مجهزترین مرکز آموزشی

راهنمای جامع و گام به گام نصب کولر گازی

  0
 1361

برای داشتن یک مکان مناسب جهت تهویه و لذت بردن از هوای خنک در دل تابستان، نصب یک پنل کولر گازی بهترین همراه شما برای ساختن لحظات به‌یادماندنی در هوای گرم تابستان است. در این مطلب قصد داریم شما را با راهنمای نصب کولر گازی آشنا کنیم. 

مراحل نصب کولر گازی (اسپلیت) 

در ادامه با هم جزئیات نصب پنل گازی را بررسی می‌کنیم. در نظر داشته باشید که این کار بایستی توسط فرد متخصص انجام شود و شما به‌تنهایی قادر به نصب آن نیستید. در این زمینه می‌توانید از کارشناسان سفیر قرن برای نصب بهره بگیرید.

مرحله اول: نصب یونیت داخلی کولر گازی اسپلیت 

بهترین نقطه‌ای که می‌توانید برای نصب یونیت داخلی کولر گازی اسپلیت به کار ببرید، دیوار داخلی منزل است.

مکان‌یابی مناسب برای نصب کولر گازی 

سعی کنید فضایی را انتخاب کنید که از نور مستقیم خورشید و منابع گرمایی دور باشد. از مکان‌هایی استفاده کنید که احتمال نشت گاز یا نفت و متصاعد شدن گوگرد، در آن وجود ندارد. یونیت داخلی به 15 سانتی‌متر فضای باز در اطراف و بالای آن نیاز دارد. همچنین یونیت داخلی بایستی در فاصله 2.13 متری بالاتر از سطح زمین قرار داشته باشد.

مراقب آنتن‌های تلویزیون و سیستم‌های امنیتی و مخابره‌ای داخل ساختمان هم باشید. نویزهایی که از این دستگاه‌ها ساطع می‌شود می‌تواند کارکرد و عملکرد دستگاه تهویه را مختل کند. همچنین قدرت دیوار نیز باید به حدی از استحکام بالا برخوردار باشد که وزن دستگاه را تحمل کند.

جهت آموزش لوله کشی توکار کولر گازی می توانید این مقاله سفیر قرن را مطالعه کنید.

نصب و محکم کردن صفحه فلزی روی دیوار

حالا باید پلیت یا صفحه فلزی را روی دیواری که قصد دارید یونیت داخلی را روی آن نصب کنید، قرار داده و نگه‌دارید. این نکته را در نظر داشته باشید که کار نصب پنل اسپلیت بایستی توسط متخصص انجام شود. برای هم‌تراز بودن صفحه می‌توانید از یک سطح هم‌تراز استفاده کنید. سپس زمان سوراخ کردن دیوار است. در این شرایط بایستی در نقاط مناسب، سوراخ‌هایی روی دیوار ایجاد کنید و صفحه را روی دیوار قرار دهید و آن را پیچ کنید. 

ایجاد سوراخ برای لوله‌کشی اسپلیت 

در این مرحله بایستی بهترین نقطه برای سوراخ کردن و ایجاد راه به بیرون پیدا کنید. مثلاً سوراخی که به دستشویی، حمام یا حیاط شما می‌رسد. در نظر داشته باشید که باید طول لوله و فاصله‌ای که برای رسیدن به بیرون لازم دارید، هم‌اندازه باشد. حالا سوراخی به قطر حدوداً 7.5 سانتی‌متر داخل دیوار ایجاد کنید. سوراخ را به سمت پایین و بیرون باز کنید تا زهکشی به‌درستی انجام شود. سپس یک فلنج انعطاف‌پذیر در سوراخ قرار دهید. 

چک کردن اتصالات الکتریکی 

مرحله بعدی نوبت به بررسی اتصالات الکتریکی است. پوشش پانل جلوی دستگاه را بردارید و مسیر سیم‌های کابل به پایانه‌های پیچ را طبق نمودار یونیت بررسی کنید.

متصل کردن لوله‌ها به یکدیگر

حالا در این مرحله باید لوله‌کشی را انجام دهید. لوله‌کشی از واحد داخلی به سمت سوراخی که در دیوار ایجاد کردید، آغاز می‌شود. میزان خمیدگی و انحراف لوله را کم کنید. طول لوله پی‌وی‌سی را حدود 6 میلی‌متر کمتر از طول بین سطح داخلی و خارجی دیوار انتخاب کرده و برش دهید. کلاهک لوله را به قسمت انتهای لوله پی‌وی‌سی ببرید و لوله را به سوراخ داخل دیوار فرو کنید. حالا لوله مسی، کابل قدرت و لوله تخلیه را با نوار الکتریکی ببندید. سپس لوله را به سمت پایین قرار دهید تا جریان آب آزاد شود. 

حالا به کمک آچار و چرخاندن لوله، آن را به واحد داخلی محکم کنید. لوله زهکشی آب را به پایه واحد داخلی وصل کرده و درنهایت مطمئن شوید که لوله زهکشی آب، آب را در یک محل مناسب تخلیه می‌کند. 

مراحل نصب کولرگازی

مرحله دوم: نصب کندانسور (یونیت خارجی) اسپلیت

در مرحله قبلی بعدازاینکه از فشار دادن واحد مقابل صفحه نصب، از اتصال واحد داخلی به صفحه ایمن مطمئن شدید، روال زیر را پیش‌رو دارید:

مکان‌یابی مناسب برای نصب کندانسور اسپلیت

بهترین مکان را برای نصب کندانسور اسپلیت پیدا کنید. در نظر داشته باشید که این محل بایستی دور از مناطق پر گردوغبار و خاکی باشد. 12 اینچ فضای آزادی که یونیت خارجی برای محیط پیرامون خود دارد، فراموش نکنید. 


برای شرکت در دوره آموزش هوشمند سازی ساختمان با آموزشگاه سفیر قرن تماس بگیرید: 02166909076


استفاده از بتن برای کاور کردن سطح زمین برای نصب اسپلیت

برای کاور کردن سطح زمین برای نصب اسپلیت بایستی صفحه صافی ایجاد کنید تا کندانسور بالاتر از سطح زمینی که ممکن است برف روی آن بنشیند، قرار بگیرد. سپس یونیت خارجی و کندانسور را بالای پد قرار دهید. می‌توانید برای کم کردن میزان لرزش از پلاستیک در حدفاصل آن با دیوار استفاده کنید. مطمئن شوید که در فاصله سه متری در اطراف کندانسور هیچ آنتن و شبکه امنیتی وجود ندارد.

متصل کردن سیم‌ها و جریان برق

حالا باید سیم‌های برق را وصل کنید. در ادامه مراحل نصب کولر گازی پوشش را برداشته و به کمک نمودار سیم‌کشی واحد از اتصال سیم کابل به شکلی که در نمودار نصب پنل کولر گازی گفته‌شده، مطمئن شوید. سپس کابل‌ها را با یک گیره ببندید و پوشش را جابه‌جا کنید.

متصل کردن مهره لوله‌ها به لوله‌های متناظر بیرونی

در مرحله آخر از این قسمت، مهره لوله‌ها را به لوله‌های متناظر بیرونی وصل کنید. 

مرحله سوم: نصب کولر گازی اسپلیت (تقسیم‌کننده)

این مرحله به‌عنوان سومین و آخرین مرحله از آموزش صفر تا صد نصب اسپلیت است. روال زیر را در این مرحله پیش بگیرید:

خارج کردن هوا و رطوبت از مدار کولر گازی 

برای خارج کردن هوا، دریچه‌های دو راهه و سه راهه و شیر سرویس را بردارید. سپس شلنگ وکیوم را به شیر سرویس وصل کنید. حالا پمپ خلأ را فعال کنید تا به فشار خلأ 10 میلی‌متر جیوه برسد. سپس دستگیره فشار پایین را بسته و پمپ را نیز خاموش کنید. درنهایت نوبت به تست تمام دریچه‌ها و اتصالات می‌رسد. پس از تست می‌توانید دریچه و شیر سرویس را سر جای خود قرار دهید. 

عایق‌بندی اتصالات لوله‌ها 

سپس باید به اتصالات لوله را با پوشش جداکننده، عایق کنید. عایق کردن کولر لوله گازی تا حد زیادی لوله را در برابر تماس با گردوغبار و آلودگی حفظ می‌کند. 

متصل کردن لوله‌کشی با گیره به دیوار

لوله‌ها را با اتصالات و گیره‌های مخصوص به دیوار وصل کنید. برای جلوگیری از آسیب لوله، چه لوله توکار بوده و چه روی کار بسته‌شده، آن را با بست به دیوار محکم ببندید تا شل نشود. 


سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  دوره آموزش برق ساختمان


پوشاندن سوراخ ایجادشده روی دیوار با فوم پلی اورتان 

درنهایت به کمک فوم پلی اورتان، سوراخ ایجادشده روی دیوار را بپوشانید. 

آموزش صفر تا صد نصب اسپلیت

نکات ایمنی لازم که جهت نصب کولر گازی باید بدانید

یکی از نکات مهم در نصب کولر گازی، انتخاب سایز مناسب برای لوله مسی کولر گازی است. درصورتی‌که سایز این لوله را به‌درستی انتخاب نکنید، در عملکرد و بازدهی کولر تأثیرگذار است. متناسب با هر نوع کولر گازی که انتخاب کردید، سایز مناسب برای لوله مسی را نیز انتخاب کنید. به‌این‌ترتیب، در آینده از هزینه‌های اضافی که بابت تعمیر یا تعویض آن می‌پردازید، راحت خواهید شد.

تمیز بودن داخل لوله مسی کولر گازی 

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید تمیز بودن داخل لوله مسی است. درصورتی‌که داخل لوله مسی کولر گازی کثیف باشد، طول عمر آن کم شده و مدام باید آن را تعویض کنید. برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد، مراقب تمیز ماندن داخل لوله مسی کولر گازی باشید. برای این کار، ابتدا و انتهای لوله را با درپوش مناسب ببندید تا گردوغبار و آلودگی وارد آن نشود.

محل نصب لوله مسی کولر گازی

مراقب شکستن لوله‌ها نیز باشید. نصب لوله مسی بایستی طوری انجام شود که قسمتی از لوله در قسمت یونیت داخلی و قسمتی در یونیت خارجی بیرون از دیوار قرار بگیرد. این میزان حدوداً 60 سانتی‌متر برای بیرون ماندن از دیوار و برای یونیت خارجی حدود 150 سانتی‌متر است. به‌این‌ترتیب، احتمال برخورد لوله‌ها با افراد کمتر می‌شود. 

شیب لوله تخلیه کولر گازی 

نکته آخری که در نصب کولر گازی باید در نظر بگیرید، شیب لوله تخلیه آب کولر گازی است. ازآنجایی‌که کولر گازی رطوبت محیط را می‌گیرد و به‌وسیله لوله تخلیه، رطوبتی که تبدیل به آب‌شده به محیط بیرونی منتقل می‌کند، بنابراین میزان شیب لوله تخلیه اهمیت زیادی دارد. درصورتی‌که لوله تخلیه در نصب به‌صورت شیب‌دار قرار نگیرد، ممکن است شی یا آب داخل آن جمع شده و آن را مسدود کند. 

کولر گازی یکی از بهترین نوع کولرهایی است که می‌توانید برای تهویه و خنک کردن محیط اطراف از آن استفاده کنید. در این مطلب گام‌به‌گام مراحل نصب و نکات ضروری در نصب کولر گازی را بررسی کردیم. در نظر داشته باشید نصب کولر گازی همواره نیازمند تخصص است. اگر در این زمینه مشتاق هستید می‌توانید از آموزش تعمیرات کولر گازی سفیر قرن بهره‌مند شوید. آیا دوست دارید در مورد پکیج ها و نحوه نصب و کارکرد آن ها بدانید؟ مقاله پکیج چگونه کار میکند؟ سفیر قرن را بخوانید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha