مجهزترین مرکز آموزشی

آنتن مرکزی چیست و چه مزایایی دارد؟

  0
 1000

استفاده از آنتن‌های هوایی برای دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی در گذشته مرسوم بود و هر تلویزیون، نیاز به یک آنتن مجزا داشت. امروزه که تعداد طبقات ساختمان‌ها بیشتر شده است و در هر طبقه، واحدهای زیادی وجود دارد، استفاده از آنتن‌های قدیمی، خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد.

از این رو استفاده از وسیله‌ای به نام آنتن مرکزی، رواج پیدا کرده است که در اين مطلب قصد داریم بررسی کنیم آنتن مرکزی چیست و چه کاربردهایی دارد و همچنین مزایای آنتن مرکزی و انواع آنتن مرکزی را بررسی می‌کنیم.

آنتن تلویزیون مرکزی

آنتن مرکزی ساختمان چیست؟

آنتن مرکزی در واقع همان آنتن تلویزیون است. حال این وسیله پیشرفته‌تر شده است و این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که بتواند چندین تلویزیون به‌شکل همزمان به آن متصل کند. به کمک آنتن‌های مرکزی می‌توان سیگنال‌های شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی را دریافت کرد.

حال که با مفهوم آنتن مرکزی چیست، آشنا شدیم، در ادامه به نحوه اتصال آنتن مرکزی و انتقال سیگنال آن خواهیم پرداخت.


معرفی دوره های سفیر قرن: دوره آموزش الکترونیک


نحوه اتصال آنتن مرکزی به دستگاه‌ ها

مراحل اتصال آنتن مرکزی به دستگاه‌ها به ترتیب شامل مواردی است که در ادامه شرح می‌دهیم.

در مرحله اول باید یک سیستم آنتن مرکزی را طراحی کنیم. کابل کشی باید به شکلی انجام شود که کاملا با نقشه ساختمان همخوانی داشته باشد و به پریزهای آنتن جایگذاری شده در ساختمان و سیستم تقویت کننده، متصل شود. کابل کشی باید کوتاه انجام شود و طولانی نباشد و یک مسیر مستقیم را در پيش بگیرد.

حال که با مفهوم آنتن مرکزی چیست آشنا شدیم، بهتر است بدانیم که در کابل آنتن، دو سیم برای VHF و UHF وجود دارد که باید به یک میکسر متصل شوند و کابل اصلی را تشکیل دهند. بعد از آن باید یک تقویت کننده به کابل‌ها متصل شود. سیم‌های آنتن را به وسیله رایزر به طبقات مختلف ساختمان رسانده و سپس کابل‌ها را به داخل ساختمان منتقل کرده و به پریزهای آنتن مخصوص داخل هر واحد، متصل می‌کنیم.

همچنین امکان اتصال سایر دستگاه‌ها، مثل دوربین‌های مداربسته هم به آنتن مرکزی وجود دارد. تنظیمات اصلی برای اینکار روی سیستم آنتن مرکزی ساختمان و گیرنده تلویزیون انجام می‌شود، پس در پاسخ به سوال آنتن مرکزی چیست، می‌توان گفت یک مجموعه بسیار کاربردی برای دریافت سیگنال‌های تلویزیونی است.

اجزای آنتن مرکزی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اجزای آنتن مرکزی چیست؟ اجزای اصلی تشکیل دهنده آنتن مرکزی، دو بخش هستند. یکی بخش گیرنده و دیگری بخش توزیع که هرکدام وظایف معینی را انجام می‌دهند تا سیگنال را به بهترین نحو به تلویزیون برسانند. ما در این بخش اجزای آنتن مرکزی را شرح می‌دهیم.

بخش گیرنده

همانطور که گفتیم یکی از بخش‌های آنتن مرکزی، گیرنده است. این وسیله به شکل آنتن یا دیش است و سیگنال‌ها را دریافت می‌کند. این بخش دارای تجهیزاتی است که سیگنال را به بهترین شکل به بخش توزیع منتقل می‌کند.

آنتن مرکزی ساختمان

بخش توزیع

پس از بخش گیرنده، نوبت به توزیع کننده می‌رسد که وظیفه انتقال و رساندن سیگنال به تلویزیون را دارد. در واقع آنتن مرکزی از اجزای کوچکتری ساخته شده است که عبارت‌اند از:

  • آنتن اصلی
  • تقویت کننده آنتن اصلی
  • میکسر
  • تقسيم کننده
  • سوییچ جهت‌دار
  • کابل‌های آنتن و اتصالات کابل و پریزهای دیواری
  • مبدل سوییچ
  • و LNB

مطالعه بیشتر: ICDL چیست؟


انواع آنتن مرکزی

آنتن‌های مرکزی برای دریافت سیگنال‌های مختلف، مثل سیگنال‌های رادیویی و تلویزیونی کاربرد دارند و برای دريافت هرکدام از این سیگنال‌ها، نیاز به یک آنتن مخصوص وجود دارد.

آنتن 

آنتن خود وظیفه دريافت سیگنال را دارد؛ ولی به تنهایی کاربرد ندارد و باید با اجزای دیگر کار کند.

MATV آنتن

این سیستم آنتن مرکزی، یک شبکه کابل کشی شده است که به صورت آنالوگ کار می‌کند و وظيفه توزیع سیگنال‌ها را در سراسر ساختمان برعهده دارد. این نوع از آنتن مرکزی سیگنال‌های باندهای UHF, VHF, VLF و FM را دریافت، تقویت و توزیع می‌کند.

SMATV آنتن

آنتن SMATV سیستمی است که سیگنال‌های چندین ماهواره را به‌صورت صوتی و تصویری، دریافت و آن‌ها را به یک سیگنال واحد تبدیل کرده و از طریق شبکه کابل کشی منتقل می‌کند.

CATV  آنتن

این نوع از آنتن سیگنال‌های تلویزیونی را از مرکز تولید دریافت کرده و با استفاده از کابل‌های جایگذاری شده، به واحدهای ساختمان می‌رسانند.

CCTV آنتن

آنتن CCTV، برای دوربین مداربسته استفاده می‌شود و سیگنال‌های آن به طور انحصاری فقط به مانیتورهایی که مدنظر است، ارسال می‌شود.

IPTV  آنتن

این نوع از آنتن مرکزی، می‌تواند با کمک گرفتن از اترنت، با پهنای باند وسیعی که دارد، سیگنال‌های تلویزیونی، تلفنی و ویدیوها را در اختیار کاربر قرار دهد. این سیستم برخلاف دیگر موارد، یک سیستم دو طرفه است و کاربر می‌تواند برنامه‌ها را در زمان دلخواه تماشا کند.


معرفی دوره های سفیر قرن: دوره آموزش برق صنعتی


مزایای آنتن مرکزی

تا این قسمت از مطلب احتمالا تا حدودی توانسته باشید، مزایای آنتن مرکزی را درک کنید؛ ولی در اینجا به‌طور اختصار به مزایای آنتن مرکزی می‌پردازیم.

  • اولین مزیت کم جا بودن آنتن مرکزی است. با نصب این نوع آنتن دیگر نیازی به نصب تعداد زیادی آنتن نیست.
  • به دلیل وجود تقویت کننده‌های سیگنال و کیفیت بالای آنتن‌ها، تصاویر باکیفبتی ارسال می‌شود.
  • تعمیرات، تعویض و عیب‌یابی آن راحت‌تر انجام می‌شود و کم هزینه‌تر است.
  • امکان اتصال دوربین مداربسته ساختمان به آنتن مرکزی و دریافت سیگنال به صورت اختصاصی برای یک یا چند دستگاه، قابل انجام است.
  • قابلیت اتصال همزمان چندین تلویزیون در یک واحد؛ این درحالی است که در آنتن‌های قدیمی، اگر می‌خواستیم چند تلویزیون را به یک آنتن متصل کنیم کیفیت تصویر به شدت افت می‌کرد؛ ولی با آنتن تلویزیون مرکزی، امکان ارسال سیگنال قویتر به یک واحد، وجود دارد.

انواع آنتن مرکزی

دلیل استفاده از آنتن مرکزی ساختمان

شاید بخواهید بدانید دلیل استفاده از آنتن مرکزی چیست؟ دلایل متعددی هستند که استفاده از آنتن مرکزی را توجیه می‌کنند. از جمله این دلایل عبارت‌اند از:

  • جاگیری کم و فضای مرتب در پشت بام
  • امکان دسترسی سخت به پشت بام و تنظیم آنتن‌های قدیمی
  • ایجاد نویز و اختلال در دریافت سیگنال وقتی که آنتن‌های زیادی در یک نقطه  متمرکز شده‌اند
  • هزینه نصب و نیاز به کابل بسیار طولانی برای هر واحد
  • امکان قرار دادن یک شبکه مخصوص برای ساختمان

معرفی دوره های سفیر قرن:  دوره آموزش PLC


جمع‌بندی

در این مقاله توضیح دادیم که آنتن مرکزی چیست و مزایای آن را بررسی کردیم. ضمن اینکه متوجه شدیم آنتن مرکزی یک راه حل مفید و کاربردی برای دسترسی همه اعضای ساختمان به شبکه‌های تلویزیونی است. ما در سایت سفیر قرن، آماده ارائه دوره‌های آموزشی صنعتی و الکترونیک هستیم تا شما به‌صورت تخصصی آموزش‌های لازم برای نصب و تعمیر آنتن‌های مرکزی را دریافت کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha