مجهزترین مرکز آموزشی

دیافراگم دوربین چیست؟

  0
 730

اگر شما عکاس مبتدی هستید و تازه وارد دنیای شیرین عکاسی شده‌اید حتما می‌دانید که نور کافی در یک تصویر، نقش مهمی در کیفیت عکس دارد. دیافراگم یکی از بخش‌های مهم در دوربین است که بر میزان روشنایی تصاویر تاثیرگذار است. دراین مطلب بیشتر درباره اینکه دیافراگم دوربین چیست صحبت می‌کنیم و از تاثیر آن در عکاسی می‌گوییم.

دیافراگم دوربین دیجیتال

تاثیر دیافراگم در عکاسی و کاربرد آن

اندازه دیافراگم تاثیر زیادی در عکاسی دارد. هر چه اندازه دیافراگم بزرگ‌تر باشد، میزان نور بیشتری به دوربین وارد می‌کنید و برعکس هر چه اندازه دیافراگم کوچک‌تر باشد، نور کمتری را هدایت می‌کنید. همچنین دیافراگم نه تنها بر میزان روشنایی عکس تاثیر می‌گذارد بلکه بر عمق میدان در عکس هم نقش مهمی دارد. عمق میدان اصطلاحی در عکاسی است که به فاصله بین نزدیک‌ترین و دورترین عناصر در یک صحنه  گفته می‌شود. دیافراگم این قابلیت را دارد که با کنترل عمق میدان به عکس‌ها بعد بدهد و این ویژگی را در عکس‌های پرتره  و عکاسی منظره بیشتر می‌بینید که دیافراگم، پس زمینه‌ای تار با فوکوس کم‌‌عمق نمایش می‌دهد.


برای شرکت در دوره آموزش عکاسی آموزشگاه سفیر قرن، با ما تماس بگیرد: 02166909076


عدد دیافراگم در عکاسی و F-Stop چیست؟

عدد F-Stop نسبت فاصله کانونی لنز به قطر دیافراگم است و میزان نور ورودی به لنز را تعیین می‌کند. اندازه‌گیری دیافراگم طبق فرمولی انجام می‌شود که در آن با کوچک شدن دیافراگم یا اپرچر، عدد f-stop بیشتر می‌شود و نور کمتری به داخل دوربین راه پیدا می‌کند.  در ادامه به نمونه هایی از اعداد F-stop و کاربردهای مختلف آن اشاره خواهیم کرد.

f/0.95 - f/1.4

این دیافراگم‌ها بیشتر برای لنزهای پریمیوم استفاده می‌شوند تا بتوانند حداکثر نور را جذب کنند و به این ترتیب برای هر گونه عکاسی در نور کم آماده می‌شوند. مثل عکاسی از آسمان شب یا پرتره در اتاق‌های کم نور.

f/1.8 - f/2.0

این دیافراگم‌ها قابلیت‌های خیلی خوبی در نور کم دارند. از این لنزها برای  پس‌زمینه تصاویر پرتره یا عکاسی‌های مختلف استفاده می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید: ترفندهای عکاسی با گوشی و تکنیک های ثبت تصاویر حرفه ای با موبایل

نحوه تنظیم دیافراگم دوربین

تنظیم دیافراگم دوربین به روش دستی بهتر از خودکار است. چون اگر اجازه تنظیم خودکار دوربین را بدهید، شاید آن چیزی که شما انتظار دارید تنظیم نشود. برای تنظیم حالت دستی می‌توانید از دو روش حالت "اولویت دیافراگم" یا "حالت دستی" استفاده کنید. حالت اولویت دیافراگم در دوربین به صورت "A" یا " "AV است و حالت دستی با حرف M  نشان داده می‌شود.

در حالت دستی همه چیز تحت کنترل شماست. به این معنی که دیافراگم و شاتر به دست شما تنظیم می‌شود و البته در حالت دستی بسیار زمان براست و نتایجی مشابه حالت "اولویت دیافراگم" را ارایه می‌دهد. در حالت دوم یعنی اولویت دیافراگم مانند حالت اول همه چیز کاملا قابل تغییر است، اما نسبت به حالت دستی سریع‌تر است. به عبارتی در‌صورتی‌که حالت اولویت دیافراگم را درست تنظیم کرده باشید، تنظیمات دوربین را می‌توانید بهتر و دقیق‌تر و البته سریع‌تر از حالت دستی انتخاب کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که ممکن است محل قرار‌گیری دیافراگم در دوربین‌ها متفاوت باشد، برای مثال اگر با دوربین کانن کار می‌کنید، شاید این سئوال در ذهن‌تان ایجاد شود که دیافراگم دوربین کانن کجاست؟ یک دکمه مشکی گرد و برجسته‌ای روی دوربین  کانن  زیر سوییچ نمای زنده قرار دارد که دکمه تنظیم دیافراگم دوربین است.


یادگیری کاربردی افتر افکت در کلاس آموزش افترافکت سفیر قرن.


نحوه تنظیم دیافراگم دوربین

محاسبه عدد دیافراگم دوربین

برای محاسبه دیافراگم بهتر است که عدد دیافراگم را نسبی درنظر بگیرید. دیافراگم نسبی به صورت عددی با نسبت یا عدد کسری تعریف می‌شود و دیافراگم نسبی را می‌توان به صورت 1:16 یا 16/ f=1:16 یا f1 یا F1:16 نوشت. اگر لنزی را در نظر بگیرید که دیافراگم نسبی آن عدد 16 است از نظر عددی می‌توانید به این روش‌ها بنویسید. 16،16/ F16,F

بسیاری افراد با فراگیری فتوشاپ، پس از ثبت تصاویر ادیت های دلخواه خود را روی عکس انجام می دهند. می توانید با شرکت در کلاس آموزش فتوشاپ به صورت حرفه ای این نرم افزار را بیاموزید.

ارتباط شاتر با دیافراگم دوربین در عکاسی

دیافراگم و شاتر هر دو بر میزان نوردهی دوربین عکاسی تاثیرگذار هستند. اما به صورت جداگانه تنظیم می شوند. ارتباط شاتر با دیافراگم دوربین به این صورت است مثلا اگر بخواهید دیافراگم را باز کنید تا نور بیشتری به دوربین هدایت شود می‌توانید از سرعت شاتر سریع‌تر مثل 1000/1 ثانیه استفاده کنید. به عبارتی سرعت شاتر می‌تواند بر میزان نوردهی ورودی موثر باشد. هر چه شاتر دوربین بیشتر باز باشد، نور بیشتری به دوربین وارد می شود.

جمع بندی نهایی

در این مقاله درباره دیافراگم دوربین دیجیتال و تاثیر آن بر عکاسی، عدد دیافراگم و نحوه محاسبه آن و ارتباط شاتر با دیافراگم دوربین عکاسی صحبت کردیم. امیدواریم به خوبی با مفهوم دیافراگم به خوبی آشنا شده باشید. به طور کلی این بخش یکی از اصلی‌ترین مفاهیم در عکاسی است، زیرا بر کیفیت عکس بسیار تاثیرگذار است.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha