مجهزترین مرکز آموزشی

معرفی انواع کولر گازی و کاربرد هرکدام

  0
 200

خرید کولر گازی برای اولین‌بار می تواند گیج‌کننده باشد. انواع کولر گازی موجود در بازار و جزئیات هر کدام کار را برای انتخاب سخت پیچیده می‌کنند. این کولرها از نظر توان، برق مصرفی و غیره باهم تفاوت‌هایی دارند که در ادامه این مطلب به معرفی مدل‌های آن‌ها و مزایای انواع کولر گازی و معایب آن می‌پردازیم.

مزایای انواع کولر گازی

انواع اسپیلت

کولرهای گازی نیز مانند هر تجهیزات دیگری به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. بر اساس فضای استفاده، مسکونی، خانگی، تجاری، اداری و صنعتی هر کدام کاربرد خاصی دارند. این تقسیم‌بندی در حقیقت بر اساس اندازه، توانایی و عملکرد انواع کولر گازی است. در ادامه انواع اسپیلت را معرفی کرده‌ایم که عبارت‌اند از:

کولر گازی مرکزی

سیستم کولر گازی مرکزی بزرگ‌ترین و گران‌ترین نوع کولر گازی است. مانند یک سیستم اسپلیت از دو واحد - واحد تراکم و واحد تبخیری - تشکیل شده است که توسط لوله تقطیر به یکدیگر متصل می‌شوند.

این کندانسور یک دستگاه بزرگ در فضای باز است که شامل کمپرسور، کویل‌های کندانسور و فن چگالشی است. واحد تبخیری معمولاً در پلنوم (محفظه مرکزی بزرگ بین کوره و سیستم مجرای) قرار دارد. سیستم کولر گازی از همان کانال و فن دمنده استفاده می‌کند که سیستم گرمایش شما. در داخل پلنوم، واحد تبخیر از سیم‌پیچ اواپراتور و شیر انبساط تشکیل شده است. رطوبت متراکم شده روی کویل‌های اواپراتور معمولاً از طریق لوله‌ای که به زهکشی کف می‌رود تخلیه می‌شود.

کولر گازی مرکزی معمولاً کاربردی‌ترین مدل در انواع کولر گازی برای خنک‌کردن کل خانه‌ها است. هنگام نصب یک سیستم مرکزی جدید، نکته مهم و اولیه این است که مطمئن شوید که اندازه سیستم برای خانه شما مناسب است. از معایب این کولر گازی این است اگر این سیستم بیش از حد بزرگ باشد، عملکرد خوبی ندارد و هوای داخل را به‌اندازه کافی مرطوب نمی‌کند. همچنین گر خیلی کوچک باشد، به‌اندازه کافی خنک نمی‌شود.

مینی اسپیلت بدون داکت

این سیستم کولر گازی را به دو واحد ترمینال تقسیم می‌کند. واحد کندانسور در نمای بیرونی ساختمان قرار دارد و شامل کمپرسور، کندانسور و فن کندانسور است. واحد تبخیری در قسمت داخلی قرار دارد و خنک‌کنندگی و توزیع هوا را انجام می‌دهد. این کولر معمولاً یک دستگاه مستطیلی است که بر روی دیوار داخلی نصب شده است و شامل یک فن گردشی، شیر انبساط و کویل اواپراتور است.

سیستم اسپلیت معمولاً برای خانه‌ها و همچنین هتل‌ها و سایر ساختمان‌های چندواحدی انتخاب می‌شود. این دستگاه برای خانه‌های بدون سیستم HVAC، مانند خانه‌هایی که گرمایش رادیاتور بخار آب گرم یا گرمایش الکتریکی دارند، به یک گزینه محبوب تبدیل شده است. نصب آن ارزان‌تر از سیستم کولر گازی مرکزی است. اغلب این اسپلیت‌ها پمپ حرارتی دارند و در زمستان نیز نقش گرم‌کننده را ایفا می‌کنند.

کولرهای گازی پنجره‌ای

یکی دیگر از انواع کولرهای گازی، مدل پنجره‌ای است. کولر گازی پنجره‌ای را از نظر فنی یک سیستم کولر گازی یکپارچه می‌دانند و از یک واحد کولر گازی مستقل تشکیل شده است که در یک پنجره قرار می‌گیرد. کولر گازی پنجره‌ای شامل تمام اجزای سردکننده در یک پکیج فشرده است. گرما را از طریق کویل‌های کندانسوری که در قسمت بیرونی دستگاه قرار دارند خارج می‌کند. هوای خنک شده را به داخل اتاق در قسمت داخلی که کویل‌های اواپراتور در آن قرار دارند می‌دمد.

کولرهای گازی پنجره‌ای

کولرهای گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل نوع دیگری از سیستم کولر گازی واحد است. این شامل یک واحد کولر گازی متحرک و مستقل است که در داخل یک اتاق و روی زمین قرار می‌گیرد. گرمای خروجی را با استفاده از دریچه شلنگ از طریق دیوار بیرونی یا دریچه پنجره تخلیه می‌کند. مانند کولر گازی پنجره‌ای، هر دو کویل اواپراتور و کویل کندانسور در یک محفظه قرار دارند که یکی از دلایلی است که کمی پرسروصداتر از سایر انواع سیستم‌های AC  هستند همین است.

کولرهای گازی ایستاده

کولرهای گازی ایستاده عملکرد ساده‌ای دارند؛ این نوع از انواع کولر گازی با خنک‌کردن هوا از طریق تبخیر آب کار می‌کنند. این کولر را می‌توان به‌عنوان یک دستگاه قابل‌حمل خریداری کرد و حتی می‌توانید یک نسخه کوچک DIY تهیه کنید.

این دستگاه با این فرض کار می‌کند که جریان مداوم هوای تازه، گرم و خشک از فیلتر داخلی مرطوب عبور می‌کند و هوای خنک شده را از طریق یک فن و موتور به داخل اتاق می‌راند. یک کولر گازی ایستاده یا تبخیری زمانی که پنجره‌ها را باز بگذارید بهترین عملکرد را دارد.

این مدل کولر گازی معمولاً برای اتاق‌های زیر ۴۶ مترمربع استفاده می‌شود و یک انتخاب اقتصادی است. ازآنجایی‌که این سیستم در داخل خانه قرار می‌گیرد، فن اواپراتور آن نسبتاً دائمی کار می‌کند تا رطوبت متراکم شده‌ای را که در داخل واحد جمع می‌شود تبخیر کند.

کولرهای گازی هیبریدی / دوگانه‌سوز

این سیستم از دو منبع سوخت برای گرم‌کردن و خنک‌کردن خانه استفاده می‌کند. یک ترکیب سوخت دوگانه می تواند شامل یک پمپ حرارتی الکتریکی و یک فن گازی یا یک پمپ حرارتی الکتریکی و یک کوره سوخت فسیلی باشد. در اصل، پمپ حرارتی جایگزین سیستم تهویه‌مطبوع مرکزی شما می‌شود.

در طول تابستان، پمپ حرارتی به‌عنوان کولر عمل می‌کند. پمپ حرارتی در کنار فن گرم کار می‌کند تا هوای گرم را از داخل خانه خارج کند درحالی‌که هوای خنک‌تر توسط دمنده فن توزیع می‌شود. در طول ماه‌های سردتر، پمپ حرارتی منبع اصلی گرما می‌شود و هوای گرم را تأمین می‌کند.

کولرهای گازی هوشمند 

کولر گازی هوشمند یکی از انواع کولرهای گازی است که ایجاد و کنترل دمای راحت در خانه را آسان می‌کند. شما می‌توانید یک برنامه خنک‌کننده سفارشی تنظیم کنید که به شما اطمینان می‌دهد خانه در هر ساعت از شبانه‌روز دمای مناسبی دارد.

کولر گازی هوشمند در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود؛ زیرا زمانی که به دمای ایده‌آل رسید دمای مطلوب را حفظ می‌کند و درعین‌حال به طور مؤثر کار می‌کند. به این شکل که نسبت به یک واحد AC سنتی انرژی کمتری مصرف می‌کند و در مصرف انرژی و عدد روی قبض، صرفه‌جویی می‌کند؛ ضمن اینکه از طریق وای‌فای به همراه اپلیکیشنی به هم متصل می‌شوند.

معایب انواع کولر گازی

کولرهای گازی ژئوترمال

سیستم کولرهای گازی ژئوترمال برای فعالیت از دو بخش استفاده می‌کند؛ یک پمپ حرارتی و یک لوله مدفون در زمین. پمپ مخلوط سیالی را به گردش درمی‌آورد که به‌عنوان یک مبدل حرارتی برای جذب یا استخراج گرما جهت گرم یا خنک‌کردن خانه شما عمل می‌کند. نکته جالب این که زمین در تابستان به‌عنوان یک گرماگیر عمل می‌کند تا خانه شما را خنک نگه دارد.

فاکتورهای مهم در انتخاب انواع کولر گازی

هنگام خرید کولر گاز حتماً این چند فاکتور را مدنظر داشته باشید:

  • متراژ فضای موردنظر
  • بودجه 
  • ظرفیت سرمایش موردنیاز
  • نوع عملکرد
  • سروصدا که یکی از معایب انواع کولر گازی است
  • راندمان انرژی کولر 
  • امکانات 
  • خدمات پس از فروش

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی انواع کولرگازی و بررسی ویژگی‌ها و مزایا و معایب آنها پرداختیم. برای خرید، دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می‌توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha