مجهزترین مرکز آموزشی

چرا پکیج هنگام روشن شدن صدای انفجاری می‌دهد؟

  0
 1494

صدای انفجار یک وسیله گازسوز در زمان روشن شدن را احتمالاً همه یک‌بار شنیده‌ایم. اگر با پکیج کار کرده‌اید این احتمال قوی‌تر هم می‌شود. بسیاری از ما این صدا را ناشی از جمع‌شدن گاز می‌دانیم و فکر می‌کنیم همین یک‌بار و بدون دلیل خاص این اتفاق رخ‌داده است؛ اما علت روشن شدن انفجاری پکیج موارد بسیار زیادی است و ما قصد داریم در این مقاله 6 علت اصلی را برای شما بازگو کنیم. پس برای ایمنی خود و اطرافیان این مقاله را تا انتها بخوانید. همچنین اگر به دنبال آموزش تعمیرات پکیج هستید با سفیر قرن همراه باشید.

علت انفجاری روشن شدن پکیج چیست؟

چرا پکیج انفجاری روشن می‌شود؟ احتمالاً این سؤال به ذهن شما نیز آمده است و شاید پاسخ‌هایی نیز برای پرسش پیدا کرده‌اید. همان‌طور که می‌دانید پکیج یک وسیله احتراقی است. برای احتراق نیاز است تا مشعل در پکیج گذاشته شود. در مشعل گاز و اکسیژن با هم ترکیب و احتراق ایجاد شود. این ترکیب گاز و اکسیژن باید در حد بالانس تنظیم شود، حال به هر دلیلی این تنظیم به هم بریزد گاز بیشتری در محفظه جمع شده و در زمان روشن شدن، اشتعال با نیروی بیشتری انجام خواهد شد که علت روشن شدن پکیج خواهد بود.

دلایل متعدد و متفاوتی برای صدای انفجار پکیج هنگام روشن شدن نوشته شده است که شش دلیل مهم‌ترین و شاید عمده‌ترین مشکلات است. این شش دلیل عبارت است از:

احتمال خرابی پرشر هوا

برعکس نظر بعضی از افراد که گمان می‌کنند پرشر هوا اکسیژن یا دی‌اکسیدکربن را کنترل می‌کند؛ پرشر تنها وظیفه کنترل عملکرد فن دستگاه را برعهده دارد.
پرشر یک دستگاه است که توسط یک برد کنترل می‌شود. قبل از آنکه فن روشن شود. فشار هوا توسط برد چک می‌شود. اگر فشار هوا در حد کافی نبود، پرشر باز شده و موجب روشن شدن فن خواهد شد و بعد از روشن شدن فن و تأمین هوای لازم برای احتراق پرشر بسته می‌شود. حال اگر پرشر به‌درستی کار نکند؛ گاز داخل محفظه احتراق بالانس نبوده که باعث می‌شود صدای شدید پکیج هنگام روشن شدن شنیده شود. درواقع، علت روشن شدن انفجاری تجمع بیش‌ازاندازه گاز است که به دلیل خرابی پرشر وارد محفظه اشتعال شده است.

راه‌حل: ابتدا نیاز است که بدانید چه زمانی پرشر هوا خراب است. ساده‌ترین راه برای تشخیص خرابی، روشن نشدن فن هواست. پس هروقت پکیج با صدای انفجار روشن شد و متوجه شدید فن به‌درستی عمل نمی‌کند، خرابی پرشر هوا را مدنظر بگیرید. توجه کنید، تست پرشر و تعمیر آن یک کار تخصصی است که باید توسط نیروی ماهر و آشنا به کار انجام شود.

پیشنهاد دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  آموزش الکترونیک حرفه ای

ایجاد فاصله در الکترودهای جرقه‌زن

یکی از دلایل مشکل روشن شدن انفجاری پکیج، تنظیم نبودن فاصله الکترودهای جرقه‌زن است. الکترود جرقه‌زن یک فلز آلیاژی است که کار آن ایجاد جرقه و درنتیجه شعله‌ور کردن پکیج است. این میله فلزی که جنس آن از نیکل کروم است، در قسمت فوقانی خود دو الکترود جدا از هم دارد. فاصله این دو الکترود، 3 تا 5 میلی‌متر است. تناسب نبودن فاصله این دو الکترود، موجب تأخیر در جرقه‌زنی است. هرچه جرقه‌زنی دیرتر رخ دهد، هوای بیشتری در محفظه احتراق جمع می‌شود که در زمان جرقه، پکیج با صدای انفجاری روشن می‌شود. 

راه‌حل: برای اینکه بدانید علت روشن‌شدن انفجاری پکیج الکترود جرقه‌زن است، باید از مشاوره تکنسین ماهر استفاده کنید.  

نقص در دودکش پکیج

در علت‌یابی انفجاری روشن شدن پکیج، حتماً به دودکش توجه کنید. دودکش، کار انتقال هوای حاصل از احتراق را به عهده دارد. زمانی که دودکش به‌درستی کار نکند، هوا به شکل صحیح از محفظه احتراق خارج نمی‌شود. هوای مانده در محفظه احتراق، موجب می‌شود، فن به‌درستی کار نکند. عدم کارکرد درست فن، باعث می‌شود تا مکش و دهش به شکل صحیح انجام نشود. چنین عیبی باعث اختلال در فن شده و هوای بیشتری به محفظه اشتعال تزریق شود. این هوای اضافه، علت روشن شدن انفجاری پکیج خواهد بود.

راه‌حل: دودکش بازرسی شود. اگر گرفتگی در مسیر خروجی هوا وجود دارد یا دودکش از جای خود بیرون آمده، مجدد دودکش تنظیم شده و پکیج روشن شود. اگر مشکل حل نشد، باید سرویس‌کار را خبر کرد.

آیا به دنبال دوره های حرفه ای  آموزش برق ساختمان هستید؟ همین حالا با آموزشگاه سفیر قرن تماس بگیرید و در دوره های تخصصی شرکت کنید.

دلایل اصلی روشن شدن انفجاری پکیج

نقص در جرقه‌زن‌‌ها

همه قطعات یک روز تاریخ صرف آن تمام می‌شود و باید جایگزین شوند. جرقه‌زن پکیج نیز، یکی از این قطعات است. جرم گرفتن، تمام شدن الکترود و عمل‌نکردن آن موجب می‌شود جرقه‌زن به‌درستی کار نکند که این عیب علت صدای بد و انفجاری پکیج است. اکسید شدن الکترود جرقه‌زن نیز یکی از عیوبی است که باعث می‌شود عملیات جرقه‌زنی ناقص و با مدت‌زمان بیشتری انجام شود.

هنگامی‌که جرقه‌زن نتواند نیروی کافی برای جرقه‌زنی ایجاد کند، مدت‌زمان احتراق بیشتر از حد معمول می‌شود. این زمان انتظار موجب جمع‌شدن گاز در محفظه احتراق شده و باعث می‌شود که نقص در جرقه‌زن را در لیست علت روشن شدن انفجاری پکیج بنویسیم.

پیشنهاد دوره آموزشی در سفیر قرن:  آموزش نصب سیستم اعلام حریق

راه‌حل: هر پکیج باید در زمان‌های خاص سرویس‌های مرحله‌ای شود. اگر با مشکل صدای انفجاری روبرو هستید، در زمان سرویس از سرویس‌کار بخواهید جرقه‌زن چک شود.

عدم تنظیم شیر گاز

برای آنکه جریان گاز به طور متناوب و صحیح به محفظه احتراق وارد شود، قطعه‌ای در پایین این محفظه قرار داده شده است که به آن شیر گاز می‌گویند. درواقع این قطعه آلومینیومی از یک مدولاتور تشکیل شده است که برای عملکرد نیاز به برق 24 ولت دارد. شیر گاز، وظیفه کم‌وزیاد کردن شعله گاز را به عهده دارد. برای این کار، با تغییر جریان ارسالی از برد الکتریکی میزان گاز کم‌وزیاد می‌شود. هرگاه شیر گاز تنظیم نیست یعنی میزان حداقل و حداکثر توان وارد شده به محفظه احتراق بالانس نخواهد بود و گاز به‌درستی وارد محفظه نمی‌شود.

به‌طورمعمول در اولین زمان نصب و راه‌اندازی شیر گاز برای دو حالت کم‌وزیاد تنظیم می‌شود؛ اما در طول زمان این تنظیمات به هم می‌ریزد که موجب می‌شود گاز کم‌وزیاد وارد محفظه شود. خارج از تنظیم شدن شیر گاز موجب می‌شود گاز زیادی در زمان روشن شدن وارد محفظه شود و همین موجب احتراق شده و علت روشن شدن انفجاری پکیج خواهد شد.  

راه‌حل: اگر صدای انفجاری شنیدید و بعد از روشن شدن با این عیب روبرو شدید که شعله به‌درستی بلند و کوتاه نمی‌شود، باید به عدم تنظیم شیر گاز شک کنید. برای حل این عیب نیاز است قطعات الکتریکی شیر گاز کنترل شود که این کار نیاز به متخصص است. پس با یک سرویس‌کار تماس گرفته و مشکل را حل کنید.


در دوره آموزش سرویس اسپیلت سفیر قرن شرکت کنید!


بسته بودن سوراخ‌های مشعل

یکی از دلایل دیگر علت روشن شدن انفجاری پکیج، بسته بودن سوراخ‌های مشعل است. به‌طورمعمول استفاده از گاز شهری موجب می‌شود که روزنه‌های مشعل دارای جرم شود. این جرم، باعث گرفتگی مشعل می‌شود. همین عیب کوچک باعث می‌شود تا گاز بیشتری در محفظه احتراق جمع شود.

راه‌حل: باید مشعل باز شده و روزنه‌های آن تمیز شود. انجام این کار بسیار ساده است اما حل این مشکل توسط شما نباید انجام شود و باید توسط یک سرویس‌کار انجام شود.

چگونه از روشن شدن انفجاری پکیج جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از روشن شدن انفجاری پکیج راهکارهای زیادی وجود دارد اما اولین راهکار، نصب پکیج توسط تکنسین قابل‌اعتماد است. بیشتر شرکت‌ها برای نصب خود تکنسین‌های مطمئن را معرفی می‌کنند، بهتر است در اولین قدم از این سرویس‌کارها استفاده کنید.

دومین قدم سرویس‌های دوره‌ای منظم است. سعی کنید در پایان هر فصل، یک‌بار پکیج را توسط تکنسین سرویس کنید. اگر پکیج در فصل تابستان یا بهار کار نکرده است، ابتدا و انتهای فصل سرما این کار انجام شود.

سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  کلاس آموزش نصب دوربین مدار بسته

سومین قدم تنظیم و بازرسی دودکش و روزنه‌های مشعل است، این کار می‌تواند توسط خود شما هم انجام شود. برای سرویس روزنه‌های مشعل می‌توانید از یک برس نرم مثل مسواک استفاده کنید. جرقه‌زن را نیز می‌توانید توسط سمباده نرم تمیز کنید.

کلام پایانی

علت روشن شدن انفجاری پکیج هرچه که هست، خوشبختانه خطرناک و خطرآفرین نیست. البته باید به ظرفیت پکیج و میزان تجمع گاز دقت کرد. در پکیج‌های خانگی مشکل انفجار و تخریب کمتر به وجود می‌آید؛ اما اگر پکیجی بزرگ استفاده می‌شود و از آن برای گرم‌کردن آب تمام ساختمان استفاده می‌کنید، باید احتیاط کرده و سریع مشکل را حل کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha