مجهزترین مرکز آموزشی

تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی

  0
 467

استفاده از تابلو برق، یکی از اصلی‌ترین روش‌های محافظت از ساختمان و تجهیزات برقی است. این دستگاه، از ایجاد شوک الکتریکی به انسان جلوگیری کرده و از انسان و سایر تجهیزات الکترونیکی محافظت می‌کند. از این رو انواع تابلو برق‌ها را در مکان‌های مختلف مسکونی و صنعتی استفاده می‌کنند و بر همین اساس نیز دسته‌بندی می‌شوند؛ اما هر یک از انواع تابلو برق صنعتی و مسکونی با هم تفاوت‌هایی دارند که دانستن آن‌ها، استفاده و کاربردشان را راحت‌تر می‌کند. به همین جهت در این مطلب از سفیر قرن قرار است با تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی از جنبه‌های مختلف آشنا شوید و بدانید که هریک چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارند.

فرق تابلو برق خانگی و صنعتی

تابلو برق صنعتی چیست؟

تابلو برق صنعتی، وظیفه ایجاد ارتباط منظم و درست بین اجزای یک سیستم برقی را بر عهده دارد و نقش مهمی را در صنایع تولیدی و کارخانه‌ها ایفا می‌کند. استفاده از تابلو برق صنعتی موجب ایمنی در محیط کار شده و در سیستم‌هایی چون پالایشگاه‌ها، ایستگاه‌های مبدل، کارخانه‌های صنعتی و ایستگاه‌های برق استفاده می‌شود.

این نوع تابلو برق، شامل محفظه‌ای با قطعات و تجهیزات کنترل مانند سوئیچ‌ها، دستگیره‌ها و نمایشگرهای برق می‌شود و از برق‌گرفتگی افراد و ایجاد آسیب به تجهیزات، جلوگیری می‌کند. تابلو برق صنعتی را معمولا در جنس‌های فلزی، پلی کربنات و کامپوزیت می‌سازند و ممکن است با تجهیزاتی متفاوت بر اساس کاربردشان ساخته شوند.

دوره آموزش برق ساختمان در آموزشگاه سفیر قرن

تابلو برق خانگی چیست؟

این نوع تابلو برق، معمولا در گوشه‌ای از خانه روی دیوار نصب می‌شود. در داخل هر تابلو برق خانگی، مدارشکنی اصلی وجود دارد که باعث قطع برق کل ساختمان می‌شود. از طرف دیگر کلیدهای قطع و وصل دیگری نیز به طور جداگانه برای تامین برق هر قسمت از خانه وجود دارد تا در صورت نیاز بتوان از هر یک استفاده کرد. تابلو برق خانگی، در صورت عبور جریان الکتریکی بیش از حد، به طور اتوماتیک خاموش می‌شود که در واقع کارکرد اصلی این دستگاه نیز همین است.

مقایسه ویژگی های تابلو برق خانگی و صنعتی

برای دانستن تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی باید آن‌ها را از جهت‌های زیر بررسی کنید.

فرق تابلو برق صنعتی و خانگی از نظر اندازه

در تجهیزات تابلو برق صنعتی نسبت به تابلو برق خانگی تفاوت‌هایی وجود دارد. اولین موضوع ظاهر و اندازه تابلو برق صنعتی و خانگی است. تابلو برق خانگی اندازه‌ای استاندارد دارد و کوچک‌تر از تابلو برق صنعتی است. برای همین نیاز به فضای کم‌تری دارد و برقکار می‌تواند جای آن را تعیین کند.

علت این کوچکی اندازه نیز به دلیل نیاز افراد به دسترسی آسان آنهاست. اما در تابلو برق‌های صنعتی، باید امکان دسترسی از جلو و پشت فراهم شود. برای همین جای بیشتری را اشغال می‌کند.

تفاوت اجزای تابلو برق صنعتی و خانگی

در تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی باید به اجزای سازنده آن نیز توجه کرد. جالب است بدانید که تابلو برق خانگی، متشکل از فیوزهایی برای قطع و وصل کردن برق هستند و اجزای کنترلی مانند رله‌های حفاظتی و ترانسفورماتورهای جریان برای نظارت بر هدایت نیرو نیز در آن وجود دارد.

اما در مقابل تابلو برق صنعتی، تجهیزات کنترلی پیشرفته‌تری تعبیه شده است. به طوری‌که می‌توانند چندین منبع برق متصل را کنترل کنند. در تابلو برق صنعتی، از شیوه‌هایی متفاوت برای حمل و توزیع برق ورودی از منبع، به بخش‌های مختلف تاسیسات استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تابلو برق چیست و چه انواعی دارد؟

مقایسه تابلو برق خانگی و صنعتی از نظر ایمنی

برای نصب و راه‌اندازی تابلو برق خانگی، یک برقکار هم می‌تواند محل مناسب آن را انتخاب کند و بعد از نصب نیز نیاز به نگه‌داری خاصی ندارد. اما در مقابل، تابلو برق صنعتی باید به ناحیه فرآیند نزدیک باشد. برای همین توجه به گرم و سردبودن فضای اطراف محل قرارگیری دستگاه، مسئله مهمی است.

مقایسه تابلو برق صنعتی با خانگی

مثلا تابلو برق صنعتی در صورت قرارگرفتن در محلی گرم، نیاز به فن تهویه و کولر دارد یا به هنگام قرارگیری در محیط‌هایی مرطوب باید به رطوبت‌گیر مجهز شود. استفاده از تابلو برق صنعتی، در محیط های سرد نیز باید به همراه وسیله‌ای گرمایشی باشد.

از طرف دیگر باید فیلترهای این تابلو نیز هر چندوقت یک‌بار تعویض شوند. تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی، به لحاظ ایمنی موارد قابل توجهی را شامل نمی‌شود. به غیر از این‌که تابلو برق خانگی در جعبه‌های چوبی قرار داده می‌شود و تابلو برق‌ صنعتی را در جبعه‌های فلزی و محیط داخلی نصب می‌کنند.


دوره های آموزش هوشمند سازی ساختمان در آموزشگاه سفیر قرن با بهترین اساتید


فرق کاربردهای تابلو برق صنعتی و خانگی

کاربرد، یکی دیگر از مواردی است که در فهرست فرق تابلو برق خانگی و صنعتی، قرار دارد. تابلو برق صنعتی، برای روشن کردن و راه‌اندازی انواع ترانسفورماتورها، ژنراتورها، خطوط انتقال، موتورها و شبکه‌های برق استفاده می‌شود و هدف از ساخت آن تامین و کنترل توان و محافظت از تجهیزات در برابر خطرات الکتریکی است. کارایی اصلی این تابلوها نیز در زمان شناسایی خطا و قطع منبع تغذیه است.

این در حالیست که وظیفه و کاربرد اصلی تابلو برق خانگی، در توزیع جریان برق در میان تجهیزات است و برای جلوگیری از اتصالات کوتاه و ورود جریان بیش از حد نیز استفاده می‌شود. جالب است بدانید که تابلو برق صنعتی قادر است جریان الکتریکی بیشتری را نسبت به تابلو برق خانگی تحمل کند.

تفاوت قیمت تابلو برق های خانگی و صنعتی

قیمت، یکی دیگر از معیار‌های مقایسه تابلو برق صنعتی با خانگی است. قیمت تابلوهای صنعتی به دلیل پیچیدگی بیشتر در ساخت، طراحی و استفاده از تجهیزات قوی‌تر برای تولیدشان، بسیار بیشتر از تابلو برق خانگی است. چون این تابلو‌ها با جریان و ولتاژ بیشتری در ارتباط‌ند و باید با ساختاری قوی‌تر جریان برق را به صورت موثر توزیع کنند.

کلام آخر

در این مطلب در مورد تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی صحبت و هرکدام را از جهات مختلف بررسی کردیم. به طور کلی این نکته را نباید فراموش کرد که در خرید هر دو نوع تابلو برق صنعتی و خانگی باید کیفیت و عملکرد در نظر گرفته شود. چون کارکرد این تابلوها، مستقیما روی تجهیزات برقی صنعتی و خانگی تاثیر می‌گذارد.

از طرف دیگر نصب همه تجهیزات الکتریکی نیازمند آموزش و تجربه کافی است. اگر شما هم به دنبال آموزشگاهی معتبر برای نصب انواع تجهیزات الکترونیکی هستید؛ مراجعه به سفیر قرن را در اولویت قرار دهید. سفیر قرن آموزش نصب انواع سیستم‌های حفاظتی و نظارتی، آموزش تاسیسات ساختمان، آموزش الکترونیک عملی و کار با نرم‌افزاهای کامپیوتری را در دوره‌هایی کامل و به صرفه به شما ارائه می‌دهد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha