مجهزترین مرکز آموزشی

سانترال چیست و چه انواعی دارد

  0
 1666

تا زمانی که کسب‌وکارتان کوچک و جمع‌وجور است، می‌توانید با یکی دو خط تلفن‌، کار پشتیبانی و پاسخگویی را انجام داد. اما هم‌زمان با پیشرفت تکنولوژی، رشد کسب‌وکار و افزایش تعداد همکاران، نیاز به خطوط تلفن بیشتری دارید تا همکاران در هر بخش بتوانند به‌راحتی با یکدیگر و با کاربر پشت تلفن، ارتباط برقرار کنند. تلفن سانترال می‌تواند این مشکل را برطرف کند و به‌راحتی خطوط تلفن را در ابعاد بزرگ‌تر، مدیریت کند. در این مطلب همراه سفیر قرن باشید تا بررسی کنیم سانترال چیست و نحوه کار آن چگونه است. اگر همچنین به دنبال آموزش تعمیر آیفون تصویری الکترونیک نیز هستید در سفیر قرن می توانید آن را بیابید.

دستگاه سانترال چیست

تفاوتی ندارد که صاحب یک کسب‌وکار جمع‌وجور هستید یا یک شرکت باسابقه چندین ساله دارید. برای ارتباط بهتر و بیشتر با مشتریان و همکارانتان، نیاز به تلفن سانترال دارید. دستگاه سانترال با راه‌اندازی بستر مناسبی، خطوط تلفن را مدیریت می‌کند.

در شرکت‌های تجاری بزرگ در صورت استفاده از تلفن‌های معمولی، بایستی برای هر دستگاه تلفن، یک خط تلفن مجزا طراحی کرد. همین باعث می‌شود تا در صورت نیاز به افزایش تعداد تلفن‌های موردنیاز، هزینه و فضای زیادی را اشغال کند. ضمن اینکه مدیریت تعداد زیادی از خط تلفن، چندان کار راحتی نیست. فرض کنید که فردی با یک خط تلفن در بخشی تماس گرفته و با شخصی در بخش دیگر کار دارد، درصورتی‌که امکان وصل کردن به آن خط وجود نداشته باشد، انرژی، وقت و دردسرهای زیادی به همراه دارد تا فرد خودش را به تلفن موردنظر برساند.

سیستم سانترال در اینجا به کمک می‌آید تا بتواند هم‌زمان چند خط تلفن را کنترل کند و به‌راحتی خط تلفن در یک بخش را به بخش دیگر وصل کند. دستگاه سانترال یک سیستم مرکزی است که خطوط تلفن را در هر بخش به هم وصل می‌کند. به‌این‌ترتیب، بدون اینکه نیاز به تهیه خط تلفن جدا داشته باشید، همکاران و کارکنان می‌توانند با سایر بخش‌ها به‌راحتی با این سیستم در ارتباط باشند. ضمن اینکه پاسخگویی بی‌وقفه نیز در این حالت راحت‌تر است و مشتریان پشت تلفن‌های مشغول، ساعت‌ها منتظر نمی‌مانند. علاوه بر این هزینه کمتری نیز برایتان به دنبال دارد.

پیشنهاد دوره های سفیر قرن:  دوره آموزش icdl پیشرفته

تلفن سانترال

انواع سانترال چیست

دستگاه‌های سانترال را می‌توان به دو دسته کم‌ظرفیت و پرظرفیت دسته‌بندی کرد. در ادامه به معرفی هر یک از این دو دسته پرداختیم و شما با توجه به ابعاد شرکت و بودجه خود می‌توانید هرکدام را انتخاب کنید.

دستگاه سانترال کم‌ظرفیت

سانترال‌های کم‌ظرفیت معمولاً برای شرکت‌های جمع‌وجور کوچک مفید است. این دستگاه‌ها نیز خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول سانترال‌های کم‌ظرفیت، قابلیت اتصال 3 خط شهری را دارند و 8 خط داخلی را پشتیبانی می‌کنند و دسته دوم این سانترال‌ها، قابلیت اتصال 6 خط شهری را دارند و 16 خط داخلی را پشتیبانی می‌کنند.

درصورتی‌که شرکتتان را به‌تازگی راه‌اندازی کردید، می‌توانید با دسته اول، سانترال‌های کم‌ظرفیت شروع کنید و با گسترش شرکت، با استفاده از کارت توسعه، دستگاه سانترال خود را به 6 خط شهری ارتقا دهید. این نوع از دستگاه‌های سانترال مرکزی، قابلیت نصب کارت نمایشگر را نیز دارند.

آیا تمایل به یادگیری عکاسی دارید؟ همین حالا در  دوره آموزش عکاسی سفیر قرن شرکت کنید.

دستگاه سانترال پرظرفیت

این دستگاه‌ها قابل‌استفاده برای شرکت‌های بزرگ و اداره‌های دولتی است. با این دستگاه، چندین کاربر به‌صورت هم‌زمان می‌توانند پشت خط شما منتظر بمانند. حداقل خطوط تلفن ورودی به این سانترال، 96 و حداکثر 640 است. سانترال‌‌های پرظرفیت امکان اتصال کارت‌های ویپ voip را نیز فراهم می‌کنند. با استفاده از این سیستم سانترال می‌توانید آن را به‌صورت هم‌زمان بر روی خطوط آنالوگ و دیجیتال نصب کنید.

به‌طورکلی ویژگی انواع دستگاه‌های سانترال را می‌توان به‌صورت زیر در نظر گرفت:

سانترال‌های پرظرفیت:

  • قابلیت اضافه کردن داخلی
  • پشتیبانی ویژه
  • قابلیت دریافت تعداد زیادی از خطوط شهری
  • دارای مرکز برای داده‌های اضافی
  • مقرون‌به‌صرفه

سانترال‌های کم‌ظرفیت:

  • عدم نیاز به اینترنت
  • قابلیت شخصی‌سازی برای مدیریت راحت‌تر
  • هزینه کمتر نسبت به هر اپراتور
  • قابلیت تنظیم راحت
  • وجود هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی

سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن:  آموزش نصب سیستم اعلام حریق

دستگاه سانترال چیست

راهنمای کار با سانترال

دستگاه سانترال، مانند یک مرکز مخابراتی تمام خطوط را در یک تلفن برایتان فراهم می‌کند. با اختصاص دادن یک شماره داخلی به هر کارمند، مدیریت می‌تواند با گرفتن آن داخلی به خط تلفن کارمند مربوطه متصل شود. سانترال به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از چند خط داخلی استفاده کنید. معمولاً تعداد خطوط داخلی مورداستفاده سانترال از خطوط تلفن بیشتر است، به‌طوری اگر در حالت عادی به 8 خط شهری بدون سانترال وصل شدید، با سانترال می‌توانید به 24 خط وصل شوید. 

علاوه بر این، شما می‌توانید با استفاده از سانترال به‌جای استخدام نیروی انسانی از یک تلفن گویا استفاده کنید؛ به‌این‌ترتیب، وقتی کسی با شرکت شما تماس می‌گیرد، با استفاده از کدهایی که در تلفن گویا به او اعلام می‌شود، کاربر به واحد مربوطه وصل می‌شود. درصورتی‌که پشتیبان یا اپراتورها در دسترس نباشد، سانترال این امکان را ایجاد کرده تا سؤالات و پیام‌های کاربران را ضبط کند و هر زمان که اپراتورها قادر به پاسخگویی بودند، در اختیارشان قرار دهد. 

اگر میخواهید در مورد آموزش سانترال بیشتر بدانید به مقالات سفیر قرن مراجعه نمایید.

اجزای سیستم سانترال

تا اینجا متوجه شدیم که سانترال چیست و نحوه کار آن به چه صورت است، اما این دستگاه سانترال از چه اجزایی تشکیل شده است؟ سانترال عامل اصلی سیستم تماس است که به‌عنوان هسته مرکزی عمل می‌کند و تمام تنظیمات بر روی این هسته مرکزی اعمال می‌شود. این سیستم از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • سیستم شماره‌گیر: شماره‌گیر برای واردکردن شماره‌های مربوط مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، سیگنال تولید شده توسط شماره‌گیر، سوئیچ هر بخش را فعال کرده تا مسیر انتقال کاربر به بخش موردنظر به‌درستی صورت بگیرید. 
  • زنگ: این زنگ به کاربر هشدار می‌دهد؛ درنتیجه به کمک جریان توسط سوئیچینگ فعال می‌شود. در هر دو ثانیه پالس‌ها فعال‌شده و هر پالس با مکث 4 ثانیه‌ای به کار می‌افتد. 
  • فرستنده: این قسمت، یک میکروفن کوچک است که در قسمت دهانی گوشی سانترال قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، ارتعاشات صدای گوینده به جریان برق تبدیل می‌شود. 
  • آداپتور: آداپتور، وظیفه اتصال تلفن آنالوگ کاربر را به مودم دارد. 
  • کارت سانترال: کارت سانترال، بخش‌های مختلفی چون کارت خطوط شهری، کارت خطوط داخلی و کارت آپشنال دارد.

برای شرکت در  دوره آموزش هوشمند سازی ساختمان همین حالا با آموزشگاه سفیر قرن تماس بگیرید.

جمع‌بندی

با هم سیستم سانترال و اجزای آن را بررسی کردیم. سیستم‌های سانترال، به‌عنوان تکنولوژی کاربردی به‌خصوص در شرکت‌هایی کاربرد دارد که نیاز به چندین خط تلفن دارند تا با فراهم کردن یک سیستم مرکزی، خطوط دیگر را به‌راحتی و بدون دردسر به هم متصل کند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha