مجهزترین مرکز آموزشی

دوربین پلاک خوان مدار بسته چیست و چه کاربردی دارد؟

  0
 3408

در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با دوربین پلاک خوان ارائه دهیم، امیدواریم در انتهای مقاله اگاهی نسبی در ارتباط با این مدل از دوربین های مدار بسته به دست آورده باشید. اگر به این موضوع و اطلاعات مربوط به آن علاقه دارید با ما همراه باشید.

دوربین پلاک خوان چیست؟

دوربین پلاک خوان مداربسته به دوربینی گفته می شود که قابلیت بالایی در تشخیص پلاک خودروهای در حال حرکت دارد. این دوربین ها به صورتی طراحی و ساخته شده اند که می توانند از فاصله های دور هم پلاک خودرو را به صورت دقیق و صحیح ضیط کنند. همین قابلیت سبب شده است تا از دوربین های پلاک خوان در مکان های مهمی استفاده شود. البته موضوع استفاده از دوربین های پلاک خوان را در مبحث مربوط به کاربرد آن ها به طور کامل شرح خواهیم داد.

دوربین های مداربسته تحت شبکه امکان استفاده از نرم افزارهای پردازش تصویر را برای شما فراهم می آورند. نرم افزارهای تشخیص پلاک به شما این امکان را می دهند که پلاک تمامی خودروهای وارد یا خارج شده را در یک بانک اطلاعاتی جمع آوری کنید. از این طریق شما میتوانید حتی ورود خودروهایی که دارای پلاک غیر مجاز هستند محدود کنید. در صورتی که تمایل دارید با طرز کار دوربین مدار بسته آشنا شوید میتوانید مقاله دوربین مدار بسته تحت شبکه را مطالعه نمایید.

کاربرد دوربین مداربسته پلاک خوان

با گفتن کلمه پلاک خوان قبل از دوربین اولین موردی که برای کاربردهای آن به ذهن خواننده می رسد استفاده در فعالیت های پلیس راهنمایی رانندگی است، اگر چه یکی از مهم ترین کاربردهای این دوربین ها همین می باشد اما کاربردهای دیگری هم دارند که با فعالیت های پلیس راهنمایی رانندگی تفاوت هایی دارند، اگر چه اساس کار هر دو همین ثبت و ضبط پلاک خودروها می باشد.

بعد از استفاده از دوربین پلاک خوان در راهنمایی و رانندگی می توان گفت که پرکاربردترین محلی که این نوع دوربین نصب می شود، پمپ بنزین خواهد بود. در پمپ بنزین ها به دلایل امنیتی و همچنین حفاظتی نیاز دارند که پلاک خودروهای وارد شده را ثبت کنند تا در صورت بروز مشکل بتوان به آن رسیدگی کرد.

مورد دیگری که می توان برای نصب دوربین پلاک خوان مدار بسته نام برد، پارکینگ ها هستند. دوربین پلاک خوان پارکینگ نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت و حفاظت از خودروهای موجود در پارکینگ ایفا می کند. به این موضوع توجه کنید که در پارکینگ های بزرگ و طبقاتی وجود نگهبان برای حفاظت از خودروها کافی نیست و نصب دوربین مدار بسته پلاک خوان یک نیاز اساسی خواهد بود که باید به آن توجه شود.

مشخصات فنی دوربین های مداربسته پلاک خوان

برای بررسی مشخصات فنی دوربین پلاک خوان باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که این دوربین ها از سه قسمت تشکیل شده اند و هر قسمت وظایف مربوط به خود را انجام می دهد. وظایف هر قسمت تاثیر به سزایی بر روی قسمت های دیگر دارد، پس در انتخاب یک دوربین پلاک خوان به مشخصات کامل آن توجه کنید نه آن که قسمتی خاص را فقط در نظر داشته باشید.
قسمت اصلی دوربین مداربسته پلاک خوان را همان دوربین تشکیل می دهد که شامل سخت افزار و متعلقاتی است که همراه با دوربین می باشد. اما قسمت مهم این نوع دوربین را نرم افزای تشکیل می دهد که با استفاده از آن می توان پلاک خودروها را تشخیص داد و سپس ثبت کرد. منظور از ثبت پلاک این است که شماره در دیتابیس یا همان پایگاه داده دوربین ذخیره می شود و در صورت نیاز می توان به آسانی و در مدت زمان کمی به پلاک مورد نظر دسترسی داشت.

دوربین پلاک خوان مدار بسته

خصوصیات دوربین مداربسته پلاک خوان چیست؟

  • رزولوشن تصویر : اولین قابلیت مهم این دوربین ها روزولوشن تصویر بالای آنهاست. مصلما هر چقدر رزولوشن تصویر شما بالاتر باشد امکان تشخیص پلاک برای مسافت بیشتری فراهم خواهد بود. 
  • تشخیص پلاک در دوربین های انالوگ : زمانی که از دوربین آنالوگ برای تشخیص پلاک استفاده می کنید امکان استفاده از رزولوشن بالاتر از 720TVL برای شما وجود نخواهد داشت. رزولوشن 720TVL حدودا  برابر با 0.5 مگا پیکسل در اندازگیری دیجیتال است که رزولوشن پایینی خواهد بود. با این وجود دوربین های انالوگ با کیفیت خوب در زاویه دید 70 الی 80 درجه (لنز رایج 3.6(mm تا فاصله 3 متری امکان تشخیص پلاک را فراهم می کنند. برای بالاتر بردن میزان تشخیص پلاک در دوربین های انالوگ از لنزهایی با فاصله کانونی بالاتر استفاده می شود. در این صورت زاویه دید شما کمتر شده و برد دید بیشتر می شود برای مثال با یک( لنز 12mm  )شما زاویه دیدی 25درجه ای خواهید داشت و امکان تشخیص پلاک تا برد 10متر برای شما فراهم می شود. 
  • تشخیص پلاک در دوربین های تحت شبکه : تشخیص پلاک در دوربین های شبکه با توجه رزولوشن بالای آنها بسیار ساده تر است. این دوربین ها برد دید به خیلی بهتری برای شما ایجاد می کنند که استفاده از این دوربین ها برای تشخیص پلاک توصیه می شود. توجه داشته باشید که دوربین های مداربسته تحت شبکه دارای قیمت بالاتری از دوربین های انالوگ هستند. 
  • دیگر ویژگی های  مورد نیاز دوربین : یکی دیگر از ویژگی های مهم دوربین های پلاک خوان قابلیت  WDR روی دوربین است. این قابلیت  کمک زیادی به جلوگیری از تاثیرات منفی ضد نور در دوربین می کند. معمولا دوربین های پلاک خوان در معرض تابش نور شدید هستند استفاده از دوربین با همچین قابلیتی بسیار مهم است. دید در شب IR نیز یکی از قابلیت مهم دوربین است که باید به آن توجه کرد. برد دید در شب دوربین باید به صورتی انتخاب شود که در حد برد پلاک خوانی دوربین باشد. 

انواع دوربین های پلاک خوان 

دوربین های پلاک خوان به دو صورت آنالوگ و دیجیتال تا به حال به بازار ارائه شده اند. البته لازم به ذکر است که دوربین های مداربسته پلاک خوان آنالوگ در حال حاضر منسوخ شده اند و دیگر از آن ها استفاده نمی شود. شرایط نصب دوربین های پلاک خوان آنالوگ خاص بود و باید به زاویه نصب و دقت لنز توجه خاص داشت، دوربین های مداربسته پلاک خوان آنالوگ تقریبا بردی سه متری دارند، یعنی اگر پلاک ماشین در فاصله سه متری باشد می توانند آن را ضبط و ثبت کنند.
اما با طراحی و تولید دوربین های مداربسته پلاک خوان IP یا تحت شبکه شاهد تحولی عظیم در این دوربین ها بودیم، دوربین مداربسته پلاک خوان IP رزولوشن بالاتری نسبت به دوربین های آنالوگ دارند، کار کردن و راه اندازی آن ها آسان تر است و می توانند مسافت بیشتری را پوشش دهند و دیگر برد محدود ندارند.

امکانات دوربین پلاک خوان

در این جا قسمتی از امکانات خاص دوربین مدار بسته پلاک خوان را ارائه می دهیم؛ این دوربین ها امکان این را دارند که پلاک تعدادی خودرو را به عنوان لیست سیاه و سفید به آن اضافه کرد. لیست سیاه را خودروهای سابقه دار تشکیل می دهند و لیست سفید خودروهایی که می توانند از محدوده ای خاص عبور کنند. می توان در دیتابیس این دوربین ها جستجو انجام داد و این دوربین ها قابلیت نصب بر روی مکان های فیزیکی مختلفی را هم دارند. 

عملکرد دوربین های پلاک خوان در شب چگونه است؟

دوربین های پلاک خوان در شب اگر بخواهند عملکرد خوبی داشته باشند باید مجهز به تکنولوژی  WDR باشند. این تکنولوژی به دوربین این امکان را می دهد که در مقابل نور خودروها از خود حفظت کند، در صورت عدم وجود  WDR شاهد این هستیم که فیلم ضبط شده این دوربین ها سیاه و کدر خواهد بود.

معرفی نرم افزارهای دوربین پلاک خوان

نرم افزارهایی که در یک دوربین پلاک خوان به کار برده شده اند شامل موارد زیر هستند؛ یک نرم افزار برای خواندن پلاک خودروها و یک NVR یا به آن سیستم کامپیوتری هم می گویند. نرم افزاری که توسط آن عملیات پلاک خوانی انجام می شود اهمیت بسیار بالایی دارد و اگر مراحل کدنویسی (برنامه نویس) و طراحی آن به خوبی انجام نشده باشد بعد از مدت زمانی از کار خواهد افتاد. این مورد می تواند ضررهای زیادی را به بار آورد.
امیدوارم در این مطالب اطلاعات کاملی در رابطه با دوربین های مداربسته پلاک خوان به دست آورده باشید. دوربین های مداربسته پلاک خوان آن دسته از دوربین ها مداربسته هستند که با توجه به شرایط ویژه خود امکان ثبت پلاک خودروها را به شما میدهند. 

آیا دستگاه ضبط کننده هم در تشخیص پلاک اهمیت دارد؟

بله. به ویژه در سیستم های آنالوگ دستگاه ضبط کننده DVR و کیفیت ضبط ان تاثیر بسیار زیادی در برد پلاک خوانی شما خواهد داشت. سعی کنید حتما از DVR استفاده کنید که تصاویر را در حالت D1 یا WD1 و 25فریم در ثانیه ضبط کند. در صورتی که دستگاه ضبط کننده شما از کیفیت خوبی برخوردار نباشد کیفیت ضبط شما پایین آمده و در واقع هزینه انجام شده در انتخاب دوربین باکیفیت شما به هدر خواهد رفت. 

آموزشگاه سفیر قرن برگزار کننده دوره آموزشی نصب دوربین مداربسته است. برای آشنایی با سر فصل های این دوره می توانید صفحه دوره را مشاهده کنید و در صورت داشتن سوال با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha