مجهزترین مرکز آموزشی

سیستم اعلام حریق و نحوه عملکرد آن

  0
 478

سیستم اعلام حریق، نقش موثری در پیشگیری از گسترش آتش‌سوزی و خسارات جانی و مالی ایفا می‌کند. امروزه انواع مختلفی از این دستگاه در سرتاسر دنیا تولید و عرضه می‌شود و شما می‌توانید بسته به نیاز و توان مالی خود، مدل دلخواه را خریداری کنید. اگر می‌خواهید بدانید که سیستم اعلام حریق چیست و چه کاربردی دارد؛ تا پایان این مطلب از سفیر قرن همراه ما باشید.

سیستم اعلام حریق ساختمان چیست؟

سیستم اعلام حریق ساختمان، اولین خط دفاعی شما در برابر خطرات ناشی از آتش‌سوزی است. زیرا به نحوی طراحی شده است که در مواقع اضطراری و آتش‌سوزی، پیش از گسترش حریق، افراد را مطلع کرده و آن‌ها این فرصت را خواهند داشت تا جان خود را نجات دهند. پس شناخت این دستگاه و نحوه فعال‌سازی آن، برای مردم لازم بوده و شما هم باید طرز کار با آن را بیاموزید تا در مواقع مورد نیاز، بدانید که چه اقداماتی باید انجام دهید. بنابراین این سیستم، مجموعه‌ای از تجهیزات آتش‌نشانی است و در صورت بروز آتش‌سوزی یا نشت گازهای قابل اشتعال (با ایجاد صدا)، افراد حاضر در ساختمان را از بروز چنین اتفاقی آگاه می‌سازد.

دوره آموزش نصب سیستم اعلام حریق در سفیر قرن، جهت ورود به بازار کار

سیستم هشدار حریق ساختمان

اجزای تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق از اجزای مختلفی تشکیل شده است و هر یک نقش موثری در بهبود عملکرد آن ایفا می‌کنند. برخی از مهم‌ترین قطعات این دستگاه عبارت‌اند از:

  • دتکتور اعلام حریق: این قطعه در سه مدل حرارتی، دود و شعله‌ای دسته‌بندی شده و هر یک به هنگام بروز اتفاقات مربوطه، سبب فعال‌سازی آلارم هشدار می‌شوند.
  • شاسی اعلام حریق: برای فعال‌سازی دستی سیستم اعلام حریق باید از این دکمه استفاده کنید. این قطعه در سه نوع ضد انفجار، شیشه‌ای، فشاری و ضدآب موجود است.
  • منبع تغذیه: به طور کلی سامانه‌های اعلام خطر و سیستم‌های ایمنی، علاوه بر برق شهری باید به یک منبع تغذیه دیگر نیز مجهز شوند، تا در صورت قطعی برق و بروز حادثه، ساکنین را از وجود خطر مطلع سازند.
  • آژیر: یکی از ساده‌ترین و در عین حال ضروری‌ترین عنصر سیستم مذکور، آژیر است که نقش اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد و در طراحی و تولید این دستگاه، از دو نوع موتوردار و چشمک زن استفاده می‌شود.
  • چراغ ریموت: این چراغ‌ها وظیفه دارند که پس از فعالسازی دتکتور‌ها، محل آتش‌سوزی را مشخص کنند.
  • ایزولاتو: ایزولاتور سبب دوام عملکرد سیستم هنگام بروز اختلال در بخشی از آن خواهد شد. به عبارتی اگر در زمان بروز حادثه، بخشی از سیستم دچار نقص فنی شود، ایزولاتور با قطع ارتباط بخش سالم از قیمت آسیب دیده، سبب می‌شود تا دستگاه برای مدت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد.
  • کنترل پنل: وظیفه صدور دستور و ایجاد هماهنگی و کنترل بخش‌های مختلف را برعهده دارد. این قطعه در انواع آدرس پذیر، متعارف، وایرلس و هوشمند طراحی و تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: سیستم ضد سرقت ساختمان چیست؟

نحوه عملکرد سیستم اعلام حریق امکان

همانطور که چندی پیش بدان اشاره کردیم، سیستم هشدار حریق ساختمان هنگام بروز آتش‌سوزی و پخش دود در فضا یا نشت مونواکسیدکربن و گازهای قابل اشتعال، با فعال‌سازی آلارم خطر، ساکنین را از وقوع یک رخداد خطرناک خبردار می‌کند. در چنین موقعیتی، این سیستم قادر به برقراری تماس با مرکز آتش‌نشانی است و با این کار کمک شایانی به اعزام سریع‌تر نیروها به محل حادثه خواهد شد. بخشی از عملکرد سیستم اعلام حریق به صورت دستی و توسط انسان فعال می‌شود.

در واقع اگر شخصی متوجه آتش‌سوزی در ساختمان شود، سریعا باید خود را به نزدیک‌ترین شستی اعلام حریق رسانده و با فعال‌سازی آن، آلارم هشدار آن بخش از ساختمان را به صدا درآورد. حال اگر هشدار سیستم تداوم یابد و مشکل حل نشود، آژیر سیستم مرکزی نیز فعال خواهد شد و همه افراد حاضر، سریعا باید ساختمان را ترک کنند. بخش دیگر سیستم هم بر پایه دتکتورها فعال است و چنانچه این قطعات نسبت به دود، شعله آتش یا گازهای مربوطه واکنش نشان دهند، آلارم هشدار فعال خواهد شد.

انواع دستگاه اعلام حریق

دستگاه‌های اعلام حریق در سه دسته متعارف، آدرس پذیر و وایرلس تعریف می‌شوند. برای آشنایی با ویژگی هر یک از موارد ذکر شده، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

سیستم اعلام حریق متعارف

این سیستم دارای یک کنترل پنل واحد است که وظیفه کنترل شستی و دتکتورها را در بخش‌های مختلف ساختمان برعهده دارد. در هر یک از بخش‌ها، یک مدار واحد وجود دارد و تنظیمات شستی و دتکتور مربوط به آن ناحیه روی آن پیاده سازی شده است.

سیستم اعلام حریق چیست

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر قادر به تشخیص محل دقیق آتش‌سوزی است و تمام اجزا به وسیله یک کد مشخص شده‌اند. ساختار سیم کشی این سیستم به صورت حلقوی است و نسبت به مدل متعارف، از مشخصات فنی بالاتری برخوردار است. همچنین در تشخیص آتش‌سوزی و نشت گاز، سرعت عمل بیشتری نسبت به نوع متعارف دارد.

سیستم اعلام حریق وایرلس

مدل وایرلس یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های اعلام حریق است و به جای برقراری ارتباط کابلی، پیوستگی بین اجزا به صورت بی‌سیم انجام می‌شود. قدرت انتقال داده‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و امکان نصب آسان، از جمله مزایای این سیستم نسبت به نوع متعارف و آدرس پذیر است.

سایر دوره های سفیر قرن: آموزش نصب دوربین مداربسته

مزایای استفاده از سیستم اعلام حریق در ساختمان

مزیت هر سیستمی باید متناسب با عملکرد آن باشد و از آنجایی که کاربرد اصلی دستگاه اعلام حریق در ساختمان، هشدار حین بروز آتش‌سوزی یا نشت گاز است؛ پس می‌توان گفت که با استفاده از این سیستم، هنگام بروز حوادث ناگوار، افراد حاضر در ساختمان، فرصت فرار و نجات جان خویش را خواهند داشت. از طرفی مسئولین و نیروهای آتش‌نشانی هم سریع‌تر از وضعیت باخبر شده و برای مهار آتش اقدام خواهند کرد.

آیا نصب سیستم اعلام حریق اجباری است؟

با توجه به ضوابط و مقررات مرکز کنترل ایران و دستورالعمل اجرای سیستم های اعلام حریق، نصب این دستگاه در ورودی‌های راه‌پله و رمپ، زیرزمین‌ها، پارکینگ و سالن‌ها الزامی است. این بند از شیوه نامه برای تمام اماکن تجاری نظیر مدرسه، هتل، بیمارستان، ساختمان‌های دارای ۲۰ واحد مسکونی و... صدق می‌کند.

کلام آخر

در این مطلب در مورد سیستم اعلام حریق و کاربرد آن توضیح دادیم. در صورتی‌که سوالی در مورد این دستگاه دارید که پاسخش را در این مطلب نیافتید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند. می توانید در دوره های مختلفی از جمله دوره آموزش الکترونیک، دوره هوشمندسازی ساختمان و سایر دوره های فنی را جهت ورود به بازار کار در آموزشگاه سفیر قرن شرکت کنید و با دریافت مدرک فنی و حرفه ای به صورت حرفه ای فعالیت کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha