مجهزترین مرکز آموزشی

آموزش نحوه ساخت برد مدار چاپی

  0
 1143

اگر از انجام کارهای فنی و الکترونیکی لذت می‌برید، خوب است اطلاعاتی از نحوه ساخت برد مدار چاپی یا برد PCB، بدست آورید؛ چرا که از این برد در تلفن همراه هوشمند، رایانه و هر وسیله الکترونیکی که فکرش را بکنید، استفاده شده است و ممکن است روزی به ساخت برد مدار چاپی در خانه نیاز پیدا کنید. از این رو پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب از سفیر قرن همراه ما باشید تا برایتان آموزش ساخت فیبر مدار چاپی را توضیح دهیم.

آموزش ساخت فیبر مدار چاپی

انواع روش های ساخت برد مدار چاپی

طراحی برد PCB معمولا به دو صورت دستی و خودکار انجام می‌شود. البته استفاده از روش دستی طراحی رایج‌تر است، زیرا در این روش می‌توان تکنیک و ایده‌های منحصربه‌فرد و خاصی را اجرا کرد. اگر طریقه ساخت برد مدار چاپی به صورت درست طراحی و انجام شود، خطاها و اتصال‌های کوتاه در محصولات الکترونیکی کاهش می‌یابد که این امر در ساخت این گونه وسایل، اهمیت ویژه‌ای دارد. برای آنکه بتوان برد مدار چاپی را ساخت، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه هرکدام را معرفی می‌کنیم:

ماورا بنفش

به کارگیری روش ماورا بنفش در ساخت برد مدار چاپی نسبت به دیگر روش‌ها، رایج نیست؛ دلیل آن هم گران بودن مواد مورد نیاز است که به همین دلیل، به راحتی نمی‌توان آن‌ها را تهیه کرد. با این حال برخی از افراد ترجیح می‌دهند از آن که ساده ترین روش ساخت برد مدار چاپی است، استفاده کنند؛ زیرا ضمن آسان‌تر بودن نسبت به برخی از روش‌های طراحی،  برای ساخت مدارهایی که پیچیده هستند، گزینه مناسبی است.

قلم زنی لیزری

تکنیک قلم زنی لیزری، بیشتر توسط کارخانه‌ها که باید تولید و طراحی برد PCB را به صورت انبوه انجام دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماژیک ضد اسید

اگر بخواهید از این روش استفاده کنید، لازم است نکات ایمنی را حتما مدنظر قرار دهید؛ زیرا همانطور که از نامش مشخص است، در ساخت آن نیاز به مواد اسیدی است که خطرناک هستند و در این تکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین باید کمی حوصله داشته باشید؛ زیرا نسبت به سایر روش‌ها نیاز است زمان بیشتری را صرف کنید. معمولا افرادی که مبتدی هستند و ترجیح می‌دهند بردی طراحی کنند که ساده باشد، استفاده از روش ماژیک ضد اسید را انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با قطعات الکترونیک صنعتی

آموزش طراحی برد مدار چاپی

قلم زنی مکانیکی

این روش ساخت PCB شباهت زیادی به روش لیزری دارد و تنها تفاوت روش لیزری، استفاده از لیزر برای چاپ مدار الکتریکی است که این دو را از هم متمایز کرده است. در واقع دستگاه‌هایی که برای تکنیک قلم زنی مکانیکی استفاده می‌شوند، قیمت بالایی دارند و کیفیت نهایی کار نیز بالا و قابل قبول است. در مواقعی که قرار است مدار چاپی به تعداد زیاد ساخته شود، استفاده از این روش، توجیه اقتصادی دارد.

آموزش ساخت مدار چاپی دست ساز

ساخت مدار چاپی دست ساز کار پیچیده‌ای نیست. حتی شما می‌توانید آن را به راحتی در منزل انجام دهید، بدون آنکه دانش زیادی در این زمینه داشته باشید. فقط به یک سری لوازم ساده برای برش، لحیم کاری، شستشو، سوراخکاری برد و... به همراه نقشه ساخت نیاز دارید که در ادامه هرکدام را توضیح خواهیم داد.


دوره برق صنعتی سفیر قرن با هدف جذب در بازار کار


ابزارهای مورد نیاز ساخت فیبر مدار چاپی

همانطور که گفتیم، در صورتی که بخواهید خودتان ساخت برد مدار چاپی را در خانه انجام دهید، با کار سخت و پیچیده‌ای روبه‌رو نخواهید بود، فقط کافی است ابتدا لوازم زیر را تهیه کنید:

  • سنباده؛
  • فیبر مدار چاپی خام؛
  • کاغذ (می‌توانید از کاغذ عکس، مجله یا گلاسه براق استفاده کنید)؛
  • پارچه؛
  • مینی دریل (برای سوراخ کردن برد)؛
  • اتو؛

پس از آنکه که این وسایل را تهیه کردید، نوبت به ساخت مدار چاپی می‌رسد که در قسمت بعد آن را توضیح می‌دهیم.

مراحل ساخت مدار چاپی در خانه

مراحل ساخت مدار چاپی در خانه بسیار آسان است؛ ضمن اینکه مدت زمان انجام آن نیز کوتاه است. کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا طرح مورد نظر را روی کاغذ، چاپ کنید و برای آن حتما یا از چاپگر لیزری یا دستگاه فتوکپی استفاده کنید.
  2. سمتی از کاغذ را که طرح مورد نظر PCB را روی آن پیاده کرده‌اید، روی برد قرار دهید و اتو را روی آن بگذارید. اتو باعث می‌شود تا طرح چاپی از کاغذ به برد منتقل شود. (زیر برد پارچه قرار دهید)
  3. وقتی از انتقال جوهر روی PCB مطمئن شدید، برد را داخل آب داغ قرار دهید تا کاغذ نرم شود و سپس آن را جدا کنید.
  4. ممکن است مقداری از کاغذ، باقی مانده باشد، آن  را با کاتر یا هر جسم نوک تیز، پاک کنید.
  5. حال نوبت سنباده کاری است. با این کار قسمت‌هایی از فیبر مدار چاپی را که اضافه هستند به ویژه لبه‌ها را سنباده بکشید.
  6. فیبر مدار چاپی را داخل ظرف پلاستیکی حاوی اسید فریک کلرید که نسبت به سایر اسیدهای مورد استفاده در طراحی PCB رایج‌تر است، به مدت 3 تا 5 دقیقه قرار دهید. با این کار اگر مس اضافه‌ای وجود داشته باشد، از بین می‌رود.
  7. در این مرحله با کمک دستکش مناسب، برد را به خوبی با آب بشویید.
  8. حال نوبت استفاده از سنباده نرم است تا اگر جوهری روی اتصالات مدار است، پاک کنید.
  9. اکنون باید با کمک مینی دریل، برد را از قسمت مسی آن، سوراخ کنید.

معرفی دوره های آموزشی سفیر قرن: دوره آموزش نصب آنتن مرکزی

ساخت برد مدار چاپی در خانه

نکات ساخت برد مدار چاپی

قطعا ساخت برد مدار چاپی در صورتی که به صورت حرفه‌ای انجام شود، نیازمند رعایت نکات و اصول پیچیده و مهمی است که طراحان و سازندگان حرفه‌ای باید آن را درنظر بگیرند؛ ما در این مطلب در مورد ساخت PCB به صورت روشی ساده آن هم در خانه صحبت کردیم؛ از این رو نکاتی که باید هنگام طراحی این برد در خانه رعایت کنید را بیان می‌کنیم:

  • از چاپگرهای جوهرافشان برای انتقال طرح مورد نظر روی برد استفاده نکنید؛ زیرا جوهر این نوع چاپگر در آب محلول است و روی برد منتقل نمی‌شود.
  • تنظیم دمای اتو به ضخامت کاغذ بستگی دارد.
  • در صورت پاک شدن قسمتی از طرح منتقل شده به برد، می‌توانید آن را با ماژیک دوباره طراحی کنید.
  • از ظروف فلزی برای ریختن اسید و قراردادن برد داخل آن استفاده نکنید.
  • بیش از حد، برد را داخل ظرف حاوی اسید قرار ندهید، زیرا اتصالات آن توسط اسید از بین می‌رود.
  • هنگام ساخت برد و شستشوی آن، حتما نکات ایمنی مانند استفاده از دستکش، ابزار مناسب برای برداشتن برد و... را رعایت کنید.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم به آموزش طراحی برد مدار چاپی ساده بپردازیم و نکات مورد نیاز و روش‌های ساخت برد مدار چاپی در منزل را بیان کردیم؛ امیدواریم که مفید واقع شود. آموزشگاه سفیر قرن دوره های مختلفی را از جمله دوره الکترونیک کاربردی، دوره آموزش نصب درب اتوماتیک و ... را با هدف ورود افراد به بازار کار برگزار می کند. می توانید اطلاعات دوره ها را مشاهده و جهت شرکت در آن ها با ما تماس حاصل فرمایید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha