مجهزترین مرکز آموزشی

لوله کشی برق ساختمان

  0
 1088

یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت یک بنا و ساختمان، لوله کشی برق ساختمان است. اصول لوله گذاری در سیم کشی برق ساختمان به علت مشکلاتی که عدم رعایت آن به دنبال دارد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با نظر به قواعد و اصول مهندسی ساختمان‌ها در صورتی که از لوله کشی‌های مخصوص و متناسب با دیواره‌های ساختمان برای لوله کشی برق ساختمان استفاده نشود، ممکن است مشکلات متعددی برای برق کشی ساختمان به‌وجود آید. بنابراین با توجه به اهمیت بالای برق کشی در ساختمان، لازم است پیش از هر اقدامی، به دریافت اطلاعات کافی در خصوص اصول لوله گذاری در برق کشی ساختمان بپردازید. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات در این خصوص را بررسی می‌کنیم.


جهت شرکت در دوره آموزش نصب و تعمیر پکیج دیواری با آموزشگاه سفیر قرن تماس بگیرید: 02166909076


اصول لوله گذاری در سیم کشی برق ساختمان

لوله کشی برق ساختمان چیست؟

بنابر آنچه کمی قبل‌تر ذکر شد، لوله کشی برق ساختمان از جمله مهم‌ترین مراحل ساخت به‌شمار می‌آید. در این مرحله به منظور ایجاد امنیت کافی، لوله‌هایی در دیوار‌ها، سقف و کف ساختمان برای در‌بر‌گرفتن سیم‌های برق تعبیه می‌شود. در صورتی که اصول لوله کشی برق ساختمان به اندازه کافی رعایت شود، می‌توان سلامت کامل سیم‌های برق را برای مدت زمانی نسبتاً طولانی تضمین کرد. همچنین در صورتی که در ساختمان‌ها از لوله کشی برای سیم‌های برق استفاده نشود، ممکن است به علت تداخل مصالح ساختمانی، سیم‌های برق دچار خرابی و مشکل شوند. به علاوه، لوله کشی برق ساختمان باعث می‌شود تا احتمال برخورد و اصطکاک سیم‌های برق با یکدیگر به حداقل مقدار خود برسد. بنابراین در صورتی که در سیم‌کشی‌های ساختمان‌ها از لوله‌های مخصوص استفاده نشود، ممکن است به علت برخورد سیم‌های برق به یکدیگر، جرقه و آتس‌سوزی رخ بدهد.

سایر دوره های سفیر قرن: آموزش لوله کشی روکار پکیج دیواری

انواع لوله گذاری برق ساختمان و مزایا و معایب هر یک

لوله کشی برق ساختمان برمبنای محل قرارگیری لوله‌ها به دو نوع تقسیم می‌شود؛ نوع اول از طریق سقف و نوع دوم از طریق کف است. در این بین هریک از این روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که در این بخش به بررسی مزایای و معایب آن‌ها خواهیم پرداخت.

لوله کشی برق از کف

یکی از انواع روش‌های انجام لوله کشی برق ساختمان، لوله کشی برق از کف ساختمان است. به علت اینکه کف ساختمان از مناطق پرخطر ساختمان به‌شمار می‌رود، انجام اصولی لوله کشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به گونه‌ای که لازم است بر اساس استاندارد‌های آن صورت گیرد.

به منظور انجام این کار، لازم است پیش از هر اقدامی به تهیه نقشه‌ای به منظور تعیین مسیر حرکت لوله‌ها و سیم‌های برق پرداخته شود. این امر به افراد این امکان را می‌دهد که قادر به تعیین مقدار لوله‌های لازم برای نصب باشند. از جمله مزایای لوله کشی برق ساختمان از کف می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف لوله‌ها اشاره کرد. انجام لوله گذاری در کف باعث می‌شود نیازی به استفاده از لوله‌هایی با طول بیشتر برای طی کردن طول دیوار و سقف نباشد. لوله کشی برق در کف، علاوه بر مزایای گفته شده، دارای معایب مختلفی نیز هست. از جمله این معایب می‌توان به آسیب‌پذیر بودن این لوله‌ها اشاره کرد. همچنین ایمنی لوله کشی برق در کف نسبت به سقف، به نسبت کمتر است.

لوله ‌گذاری برق ازسقف

لوله کشی برق ساختمان در صورتی که از سقف انجام شود، از بسیاری از لحاظ‌ها بهتر از کف خواهد بود. اما این نوع از لوله کشی نیز علاوه‌بر مزایا، دارای معایبی است. از مزایای لوله کشی سقف می‌توان به سالم ماندن طولانی مدت آن اشاره کرد. لوله‌هایی که در سقف قرار می‌گیرند، برخلاف لوله‌هایی که در کف هستند، کمتر در معرض ضربه و خطر قرار دارند. از نمونه معایب این نوع لوله کشی می‌توان به پرمصرف بودن در لوله‌ها اشاره کرد. در برخی موارد، لوله کشی برق در ساختمان اگر از طریق سقف انجام شود، باعث می‌شود که لوله‌های بسیار بلندی مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: لوله کشی توکار کولر گازی

استاندارد و اصول لوله کشی برق ساختمان

یکی از نکات مهمی که در شروع کار و طریقه لوله کشی برق ساختمان  باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده نکردن از لوله‌های خرطومی به دلیل مناسب نبودن آن‌ها برای شروع کار است؛ زیرا باعث کاهش میزان مقاومت لوله‌ها نسبت به ضربه می‌شوند. همچنین با توجه به اینکه لوله کشی‌های برق در ۲ روش تو کار و روکار صورت می‌گیرد، رعایت کردن نکات و اصول مربوط به نصب هر‌یک و نحوه لوله کشی توکار برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به‌علاوه، فاصله‌ بین لوله‌های تأسیسات و لوله‌های برق در ساختمان، باید حداقل ۱۵ سانتی‌متر باشد.

آموزش لوله کشی برق ساختمان

مراحل لوله کشی برق ساختمان

در لوله کشی برق ساختمان، اطلاع از نحوه لوله کشی توکار برق دارای اهمیت است؛ زیرا به علت مزایای لوله کشی توکار، این نوع مورد توجه بسیاری از مهندسان قرار گرفته است.

نقشه کشی

همان‌طور که کمی قبل‌تر ذکر شد، ایجاد نقشه برای لوله کشی، باعث می‌شود تا در مراحل انجام کار با مشکلات کمتری مواجه شوید. نقشه کشی باعث می‌شود تا بتوانید مسیر قرارگیری لوله‌ها را به طور دقیق بررسی و تعیین کنید. همچنین محل دقیق قرارگیری پریز‌های برق نیز یکی دیگر از مزایای ایجاد نقشه است.

کنده کاری و شیار زدن

در این مرحله با توجه به آنچه در نقشه نشان داده می‌شود، به کنده‌کاری نقاط مختلف کف و دیوار می‌پردازیم. برای انجام این کار بهتر است پیش از هر چیز، اقدام به کندن نقاطی از زمین به منظور قرارگیری جعبه کلید، جعبه تقسیم و... کنید. همچنین لازم به ذکر است که کنده‌کاری‌ها در این روش لوله گذاری برق ساختمان، باید دارای عمقی حدود ۲۰ سانتی‌متر باشد.


سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن: دوره آموزش سانترال جهت ورود به بازار کار


قرارگیری لوله‌ها در حفره

در مرحله بعد، لوله‌های انتخابی، متناسب با محل قرارگیری در حفره‌ها جای می‌گیرند. انتخاب لوله بایستی بر مبنای محل قرار گرفتن، باشد. به این منظور انتخاب‌های مختلفی همچون لوله‌های خرطومی، پولیکا، پی‌وی‌سی و... ممکن است مورد توجه قرار گیرند.

ماهیچه کشی لوله‌ها

اخرین مرحله از لوله کشی برق ساختمان، پس از قرار دادن لوله‌ها در حفره‌ها، ماهیچه کشی لوله‌ها است. در این مرحله روی تمام سطوح و لوله‌ها مخلوطی از آب و سیمان ریخته می‌شود. وجود این ماده به اندازه حداقل ۲ یا ۳ سانتی‌متر روی تمامی لوله‌ها ضروری است.

جمع‌بندی

لوله کشی برق ساختمان از جمله مراحل بسیار مهم در ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. این مرحله بایستی با دقت بسیار بالا و همچنین رعایت تمامی اصول و استاندارد‌ها صورت گیرد. به همین منظور آموزش لوله کشی برق ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. درصورتی که انجام هر یک از مراحل نصب و قراردهی لوله‌ها با مشکل مواجه شود، ممکن است یک اتصال، جرقه زدن و خرابی‌های متعدد دیگری را به بار آورد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha