مجهزترین مرکز آموزشی

ترموستات چیست؟

  0
 406

ترموستات قطعه‌ای است که با کمک آن دما را تنظیم می‌کنند. در کولرگازی وجود این قطعه بسیار ضروری است؛ زیرا کمک می‌کند تا دمای کولر متناسب با محیط و در حالت تعادل باشد. این کار را با قطع‌ووصل جریان برق کمپرسور انجام می‌دهد. درواقع درصورتی‌که هوا خنک شود و دمای کولرگازی کاهش پیدا کند، با قطع جریان برق کمپرسور، کولرگازی از کار می‌افتد و هرزمان که هوا گرم باشد و دما افزایش یابد، با وصل‌کردن جریان برق، باعث می‌شود که کولرگازی شروع به کار کند.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد نقش ترموستات در کولر گازی، انواع آن، نحوه تنظیم آن، تست و نحوه تعمیر این دستگاه کسب کنید، لطفا تا انتهای این مطلب از سفیر قرن، همراه ما باشید.

نقش ترموستات در کولرگازی

ترموستات چیست؟

همانطور که در ابتدای متن توضیح دادیم، ترموستات در کولر گازی قطعه‌ای است که کمک می‌کند تا دمای کولر متناسب با محیط و متعادل شود. این قطعه با قطع‌ووصل جریان برق کمپور وظیفه‌اش را انجام می‌دهد و می‌توان آن را تنظیم‌کننده دما درنظر گرفت.


مطالعه بیشتر:  روش کار با کنترل کولرگازی


انواع ترموستات کولر گازی

این قطعه در انواع مختلف طراحی و وارد بازار شده‌اند. در این بخش انواع ترموستات را معرفی می‌کنیم و در موردشان توضیحات کلی را ارائه می‌دهیم.

  • مکانیکی: این قطعه که به آن ترموستات مویین هم گفته می‌شود، از یک سنسور، لوله مویین و دیافراگم تشکیل شده است و کارکرد آن برپایه انبساط و انقباش مایع مویین است. زمانی که سنسور (حسگر) با افزایش دما مواجه می‌شود، مایع از لوله مویین به سمت دیافراگم حرکت می‌کند. در این مرحله کلید مدار باز و سپس بسته می‌شود.
  • دیجیتالی (الکتریکی): این قطعه دما را از حسگر دریافت می‌کند و با کمک جریان الکتریکی که به رله مینیاتوری وارد شده است، باعث قطع‌ووصل برق کمپرسور می‌شود تا تنظیم دما صورت گیرد.
  • جیوه‌ای (معمولی)
  • تفلنی
  • Talking
  • منطقه‌ای
  • پمپی حرارتی (تولیدشده برای کولرهای گازی از نوعِ گرمایشی)

معرفی خدمات سفیر قرن: لوله کشی توکار اسپیلت


وظیفه ترموستات در کولر گازی یا اسپیلیت

همانطور که پیشتر هم توضیح دادیم، وظیفه ترموستات در کولرگازی، متعادل‌نگه داشتن دمای محیط است و این کار را با قطع جریان برق کمپرسور و وصل آن، انجام می‌دهد. در واقع هرزمان که حسگر متوجه شود دما کاهش یافته است، برق را قطع می‌کند و زمانی‌که حس کند، دما افزایش یافته است، آن را وصل می‌کند. با این قطع‌ووصل جریان برق کمپرسور، کولرگازی شروع به فعالیت کرده یا از کار می‌افتد. به این ترتیب دمای کولر و محیط متعادل می‌شود. 

خوب است این نکته را هم درنظر بگیرید که ترموستاتی که در کولرگازی وجود دارد، معمولا الکتریکی خودکار است و برای آنکه دما را تنظیم کند، کافی است آن را به تاسسیات گرمایشی یا سرمایشی که امکان اتصال به این قطعه را داشته باشند، وصل کنید. در این صورت است که می‌تواند به حفظ تعادل دمای محیط و کولر کمک کند.

نحوه تنظیم ترموستات کولر گازی

در این مطلب در مورد وظیفه ترموستات که حفظ تعادل دما بود، صحبت کردیم. توضیح دادیم که این کار را با قطع ‌و وصل جریان برق کمپرسور انجام می‌دهد. برای آنکه بخواهید این قطعه را تنظیم کنید، ابتدا توضیحات زیر را درنظر بگیرید.


مطالعه بیشتر:  طریقه کارکرد کولر گازی


هر حسگری یک نقطه تنظیم (set point) و تفاضل (differential) دارد که باید آن را پیدا کنید. برخی از این قطعات، نقطه تنظیمشان روی C˚ 2 و تفاضل آن‌ها روی C˚ 4 تنظیم شده است. اگر چنین باشد، تا زمانی‌که سنسور حداقل دمای 0 و حداکثر دمای 4 درجه را احساس نکند، نمی‌تواند کمپرسور را قطع یا وصل کند.

خوب است بدانید که مقدار تفاضل به نوعِ محصول و محلی که سنسور روی آن نصب شده است، بستگی دارد. مثلا اگر سنسور روی محصول متصل شده باشد، می‌تواند دمای دستگاه را به‌طور مستقیم حس کند، در این صورت تفاضل 1 تا C˚ 2  است؛ اما اگر سنسور روی دستگاه نصب نشده باشد، مثلا داخل سالن باشد و دمای دستگاه با اندازه‌گیری دمای سالن سنجیده شود، تقاضل تقریبا بین C˚ 3 تا C˚ 4  درجه خواهد بود.

ترموستات اسپیلت

ممکن است دیده باشید که حسگر را روی اواپراتور کولر نصب کرده‌اند. در این صورت دمای اواپراتور را اندازه می‌گیرند تا بتوانند متوجه دمای دستگاه یا همان محصول شوند. در این صورت تفاضل بین 8 تا C˚ 12 است. متوسط دمای محصول برابر با متوسط دمای قطع ‌و وصل است. پس اگر بخواهید متوسط دمای سالن را در 2 درجه تنظیم کنید، باید دمای وصل 3 درجه و دمای قطع 1 درجه را تنظیم کنید. 

حال توجه کنید که اگر بخواهید دمای محصول را با کمک دمای اواپراتور کولرگازی کنترل کنید، باید دمای قطع طوری تنظیم شود که اختلاف دمای اواپراتور کولر و سالن، جبران شود. در این حالت کافی است که دمای قطع ترموستات را به اندازه اختلاف دمای اواپراتور و سالن، کاهش دهید.


معرفی دوره سفیر قرن: آموزش نصب و تعمیر کولرگازی


اکنون می‌توانید ترموستات را تنظیم کنید. ابتدا دکمه‌ای که عملیات کم یا زیادکردن دمای کولرگازی را انجام می‌دهد و روی پنل جلویی کولر است، فشار دهید. ممکن است کارکرد آن به‌صورت دکمه بالا یا پایین باشد. هر بار که دکمه بالا یا پایین را فشار دهید، دمای ترموستات یک درجه تغییر می‌کند و صدایی مثل بیپ شنیده می‌شود. اگر نقطه تنظیم آن 2 درجه باشد و تفاضل آن 4 درجه، زمانی‌که حسگر دمای محیط را روی 4 درجه حس کند، ترموستات، کمپرسور را روشن می‌کند.  

تست ترموستات کولر گازی

زمانی‌ که در کارکرد ترموستان مشکلی دیده شد، لازم است عملیات تست روی آن انجام شود. بهتر است این کار به فرد متخصص و کارشناس این حوزه، سپرده شود؛ با تست قطعه و بررسی آن، مشکل پیدا می‌شود و فرد متخصص به‌راحتی آن را تعمیر و اگر امکان تعمیر نبود، قطعه را تعویض می‌کند.

برای تست وسایل زیر نیاز است:

  • اهم متر
  • ظرفی که حاوی مقداری یخ خردشده باشد
  • ترموستات بالای صفر
  • ترموستات پایین صفر

معرفی خدمات سفیر قرن: دوره آموزش نصب و تعمیر پکیج دیواری


برای تست، کارشناس مراحل زیر انجام می‌دهد:

  1. ابتدا لوله مویی ترموستات را بررسی می‌کند.
  2. زمانی که کارشناس مطمئن شد، لوله بریده یا شکسته نیست، ترموستات را خلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخاند.
  3. سلکتور اهم‌ متر را روی اهم قرار می‌دهد و سیم‌های رابط آن را به فیش اتصالی ترموستات وصل می‌کند.
  4. بالب ترموستات را داخل ظرف حاوی یخ قرار می‌دهد.
  5. در این مرحله ترموستات و انحراف عقربه اهم‌تر، قطع می‌شود.
  6. اگر کارشناس تشخیص داد که ترموستات سالم است، آن را وصل می‌کند و عقربه‌های اهم‌متر هم منحرف می‌شوند. در غیراینصورت آن را تعویض می‌کند. 

ترموستات در کولر گازی

نحوه تعمیر ترموستات اسپیلت

ترموستات اسپلیت به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده است که در موارد بسیار کم و به‌ندرت می‌توان آن را تعمیر کرد. با این حال اگر متخصص شانس تعمیر آن را بالا بداند، قطعا تلاش خود را انجام می‌دهد؛ اما حتما درنظر داشته باشید که این کار باید توسط فرد متخصص و ماهر انجام شود و توصیه نمی‌شود که خودتان آن را انجام دهید؛ زیرا اگر از دانش و تبحر کافی در این زمینه برخوردار نباشید، ممکن است کولر شما ازکار بیفتد و صدمه ببیند. فقط به‌محض اطلاع از خرابی یا مشکل در این قطعه، آن را از حالت خودکار به دستی تغییر دهید و فورا با یک متخصص و تعمیرکار زبده تماس بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله از سفیر قرن در مورد ترموستات، انواع آن در کولرگازی، وظیفه آن در کولرگازی و نحوه تنظیم و تست این قطعه صحبت کردیم. ضمن اینکه توضیح دادیم که درصورت امکان برای تعمیر آن چه باید کرد. از اینکه این مقاله را تا انتها مطالعه کردید، سپاسگزاریم.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha