مجهزترین مرکز آموزشی

سیستم ضد سرقت ساختمان و نحوه عملکرد آن

  0
 571

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، ساختمان‌هایی که سیستم امنیتی ندارد، سه برابر بیشتر از سایر ساختمان‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند. پس برقراری امنیت در محل زندگی و محل کار بسیار ضروری است و باید آن را در اولویت قرار داد. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی سیستم‌های امنیتی مختلفی وارد بازار شده است و با اطلاع ازمشخصات آن‌ها و نحوه عملکردشان، می‌توان سیستم مناسبی را برای برقرار امنیت ساختمان تهیه کرد.

در این مقاله از سفیر قرن قصد داریم به معرفی سیستم ضد سرقت منزل بپردازیم. پس تا پایان همراه ما باشید؛ چراکه در ادامه به همه سوالات شما در این زمینه پاسخ داده شده است.

سیستم ضد سرقت ساختمان چیست؟

سیستم ضد سرقت ساختمان از چند قطعه الکتریکی تشکیل شده است که همه آن‌ها به مکان مورد نظر شما وصل خواهند شد. در این سیستم‌ها از حسگرها و اتصالات مختلف استفاده می‌شود تا از این طریق، حرکت کردن یا باز شدن درب یا پنجره تشخیص داده شود. در صورتی‌که سیستم ضد سرقت خانه، حرکت یا حتی باز شدن درب و پنجره را تشخیص دهد، صدای هشداردهنده بلندی را ایجاد می‌کند تا از این طریق به ساکنین یا حتی افرادی که در اطراف محل هستند، اطلاع دهد.

سیستم ضد سرقت خانه

سیستم ضد سرقت برای چه اماکنی کاربرد دارد؟

به احتمال زیاد سیستم ضد سرقت ساختمان را در جاهای مختلف دیده باشد؛ این سیستم‌ها در مکان‌های مختلفی کاربرد دارند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مکان‌های صنعتی، انبارها، گاراژها و کارخانه‌ها
  • مکان‌های تجاری نظیرمغازه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها
  • ساختمان‌های مسکونی

دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته در آموزشگاه سفیر قرن

انواع سیستم ضد سرقت ساختمان

برای تقسیم انواع سیستم ضد سرقت ساختمان نظرهای مختلفی وجود دارد. یکی از دیدگاه‌ها دسته‌بندی آن‌ها بر اساس عملکرد آن‌ها است. بر این اساس سیستم اعلام سرقت منزل به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • کنترل از راه دور: همان‌طور که از عنوان آن مشخص است که فعال و غیرفعال کردن این سیستم به کمک قابلیت کنترل از راه دور است. این نوع سیستم ضدسرقت، کاربردها بسیاری دارد و به‌صورت گسترده در مکان‌های مسکونی استفاده می‌شود.
  • با صفحه کلید: در این سیستم وظیفه فعال یا غیرفعال کردن سیستم از طریق صفحه کلید خواهد بود. سیستم اعلام سرقت دارای صفحه کلید را می‌توان در مکان‌های مختلف نصب کرد. معمولا از این نوع سیستم در ساختمان‌ها حساس و بزرگ که امکان کنترل کردن آن‌ها از راه دور وجود ندارد، استفاده می‌شود.

بر اساس تقسیم‌بندی دیگری که برای انواع سیستم ضد سرقت ساختمان وجود دارد، این سیستم‌ها به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • مبتنی بر آژیر و هشدار محلی: یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های ضدسرقت است. این سیستم در هنگام سرقت تنها آژير را به صدا در می‌آورد و هیج‌گونه آلارم و هشداری را ارسال نخواهد کرد.
  • با استفاده از خط تلفن: در این نوع سیستم علاوه بر صدای آژیر، هشدار از طریق تلفن ثابت هم داده می‌شود. البته عیبی که این نوع سیستم دارد این است که سارقین می‌توانند به راحتی خطوط تلفن را قطع کنند.
  • بی‌سیم: در این نوع سیستم هم علاوه بر آژیر، با استفاده از تکنولوژی وایرلس هشدار یا تماس برای صاحب ملک ارسال می‌شود. در سیستم ضد سرقت تجهیزات با کمک کابل به پنل مرکزی وصل می‌شوند و این پنل است که هشدار یا تماس ارسال خواهد کرد.
  • سیم‌کارتی: برای جلوگیری از قطع خطوط تلفن و همچنین به دلیل اینکه برخی از مناطق به تلفن دسترسی ندارند، سیستم‌های سیم‌کارت‌خور عرضه شده‌اند. در این نوع سیستم به همراه آژیر،  هشدار یا تماس برای مخاطب ذخیره شده در سیستم ارسال می‌شود. البته این نوع سیستم هم، در صورت وجود پارازیت با مشکل روبه‌رو خواهد شد.
  • تحت شبکه: در این نوع سیستم هیچ خبری از کابل و سیم‌کشی خبری نیست و تجهیزات از طریق ارسال سیگنال و به کمک شبکه ایجاد شده به پنل مرکزی وصل خواهند شد. در سیستم ضد سرقت شبکه همراه با آژیر به کاربر پیام و تلفن ارسال می‌شود.

سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن: دوره برق صنعتی

اجزای تشکیل دهنده سیستم های ضد سرقت اماکن

به نظر شما اجزای سیستم اعلام سرقت ساختمان چیست؟ شرکت‌های زیادی اقدام به عرضه این سیستم‌ها می‌کنند. هر شرکتی طراحی خاصی برای این محصولات دارد؛ اما بیشتر سیستم‌ها دارای اجزای مشترکی هستند که در ادامه آن‌ها معرفی شده‌اند:

  • سنسور یا دتکتور: وقتی که سنسور متوجه حضور افراد در داخل محیط شود، سیستم ضد سرقت شروع به کار می‌کند. پس یک سنسور مناسب باید قابلیت تشخیص هر نوع حرکتی را داشته باشد. بیشتر سنسورها با تکنولوژی دوربین‌های مادون قرمز، کار می‌کنند و در صورت مشاهده حرکت، فعال می‌شوند.
  • آژیر با آلارم: بعد از اینکه سیستم متوجه سرقت شد، باید به نحوی آن را گزارش دهد. ساده‌ترین نوع گزارش در بیشتر سیستم‌ها، صدای آژیر یا آلارم بلند است. آژیر علاوه‌بر اینکه افراد ساکن را آگاه می‌کند، باعث ترساندن سارق هم می‌شود.
  • سیستم تلفن کننده: تنها به صدا در آمدن یک آژیر به خودی خود نمی‌تواند سد محکمی برای سرقت باشد. اما یک سیستم تلفن‌کننده، می‌تواند پس از فعال شدن سیستم، با شماره تلفن ذخیره شده در آن، به صاحب ملک اطلاع دهد.
  • سرورها: معمولا از سرور برای ثبت اطلاعات استفاده می‌شود. اگر سرقت صورت بگیرید، باید بتوانید سندی محکم برای ارائه به پلیس داشته باشید.

سیستم ضد دزدی آپارتمان چیست

نحوه عملکرد سیستم ضد سرقت ساختمان

همان‌طور که گفته شد عملکرد سیستم دزدگیر اماکن در مدل‌های مختلف با هم فرق دارد. اما نحوه کار بدین صورت است که بعد از تشخیص حرکت یا باز شدن درب یا پنجره، آژیر یا آلارم سیستم به صدا در می‌آید. پس از آن و با توجه مدل سیستم، گزارشی به افراد یا مراکز امنیتی داده خواهد شد تا اقدام مناسب را انجام دهند. میتوانید با گذراندن دوره آموزش نصب دزدگیر اماکن در آموزشگاه سفیر قرن، با عملکرد این سیستم به صورت کامل آشنا شوید و علاوه بر نصب، مشکلات آن را هم بتوانید برطرف کنید.

مزایای سیستم ضد سرقت اماکن

قطعا نصب یک سیستم ضد سرقت ساختمان، مزایای زیادی به‌همراه دارد. اگر بخواهیم چند مورد از مزیت‌های اصلی آن را نام ببریم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مانع از دزدیده شدن اموال و دارایی شما خواهد شد.
  • به‌صورت اتوماتیک عمل می‌کنند.
  • در صورت آتش‌سوزی می‌تواند به آتش‌نشانی خبر دهد.
  • امنیت را تا سه برابر افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که سیستم ضد دزدی آپارتمان چیست و گفتیم که یکی از تجهیزات مهمی است که باید در همه اماکن، چه مسکونی و چه تجاری، نصب شود تا از هرگونه سرقت جلوگیری کند. در گذشته این سیستم‌ها فقط یک آلارم یا آژیر داشتند که با صدای بلند خطر را به اطلاع ساکنین می‌رساند؛ اما در سیستم‌های جدید سیم‌کارت‌خور، بعد از اعلام آژیر با شخص تماس گرفته می‌شود. این سیستم‌ها مزایای زیادی به همراه دارد که نصب یکی از آن‌ها برای حفظ امنیت ساختمان، مال و حتی جان شما لازم و ضروری است.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha