مجهزترین مرکز آموزشی

تفاوت کولر گازی و کولر آبی

  0
 401

کولرهای گازی و آبی دو مورد از محصولات سرمایشی محبوب هستند که برای تحمل گرمای تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه وظیفه هر دوی این دستگاه‌ها خنک کردن محیط است، اما اینکه باید کدام‌یک را انتخاب کنید به موارد مختلفی همچون میزان بودجه، محیط مورد استفاده، شرایط آب و هوایی و غیره بستگی دارد. در این مطلب به مقایسه بین کولر آبی یا کولر گازی پرداختیم، در مورد مزایا و معایب هر کدام صحبت کردیم و اصلی‌ترین تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کردیم.

مقایسه کولر آبی با کولر گازی

مزایای استفاده از کولر گازی و کولر آبی

مزایای کولر گازی عبارت‌اند از:

  • سرمایش قابل قبول 
  • مناسب برای آب و هوای مرطوب و شرجی
  • تنوع بالا

مزایای کولر آبی عبارت‌اند از:

  • مصرف انرژی پایین
  • سازگاری بیشتر با محیط زیست 
  • قیمت مناسب‌تر نسبت به کولرهای گازی

پیشنهاد سفیر قرن: شرکت در دوره آموزش نصب و تعمیر کولر گازی


معایب استفاده از کولرگازی و کولر آبی

در کنار مزایای فوق‌العاده، کولرهای آبی و کولرهای گازی دارای معایبی هم هستند.
معایب کولر گازی عبارت‌اند از:

  • مصرف زیاد انرژی: یکی از مهم‌ترین تفاوت کولر آبی و کولر گازی در میزان مصرف انرژی است. کولرهای گازی انرژی بیشتری را مصرف کرده و منجر به افزایش هزینه‌های برق می‌شوند.
  • هزینه بالای نصب و راه اندازی: هزینه نصب و راه اندازی کولرهای گازی نسبت به انواع آبی بیشتر است.
  • تعمیر و نگهداری منظم: کولرهای گازی باید به طور منظم تعمیر و نگهداری شوند تا سیستم‌های خنک کننده آن‌ها به خوبی کار کند. علاوه بر این، در صورت بروز هرگونه مشکل یا خرابی، باید هزینه بیشتری پرداخت شود.

معایب کولر آبی عبارت‌اند از:

  • مناسب نبودن برای آب و هوای مرطوب: اگر از کولرهای آبی در آب و هوای شرجی و مرطوب استفاده شود، رطوبت هوا را افزایش می‌دهند.
  • فضای خنک کنندگی محدود: کولرهای آبی برای فضاهای کوچک تا متوسط کاربردی هستند و در فضاهای بزرگ، عملکرد قابل قبولی را ارائه نخواهند داد.
  • تعمیر و نگهداری منظم: کولرهای آبی باید به طور منظم تعمیر و نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود خوب کار می‌کنند و در مخزن آب و پد خنک کننده آن‌ها کپک یا باکتری رشد نکرده است. علاوه بر این، باید هر سال قبل از شروع فصل گرما پوشال‌ها تعویض شوند.

تفاوت کولر آبی و کولر گازی

تفاوت مصرف آب و برق کولر گازی و کولر آبی

یکی از مهم‌ترین موارد در مقایسه کولر آبی با کولر گازی، میزان مصرف آب و برق آن‌هاست. کولرهای آبی نسبت به انواع گازی آب بیشتری مصرف می‌کنند. میزان آب مصرف شده توسط این دستگاه‌ها با توجه به ظرفیت کولر متفاوت خواهد بود. به طور کلی می‌توان گفت کولرهای آبی در هر ساعت به حدود 30 تا 45 لیتر آب نیاز دارند. این در حالی است که در کولرهای گازی مصرف انرژی و برق بالاست. دلیلش هم این است که کولرهای گازی توان مصرفی بیشتری نسبت به انواع آبی دارند.

مقایسه کارکرد کولر آبی با کولر گازی

نحوه کارکرد و عملکرد هر یک از کولرهای آبی و گازی به شرح زیر است:
کارکرد کولر آبی عبارت‌اند از:

  • در کولرهای آبی، یک پمپ الکتریکی آب را از تشتک به قسمت بالای پوشال‌ها می‌برد و باعث می‌شود پوشال‌ها خیس بمانند.
  • عبور جریان هوا از روی پوشال‌ها باعث می‌شود آب روی آن‌ها تبخیر شود.
  • به دلیل اینکه آب برای تبخیر شدن گرمای اطراف را جذب می‌کند، هوا خنک می‌شود.
  • این هوای خنک با رطوبت حدود 90 درجه وارد فضا می‌شود.

کارکرد کولر گازی عبارت‌اند از:

  • در کولرهای گازی با زدن دکمه روشن، الکتروموتور فن داخلی کارش را شروع می‌کند.
  • سپس گاز سردی که داخل مخزن کولر قرار گرفته است، توسط کمپرسور مکیده می‌شود و فشار و دمای آن افزایش می‌یابد.
  • در این مرحله به دلیل اینکه با محیط بیرون اختلاف دما وجود دارد، گاز به حالت مایع تبدیل می‌شود.
  • مایع تولید شده در لوله‌های داخلی دستگاه جریان پیدا کرده و با جذب حرارت هوا، باعث خنک شدن محیط می‌شود.

مطالعه بیشتر: طریقه کارکرد کولر گازی یا اسپلیت


مقایسه محل نصب کولر آبی و کولر گازی

هنگام انتخاب کولر آبی یا کولر گازی خیلی از افراد به این فکر می‌کنند که کدام‌یک از آن‌ها مناسب محیط‌های کوچک و کدام‌یک مناسب محیط‌های بزرگ است. به طور کلی چنین می‌توان گفت ک کولرهای آبی برای مناطق گرم و خشک و کولرهای گازی برای مناطق مرطوب، شرجی و معتدل مناسب هستند.

اگر مستاجر هستید یا برای نصب کولر با محدودیت فضا مواجه شده‌اید، توصیه می‌شود انواع گازی را بخرید که نصب و جابجایی راحت‌تری دارند. علاوه بر این، اگر فضایی که قرار است کولر آنجا قرار بگیرد فاقد پنجره یا فضایی برای تبادل هواست، انواع گازی را انتخاب کنید.

اگر کولرهای آبی را در محیط‌هایی قرار دهید که هوا رد و بدل نمی‌شود، محیط را مرطوب و شرجی می‌کنند، در حالی که کولرهای گازی باعث خنک شدن محیط می‌شوند و این دیگر فرق کولر آبی و کولر گازی است.

فرق کولر آبی و کولر گازی

مقایسه کاربرد کولر آبی و کولر گازی

یکی دیگر از موارد مهم هنگام انتخاب کولر آبی یا کولر گازی، کاربرد این دو کولر است. کولرهای آبی عمل خنک‌سازی تبخیری (آبی) را انجام می‌دهند و باعث ایجاد هوای خنک در محیط‌هایی می‌شوند که دارای پنجره هستند یا هوا داخل آن محیط رد و بدل می‌شود. این نوع کولرها مناسب برای آب و هوای گرم و خشک هستند و علاوه بر اثر خنک کنندگی، جلوی خشکی هوا، ترک خوردگی وسایل چوبی و ایجاد الکتریسیته ساکن را می‌گیرند. این در حالی است که کولرهای گازی با مصرف انرژی و برق کار می‌کنند و مناسب مناطق گرم و مرطوب (شرجی) هستند.


دیگر دوره های سفیر قرن: دوره آموزش icdl درجه 2


سخن پایانی

به عنوان نکته پایانی در انتخاب کولر آبی یا کولر گازی به این مورد توجه داشته باشید که محصول مورد نظر را با در نظر گرفتن مواردی مانند متراژ محیط، انتظارات و نوع امکاناتی که دارید، بخرید. کولرهای گازی مناسب محیط‌های بزرگ، بدون پنجره و افراد مستاجر هستند. افرادی که دلشان نمی‌خواهد هزینه زیادی را بابت قبض برق بپردازند، بهتر است انواع آبی را خریداری کنند. به نظر شما مهم‌ترین تفاوت کولر آبی و کولر گازی در چیست؟ دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha