مجهزترین مرکز آموزشی

آموزش نصب داکت لوله کشی روکار کولرگازی

  0
 1588

یکی از بهترین و جدیدترین تجهیزات خنک‌کننده که در صورت نصب درست، باعث خنک‌سازی کامل محیط ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری‌، درمانی و غیره در فصل تابستان می‌شود‌، کولر گازی اسپلیت یا داکت اسپلیت نام دارد. این دستگاه از دو بخش شامل یونیت داخلی و یونیت خارجی تشکیل شده است. وجود کویل آب گرم در داکت اسپلیت باعث تولید هوای گرم در فصل زمستان می‌شود. برای اتصال یونیت داخلی و یونیت خارجی و انتقال آب گرم در کویل‌‌های گرمایشی از لوله‌ کشی روکار استفاده می‌شود‌.

نصب داکت لوله کشی روکار کولر گازی باعث محافظت از لوله‌ها در مقابل تابش نور خورشید در نمای خارجی، زیبایی نمای داخلی و خارجی ساختمان، کاهش صدای لوله‌ها در زمان عبور سیالات، جلوگیری از آسیب دیدن لوله‌ها و نظم بخشیدن به لوله‌ها و کابل‌ها می‌شود‌. در این مطلب از سفیر قرن قصد داریم راجع به داکت لوله کشی روکار، اصول داکت کشی لوله و نحوه نصب لوله کشی روکار کولر گازی صحبت کنیم.

اجری داکت لوله کشی روکار کولر گازی

داکت لوله کشی روکار چیست؟

اجرای داکت لوله کشی روکار کولر گازی یکی از بهترین و مناسب‌ترین روش‌های حفاظت از لوله‌های روکار کولر گازی اسپلیت است و باعث زیبایی نما و جلوگیری از دیده شدن لوله‌ها می‌شود. سایز داکت به عنوان یک نوع کانال و روکش مخصوص لوله کوشی روکار، از سایز لوله‌ها بزرگتر است و با استفاده از مرغوب‌ترین پی‌وی‌سی (PVC) ساخته می‌شود. در نصب داکت روکار، سایز داکت‌ها متناسب با سایز لوله‌های به کار رفته در لوله‌ کشی روکار انتخاب و خریداری می‌شود. در واقع داکت لوله کشی روکار، نمای ظاهری را بهبود می‌بخشد و باعث حفظ کیفیت، ماندگاری و افزایش طول عمر لوله‌ها می‌شود‌. عدم تغییر رنگ در گذر زمان و حفظ ظاهر اولیه، رنگ‌بندی متنوع، قابلیت استفاده در نمای خارجی ساختمان‌ها، مناسب بودن برای محیط‌های مرطوب‌، نصب راحت و غیره از مزایای دیگر نصب داکت لوله کشی روکار است.


بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع نصب کولر گازی


نحوه کار داکت لوله کشی روکار

نحوه کار داکت لوله روکار به این صورت است که ابتدا باید برای کشیدن لوله‌های روکار اقدام شود‌. قطر لوله‌هایی که برای لوله کشی روکار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با توجه به کاربرد لوله متفاوت است. به عنوان مثال برای قطر لوله آب از لوله فاضلاب استفاد می‌شود و قطر لوله کولرگازی از قطر لوله آب باریک‌تر است. بعد از اتمام مراحل لوله کشی روکار باید با استفاده از متر، طول لوله کشی به دست آید. حال باید داکت لوله کشی روکار مورد نیاز با طرح و رنگی متناسب با محیط لوله‌کشی خریداری شود. نصب داکت لوله کشی روکار کولر گازی حتما باید توسط افراد متخصص انجام شود.

اصول داکت کشی لوله

مهم‌ترین اصول داکت کشی لوله شامل موارد زیر است:

رعایت ایمنی

زمانی که برای داکت کشی لوله اقدام می‌کنید؛ حتما باید به رعایت ایمنی توجه ویژه‌ای داشته باشید. با این کار مانع از وارد شدن ضربه به لوله‌های روکار و آسیب دیدن آن‌ها خواهید شد.

رعایت اصول استانداردها

یکی دیگر از اصول داکت کشی لوله، رعایت اصول استانداردها و خرید انواع داکت‌ با سایز مناسب است‌. هر چه اندازه و سایز داکت مناسب‌تر و استانداردتر باشد؛ مشکلی برای لوله‌های روکار پیش نمی‌آورد و به حفظ ایمنی آن‌ها کمک می‌کند‌.

زیبایی

علاوه بر رعایت ایمنی و رعایت اصول استانداردها، زیبایی ظاهری و ظرافت داکت‌ها نیز از مهم‌ترین اصول به شمار می‌رود. طراحی هنرمندانه داکت، این ابزار را به یکی از اشیاء دکوراتیو تبدیل کرده است. داکت‌های موجود در بازار دارای طرح‌های گرد و مسطح با رنگ‌بندی‌های متنوع هستند و تمام سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند.

شرایط محیطی

در نظرگرفتن شرایط محیطی محل نصب داکت نیز از اصول مهم داکت کشی لوله است و حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی داکت در شرایط محیطی مختلف مانند گرما یا سرمای شدید، داکت‌هایی خریداری کنید که جنس باکیفیت و مرغوبی داشته باشند و به سادگی دچار آسیب نشوند.

نصب داکت لوله کشی روکار اسپیلت


بیشتر بخوانید:  آموزش لوله کشی روکار پکیچ دیواری


روش نصب داکت لوله کشی روکار اسپلیت

نصب داکت لوله کشی روکار اسپلیت دارای شش مرحله زیر است:

  1. نصب یونیت داخلی 
  2. نصب یونیت خارجی 
  3. نصب لوله مسی
  4. برق کشی 
  5. کانال کشی 
  6. تست عملکرد دستگاه

در ادامه با هر یک از این مراحل آشنا خواهید شد:

نصب یونیت داخلی

در مرحله اول متخصص لوله‌ کشی روکار اسپلیت یونیت داخلی را در محلی مناسبی که امکان تعمیر یونیت در صورت خراب شدن نیز وجود داشته باشد، نصب می‌کند. در زمان نصب یونیت داخلی اصول و قوانین نصب داکت لوله کشی روکار کولر گازی اسپیلت حتما باید رعایت شود.

نصب یونیت خارجی

در مرحله دوم نوبت به نصب یونیت خارجی در مکانی مناسب و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب و گردوغبار انجام می‌شود. نور شدید آفتاب و گردوغبار شدید باعث کاهش طول عمر یونیت خارجی و به وجود آمدن اختلال در عملکرد آن می‌شود.


معرفی دوره سفیر: دوره نصب و تعمیر پکیج دیواری


نصب لوله مسی

در این مرحله متخصص نصب داکت، با نصب لوله مسی یونیت داخلی و یونیت خارجی اسپلیت را به هم متصل می‌کند. انتقال مبرد بین یونیت داخلی و یونیت خارجی از طریق دو لوله مسی یکی مکنده با قطر بیشتر و دیگری لوله‌ای با قطر کمتر است. برای جلوگیری از اتلاف انرژی هر دو لوله مسی باید عایق باشند.

برق کشی

بعد از نصب لوله کشی نوبت به مرحله برق کشی می‌رسد. برای برق کشی باید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید. با اتمام برق کشی برای اطمینان از درست بودن، حتما آن را امتحان کنید. در صورت درست بودن برق کشی کولر گازی اسپلیت در زمان کارکردنۀ صدا ایجاد نمی‌کند.

کانال کشی

مرحله کانال کشی نیز مرحله بسیار مهمی است و حتما باید به شکل اصولی انجام شود‌. اگر کانال کشی به خوبی انجام شده باشد؛ اسپلیت هوای بسیار خنک و مطلوبی را تولید می‌کند و باعث می‌شود که از اجرای درست مراحل قبلی اطمینان حاصل کنید.

تست عملکرد دستگاه

در مرحله آخر نصب داکت و نصب کامل هواساز و کندانسور عملکرد دستگاه را تست کنید و از درست بودن عملکرد آن مطمئن شوید. در نهایت دستگاه را روشن کنید و از هوای خنک در گرمای تابستان لذت ببرید.

نصب داکت لوله کشی روکار کولر گازی


معرفی دوره سفیر: دوره آموزشی نصب و تعمیر کولر گازی


جمع‌بندی

در این مقاله به آموزش نصب داکت لوله کشی روکار کولر گازی اسپلیت پرداختیم و درباره اصول آن که شامل رعایت ایمنی، رعایت اصول استانداردها، زیبایی و شرایط محیطی است، صحبت کردیم. در پایان نیز روش نصب داکت لوله کشی روکار اسپلیت را مرحله به مرحله توضیح دادیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کرده باشید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha