مجهزترین مرکز آموزشی

دلايل خرابی فن پکيج و نحوه تعمیر آن

  0
 5528

فن پکیج یکی از اجزاء مهم در پکیج حرارتی است. خراب شدن فن موجب عدم کارکرد درست و دقیق پکیج می‌شود؛ لذا بهتر است دلایل خرابی فن پکیج را بدانیم تا در زمان خراب‌شدن پکیج تصمیم بهتری بگیریم. اینکه باید با تکنسین تماس بگیریم یا بدون شرکت در دوره آموزش تعمیرات پکیج دیواری خودمان دست‌به‌کار شویم، زمانی امکان‌پذیر است که از خرابی‌ها و دلایل آن آگاه باشیم. ما در آموزشگاه سفیر قرن تصمیم گرفته‌ایم، دانشی کوچک اما کارآمد را در اختیار شما مخاطبان گرامی قرار دهیم. امید است این آموزش‌ها کارگشا بوده و مشکلات شما را حل کند.

نشانه‌های خرابی فن پکیج چیست؟

قبل از آنکه درباره نشانه‌های خرابی فن پکیج مطلبی بنویسیم، بهتر است تعریفی از فن پکیج ارائه بدهیم. فن پکیج چیست؟ اصولاً پکیج به دو صورت تولید می‌شود. پکیج فن دار و پکیج بدون فن؛ تفاوت این دو پکیج در نحوه تهویه و تبادل هواست. در پکیج بدون فن دود بدون کمک فن از دستگاه خارج می‌شود؛ اما در پکیج فن دار این فن است که وظیفه خارج کردن دود ناشی از احتراق و واردکردن هوای تازه به داخل پکیج را برعهده دارد.

در این صورت اگر فن پکیج دچار مشکل شود، مشکلات در نحوه احتراق و خروج دود خود را نشان می‌دهد؛ برای همین برای پیداکردن نشانه‌های خرابی فن پکیج به سراغ سیستم احتراق می‌رویم.

عیب یابی خرابی فن پکیج

دود اولین نشانه است: اشاره شد که یکی از وظایف فن پکیج خارج کردن گاز منوکسیدکربن و دود حاصل از احتراق است. زمانی که فن کار نمی‌کند، دود نیز به‌درستی از پکیج خارج نمی‌شود که همین امر موجب جمع‌شدن دوده روی پکیج می‌شود.

دومین نشانه، نبود آب گرم است: زمانی که فن کار نکند، طبیعی است که ورودی هوا یا اکسیژن برای احتراق کافی نخواهد بود و احتراق به طور ناقص انجام می‌شود که در نتیجه آب به‌درستی گرم نمی‌شود.

سومین نشانه، جرم گرفتن پروانه فن است: فن پکیج شامل اجزای مختلفی است که یکی از آن‌ها پروانه یا توربین است. با چرخش پروانه  دود ناشی از احتراق از پکیج خارج می‌شود، حال اگر فن پکیج کار نکند دود روی پروانه فن می‌ماند و تبدیل به جرم می‌شود.

نشانه چهارم، یکسره کارکردن فن: در بین دلایل خرابی فن پکیج باید به یکسره کارکردن آن اشاره کرد. هرچند بیشتر افراد فکر می‌کنند در زمان خرابی فن پکیج نباید فن کار کند، اما اگر فن پکیج یکسره کار کند، یکی از نشانه‌های خرابی این قطعه است. البته باید توجه کرد که در فصل زمستان که افراد نیاز به آب گرم دارند و پمپ آب همواره در حال کار است، امکان دارد فن پکیج نیز یکسره کار کند. پس باید یکسره کارکردن فن بادقت بیشتری بررسی شود تا اگر مشکلی در فن به وجود آمده است سریع برطرف شود.


پیشنهاد می کنیم با شرکت در دوره آموزش نصب دزدگیر اماکن این حرفه را به صورت کامل بیاموزید و مشغول به کار شوید.


نشانه پنجم، ارور نمایشگر: اگر پکیج مجهز به نمایشگر است، این امکان وجود دارد که با خرابی فن پکیج اشکال در فن نمایش داده شود. به طور مثال، در پکیج بوتان خطای e03 مربوط به خرابی فن است.

نشانه ششم، شعله‌های زرد: اگر فن دچار مشکل شود این احتمال وجود دارد که شعله‌ها آبی نسوزد و به رنگ زرد مشاهده شود. این نوع تغییر رنگ هم می‌تواند مشکل در لوله پکیج باشد و هم مربوط به فن پکیج درهرصورت تغییر رنگ شعله را یکی از دلایل خرابی فن پکیج بدانیم.

چگونه دلایل خرابی فن پکیج را پیدا کنیم؟

حال که نشانه‌ها و دلایل خرابی فن پکیج را دانستیم، نوبت به آن می‌رسد که علت‌های این خرابی را پیدا کنیم. قبل از هر چیز باید به یک نکته اشاره کرد و آن دست به آچار نشدن بدون تخصص فنی است. متأسفانه بسیاری از افراد بدون آنکه دانشی از فرایند و سیستم یک دستگاه داشته باشند، به‌محض خرابی با یک آچار به جان دستگاه افتاده و تصمیم به تعمیر می‌گیرند. در مورد فن پکیج بهتر است بعد از بررسی و آگاهی از دلیل خرابی اگر توان تعمیر را داشتید مشکل را حل کنید در غیر این صورت با یک مکانیک تماس گرفته تا مشکل خرابی فن پکیج حل شود.

برای عیب یابی خرابی فن پکیج باید به نشانه‌ها توجه کرد. هر نشانه دلیل یک عیب است. به طور مثال، اگر از فن صدای ناهنجار شنیده می‌شود، دلیل آن می‌تواند خارج شدن پروانه‌های فن از تراز باشد به طور کلی دلایل خرابی فن پکیج عبارت است از:

اگر فن پکیج کار نمی‌کند و پروانه نمی‌چرخد، امکان دارد فن پکیج سوخته است یا یک جسم خارجی درون فن، گیرکرده است.

اگر فن پکیج یکسره کار می‌کند: یکی از مهم‌ترین عیوب فن پکیج روشن ماندن دائمی فن است. از جمله دلایلی که باعث این عیب می‌شود می‌توان به معیوب بودن برد کنترل فن اشاره کرد. دلیل دیگری که باعث یکسره شدن فن می‌شود گیرکردن کنتاکت رله فن است. معیوب بودن الکترود جرقه‌زن، مسدود بودن دودکش، معیوب بودن یون الکترود از جمله دیگر دلایل خرابی فن پکیج است.

اگر فن کار می‌کند اما پکیج ارور می‌دهد، این احتمال وجود دارد که شیلنگ رابط فن که فشار هوا را تنظیم می‌کند دچار مسدودی شده است؛ لذا باید شیلنگ مورد بررسی قرار گیرد.

یکی دیگر از دلایل خرابی فن پکیج که در عیب‌یابی باید مورد بررسی قرار گیرد، عیب مربوط به پرشر است. پرشرها معمولاً دارای دو یا سه سوکت هستند که اگر این سوکت‌ها درست بسته نشوند فن پکیج به‌درستی کار نمی‌کند. اگر سوکت بسته شد اما همچنان جرقه زده نمی‌شود این احتمال وجود دارد که پرشر خراب شده است یا فن دچار کثیفی شده است که باید فن باز شده و تمیز شود.

توجه: دوره آموزش هوشمند سازی ساختمان در آموزشگاه سفیر قرن. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

تعمير خرابی فن پکيج

روش‌های رفع خرابی فن پکیج کدام است؟

روش‌های رفع خرابی فن پکیج بستگی به نوع اشکال دارد. به طور مثال، اگر جسم خارجی درون فن افتاده است، باید فن باز شده و جسم خارجی بیرون آورده شود. اگر تیغه‌ها ترازشان را ازدست‌داده‌اند، مثلاً محور تیغه کج شده است یا در اثر ورود جسم خارجی تیغه یکی از پروانه‌ها کج شده است، باید با یک پروانه جدید جابه‌جا شود.

اما تنها تعمیر فن پکیج مربوط به قطعات مکانیکی نیست و این امکان وجود دارد که قطعات الکتریکی فن نیز دچار خرابی شوند. در این صورت باید آن قطعات تعویض گردند. خازن فن که فشار ورودی را کنترل یا رله فن که ورودی برق به فن را کنترل می‌کند، باید تعویض شوند.

اما مهم‌ترین و بهترین کار برای برطرف‌کردن دلایل خرابی فن پکیج سرویس دوره‌ای دستگاه است. یعنی قبل ازآنکه فن دچار خرابی شود با سرویس دوره‌ای می‌توان مشکل را حل کرد. سرویس دوره‌ای فن پکیج کار ساده‌ای است و با یک‌بار آموزش می‌توان آن را انجام داد. برای سرویس فن پکیج مراحل زیر باید انجام شود.

  1. برق پکیج را قطع کنید.
  2. کاور پکیج را باز کنید.
  3. درون پکیج محفظه‌ای به نام محفظه احتراق وجود دارد که دودکش فن به این محفظه متصل است. دودکش را از این محفظه جدا کنید.
  4. حال نوبت جداکردن سیم برق فن پکیج است. این سیم به‌صورت نر و ماده است که باید از فن جدا شود.
  5. بعد از جداکردن شیلنگ پرشر نوبت به آخرین قطعه اتصال‌دهنده فن به پکیج است. فلنج دودکش که جدا شود، دیگر فن به پکیج متصل نیست و شما می‌توانید فن پکیج را سرویس کنید.
  6. در اولین قدم از سرویس فن پکیج شیپوری فن پکیج بررسی شود. بهتر است شکل ظاهری شیپوری بررسی شود. اگر شیپوری دفرمه شده است یا تغییری در شکل ظاهری آن ایجاد شده است باید تعویض گردد.
  7. بعد از جداشدن شیپوری نوبت به شستن پروانه فن است. پروانه را می‌توان با شوینده‌های صنعتی شست. تنها مواظبت کنید تا آب به داخل سیم‌پیچ نفوذ نکند.
  8. بالای فن شیلنگ پرشر وجود دارد. شیلنگ پرشر را بااحتیاط جدا کنید. توجه داشته باشید که بعضی از فن پکیج‌ها دو شیلنگ پرشر دارند که باید هر دو شیلنگ جدا شود.
  9. بعد از بازکردن شیلنگ پرشر، اتصال‌های فن پکیج را بازرسی کنید. صداگیرها، اورینگ و واشرها تا درصورتی‌که این اتصال‌ها شل شده‌اند یا دچار ترک شده‌اند تعویض شوند.

این تمام مراحلی است که باید در سرویس تعمیر فن پکیج انجام شود. درصورتی‌که بعد از بستن فن پکیج و استارت آن، با ارور پکیج روبرو شدید، این امکان وجود دارد که شیلنگ پرشر را درست نبسته باشید. یک‌بار دیگر اتصالات پرشر را مورد بازرسی قرار دهید.

کلام پایانی

امروزه کسب درآمد تنها محدود به شغل دولتی نبوده و می‌توان از روش‌های گوناگون درآمد کسب کرد. یکی از این روش‌ها، آموزش و فراگیری مهارت‌های صنعتی است؛ مهارت‌هایی که می‌تواند خدماتی نیز تلقی شود مثل دوره آموزش سانترال، تعمیرات فن و پکیج‌های گازی که امروزه در همه خانه‌ها یافت می‌شود.

آموزشگاه سفیر قرن یکی از معتبرترین آموزشگاه‌ها در سطح کشور است که امکان آموزش انواع مهارت‌ها را برای تمامی افراد به وجود آورده است. کافی است با مشاوران ما تماس گرفته و در مورد لیست کلاس‌ها و مهارت‌هایی که امکان آموزش آن وجود دارد، مطلع شوید. ما اطمینان داریم با یادگیری یک مهارت می‌توان بهتر زندگی کرد.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha