مجهزترین مرکز آموزشی

آموزش تکنیک‌های عکاسی در طبیعت

  0
 1975

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های عکاسی، چه برای عکاس‌های آماتور و چه حرفه‌ای عکاسی طبیعت است. در عکاسی از طبیعت، از سوژه‌های زیبای طبیعت و جذابیت‌های زنده، عکاسی می‌شود. شما می‌توانید با عکاسی از یک غروب دل‌انگیز یا طلوع بی‌نظیر خورشید، ابهت فوق‌العاده این صحنه‌ها را ثبت کنید به شرطی که به اصول عکاسی طبیعت مسلط باشید.

عکاسی طبیعت

خیلی از افراد، مخاطب و شیفته عکس‌های طبیعت هستند. از آن جایی که فرصت گشت و گذار در طبیعت ندارند، زیبایی و جان تازه‌ای که عکس‌های شما از طبیعت ثبت می‌کند، می‌تواند طرفداران زیادی را برایتان به ارمغان آورد. شما به عنوان یک عکاس طبیعت، خالق زیباترین لحظه‌هایی هستید که احساس شگفتی و معجزه در طبیعت را با ایده عکاسی از طبیعت، ترکیب کرده و به نمایش می‌گذارید. برای آموختن تکنیک‌های عکاسی در طبیعت، همراه سفیر قرن باشید.

اصول عکاسی طبیعت چیست؟

شاید در ابتدا بهتر باشد برایتان بگوییم که عکاسی طبیعت چیست؟ عکاسی از طبیعت هنری است که با دوربین‌تان صحنه‌ای را به تصویر می‌کشید که از دل طبیعت بیرون آمده است. ممکن است در ثبت تصاویر از بهترین دوربین عکاسی و فیلمبرداری استفاده کنید یا دوربین های کاملا معمولی، اما در این رابطه چند اصول را باید در نظر داشته باشید:

اصول عکاسی طبیعت چیست

  • عمق تصویر 

یکی از اصلی‌ترین مواردی که حین عکاسی در طبیعت باید در نظر داشته باشید، عمق تصویر است. یعنی باید در عین به تصویر کشیدن تمام اجزا به آن‌ها عمق دهید. برای این کار بایستی دیافراگم را کوچک کرده و بین f/16 تا f/22 قرار دهید. این کار باعث شفاف شدن کادر شما شده و به عکس‌تان عمق می‌دهد. می‌توانید از سه پایه استفاده کنید تا در این حالت لنز دوربین نور بیشتری را جذب کند و دوربین کمتر تکان بخورد.

  • لنز

سعی کنید از لنزهایی با زاویه دید بازتر استفاده کنید. لنزهایی که با ایجاد نمایی بزرگتر، حس فضای باز را بیشتر به بیننده منتقل می‌کند. لنزهای با زاویه بازتر، عمق تصویر بیشتری به عکس‌تان می‌دهد و سرعت شاتر عکاسی بیشتری را فراهم می‌کند.

  • فیلتر

از جمله ترفند عکاسی در طبیعت استفاده فیلتر است. دو فیلتر معروف در دوربین‌ها می‌تواند تصاویر بهتری را از طبیعت ثبت کند. فیلترهای قطبی، آسمان را تیره‌تر می‌کند که در نتیجه ابرها بیشتر نمایان می‌شود. فیلترهای چگالی نیز از ورود نور بیش از حد به لنز دوربین جلوگیری می‌کند. این فیلتر را می‌توانید در روزهایی که تابش خورشید شدید است، استفاده کنید. همچنین در شرایطی که نیاز به استفاده از شاتر بالا نیست مثل عکاسی از آسمان یا آب ساکن نیز می‌توانید استفاده کنید.

  • اجزا و عناصر طبیعت

به عنوان یک عکاس باید دید بازی داشته باشید و بیشتر از هر فرد دیگری به طبیعت و اجزای آن توجه کنید. یکی از این اجزا، توجه به سطح آب و استفاده از آن به عنوان آیینه است. برای مثال اگر زمانی به برکه یا دریاچه‌ای رفتید، در زمان گرگ و میش هوا یکی از بهترین عکس‌هایی که می‌توانید در طبیعت بیندازید، عکاسی از آب دریاچه است که مانند آینه عمل کرده و اجزای اطراف خود مثل آسمان، کوه و... را در دل خود نشان می‌دهد.

بهترین زمان عکاسی از این پدیده، یک ساعت بعد از طلوع و یک ساعت قبل از غروب آفتاب است. برای عکاسی از این وضعیت بهتر است از سه پایه استفاده کنید. دوربین را روی سه پایه قرار داده و حالت آن را روی شاتر S یا TV قرار دهید. اگر وضوح تصویر کم است می‌توانید ISO را بالاتر ببرید.

  • کادربندی

یکی از نشانه‌های حرفه‌ای بودن شما در عکاسی، استفاده از کادربندی درست است. در عکاسی از طبیعت، کادر را به سه قسمت مساوی در ارتفاع و طول تقسیم کنید. یعنی کادر بندی شما شامل دو خط قائم و دو خط افقی بوده که صحنه را به 9 قسمت مساوی تقسیم کرده است. خطوط طلایی و محل تلاقی نقاط طلایی را در این کادربندی در نظر بگیرید. مهم‌ترین قسمت‌های عکس بایستی در نقاط طلایی کادربندی بیفتد.البته در عکس‌هایی که هدف شما نشان دادن تقارن در طبیعت است، مهم‌ترین بخش عکس‌ شما در مرکز قرار می‌گیرد. در غیر این صورت، نقاط و خطوط طلایی هستند که کیفیت و زیبایی عکس و عکاسی شما را تعیین می‌کند.

وسایل مورد نیاز برای عکاسی در طبیعت

وسیله‌ای که برای عکاسی در طبیعت نیاز دارید، قبل از هر چیز صبر و حوصله است. صبر و حوصله‌تان را بالا ببرید. در صورتی که قصد عکاسی در روز یا نور زیاد را دارید، به یک قاب لنز برای جلوگیری از سوختن عکس نیاز دارید. فیلتر چگالی یا فیلتر قطبی را برای کاهش اثر بازگشت نور فراموش نکنید. اگر می‌خواهید عکس‌هایتان کیفیت بی نظیر و بدون لرزش داشته باشد، به یک سه پایه نیاز دارید. اگر سایه‌های نامطلوب روی عکس‌تان می‌افتد می‌توانید با استفاده از فلاش دوربین جلوی آن‌ها را بگیرید.


بیشتر بخوانید: آموزش بالا بردن کیفیت عکس


تنظیمات دوربین برای عکاسی طبیعت

برای این هدف، نیاز به تنظیمات دوربین برای عکاسی طبیعت دارید. اگر قصد دارید در روز از طبیعت موردنظرتان عکاسی کنید، اندازه دیافراگم را از F/22 کمتر قرار دهید تا جزئیات در عکس مشخص باشد. در صورتی که قرار است از حرکات جانداران، آبشار و یا هر حرکت دیگری در طبیعت عکاسی کنید، فیلتری را استفاده کنید که نور وارد شده به لنز را کاهش دهد و سپس سرعت شاتر را با توجه به این نور تنظیم کنید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی طبیعت

در عکاسی از آب در حال حرکت به خاطر داشته باشید که  زمان نوردهی حداقل دو ثانیه یا بیشتر باشد. برای عکاسی از حرکات انسان یا جنبندگان، این زمان را حداقل یک شصتم ثانیه تنظیم کنید. برای راحت کردن خودتان، سه پایه را فراموش نکنید. برای عکاسی از چنین موقعیت‌هایی نیاز به سه پایه دارید.


دوره فیلمبرداری برای افراد متبدی تا حرفه ای در آموزشگاه سفیر قرن


تکنیک‌های عکاسی در طبیعت

یکی از ساده‌ترین تکنیک‌های عکاسی در طبیعت اضافه کردن چیزی به عکس‌تان است که تا به حال وجود نداشته است. برای مثال می‌توانید از عکاسان دیگر ایده بگیرید. در عکاسی ژانرهای دیگر، ببینید عکاس‌ها به چه جزئیاتی توجه می‌کنند، چه تجهیزاتی دارند، سوژه آن‌ها چیست و در نهایت با استفاده از خلاقیت خودتان می‌توانید از آن‌ها الهام بگیرید.

تکنیک‌های عکاسی در طبیعت

  • تکنیک اول

اولین تکنیکی که برای نمونه می‌توانید از آن استفاده کنید، این است که لنز دوربین را باز کرده و در جهات مختلف بچرخانید. به این صورت، شکل‌های جالبی در عکس‌هایتان به وجود می‌آید. برای جهت دهی نور می‌توانید از وسیله‌ای مثل طلق یا چند قطره آب بین لنز و سنسور استفاده کنید. این موارد باعث می‌شود عکس‌هایتان به شیوه‌ای متفاوتی به نمایش درآید.

  • تکنیک دوم

دوربین را حرکت دهید. استفاده از تکینک ICM جریان و حرکت را در عکس‌های شما زنده می‌کند و حس خاصی را به عکس‌هایتان می‌دهد که بیننده آن‌ها را تجربه خواهد کرد. این تکنیک یکی از جذاب‌ترین تکنیک‌های عکاسی انتزاعی است. از این تکنیک در انواع سبک های عکاسی استفاده می شود.

تکنیک به این صورت است که دوربین در حالی که در دستان‌تان قرار دارد، سرعت شاتر را کم کرده و حالا دکمه شاتر را فشار می‌دهید و همزمان دوربین را حرکت می‌دهید. می‌توانید به صورت افقی، عمودی، چرخشی یا هر شکل دیگری آن را دربیاورید. مثلا زمانی که در حال عکاسی از درخت هستید که به صورت عمودی قرار دارد، و شما هم حرکت‌تان را به صورت عمودی انجام می‌دهید، یک حس گنگ و مبهمی به عکس‌هایتان اضافه می‌کند که آن را برای مخاطب جذاب‌تر می‌کند. البته این روش نیاز به تمرین و تجربه دارد تا در نهایت بتوانید عکس‌های شگفت انگیزی را با استفاده از این تکنیک بیندازید.

  • تکنیک سوم

اسم این تکنیک به اصطلاح cramming است. به این صورت که یک سوژه‌ای را پیدا کرده و سپس زاویه‌تان را تغییر دهید تا از نمای پیش زمینه عکس بیندازید. معمولا این تکینک برای پوشش گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بسته به خلاقیت‌تان دارد. به این ترتیب با ایجاد عمق میدان کم، پیش زمینه را به یک بوم رنگی تبدیل می‌کنید.


تکنیک‌های عکاسی را در دوره آموزش عکاسی سفر قرن بیاموزید


سوژه‌های عکاسی در طبیعت

وقتی قصد عکاسی از طبیعت دارید، سوژه‌ها و گزینه‌های مختلفی نیز پیش رویتان است. از حیات وحش و انواع حیوانات و پرنده‌ها گرفته تا تغییر فصل‌ها و غروب و طلوع آفتاب می‌تواند سوژه‌های جذابی برای عکاسی باشد. در نظر داشته باشید از هر سوژه‌ای که قصد عکاسی دارید، بایستی تنظیمات دوربین و لنز را مطابق با سوژه انجام دهید.

سوژه‌های عکاسی در طبیعت

بیشتر از هر چیز، این را به خاطر داشته باشید که یک عکاس خوب با تجهیزات معمولی می‌تواند عکس‌های فوق العاده‌ای بگیرد و یک عکاس نابلد، با بهترین و حرفه‌ای‌ترین‌ تجهیزات هم نمی‌تواند عکس‌های خوب و حرفه‌ای ثبت کند. برای اینکه تبدیل به یک عکاس حرفه‌ای طبیعت شوید، هرروز عکس بگیرید، نور بیشتر بدهید و کمتر درگیر تجهیزات و وسایل باشید. ناامید نشوید. اوایل اکثر عکس‌هایی که می‌گیرید احتمالا چنگی به دل نزند، اما در نهایت با تمرین و تکرار و تجربه می‌توانید لذتبخش‌ترین تصاویر را از طبیعت ثبت کنید صبر داشته باشید و به عکاسی‌تان ادامه دهید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha