مجهزترین مرکز آموزشی

علت صدای زیاد کولر گازی

  0
 1313

وسایل گرمایشی یا سرمایشی از جمله وسایل رفاهی در زندگی ما هستند. بخاری، کولر، آب‌گرم‌کن و دیگر وسایل همه برای رفاه و زندگی بهتر انسان ساخته شده‌اند. حال فکر کنید این وسایل خود باعث اختلال آسایش و آرامش آدمی شوند. آن‌وقت است که زندگی سخت می‌شود. بسیاری از افراد به دنبال یادگیری مهارت های فنی هستند از این رو آموزشگاه سفیر قرن، دوره آموزش نصب کولر گازی را برای علاقه مندان به کار در این حوزه برگزار می کند.

کولرگازی یکی از همین وسیله‌های رفاهی است که گاه به دلیل مشکل باعث سلب آسایش فرد می‌شود. یکی از مهم‌ترین مشکلات کولرگازی سروصدایی است که گاه ایجاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم علت صدای زیاد کولرگازی را کشف کرده و دلایل مهم آن را برای شما بنویسیم.


علت صدای زیاد کولر گازی چیست؟

دلایل صدای زیاد کولر گازی چیست؟ برای یافتن دلیل این مشکل بهتر است ابتدا ساختمان کولرگازی را بشناسیم. کولرهای گازی از دو بخش مجزا تشکیل شده‌اند. در واقع این دو بخش دوتکه جدا از هم هستند که در دو فضای مختلف نصب می‌شوند.

  • پنل بیرونی
  • پنل داخلی

پنل بیرونی شامل اجزاء اصلی کولرگازی است که خنک‌کنندگی هوا در این قسمت ایجاد می‌شود. کمپرسور، کندانسور و فن از مهم‌ترین اجزاء پنل بیرونی کولرگازی است. همان‌طور که مشخص است پنل بیرونی در فضای بیرون از اتاق قرار می‌گیرد و پنل داخلی شامل اجزایی چون اواپراتور، فیلتر هوا و دریچه مبادله هواست و داخل اتاق نصب می‌شود.

دلایل صدای زیاد کولر گازی

درون پنل بیرونی، گاز مبرد که داخل کمپرسور است، تحت‌فشار قرار می‌گیرد. گاز فشرده توسط لوله‌های مخصوص به کندانسور رفته و گرمای خود را از دست می‌دهد. زمانی که گاز مبرد، گرما از دست می‌دهد، میعان ایجاد شده و گاز تبدیل به مایع می‌شود. مایع به‌دست‌آمده از طریق لوله مویی به سمت اواپراتور رفته و در آنجا تحت دمای محیط، گرما جذب کرده و مجدد تبدیل به گاز می‌شود. گاز در واقع همان هوای سردی است که کولرگازی تولید می‌کند و باعث خنک شدن محیط می‌شود.

زمانی که در سیکل ایجاد شده مشکلی رخ دهد ما با مشکل صدای زیاد روبرو خواهیم بود. به همین علت زمانی که پرسیده می‌شود چرا کولر گازی صدا می‌دهد؟ ما برای آگاهی از علت صدای زیاد کولرگازی باید به سراغ اجزای دستگاه برویم، زیرا معمولا صدا از اجزاء کولر شنیده می‌شود.

پیشنهاد دوره: دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته در آموزشگاه سفیر قرن؛ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

صداهای ناهنجار مربوط به پنل بیرونی کولر گازی

از ازآنجاکه بسیاری از اجزاء مکانیکی و الکتریکی در پنل بیرونی دستگاه قرار می‌گیرد؛ لذا برای دانستن علت صدای زیاد کولرگازی ابتدا عیوب قسمت‌های بیرونی را بررسی می‌کنیم.

  • ایجاد صدا مربوط به پنل دستگاه: این عیب بعد از نصب پنل بیرونی مشخص می‌شود. معمولاً پنل بیرونی باید در مکانی نصب شود که سطح آن تراز باشد. تراز نبودن محل نصب پنل موجب صدای زیاد در کولرگازی خواهد شد. این احتمال نیز وجود دارد که محل نصب پنل، بعد از مدت‌ها تراز بودن خود را از دست بدهد؛ برای همین این امکان وجود دارد؛ حتی بعد از سال‌ها تراز نبودن پنل بیرونی، موجب صدای زیاد در کولرگازی شود.

  • وجود جسم خارجی درون پنل بیرونی: معمولاً پنل بیرونی در مکانی نصب می‌شود که پرنده یا جونده‌ها می‌توانند وارد آن شوند و با جویدن سیم باعث گیرکردن فن شده و باعث صدای زیاد در کولرگازی شوند. غیر از ورود جونده این امکان وجود دارد که باد اجزایی را وارد پنل کولرگازی کرده که همان باعث اشکال در فن شده و باعث صدا در کولر شود.

  • مشکل در کمپرسور: بسیاری از کارشناسان عمده علت صدای پنل خارجی کولر گازی را مشکل در کمپرسور می‌دانند. کمپرسور خود به‌تنهایی یک دستگاه هواساز بوده که قادر به تولید هوای خنک است؛ اما نه آن‌قدر خنک که بتواند دمای یک اتاق را کاهش دهد؛ لذا در کولرگازی هوا بعد از کمپرسور به واحدهای دیگر نیز می‌رود و پروسه خنک‌سازی ادامه پیدا می‌کند. اگر کمپرسور دچار مشکل شود، ما با صدای غیرطبیعی از کولرگازی روبرو می‌شویم. کمپرسور خود از یک روتور، فن و یاتاقان تشکیل شده است. در واقع کمپرسور یک دستگاه مونتاژی است که با ترکیب چند جزء یک ماشین مرکب به وجود می‌آید.

  1. از بین‌ رفتن آب‌بندی بین روتور دستگاه
  2. خراب‌شدن یاتاقان‌ها
  3. خراب‌شدن فن

موارد گفته شده ازجمله عیوبی کمپرسور است که می‌تواند علت صدای زیاد کولرگازی باشد. اگر کمپرسور خراب شود، گاز مبرد نیز فشرده نخواهد شد؛ برای همین از کولر هوای گرم خارج می‌شود.

  • مشکل فن پنل بیرونی: پنل بیرونی دارای یک فن است که این فن یا مکنده هوای بیرون را گرفته و باعث خنک شدن کمپرسور می‌شود. گاز مبرد به‌واسطه گرم‌شدن تبدیل به مایع می‌شود. اگر فن کمپرسور به هر دلیلی کار نکند، دما داخل پنل بیرونی افزایش‌یافته و موجب شده کمپرسور آسیب ببیند. مشکل دیگری که موجب می‌شود از پنل خارجی صدا شنیده شود، بالانس نبوده پره‌های فن است. خرابی پره‌های فن و آسیب‌دیدن آن موجب صدای زیاد درون پنل خارجی می‌شود. پس اگر به دنبال علت صدای پنل خارجی کولرگازی می‌گردیم، می‌توانیم فن را یکی از کاندیداهای این عیب بشناسیم.

  • نشت گاز مبرد: یکی دیگر از عواملی که موجب علت صدای زیاد کولرگازی می‌شود، نشت گاز مبرد است. گاز مبرد یا گاز سرمازا همان گازی است که باعث خنک‌کردن یخچال هم می‌شود. نشت گاز مبرد علاوه بر آنکه جریان هوای خنک را کم می‌کند باعث مسمومیت ساکنان محلی می‌شود که از هوای تولیدی کولرگازی استفاده می‌کنند. برای تشخیص نشت گاز مبرد شما می‌توانید به صدایی که اطراف پنل خارجی می‌شود گوش کنید صدایی وزوزمانند که به‌وضوح شنیده می‌شود.


آموزشگاه سفیر قرن برای علاقه مندان به حوزه سانترال و شبکه، دوره آموزش سانترال را برگزار می کند، برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید!


صدای ناهنجار مربوط به پنل داخلی کولر گازی

علت صدای زیاد کولرگازی تنها مربوط به پنل خارجی نبوده و عیب در پنل داخلی نیز موجب می‌شود صدا از کولرگازی شنیده شود. این عیوب می‌تواند مربوط به خرابی اجزاء زیر باشد:

خرابی بلوور یا فن یکی از مهم‌ترین دلایل برای شنیدن صدا از پنل داخلی است. کثیف شدن بلوور، شکسته شدن پروانه یا پایه فن باعث تولید صدای ناهنجار می‌شود. مشکل دیگری که می‌تواند علت صدای پنل داخلی کولر گازی باشد، شکستن بلبرینگ‌های بلوور است. اصولاً در هر دستگاهی شکستن و خرد شدن ساچمه‌های بلبرینگ بر اثر کار زیاد ایجاد صدا کرده که شنیدن آن می‌تواند خارج از حوصله فرد باشد.

روش‌های برطرف‌کردن مشکل صدا دادن کولر گازی

حال که دانستیم علت صدای زیاد کولرگازی مربوط به چه خطایی است، باید به دنبال رفع عیب آن بگردیم. قبل از بیان روش برطرف کردن مشکل صدا دادن کولر گازی باید به این مطلب اشاره کنیم که در زمان خرابی، اگر یک قطعه صدا قطع نمی‌شود و ممتد است باید به تعمیرکار مراجعه کرد، اما اگر صدا ناگهانی شنیده و ناگهانی قطع می‌شود، این عیب را خود شخص هم می‌تواند رفع کند.

مثلاً امکان دارد بر اثر جریان باد یک جرم خارجی وارد پنل خارجی شود و به دلیل برخورد با فن تولید صوت کند. اما این صدا ناگهانی بوده و بعد از برخورد به گوشه‌ای پرت خواهد شد. حال اگر صدا قطع نشد و ادامه‌دار بود باید به دنبال رفع صدا بود.

رفع صدای زیاد کولر گازی

سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن: دوره آموزش نصب درب اتوماتیک

اگر صدا در پنل داخلی و مانند جیرجیر بود این صدا مربوط به بلوور است. خرابی بلبرینگ بلوور این عیب را به وجود می‌آورد. برای رفع عیب باید بلبرینگ روغن‌کاری شود.

اگر صدایی مانند تیک‌تاک شنیده شد این عیب مربوط به شفت بلوور است و باید شفت تعویض گردد.

اگر صدایی مانند سابیده‌ شدن اجسام از پنل بیرونی شنیده می‌شود این عیب مربوط به فن موتور است. فن پنل بیرونی دارای دو شفت است که این شفت‌های یاتاقانی بوده و اگر روغن آن خشک شود صدایی مانند سائیده‌ شدن به گوش می‌رسد، در این‌گونه مواقع باید کولرگازی خاموش شده و یاتاقان‌ها روغن‌کاری می‌شود.

یکی دیگر از عیوبی که باعث می‌شود درون کولرگازی صدا شنیده شود، شل شدن اتصالات است. توصیه می‌شود هرازگاهی مثلاً قبل از فصل گرما که کولرهای گازی روشن می‌شود؛ کولر یک سرویس دوره‌‌ای شده و اتصالات آن مانند پیچ و مهره‌ها سفت شوند.

کلام پایانی

با شروع فصل گرما استفاده از کولرگازی به اوج خود می‌رسد و طبیعی است که مشکلات آن نیز در سطح جامعه پدیدار می‌شود. یکی از راهکارهای درآمدزایی در عصر جدید سرویس وسایل الکتریکی و مکانیکی است. سرویس‌های دوره‌ای روش خوبی برای کسب درآمد است.

آموزشگاه سفیرقرن نیز برگزارکننده آموزش‌های مهارت‌هایی است که افراد می‌توانند از آن کسب درآمد کنند. برای آشنایی بیشتر با انواع آموزش مهارت در سفیرقرن با کارشناسان ما در آموزشگاه تماس گرفته و درباره مهارت‌هایی که آموزش در آموزشگاه تدریس می‌شود مانند دوره آموزش نصب دزدگیر اماکن، اطلاعات لازم را کسب کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha