مجهزترین مرکز آموزشی

مودلایت Mood Lighting چیست؟

  0
 248

نورپردازی تکنیکی است که فرد با استفاده از آن می‌تواند روشنایی اتاق خود را به شکل مناسب‌تری تغییر دهد. معمولاً وقتی برای اولین‌بار کلمه مودلایت را می‌شویم، با خود فکر می‌کنیم که آیا اتاق ما واقعاً نیاز به نورپردازی دارد؟ بااین‌حال نورپردازی می‌تواند باعث زیباتر و جذاب‌تر نشان‌دادن خانه شما شود و از طرف دیگر به بهبود خلق‌وخو و افزایش انگیزه کمک کند، به همین دلیل در این مطلب تصمیم گرفتیم تا درباره تأثیرات یک نورپردازی مناسب در زندگی صحبت کنیم، پس با سفیر قرن همراه باشید.

نورپردازی متناسب

تعریف مودلایت به زبان ساده

گاهی برای ایجاد Mood Lighting در داخل اتاق کافی است تا از چند منبع نور ملایم استفاده کرد که در این وضعیت لامپ‌ها، چراغ‌های دیواری و سقفی و حتی چند شمع می‌تواند باعث تغییر ناگهانی حال و هوای اتاق شما بشوند. در واقع نورپردازی کمک می‌کند که در کنار منبع اصلی نور اتاق، یک منبع نور ثانویه روشنایی محل زندگی یا کار شما را به‌صورت چشمگیری تغییر دهد.

تاریخچه مودلایت

اگر بخواهیم نگاهی دقیق به تاریخ داشته باشیم، متوجه می‌شویم تکنیک نورپردازی متناسب از زمان قرون‌وسطی بین سال‌های ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ استفاده می‌شد . در آن زمان برای روشنایی از شومینه‌های بزرگ، شمع‌ها، چراغ‌های راش، مشعل‌ها و فانوس‌ها استفاده می‌کرده‌اند. رومیان برای ساخت شمع‌های خود از چربی حیوانات یا موم زنبورعسل استفاده می‌کرده‌اند. درحالی‌که برای ساخت مشعل‌ها از چوب و پارچه استفاده می‌شده است. فانوس‌های قرون‌وسطی صرفاً شمع‌هایی در یک قالب فلزی بوده‌اند. لامپ‌های اولیه هم از ویژگی‌های نورپردازی در این زمان محسوب می‌شده‌اند که آن‌ها را با زنجیر از بالای میز آویزان می‌کردند.

در واقع مودلایت کلید اصلی تغییر فضای اتاق در آن زمان محسوب می‌شده است. چراغ‌های رومیزی ساده یا مشعل‌های دیوارکوب نمونه‌ای ساده از تلاش بشر برای تغییر فضای اتاق به شمار می‌رود.

اهمیت استفاده از تکنیک مودلایت

تکنیک مودلایتینگ در محیط مزایای زیادی دارد و انجام آن کار پیچیده‌ای نیست. به همین دلیل است که کسب‌وکارهای زیادی از روش‌های مختلف نورپردازی برای ایجاد یک نتیجه دلخواه استفاده می‌کنند. احتمالاً شما هم داخل فروشگاه‌های مواد غذایی با نور روشن یا غذاخوری‌های کم‌نور شده‌اید، در واقع انتخاب این نورپردازی تغییرات قابل‌توجهی بر مشتریان دارد.

سوپرمارکت‌ها اغلب از نور روشن استفاده می‌کنند، تحقیقات نشان داده است که با افزایش انرژی محیط، نرخ خرید مشتری افزایش می‌یابد. در مقابل رستوران‌ها و کافه‌ها از نورهای محیطی برای ایجاد فضایی دنج استفاده می‌کنند. البته مودلایت تنها به محل کسب‌وکار محدود نمی‌شود، بلکه می‌تواند، بر خلق‌وخوی ما هم تأثیرات مهمی بگذارد، بنابراین بهتر است از این تغییرات آگاه باشیم.

Mood Lighting

تاثیر مودلایتینگ بر زندگی و خلق و خوی افراد

مهم نیست که کجا باشیم، زیرا در هر لحظه از زندگی خود با نورهای طبیعی یا مصنوعی احاطه شده‌ایم و این نورها تأثیر چشمگیری بر بدن و ذهن ما دارند، به همین دلیل ضروری است که از تأثیر این نورها بر زندگی و ذهنیت خود باخبر باشیم.

نور روشن (Bright Light) 

تحقیقات نشان می‌دهد که احساسات ما رابطه مستقیمی با میزان روشنایی دارند. محققان بر این باورند که نور گرم باعث تشدید احساسات ما می‌شود و همین‌طور روشنایی در احساسات منفی و مثبت ما تأثیرگذار خواهد بود.

نوررنگی  (Colored Light)

یکی از مزایای نور مصنوعی این است که می‌توان از آن برای تولید هر گونه رنگی استفاده کرد. اکثر افراد تعریف مشخصی از رنگ‌ها دارند، بااین‌همه می‌توان گفت که معمولاً برای هر نوری تفسیر مشخصی وجود دارد. برای مثال نور قرمز نشان‌دهنده عشق یا خشم است و همگان نور آبی را رنگی آرام‌بخش محسوب می‌کنند.

در این میان باید گفت که نورهای گرم و سرد هم تااندازه‌ای در زندگی افراد مؤثر هستند. برای مثال می‌توان از نورهای گرم برای ایجاد یک محیط دلنشین و آرامش‌بخش برای استراحت استفاده کرد و از طرف دیگر نور سرد برای افزایش بازدهی در اداره‌ها مؤثر خواهد بود.

مدل های نورپردازی Mood Lighting

مدل‌های مختلفی که برای نورپردازی می‌توان استفاده کرد، شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. نورپردازی محیطی: این نوع مودلایت مخصوص استفاده در محیط‌های مختلف مسکونی و اداری است و با استفاده از آن می‌توان نور مناسب محیط را تأمین کرد. استفاده از این نورپردازی در رستوران یا کافه باعث جذب بیشتر مشتری می‌شود.
  2. نورپردازی موضعی: در این حالت از شدت نور مشخصی برای یک فعالیت خاص استفاده می‌شود. این نوع مودلایت برای کاهش خستگی چشم در هنگام مطالعه یا محل‌های کاری؛ مانند آشپزخانه‌ها مؤثر است.
  3. نورپردازی تأکیدی: این نوع نورپردازی که به شکل تأکیدی است، برای بهتر جلوه‌کردن یک شی یا معماری یک بنا استفاده می‌شود.

مودلایتینگ

نقش رنگ ها در مود لایتینگ

اگر ساختمان شما در محلی قرار دارد که آب‌وهوای آن منطقه بیشتر بارانی و گرفته است بهتر است از رنگ‌های روشن و درخشان استفاده کنید. در نتیجه رنگ آبی بهترین رنگی است که می‌تواند، در این محیط‌ها استفاده شود و باید از استفاده از رنگ سفید خودداری کنید.

پیش‌ازاین که اتاق خود را رنگ بزنید، به این نکته توجه کنید که بیشتر در چه ساعاتی از روز از اتاق خود استفاده می‌کنید. در نتیجه بهتر می‌توانید رنگ اتاق را با نور طبیعی یا نور مصنوعی لامپ‌ها هماهنگ کنید. چنانچه در اتاق شما از لامپ فلورسنت استفاده شده است، بهتر است تا از رنگ‌های سرد استفاده کنید تا محیط درخشان‌تر به نظر برسد. در این میان استفاده از رنگ‌های روشن برای محیط‌های مطالعه یا کاری انتخاب مناسب‌تری است و مانع از خستگی چشم می‌شوند.

ایده های خلاقانه مود لایت

استفاده از نورها و رنگ‌های مختلف باعث افزایش جذابیت مودلایت در محیط‌های مختلف می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • نور نواری LED: درصورتی‌که تمایل دارید، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و درعین‌حال محیط جذابی داشته باشید، می‌توانید از این نور استفاده نمایید.
  • نورهای LED: برای عاشقانه کردن فضا یا ایجاد یک محیط آرامش‌بخش می‌توان از این لامپ‌ها که باعث ایجاد نور زرد یا سفید می‌شوند، استفاده کرد.
  • شب ستاره‌ای: این نوع مودلایت برای ایجاد یک نورپردازی خاص و شبیه‌سازی آسمان در کنار ابر و ستاره استفاده می‌شود.
  • نورهای RGB: این نورها معمولاً از ترکیب چندرنگ ساخته شده‌اند و می‌تواند، باعث تغییر حال و هوای اتاق بشوند.
  • نور نئون آبی: برای ایجاد یک محیط آرامش‌بخش می‌توان از نور نئون استفاده کرد.

جمع‌بندی

شاید در نگاه اول استفاده از مودلایت برای محل‌های کاری یا زندگی چندان ضروری به نظر نرسد، اما در واقع یک نورپردازی مناسب علاوه بر این که باعث می‌شود، حال و هوای افراد تغییر کند، همچنین در میزان کارایی آن‌ها هم مؤثر خواهد بود.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha