مجهزترین مرکز آموزشی

معرفی و آشنایی با انواع دوربین مداربسته

  0
 1390

زندگی ما با انواع دوربین مداربسته رنگ و بویی دیگر گرفته است. از سال 1945 که آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم برای ردگیری و دقت بیشتر موشک‌های خود برای اولین‌بار دوربین مداربسته را ساختند، تا امروز که در قرن 21 زندگی می‌کنیم؛ دوربین مداربسته نقش مهمی در تأمین رفاه و سلامت زندگی ما ایجاد کرده است.

اگر روزگاری از دوربین مداربسته تنها برای افزایش سطح ایمنی یک ساختمان یا واحد نظامی استفاده می‌شد، امروزه از این دوربین‌ها در بسیاری از مراکز استفاده می‌شود.

ما در شرکت سفیرقرن قصد داریم؛ درباره انواع دوربین‌های مداربسته یا cctv مطلب کوتاهی نوشته و شما را با انواع این تجهیزات آشنا کنیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزش نصب دوربین مداربسته در آموزشگاه سفیر قرن کلیک کنید.

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته بر مبنای تکنولوژی

پیشرفت علم و دستاوردهای تکنولوژی باعث شده است ما شاهد آن باشیم که نحوه تولید انواع دوربین مداربسته بر مبنای تكنولوژی هر روز پیشرفته‌تر و با قابلیت بیشتری همراه شود. امروزه دوربین‌های مداربسته را بر اساس فناوری که در آن‌ها به‌کاررفته است به دو نوع آنالوگ و تحت‌شبکه تقسیم‌بندی می‌کنند.

دوربین مداربسته آنالوگ

نوع تکنولوژی ارسال سیگنال در این نوع دوربین باعث می‌شود که ما به این دوربین، آنالوگ بگوییم. در دوربین آنالوگ کیفیت ارسال تصاویر به شکل 0 و 1 است.

تکنولوژی آنالوگ اولین فناوری در دوربین‌های مداربسته است که برای ارسال سیگنال نیازمند استفاده از کابل کواکسیال هستیم. به دلیل استفاده از سیگنال آنالوگ و کابل مسی احتمال ایجاد نویز در تصاویر ضبط شده وجود دارد.

امروزه از این دوربین برای مکان‌هایی مثل خانه‌های ویلایی، خرده‌فروش‌های محلی و مناطقی استفاده می‌شود که کیفیت تصاویر ضبط ‌‌شده در اولویت نیست.

مدتی بعد متخصصان متوجه شدند کارایی دوربین‌های آنالوگ جوابگوی مصرف‌کنندگان نیست. مهم‌ترین مشکل، عدم کیفیت تصاویر دریافتی بود؛ برای همین دوربین‌های آنالوگ HD تولید شد. تصاویر در این دوربین با رزولوشن بیشتری ضبط شد و کیفیت تصاویر دریافتی باکیفیت بهتری قابل‌ مشاهده بود. این دوربین‌ها خود به چند دسته تقسیم شد.

  • دوربین HD-CVI
  • دوربین مداربسته HD-TVI
  • دوربین مداربسته AHD

سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن: دوره آموزش سانترال

دوربین مداربسته تحت شبكه

نیاز به کیفیت بهتر موجب تولید دوربین‌های تحت شبکه شد. این دوربین‌ها تصاویر را بر بستر شبکه به دستگاه مرکزی NVR ارسال می‌کنند. ارسال این تصاویر توسط کابل انجام می‌شود و به‌صورت صفر و یک ذخیره می‌شود و برای همین امکان ارسال تصاویر در فضای اینترنت وجود دارد.

انواع دوربین مداربسته بر مبنای بدنه و شکل ظاهری

بعد از بررسی انواع دوربین مدار بسته بر مبنای تکنولوژی، نوبت به بررسی بر اساس بدنه و شکل ظاهری است. سازندگان برای پوشش بیشتر مناطق و نصب ساده‌تر، این دستگاه‌ها را به شکل‌ها و انواع مختلف تولید می‌کنند.

دوربین مداربسته دام Dome

دام که فارسی‌نویس کلمه انگلیسی DOME است به معنای گنبد بوده و به دوربین‌هایی اطلاق شده که بر روی سقف نصب می‌شود. این دوربین‌ها به دلیل آنکه توانایی پوشش 360 درجه را دارند، مورد توجه مالکین فروشگاه‌های بزرگ هستند. DOME CCTV هم بر مبنای تکنولوژی تحت شبکه و هم آنالوگ در بازار موجود است که بسته به هزینه خریدار و کاربری دوربین، نوع تکنولوژی انتخاب می‌شود.

دوربین مداربسته بولت BULLET

Bullet Camerra نوعی از دوربین مداربسته است که در گروه دوربین‌های مکعبی قرار می‌گیرد. این نوع از دوربین در زبان فارسی نیز با نام دوربین بولت یا بالت نام‌گذاری می‌شود. مشخصه این دوربین‌ها قاب کشیده آن‌هاست؛ قاب‌هایی به شکل مستطیل و هرازگاهی استوانه که لنز درون آن کار گذاشته می‌شود. قاب کشیده دوربین موجب می‌شود لنزهای قوی‌تری روی دوربین نصب شود.  

دوربین بالت عموماً جزء دوربین‌های دید در شب محسوب می‌شود. البته این روزها از مدل day&night استفاده می‌شود.

در دوره آموزش نصب درب اتوماتیک سفیر قرن همین حالا ثبت نام کنید!

انواع دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه از نظر تکنولوژی

مانند دوربین‌های دام در دوربین مداربسته مدل Bullet از دو نوع لنز وریفوکال و ثابت استفاده می‌شود. لنز وریفوکال لنز متغیر است که فاصله کانونی در این نوع لنز تغییر می‌کند. کمی جلوتر درباره این لنزها صحبت می‌کنیم.

دوربین مداربسته صنعتی یا box

در تقسیم‌بندی انواع دوربین مدار بسته بر مبنای بدنه و شکل ظاهری، نوبت به دوربین صنعتی می‌رسد. دوربین صنعتی که به آن دوربین باکس نیز گفته می‌شود؛ به دلیل شکل ظاهری این دستگاه که مانند جعبه است، به این نام خوانده می‌شود. این دوربین بیشتر در محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شود و معمولاً بدون لنز به فروش می‌رسد تا بسته به محیط و نوع کارکرد، لنز برای آن انتخاب شود. این دوربین‌ها به انواع ضدآب، ضد انفجار و ضدزنگ تقسیم‌بندی می‌شود.

سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن: دوره آموزش نصب دزدگیر اماکن

دوربین مداربسته اسپیددام، گردان ptz

یکی از دوربین‌های نظارتی که در اتوبان‌، تقاطع و چهارراه‌ها دیده می‌شود دوربین اسپیددام است. این دوربین‌ها مانند دوربین دام بوده و در ارتفاع بالا نصب می‌شود؛ با این تفاوت که دوربین اسپیددام قابلیت چرخش دارد.

امکان چرخش این نوع از دوربین مداربسته باعث شده است که به این دستگاه دوربین  Pan Tilt Zoom نیز گفته شود. در واقع سه واژه به‌کاررفته، معرف دوربین اسپیددام است.

Pan: به معنای چرخش 360 درجه و چپ و راست است.
Tilt: به معنای حرکت 90 درجه و به سمت بالا و پایین است.
Zoom: حالت بزرگ‌نمایی دوربین است که با کد x، این مقدار مشخص می‌شود.

امروزه در مدل‌های پیشرفته دوربین اسپیددام دو قابلیت وجود دارد که امکان استفاده از این دوربین‌ها را در مراکز ترافیکی می‌دهد. امکان برنامه‌ریزی که به آن Preset می‌گویند و بر اساس قابلیت پرست شما می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که در هر واحد زمانی دوربین چه محدوده‌ای از محیط را فیلم‌برداری کند.

ویژگی دیگر این دوربین که بیشتر موردتوجه ناظران امنیتی قرار گرفته امکان تعقیب سوژه توسط لنز دوربین است. با استفاده از یک برنامه و پارامترهای مشخص، دوربین می‌تواند یک سوژه را در محیط تعقیب کرده و فیلم حرکات او را ضبط کند.

دوربین مداربسته چشم ماهی fisheye

این دوربین یکی از کاربردی‌ترین دوربین‌های مداربسته است که مورد بررسی قرار می‌دهیم. دوربین فیش آی که دارای یک بدنه مسطح بوده و به شکل مثلث یا دایره است و یک قاب پلاستیکی لنز دوربین را محصور می‌کند. لنز دوربین فیش آی مخصوص بوده و امکان پوشش 360 درجه محیط را دارد. این دوربین‌ها معمولا روی سقف نصب می‌شود و تمام فضای داخلی یک فروشگاه یا ساختمان را پوشش می‌دهد.

دوربین فیش‌آی به دلیل شکل بدنه این امکان را دارد که درون آن میکروفن نصب شود و معمولاً میکروفن دوربین فیش آی قوی بوده و می‌تواند تمام صداهای محیط را ضبط کند.

دوربین مداربسته مینیاتوری (مخفی)

یکی دیگر از انواع دوربین مداربسته که این روزها مشتریان زیادی پیدا کرده دوربین مینیاتوری است. دوربین مینیاتوری که به آن پین هول نیز گفته می‌شود در کارهای تجسسی و ماموریت‌های مخفی استفاده می‌شود. اندازه این دوربین‌ها بسیار کوچک بوده و اکثر آن‌ها ابعادی کمتر از 5 سانتی‌متر دارند.

این دوربین‌ها در مکان‌هایی کاربرد دارد که معمولا نیاز به تصاویر محسوس نیست و تنها مشاهده افراد مهم است. هرچند این روزها تکنولوژی انواع دوربین مداربسته مینیاتوری روبه گسترش است و امکان ضبط تصاویر باکیفیت وجود دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزش تعمیر آیفون تصویری در آموزشگاه سفیر قرن کلیک کنید.

انواع دوربین مداربسته بر مبنای کیفیت تصویر

این یک انتخاب است که در زمان خرید انواع دوربین مداربسته شما چه کیفیت تصویری نیاز دارید. منظور از کیفیت تصویر قابلیت تفکیک تصاویر ضبط شده و میزان وضوح تصویر در زمان مشاهده است. به طور معمول به کیفیت تصویر رزولوشن می‌گویند که بر اساس پیکسل سنجیده می‌شود و هرچه تعداد پیکسل بیشتر باشد کیفیت تصویر نیز بالاتر خواهد بود. در دوربین‌های آنالوگ کیفیت تصاویر بر اساس TVL نمایش داده می‌شود که کیفیت پایین است  اما در دوربین‌های دیجیتال متخصصان برای کیفیت تصاویر از واژه رزولوشن استفاده می‌شود. انواع دوربین مداربسته بر مبنای کیفیت تصویر به سه کیفیت تقسیم می‌شود، یعنی دوربین‌ها یکی از این سه کیفیت تصویر را در خود دارند.

تصویر hd: رزولوشن در تصویر hd 720*1280 پیکسل است.
تصویر full hd: کیفیت این تصاویر بهتر از نوع hd بوده و 19208*1080 پیکسل است.
تصویر  4k: جدیدترین تکنولوژی در ضبط تصاویر فرمت 4k است رزولوشن تصاویر این نوع از دوربین 2160*3480 مگاپیکسل است.

انواع دوربین مداربسته بر مبنای نوع لنز

در گروه‌بندی انواع دوربین مداربسته، لنز نیز یکی از اجزایی است که دوربین‌ها بر آن اساس طبقه‌بندی می‌شوند. این گروه‌بندی عبارت است از

لنز ثابت یا فیکس fix: در انواع دوربین مداربسته بر مبنای نوع لنز، گروه‌بندی بر اساس تغییر فاصله کانونی صورت می‌گیرد. یعنی آنکه امکان تغییر زاویه دید دوربین وجود دارد یا خیر؛ در دوربین‌های مداربسته لنز ثابت فاصله کانونی ثابت بوده و امکان تغییر زاویه دید وجود ندارد. یعنی شما نمی‌توانید برای وضوح بیشتر روی تصویر زوم کرده و سوژه را از نمای نزدیک‌تر مشاهده کنید. در این دوربین تصویر همان است که قبل از نصب می‌بینید و امکان حرکت لنز وجود ندارد. برای همین به این نوع از دستگاه‌ها دوربین مداربسته لنز ثابت می‌گویند.

لنز متغیر یا vairofocal: یکی دیگر از انواع دوربین مداربسته نوع لنز متغیر است. در این دوربین فاصله کانونی می‌تواند تغییر کند و فوکوس تصویر، روی اشیا، با کیفیت بهتری ارائه شود. تنها مشکل این دوربین‌ها عدم فوکوس اتوماتیک است. در دوربین‌های مداربسته لنز متغیر برای تغییر فاصله کانونی نصاب باید دستی فاصله کانونی لنز را تغییر دهد.

لنز متغیر موتورایز یا  varifocal motorized: این نوع لنز که در بازار با نام لنز زوم نیز خریدوفروش می‌شود، مانند لنز متغیر  بوده و فاصله کانونی آن تغییر می‌کند.

در این لنز ما با عبارتی به نام زوم اپتیکال سروکار داریم که به معنای زوم کردن تصویر روی سوژه است، بدون آنکه تصویر افت کند. زوم اپتیکال در دوربین‌ها دارای یک حد نهایی است که بسته به تکنولوژی، امروزه زوم کردن تا 100 برابر نیز امکان‌پذیر شده است.


دوره آموزش هوشمند سازی ساختمان در آموزشگاه سفیر قرن.


معرفی انواع دوربین مدار بسته

تفاوت دیگر لنز متغیر معمولی با موتورایز در تنظیم کردن فاصله کانونی است. همان‌طور که اشاره شد در لنز متغیر کاربر برای تغییر فاصله کانونی باید لنز را دستی تغییر می‌داد و فوکوس‌کشی می‌کرد؛ اما در لنز متغیر موتورایز تغییر فاصله کانونی اتوماتیک انجام می‌شود و کاربر از پشت مانیتور می‌تواند زوم اپتیکال را انجام دهد بدون اینکه تصویر فلو شود.

انواع دوربین‌های مداربسته بر مبنای قابلیت‌های دوربین

در گروه‌بندی انواع دوربین مدار بسته بر مبنای قابلیت‌های دوربین ما بیشتر به آپشن‌هایی می‌پردازیم که دوربین‌ها را از هم متمایز می‌کند یکی از مهم‌ترین قابلیت‌ها، ویژگی دید در شب است.
ویژگی دید در شب: دوربین‌های معمولی با کاهش نور تصویر دارای نویز ارسال و ضبط می‌کنند و اگر صحنه تاریک شود دوربین‌ها این امکان را نخواهند داشت که تصویری ضبط کنند. اما در دوربین‌های دید در شب دوربین مداربسته این قابلیت را دارند که بدون نور نیز تصویر ضبط کنند.

این دوربین‌ها به دو صورت می‌توانند تصاویر را ضبط کنند. تصاویر سیاه‌وسفید IR یا تصاویر رنگی EXIR که تصاویر رنگی به‌مراتب کیفیت بهتری دارند. اگر انواع دوربین مداربسته در مکان‌هایی به کار می‌رود که باید تصاویر به‌صورت 24 ساعته و باکیفیت عالی ضبط شود؛ حتما  از دوربین‌های مداربسته دید در شب استفاده می‌شود که قابلیت ضبط تصاویر را به‌صورت رنگی دارند.

سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن: دوره آموزش نصب پکیج دیواری

از ویژگی‌های و قابلیت‌های دیگر دوربین مداربسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضبط صدا
  • پشتیبانی از کارت حافظه
  • ضد نور
  • خواندن متن
  • ضدهک
  • ضدآب و ضد انفجار

امروزه نسل جدید دوربین‌های مداربسته به تکنولوژی هوش مصنوعی مجهز شده‌اند که خودشان می‌توانند یک چهره را از بین هزاران تصویر تشخیص داده و حرکت او را ضبط کنند.

انواع دوربین‌های مداربسته بر مبنای قیمت

یکی دیگر از گروه‌بندی‌ها، دسته‌بندی انواع دوربین مداربسته بر مبنای قیمت است. در بازار نرخ دوربین متفاوت بوده و بر اساس چند عامل قیمت این دستگاه‌ها فرق می‌کند.

  1. تکنولوژی دوربین مداربسته: دوربین‌های مداربسته بر اساس قیمت به دو گروه آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شود که قیمت دوربین دیجیتال بیشتر از آنالوگ است.
  2. برند دوربین: به طور طبیعی بهترین برندهای دوربین مداربسته بازار ایران دوربین‌های خارجی هستند. در حال حاضر انواع دوربین مداربسته هایک ویژن، داهوا و یونی ویو برندهای معتبر بازار هستند.
  3. نوع لنز: نه‌تنها در دوربین‌های مداربسته بلکه در هر نوع دوربینی (عکاسی و فیلم‌برداری) قیمت دوربین بر اساس لنز تغییر می‌کند. هرچه زاویه دید دوربین مداربسته بیشتر است، یعنی لنز قوی‌تر بوده و قیمت دوربین بیشتر می‌شود.
  4. کیفیت تصویر: هرچه کیفیت تصویر دوربین واضح‌تر است قیمت دوربین نیز بالاتر می‌رود.

به‌طورکلی دوربین‌ها در بازار با نرخ کم، متوسط و بالا، معامله می‌شوند. دوربین‌های قیمت پایین دوربین‌های آنالوگ با لنز ثابت و کیفیت تصویر VGA هستند. دوربین‌های نرخ متوسط دوربین‌های تحت شبکه با لنز متغیر معمولی و کیفیت تصویر HD بوده و دوربین قیمت بالا دوربین تحت شبکه لنز متغیر موتوردار باکیفیت تصویر FULL HD یا 4K است.

کلام پایانی
متوجه شدیم انواع دوربین مداربسته در بازار خریدوفروش می‌شود که این تنوع بر اساس تکنولوژی، بدنه، کیفیت تصویر و نوع لنز قیمت متفاوتی دارد. آنچه در این میان مهم است خرید دوربین مداربسته مناسب است. لزوماً دوربین با تکنولوژی پیشرفته دوربین عالی نبوده و دوربین آنالوگ و لنز ثابت دوربین معمولی نیست. مکان و کارکردی که شما از دوربین انتظار دارید مهم‌ترین عامل در خرید دوربین مداربسته است. در صورت تمایل میتوانید در سایر دوره های آموزشگاه سفیر قرن از جمله دوره آموزش نصب کولر گازی هم شرکت کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha