مجهزترین مرکز آموزشی

نحوه محاسبه مالیات شرکت های غیر فعال

  0
 859

ممکن است که شما شرکتی را به ‌قصد انجام تجارت راه‌اندازی کرده باشید؛ اما طرح تجاری شما شکست ‌خورده است؛ یا به هر دلیلی شرکت شما نتوانسته است فعالیت خود را ادامه دهد؛ اما نکته قابل‌توجه اینجاست که قانون و مقررات بسیار واضح است و هیچ استثنایی برای هیچ شرکتی در رابطه‌ با پرداخت مالیات وجود ندارد. ما در این مقاله در مورد مالیات شرکت غیر فعال برای شما خواهیم گفت. تا به جواب این سؤال که منظور از غیر فعال مالیاتی چیست؟ برسیم. پس با ما همراه باشید.

شرکت غیر فعال چیست؟

شرکت غیرفعال به شرکتی گفته می‌شود که باوجوداینکه هنوز پابرجاست؛ اما فعالیتی ندارد. به این معنی که در طول سال معاملات تجاری انجام نداده است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که اگر کسب‌وکاری حتی معاملات جزئی انجام دهد یا در طول سال از تراکنش‌های قبلی پرداخت‌هایی دریافت کند، غیرفعال نیست. حتی اگر شرکت درآمدی نداشته باشد. به این دلیل همچنان مالیات شرکت غیر فعال از سمت اداره مالیات محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات شرکت غیر فعال

به طور کل دلایل زیادی برای غیرفعال‌شدن یک شرکت وجود دارد. یکی از دلایل بسیار رایج آن این است که مالک اصلی شرکت کسب‌وکار خود را خصوصی‌سازی می‌کند و برای فروش محصولات خود، خدمات آنلاین راه‌اندازی می‌کند؛ اما بعد از یک سال یا بیشتر به دلیل عدم فروش، علاقه خود را به تجارت از دست می‌دهد. با این اوصاف آن مالک ممکن است بخواهد تجارت را به امید راه‌اندازی مجدد حفظ کند؛ اما نمی‌خواهد زمان یا هزینه‌ای را صرف آن کند. به همین علت شرکت به یک شرکت غیرفعال تبدیل می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله حسابداری مالیاتی چیست را بخوانید.

قوانین مالیاتی شرکت‌های غیر فعال 

هیچ الزام قانونی برای پایان‌دادن به یک کسب‌وکار وجود ندارد؛ اما به طور کل باید از اطلاعاتی از قوانین موجود در اداره مالیات داشته باشید تا با روال محاسبه مالیات شرکت غیرفعال آشنا شوید. در زیر به این قوانین اشاره کرده‌ایم.

  • شرکت شما هیچ مراوده مالی نداشته باشد.
  • گردش مالی شرکت صفر باشد.
  • در حوزه مالیاتی برای شرکت شما پرونده تشکیل شده باشد.
  • عدم فعالیت شرکت در یک بازه زمانی مشخص ثبت شده باشد و مدیرعامل آن را تأیید کند تا به حوزه مالیاتی ارائه دهد.
  • دفاتر قانونی شرکت به‌صورت کاملاً سفید پلمپ شود و به سازمان مالیاتی کشور تحویل داده شود.
  • در یک بازه زمانی مشخص فاکتور خرید و فروشی به نام صاحبان شرکت ثبت نشود.
  • باید در یک نامه کتبی نام شرکت، تاریخ عدم فعالیت، کلاس پرونده و شماره ثبت شرکت را بنویسید و نامه توسط مدیرعامل امضا شود.
  • کد اقتصادی برای شرکت‌های غیرفعال وجود دارد که باید آن را دریافت کنید.
  • برای بررسی مالیات شرکت غیر فعال در پایان سال تمام مدارک عدم فعالیت خود را به حوزه مالیاتی ارسال کنید.
  • برای محاسبه مالیات شرکت غیرفعال هرسال مراحل بالا تکرار می‌شود.
  • تمام قوانین و شرایط چه برای افراد حقوقی و چه افراد حقیقی یکسان است.

کاربردی ترین دوره آموزش حسابداری بازار کار نزد اساتید حرفه ای در آموزشگاه سفیر قرن


محاسبه مالیات شرکت‌های غیر فعال

نحوه محاسبه مالیات شرکت غیر فعال به این صورت است که تراکنش‌های مالی آن شرکت و میزان سود و زیان مالی بررسی و محاسبه می‌شود. بر اساس قانون مالیات شرکت غیر فعال هراندازه که سود مالی شرکت کمتر باشد در مقابل مالیات کمتری هم باید بپردازد. علاوه بر این در حوزه مالیاتی قانونی به نام قانون مالیات‌بردرآمد وجود دارد که بر اساس آن اگر شرکت یا کسب‌وکاری فعالیت و درآمدی نداشته باشد، هیچ مالیاتی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. البته برای جلوگیری از محاسبه مالیات شرکت غیر فعال لازم است که اعلام عدم فعالیت کنید. نکته قابل‌توجه برای مالیات شرکت غیر فعال این است که شرکت‌های تازه‌تأسیس تا 2 ماه مهلت دارند که برای تشکیل پرونده دارایی و دریافت کد اقتصادی به حوزه مالیاتی مراجعه کنند؛ چرا که در غیر این صورت با جرائم مالیاتی روبرو خواهند شد.

هزینه دوره icdl در آموزشگاه سفیر قرن

اظهارنامه مالیاتی شرکت غیر فعال

درصورتی‌که به هر دلیلی شرکت شما تبدیل به یک شرکت غیرفعال شده است، می‌توانید با رعایت برخی اصول اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهید تا مشمول جریمه مالیاتی نشوید. در زیر به این اصول اشاره می‌کنیم.

محسابه مالیات شرکت غیر فعال

  • بر طبق ماده 184 قانون مالیات‌های مستقیم، در آخر هر ماه اداره ثبت فهرست کاملی از مؤسسات و شرکت‌هایی که در طول ماه ثبت شده‌اند را بررسی می‌کنند. همچنین باید تغییرات شرکت‌ها و مؤسسات به همراه نام اشخاص حقوقی یا حقیقی به اداره مالیات اعلام شوند؛ بنابراین باید به هوش باشید تا از زمان ثبت شرکت تا زمانی که شرکت غیرفعال شده است را در یک اظهارنامه مالیاتی در قالب یک نامه کتبی که سربرگ شرکت را داشته باشد به اداره مالیات اطلاع بدهید. البته در اظهارنامه مهر و امضا مدیرعامل الزامی است.
  • برای اینکه از مالیات شرکت غیر فعال‌تان جلوگیری کنید باید بدانید که دفاتر مالی شرکت را در مهلت تعیین شده تهیه کنید.
  • اظهارنامه مالیاتی شرکت غیرفعال هم شامل افراد حقیقی و هم افراد حقوقی می‌شود؛ بنابراین هر دو باید عدم فعالیت خود را به واحد مالیاتی اطلاع دهند.
  • نکته بسیار مهم در نحوه محاسبه مالیات شرکت غیر فعال حساب بانکی است. پس حواستان به حساب‌های بانکی شرکت باشد تا در گردش نباشد؛ چرا که هر فعالیت بانکی هرچند جزئی نشان از فعال‌بودن شرکت می‌دهد. البته ناگفته نماند که کارمزدهای بانکی که به‌صورت اتوماتیک و بدون اعلام مشتری ثبت می‌شوند، تأثیری در مالیات نخواهند داشت.
  • قبل از اینکه اظهارنامه را به‌صورت کتبی برای اداره مالیات ارسال کنید، باید بدانید که خرید هر تجهیزاتی برای شرکت قابل رهگیری است و مشمول پرداخت مالیات می‌شود، حتی اگر شرکت شما غیرفعال باشد.
  • غیرفعال بودن شرکت باید در چهار ماه اول سال مالی به اداره مالیات اعلام شود؛ چرا که در غیر این صورت مشمول جریمه مالیاتی خواهید شد.
  • عدم فعالیت شرکت مربوط به ماه‌هایی است که فعالیتی صورت نگرفته است و نمی‌توان برای سال مالی آینده اعلام عدم فعالیت کرد.

برای شرکت در دوره آموزش نرم افزار هلو با ما تماس بگیرید: 02166909076


جمع‌بندی

منظور از غیر مالیاتی چیست؟ در جواب باید گفت گاهی اوقات ممکن است در میانه کار موانع شغلی و مالی باعث شود که شرکتی دست از فعالیت بکشد. با این اوصاف این شرکت‌های غیرفعال هیچ نوع گردش مالی ندارند و هیچ خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. در این شرایط باید اظهارنامه مالیاتی برای اداره مالیات تنظیم کرد و آنها را از این روند آگاه کرد. مالیات شرکت غیر فعال بر اساس قوانین و طی مراحلی بررسی و ثبت خواهد شد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha