مجهزترین مرکز آموزشی

تابلو برق چیست و چه انواعی دارد؟

  0
 888

تابلوهای‌ برق، مجموعه‌ای از وسایل الکتریکی هستند که با استفاده از نیروی الکتریکی، عملکرد تجهیزات صنعتی مختلف را کنترل می‌کنند. این تابلو‌ها یک جعبه فلزی در بسته هستند که دارای دو جزء اصلی ساختار پنل و اجزای الکتریکی است.

در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که تابلو برق چیست و چه انواعی دارد؟ پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید تا به پاسخ سوال تابلو برق صنعتی چیست نیز، دست یابید.

آشنایی با تابلو برق

تابلو برق چیست؟ تابلو برق‌ یک جعبه کنترل الکتریکی و بخشی از یک سیستم توزیع الکتریکی است که تغذیه برق را به مدار‌های انشعاب تقسیم کرده و برای هر مدار در یک محفظه مشترک یک مدار شکن محافظ یا فیوز ارائه می‌دهد. تابلو‌های سوئیچ معمولاً دارای حداکثر امتیاز ولتاژ ۶۰۰ Vac/Vdc و حداکثر امتیاز باس ۶۰۰۰ A هستند و برای مطابقت با استاندارد UL۸۹۱ و NEMA PB۲ طراحی شده‌اند.

تابلو برق چه کاربردی دارد

تابلو برق صنعتی نیز همان تابلو برق معمولی است؛ اما نوع ولتاژ آن با مدل خانگی یا اداری آن کاملاً متفاوت است. این محفظه کنترل برق، مانع برق گرفتگی افراد خواهد شد. این تابلو‌ها از جنس‌های مختلفی مانند فلز، پلی کربنات و کامپوزیت ساخته شده و و تجهیزات داخلی هر مدام بر اساس نوع کاربردی که دارد متفاوت است.


دوره آموزش برق صنعتی در آموزشگاه سفیر قرن


کاربرد تابلو برق چیست

تا به این قسمت در مورد تابلو برق صحبت کردیم، اما اگر می‌خواهید به طور کاملا دقیق بدانید که تابلو برق چیست باید ابتدا کاربردهای آن را بشناسید تا بتوانید درک بهتری از کارایی آن بدست آورید. از این رو ابتدا لازم است به این سوال که تابلو برق چه کاربردی دارد پاسخ دهیم. مهم‌ترین کارایی این تابلو‌ها عبارت‌اند از:

  • تابلو برق‌ها برای اتوماسیون صنعتی ضروری هستند؛ زیرا به طور مداوم بر کنترل‌های صنعتی مختلف نظارت می‌کنند.
  • صنایع می‌توانند تابلو برق‌ها را به صورت سفارشی بر اساس نیاز خود تهیه کنند. آن‌ها می‌توانند یک سیستم رله ساده یا یک صفحه کنترل صنعتی بسیار پیچیده‌تر را برای کنترل منسجم جنبه‌های مکانیکی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی خود انتخاب کنند.
  • آن‌ها با نظارت مداوم بر مدار برقی تجهیزات و ارائه داده‌ها به کارشناسان در هر دقیقه، قابلیت اطمینان بیشتری را ارائه می‌دهند.
  • تابلو برق‌ها قادر به کنترل الکتریکی پیچیده هستند.
  • این پانل‌ها ضد آب هستند، به این معنی که می‌توانید آن‌ها را در داخل و خارج از خانه قرار دهید؛ زیرا با تغییر شرایط آب و هوایی زنگ نمی‌زنند و آسیب نمی‌بینند.
  • تابلو برق‌ها ضد خطر هستند و از خطر شوک الکتریکی یا آتش سوزی اطمینان می‌دهند.
  • تابلوبرق‌ها فرآیند را برای کارشناسان صنعتی ساده می‌کند.
  • با افزایش کارایی، صنایع می‌توانند انتظار کاهش در هزینه کلی فرآوری‌های الکتریکی خود را داشته باشند.
  • از آنجایی که متخصصان می‌توانند به وسیله تابلو برق فرآیند‌های مکانیکی را کنترل کنند، احتمال کمی وجود دارد که در کار نقص یا فرآیندی نتیجه نامطلوب وجود داشته باشد.
  • تابلو برق بخش ضروری بسیاری از صنایع از جمله مواد غذایی و آشامیدنی، تولید، نفت و گاز، کشاورزی و... است.

سایر دوره های سفیر قرن: دوره آموزش نصب آیفون تصویری

انواع تابلو برق از نظر کاربرد

در تعریف تابلو برق چیست باید انواع تابلو برق را نیز مدنظر داشت؛ 4 نوع تابلو برق از نظر کاربرد وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • قطع‌کننده اصلی 
  • جعبه فیوز
  • پانل‌های اصلی 
  • پانل‌های فرع

پنل اصلی قطع‌کننده اصلی

مادر تمام پانل‌های خانه شماست. قطع‌کننده‌های مدار و مصرف برق در خانه را تنظیم می‌کند.

جعبه فیوز

جعبه‌های فیوز از فیوز‌های کوچکی تشکیل شده‌اند که برای جلوگیری از بارگذاری بیش از حد در مدار‌های شما طراحی شده‌اند.

تابلو توزیع برق چیست

پانل اصلی

پانل‌های اصلی از سیم‌های خطی تشکیل شده‌اند که به گیره‌هایی وارد می‌شوند و نیازی به قطع‌کننده اصلی ندارند.

پنل فرعی

پنل‌های فرعی، تابلو‌های الکتریکی هستند که انرژی خود را از طریق یک مدار خاص از پنل اصلی دریافت می‌کنند. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند مصرف برق اعضای خانواده خود را کنترل کنید.


جهت شرکت در دوره آموزش نصب دوربین مداربسته با ما تماس بگیرید: 02166909076


انواع تابلو برق از نظر ولتاژ

برای اینکه بدانید که تابلو برق صنعتی چیست، در ابتدا باید بدانید که این نوع از تابلو برق‌ها معمولاً از نظر میزان قدرت ولتاژ دارای انواع مختلف زیر هستند.

تابلو برق‌هایی با جریان پایین LV

این نوع از تابلو برق‌ها جریان‌های یک کیلووایتی دارند. تابلو برق‌ها با جریان پایین، از تمامی تجهیزات لازم برای توزیع برق و محافظت از سیستم‌های الکتریکی برخوردارند و معمولاً در تابلو‌های توزیع LV مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تابلو برق‌هایی با جریان متوسط MV

جریان برقی که این نوع از تابلو برق‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند، بین ۱ تا ۳۶ کیلووایت است. آن‌ها دارای سویچنیگ بوده و جریان‌های خازنی و القایی را پشتیبانی می‌کنند. این نوع از جعبه کنترل‌های الکتریکی در دو نوع کشویی و ثابت هستند.

تابلو برق‌هایی با جریان برق بالا

این تابلو برق برای جریان‌های بیشتر از ۳۶ کیلووات طراحی شده است. به دلیل داشتن قطع کننده ولتاژ بالا باید امنیت بالایی داشته باشند.

انواع تابلو برق از نظر محل نصب

همانطور که در پاراگراف‌های قبلی بیان شد، در تعریف تابلو برق چیست، انواع مختلف از نظر ولتاژ و کاربرد آن را برای شما توضیح دادیم. اما یک نوع تقسیم‌بندی تابلو برق وجود دارد که از نظر محل نصب، تقسیم‌بندی می‌شود و عبارت‌اند از:

تابلو برق‌ایستاده

این تابلو برق به چند منظوره نیز معروف است و به شکل ‌ایستاده در محل خود قرار می‌گیرد. تمامی تجهیزات کنترل درون آن قابل نصب است.

تابلو برق دیواری

این تابلو برق به شکل توکار و روکار تقسیم‌بندی می‌شود.

تابلو برق‌های قفسه‌بندی شده

این تابلو برق‌ها دارای بخش‌بندی و قفسه‌بندی داخلی است. بیشتر برای محفظه‌های مخابراتی استفاده می‌شوند.

معرفی دوره های سفیر قرن: دوره آموزش تعمیرات موبایل

اجزای تابلو برق

گاهی ممکن است هنگام بررسی مقالات مربوط به تابلو برق به این سؤال برخورد کنید که تابلو توزیع برق چیست؟ باید بدانید که تابلو توزیع برق نام دیگر تابلو برق است. حال می‌رسیم به مهم‌ترین قسمت پاسخ به سؤال تابلو برق چیست و آن هم اشاره به اجزای تابلو برق است. همانطور که گفتیم تابلو برق، جعبه محافظت کنترل برق است و اجزای اصلی آن عبارت‌اند از:

تابلو برق صنعتی چیست

قطع‌کننده مدار اصلی

جایی که تمام نیرو به کنترل پنل می‌رسد. یک سوئیچ در بیرون برای این کلید وجود دارد تا در صورت لزوم برق را قطع کند.

ترانسفورماتور

برق را قطع می‌کند تا منبع کافی برای دستگاه‌های کوچکتر فراهم کند.

بلوک‌های پایانه‌ای

دو خط برق را به هم متصل می‌کنند.

همچنین می‌توانید کنترل‌کننده‌های قابل برنامه‌ریزی (PLC)، کنتاکتور‌ها، سوئیچ‌های شبکه و اجزای مختلف دیگری را پیدا کنید که کنترل پنل الکتریکی را قادر می‌سازد تا به خوبی کار کند.

سخن پایانی

در این مقاله به سؤال تابلو برق چیست پاسخ دادیم. از کاربردهای مختلف آن گفتیم و پس از بررسی انواع آن، اجزای تابلو برق را نیز معرفی کردیم. گفتیم که این تابلو، یک محافظ کنترل و توزیع برق است و با به کارگیری آن‌ در صنایع، در کنار بهره‌ندی از سایر مزایای آن، در صورتی که کارایی افزایش یابد، می‌توان انتظار کاهش در هزینه کلی فرآوری‌های الکتریکی را داشت. اگر نظر یا اطلاعاتی در مورد تابلو برق دارید که در این مطلب به آن نپرداختیم، یا تمایل دارید در یکی از دوره های آموزشگاه سفیر قرن شرکت کنید، لطفا در بخش نظرات با ما و کاربرانمان به اشتراک بگذارید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha