مجهزترین مرکز آموزشی

اصول کادربندی در عکاسی

  0
 954

هر کاری چه به صورت حرفه‌ای و چه به صورت آماتور، اصول، قواعد و استانداردهای خودش را دارد که باید حتما آنها را رعایت کنید. عکاسی هم از این قاعده مستنثی نیست، به ویژه که می‌خواهید لحظات و خاطرات را ثبت کنید. در این مطلب می‌خواهیم به طور کامل درباره کادربندی در عکاسی صحبت کنیم.

عکاسی یکی از کارهای جذاب و کاربردی است که بسیاری از افراد به صورت حرفه‌ای یا آماتور به آن مشغول هستند. قواعد کادربندی در عکاسی یکی از اصول مهمی است که در همان ابتدای کار باید هر کسی آن را فرابگیرد. به همین دلیل می‌خواهیم در این مطلب به موضوع مهم کادر بستن در عکاسی بپردازیم.

قواعد کادربندی در عکاسی

اهمیت کادربندی در عکاسی

خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر دوربین و تجهیزات حرفه‌ای و گران‌قیمت داشته باشند، حتما عکس‌های خوبی هم می‌گیرند؛ اما در واقعیت این گونه نیست و اگر شما اصول عکاسی را به درستی بشناسید، حتی با گوشی هم می‌توانید تصاویر بسیار خوبی را ثبت کنید. ترکیب‌بندی در عکاسی یکی از مواردی است که اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که نحوه قرارگیری اجزا و سوژه در کنار هم، به صورتی که در یک کادر قرار می‌گیرند، مشخص می‌کند شما چقدر کاربلد هستید و خروجی عکستان چگونه است. با یادگیری افتر افکت از طریق شرکت در کلاس آموزش افتر افکت با این اصول هم بیش از پیش آشنا می شوید.

انواع کادربندی در عکاسی

بعد از اینکه درباره اهمیت اصول کادربندی در عکس صحبت کردیم، حال می‌خواهیم انواع آن را بیشتر بررسی کنیم. به در ادامه با انواع قاب بندی در عکاسی آشنا می‌شویم:

کادربندی افقی

در این نوع کادربندی شما یک مستطیل افقی را در نظر می‌گیرید که برای کادربندی از یک منظره یا اجزایی استفاده می‌شود و به صورت افقی قرار گرفته‌اند. در این حالت خط افق اهمیت زیادی دارد و نقطه موردنظر شما به صورت افقی به راست و چپ حرکت می‌کند.

کادربندی عمودی

در این حالت برخلاف نمونه قبلی، مستطیل کادربندی شما به صورت عمودی است و طبیعتا اجزای مورد نظر به شکل عمودی یا ستونی قرار گرفته‌اند. این مدل قاب بندی در عکاسی بیشتر برای ثبت تصاویر آبشار، یک درخت، ساختمان و... استفاده می‌شود. کاملاً مشخص است که در این حالت نقطه مرکزی به صورت بالا و پایین جابه‌جا می‌شود. ضمن اینکه برخلاف حالت افقی که بیشتر نشان‌دهنده سکون و آرامش بود، حالت عمودی نمایان‌گر تکاپو و انرژی است.

کادربندی مربع

وقتی صحبت از مربع می‌کنیم یعنی همه اضلاع و نسبت‌های آن یکسان است. بنابراین متوجه می‌شویم که اجزای عکس ما در هر دو حالت عمودی و افقی ارزش ثبت شدن دارند. در نتیجه از کادربندی مربعی استفاده می‌کنیم. البته این حالت با کراپ کردن عکس در حالت عمودی یا افقی به دست می‌آید.


ثبت نام در دوره آموزش فتوشاپ آموزشگاه سفیر قرن: 02166909076


5 اصل کادربندی در عکاسی

برای نحوه کادربندی صحیح در عکاسی روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها خیلی متداول هستند و برخی دیگر کمتر کاربرد دارد. البته همه این موارد به موضوع و سوژه عکاسی شما بستگی دارد. در ادامه به مهم‌ترین اصول کادربندی در عکاسی می‌پردازیم.

قانون یک سوم

بدون شک یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین قوانین کادربندی در عکاسی که جزو ساده‌ترین موارد قرار دارد، قانون یک سوم است. در این حالت گفته می‌شود که اجزای مهم صحنه باید در طول یک یا چند خط قرار بگیرند که بهترین حالت می‌تواند در محل تقاطع خطوط باشد. برای اینکار می‌توانید از طریق تنظیمات گوشی یا دوربین، خطوط راهنما را فعال کنید و از آنها کمک بگیرید.

ترکیب بندی در عکاسی

تقارن و الگوها

از زمان ابتدایی درباره اهمیت خطوط تقارن و الگوها برایمان گفته‌اند و حالا برای کادربندی در عکاسی هم می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. برای این کار باید اجزا و ترکیب‌های قرینه یا دارای الگوی مشخص را پیدا کنیم و قاب‌بندی را براساس آنها انجام دهیم. یادتان باشد لزومی ندارد سوژه در وسط تصویر باشد و در بسیاری از موارد چشم ما خیلی سریع تقارن‌ها و الگوها را تشخیص می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر: در عکاسی فوکوس چیست و چه تاثیری بر عکس دارد؟

قاب بندی در عکاسی

یکی از تکنیک‌هایی که در عکاسی پرتره خیلی خوب جواب می‌دهد این است که چشم را روی خط تقارن در نظر بگیرید، به صورتی که گویی سوژه به شما نگاه می‌کند.


کاربردی ترین دوره آموزش فیلمبرداری برای ورود به بازار کار


خط افق در کادربندی عکس

در قسمت مربوط به کادربندی افقی کمی درباره خط افق صحبت کردیم. برای استفاده از این خط بهتر است آن را در بالای سوژه قرار دهیم؛ البته به شرطی که سوژه در پیش‌زمینه یا جلوی تصویر باشد. این کار کمک می‌کند تا عکس شما عمق پیدا کند، ضمن اینکه می‌توانید برای تمرکز روی آسمان و نشان‌دادن بزرگی آن از این تکنیک استفاده کنید.

نحوه کادربندی صحیح در عکاسی

اصل خطوط پیشرو

همان‌طور که متوجه شدید، خطوط نقش پررنگی در عکاسی و کیفیت عکس خروجی دارند. یکی دیگر از روش‌های کادربندی در عکاسی استفاده از خطوط هدایتگر است که به آن خطوط هادی یا پیشرو هم گفته می‌شود. در ادامه با انواع خطوط هادی و نقش آنها بیشتر آشنا می‌شویم:

  • خطوط عمودی: این خطوط نشان‌دهنده قدرت، ثبات و استحکام هستند.
  • خطوط افقی: اگر می‌خواهید آرامش، سکون و تعادل را نشان دهید، از خطوط افقی کمک بگیرید.
  • خطوط مورب: این نوع خطوط برای نمایش پویایی، حرکت و عمق استفاده می‌شوند.
  • خطوط منحنی: این خطوط برای جلب توجه چشم‌ها و نشان دادن آرامش کاربرد دارند.
  • خطوط زیگزاگ: در تصاویری که می‌خواهیم خشم، هیجان و انرژی را نشان دهیم، از این خطوط استفاده می‌کنیم.
  • خطوط ضخیم: این خطوط هم مانند خطوط عمودی، نشان‌دهنده استحکام و قدرت هستند.
  • خطوط نازک: حساسیت، ظرافت و شکنندگی از ویژگی‌های خطوط نازک هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش ترفندهای عکاسی با گوشی

کادر بستن در عکاسی


دوره آموزش عکاسی در آموزشگاه سفیر قرن


معرفی کتاب‌ های آموزش اصول کادربندی در عکاسی

اگر به دنبال یادگیری بیشتر اصول کادربندی در عکاسی هستید، می‌توانید از کتاب‌ها و منابع آموزشی مختلف استفاده کنید که به عنوان کتب مرجع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصول کادربندی در عکاسی نوشته آندریاس فاینینگر؛
  • کادربندی در عکاسی نوشته یوهان نولتینگ و جورج بلیتز؛

جمع‌بندی

فرقی نمی‌کند که آماتور یا حرفه‌ای هستید؛ اگر می‌خواهید عکس‌های جذاب و زیبایی بگیرید که همه را خیره کند، باید اصول این کار را به درستی انجام دهید. یکی از موارد مهم اصول کادربندی در عکاسی است که به روش‌های مختلف انجام می‌شود و در این مطلب به طور مفصل درباره آن صحبت کردیم. البته روش‌های دیگری هم برای ترکیب بندی در عکاسی وجود دارد که می‌توانید به کمک آنها نیز عکس‌های منحصربه‌فردی را ثبت کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha