فرایند خاص برای ارزیابی کسب‌وکار، بودجه و همه پروژه‌های مالی در شرکت است که برای ثبات، دوام و توانایی شرکت در پرداخت هزینه‌های شرکت انجام می‌شود. در واقع تحلیل مالی، ارزیابی کاملی از کارهای اقتصادی، برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، سیاست‌های مالی و شناخت تمامی پروژه‌های پیشنهادی شرکت است که از راه اعداد و داده‌های مالی به دست می‌آید.


دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  دوره آموزش icdl برای افراد مبتدی و پیشرفته


تحلیلگر مالی کیست؟

شخصی که تمامی صورت‌های مالی شرکت، صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان مالی شرکت را بررسی می‌کند، تحلیلگر مالی است. تحلیلگر مالی، تمامی تحولات اقتصادی و شرایط بازار را بررسی می‌کند. سپس با توجه به نتیجه تحقیقات خود، راهنمایی‌های منطقی و کاملا آگاهانه را به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. این افراد با انجام تحقیقات استراتژی خود، به مشتریان اطلاع‌رسانی می‌کند. تحلیلگر مالی، معمولا تحصیلات خود را در رشته‌های حسابداری، امور مالی، اقتصاد و آمار طی می‌کند و با داده‌ها و آمارهای ریاضی سروکار دارد.

انواع تحلیل مالی

در حالت کلی، تحلیل مالی جزو اولین و مهمترین موارد برای هر شرکت است؛ اما باید بدانید که تجزیه و تحلیل مالی، متناسب با کارایی و نیاز هر شرکت، در انواع مختلفی انجام می‌شود. مهمترین انواع تجزیه و تحلیل مالی، شامل موارد زیر است:

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی، نسبت سود شرکت بر اساس هر سهم (EPS) است که برای تعیین ارزش کسب‌وکارها استفاده می‌شود. افراد با کمک تجزیه و تحلیل بنیادی، تمامی شرایط اقتصادی و مالی شرکت را بررسی می‌کنند. همچنین فرد تحلیل‌گر می‌تواند با انجام تحلیل بنیادی، ارزش ذاتی سهام‌های موجود در شرکت را تعیین کند.
توجه کنید که هدف اصلی تحلیلگر از Financial analysis ، دستیابی به میزان عددی است که فرد سرمایه‌گذار می‌تواند با قیمت موجود اوراق بهادار مقایسه کند. همچنین با مقایسه این عدد، تصمیم‌گیری برای ارزش‌گذاری اوراق بهادار آسان‌تر می‌شود.


جهت شرکت در دوره آموزش حسابداری آموزشگاه سفیر قرن و دریافت مدرک، با ما تماس بگیرید.


تحلیل تکنیکال

نوع دومی از تحلیل مالی، تحلیل تکنیکال است. در تحلیل تکنیکال، از روندهای آماری جمع‌آوری شده در فعالیت‌های بازار استفاده می‌شود که این فعالیت‌ها شامل موارد مختلفی از جمله میانگین متحرک است.

آن دسته از افرادی که تحلیل تکنیکال را برای ارزیابی و تحلیل قیمت سهام انتخاب می‌کنند، بیشتر بر اساس اتفاقات گذشته، قیمت سهم در آینده را پیش‌بینی می‌کنند. روش کار افراد در این مدل تحلیل هم، بر اساس نمودارها و رابطه‌های ریاضی است.

به این صورت که اگر تحلیلگر پیش‌بینی کند که قیمت سهم در آینده نسبت به سهم در بازار فعلی افزایش پیدا می‌کند، سرمایه‌گذار باید برای خرید یا فروش آن اقدام کند.

Financial analysis

مراحل تجزیه و تحلیل مالی

با توجه به این که آمارها و اطلاعات ارائه شده از تحلیل مالی، آینده شرکت و سوددهی پروژه‌ها را تضمین می‌کند، بنابراین تحلیلگر باید دقیق‌ترین و جامع‌ترین اطلاعات را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. در حال کلی، تجزیه و تحلیل مالی، در 5 مرحله مهم انجام می‌شود که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

نتایج ماهانه پیش‌بینی شده و واقعی را مقایسه کنید

در مرحله اول، باید وضعیت مالی شرکت را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید از نرم افزارهای حسابداری کمک بگیرید و داده‌های موجود در آن را با برنامه‌های ماهانه شرکت مقایسه کنید. همچنین با مشاهده تغییرات موجود در گزارش‌های مالی، می‌توانید راه پیشرفت و بهبود فعالیت‌های خود را پیدا کنید.

اقدامات  درست و غلط کسب و کار خود را در زمینه مالی بررسی کنید

بعد از مدتی باید به این موضوع توجه کنید که آیا عملکرد کسب‌وکار آن ها بهتر شده است یا این که از مسیر اصلی خود خارج شده‌اند. با انجام این کار، می‌توانید به دنبال راه‌های اصلاحی برای امور مالی و تنظیم استراتژی‌های خود باشید.


بیشتر بخوانید:  آموزش اصلاح حساب ها در حسابداری


درآمد و هزینه‌ها را بررسی کنید

در این مرحله، باید تصویر کاملی از سود و زیان شرکت را به دست بیاورید و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. با انجام این مقایسه، می‌توانید اطلاعات مهمی درباره تحقق اهداف شرکت، کنترل هزینه‌ها و رسیدن به هدف‌های فروش شرکت به دست بیاورید.

جریان نقدی شرکت را تجزیه و تحلیل کنید

برای آن که از وضعیت جریان وجه نقد شرکت آگاهی پیدا کنید، باید تجزیه و تحلیل جریان نقدی شرکت را انجام دهید. به این شکل که باید جریان نقدی شرکت را با میزان پیش‌بینی‌شده خود مقایسه کنید. آنگاه می‌توانید اطلاعات مهمی درباره درستی استراتژی مالی و اقدامات اصلاحی آن به دست می‌‌آورید.

در مرحله آخر، ترازنامه را بررسی کنید

ترازنامه، نمای کاملی از وضعیت شرکت است که تمامی بدهی‌ها و دارایی‌ها را شامل می‌شود. این ترازنامه، اطلاعات مهمی درباره بودجه شرکت و نحوه پرداخت بدهی‌ها را ارائه می‌کند.

تحلیل مالی

هدف تجزیه و تحلیل مالی چیست؟

تحلیل‌گران مالی در بیشتر مواقع تحلیل مالی را با هدف آگاهی از توانایی‌های مالی در برابر تعهدات شرکت انجام می‌دهند. در واقع، تضمین سرمایه‌گذاری‌های پولی و ارزیابی پروژه‌های اقتصادی شرکت، به کمک Financial analysis انجام می‌شود. همچنین توانایی شرکت برای بازپرداخت بدهی‌های کوتاه مدت شرکت هم، جزو اهداف تحلیل مالی است.

جمع‌بندی

تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ، برای پیشرفت کسب و کار خود، نیازمند تجزیه و تحلیل مالی هستند؛ از همین رو اگر مدرک تخصصی حسابداری یا امور مالی دارید، می‌توانید برای کسب درآمد بیشتر، به سراغ این شغل بروید. از طرفی اگر صاحب کسب‌وکار خاصی هستید، می‌توانید با یادگیری اصول و ابزارهای مربوط به تحلیل مالی، به پیشرفت شرکت خود کمک کنید.
یادگیری روند تحلیل مالی، نیازمند گذراندن دوره‌های تخصصی است که وبسایت سفیر قرن، این امکان را فراهم کرده است. شما می‌توانید برای شرکت در دوره های مالی و حسابداری با بهترین قیمت، به این وبسایت مراجعه کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha