مجهزترین مرکز آموزشی

موشن‌گرافیک چیست؟ انواع موشن‌گرافی کدام است؟

  0
 1523

اگر قصد دارید تبدیل به یکی از هنرمندانی شوید که هنر و خلاقیتشان در خلق تصاویری گرافیکی با موبایل یا لپ‌تاپ به کار می‌برند و از آن کسب درآمد می‌کنند، این مطلب را تا انتها بخوانید. می‌خواهیم شما را با یکی از پرطرفدارترین زمینه‌های گرافیک یعنی نرم‌افزار موشن گرافیک آشنا کنیم. همراه ما باشید. در کنار موشن گرافی شما می توانید از آموزش عکاسی پنینگ با موبایل در آموزشگاه سفیر قرن نیز بهره مند شوید.

موشن گرافیک چیست؟ 

در پاسخ به اینکه موشن‌گرافیک چیست می‌توان گفت چیزی شبیه به انیمیشن است، با این تفاوت که برخلاف انیمیشن که با سیر داستانی آغاز شده و شخصیت‌های داستانی دارد؛ در موشن‌گرافیک، با نمادهایی روبرو هستیم که بیشتر برای تبلیغات و برندسازی کاربرد دارد. این رشته که یکی از پرطرفدارترین رشته‌های هنر دیجیتال است، می‌توانید با یادگرفتن آن به‌طور حرفه‌ای در زمینه صنعت پردرآمد تبلیغات و برندسازی، فعالیت داشته باشید. 

در موشن‌گرافیک، اغلب باید یک طرح کاملی را در نرم‌افزارهای طراحی مانند فوتوشاپ و ایلوستریتور، طراحی کنیم و سپس با استفاده از نرم‌افزارهای تدوین افترافکت یا اپل موشن، از آن‌ها خروجی نهایی بگیریم.

موشن گرافیک چیست

تاریخچه Motion graphic

پیش از اینکه موشن گرافیک معرفی شود، طرح‌های گرافیکی عمدتاً با قالب‌های غیر متحرک مورداستفاده قرار می‌گرفت. در سال 1940 موشن گرافیک طی پروژه‌ای که اسکار فیشینگر و نورمن مک لارن داشتند، مورداستفاده قرار گرفت. 10 سال بعد، یعنی در دهه 1950، طراحان برجسته در این زمینه، اثرات خود را با موشن گرافیک به بازار معرفی کردند. افراد مشهوری همچون ساول بس (Saul Bass)، ماوریس بیندر (Maurice Binder) و پابلو فرو (Pablo Ferro) روی فیلم‌هایی کار کردند که هنوز به‌عنوان منبع الهام برای طراحان موشن گرافیک به شمار می‌رود. آثار آن‌ها در آن زمان، خلاقانه و درعین‌حال دارای اطلاعات تخصصی بود. کم‌کم عناصر گرافیکی که به سبک این هنرمندان ساخته می‌شد به یکی از جریان‌های اصلی تلویزیون و سینما تبدیل شد. 

توجه: دوره آموزش فیلمبرداری برای ورود به بازار کار و درآمدزایی. برای اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

قبل از اینکه کامپیوترها در دسترس عموم مردم قرار بگیرد، ساخت موشن گرافیک فرایندی سخت و زمان‌بر بود. پس‌ازآن با پیشرفت فناوری، رشد موشن‌گرافیک هم چندین برابر شد. با همه‌گیر شدن کامپیوترها و آمدن نرم‌افزارهای مختلف گرافیک، موشن‌گرافیک تبدیل به یکی از پرطرفدارترین هنرهای گرافیکی شد. 

موشن گرافیک رابطه‌ی مستقیمی با پیشرفت فناوری دارد؛ درنتیجه تکامل این دو با یکدیگر گره‌خورده است. در سال‌های اخیر، پیشرفت نرم‌افزارهای طراحی و انیمیشن باعث شده دسترسی به موشن گرافیک برای بسیاری از افراد آسان شود. درعین‌حال فراگیر شدن کاربرد صفحات نمایش فرصت‌های بیشتری را برای طراحی و درنتیجه متحرک‌سازی محتوا فراهم کرد. از خودروها تا بیلبوردها، یخچال‌ها و گوشی‌های هوشمند، موشن گرافیک تقریباً همه‌جا دیده می‌شود.

انواع موشن گرافیک و کاربردهای آن‌ها

در ادامه انواع موشن گرافیک را که شامل ویدیوهای توضیح دهنده، ویدیوهای تبلیغاتی و فروش محصول، موشن‌ها مربوط به طراحی رابط کاربری، آیکون‌ها و لوگوها می‌شوند را مورد بررسی قرار دادیم و کاربرد آن‌ها را توضیح دادیم.

ویدیوهای توضیح‌دهنده موشن گرافیک

یکی از کاربردهای موشن گرافیک، ساختن ویدئوهایی توضیح‌دهنده است. فرض کنید که قصد خرید گوشی شیائومی را دارید، وارد سایت دیجی‌کالا شده و یک موشن گرافیک کوتاه از تبلیغ این برند گوشی می‌بینید. در این روش با یک فرایند تقریباً پیچیده، یک موشن گرافیک قابل‌فهم به‌عنوان ویدئوی توضیح‌دهنده ساخته می‌شود که به معرفی محصول می‌پردازد. درنتیجه برای مردمی که دیگر حوصله خواندن متن‌های بلند و مشخصات فنی طولانی را ندارند، این گزینه، بهترین راه جذب و دعوت آن‌ها به شناخت و خرید محصول است. 

ویدیوهای تبلیغاتی و فروش محصول موشن گرافیک

در ویدئوهای تبلیغاتی که برای فروش محصول یا خدماتی ساخته می‌شود، بسیار اهمیت دارد که یک سناریوی جذاب از ابتدا تا انتها مخاطب را همراهی کند. به‌این‌ترتیب مردم با دیدن ویدئوی موشن گرافیک شما، از مشخصات محصول باخبر شده و می‌توانند از آن استفاده کنند.

موشن‌های مربوط به طراحی رابط کاربری

اگر برایتان سؤال است که در زمینه طراحی کاربری کاربرد موشن گرافیک چیست، باید بگوییم قبل از اینکه هر محصولی پیاده‌سازی شود، یک طرح کلی از نحوه کار آن نیاز است. یکی از کارهایی که می‌توان با موشن گرافیک انجام داد ساختن موشن‌های مربوط به طراحی کاربری است. به‌این‌ترتیب، خریدار، مشتری یا کاربر قبل از استفاده از محصول یا ارائه آن به بازار، نحوه کار و پیاده‌سازی آن را در این قالب می‌بینید. 

آیکون‌ها در موشن گرافیک

احتمالاً سایت‌هایی را دیده باشید که در آن آیکون‌های متحرک به‌کاررفته است. یکی از کاربردهای موشن گرافیک، در ساخت و طراحی همین آیکون‌های متحرک است. بسیاری از نمونه‌های این آیکون‌ها در سایت http://animaticons.co وجود دارد. بااین‌حال برای خلق یک طرح زیبا و به‌یادماندنی با استفاده از موشن گرافیک، بایستی یک دید خلاق هنری نیز داشته باشید تا این آیکون را در کنار هم به کار ببرید. 

برای یادگیری حرفه پریمیر، پیشنهاد می کنیم دوره آموزش پریمیر آموزشگاه سفیر قرن را ثبت نام کنید.

لوگوها در موشن گرافیک

نمونه کاربردی دیگری که می‌توانید از موشن گرافیک انتظار داشته باشید ساخت لوگو است. لوگوموشن، لوگوهای متحرکی هستند که می‌تواند نسبت به لوگوهای عادی جذابیت و شکل زیبای خاصی داشته باشد. 

نرم‌افزارها و ابزارهای ساخت موشن گرافی

بیشترین نرم‌افزاری که در ساخت موشن گرافی استفاده می‌کنند، نرم‌افزار افترافکت است که برای موشن گرافیک کاربرد دارد. البته ابزارهای گرافیکی دیگری نیز هستند که برای ساخت موشن می‌توان از آن بهره گرفت، ابزارهایی همچون:

  • Adobe After Effects
  • Adobe Premier
  • Autodesk Combustion
  • Autodesk Maya or 3DS Max
  • Apple Motion 3
  • Final Cut pro
  • Avid Xpress

نرم‌افزار موشن‌گرافیک

آیا موشن گرافی در برندسازی تأثیرگذار است؟ 

احتمالاً شما هم توجهتان به سمت محصولاتی جلب شده باشد که ظاهر یا تبلیغات جذابی داشتند. ازآنجایی‌که در نگاه اول اینکه با چه تصویر و برندی در ذهن مشتری ثبت‌شده باشید اهمیت زیادی دارد، موشن گرافیک در این زمینه می‌تواند به کمکتان بیاید. زیبایی و طراحی‌های مختلفی که با سبک‌های متفاوت موشن گرافیک می‌توانید برای برندسازی استفاده کنید، شما را متمایز خواهد کرد. 

ظاهر عناصر، طیف‌های رنگی، جریان داستانی و همه‌چیز می‌تواند شرایط را برای معرفی برند شما با استفاده از موشن گرافیک فراهم کرد. ضمن اینکه استفاده از این نرم‌افزار گرافیکی حرفه‌ای‌تر و رسمی‌تر است؛ چراکه برخلاف سبک‌های دیگر، شخصیت محوری و المان‌های کارتونی در آن کمتر است. در دنیایی که به سمت بازاریابی ویدئویی پیش می‌رود، شما با استفاده از یک موشن گرافیست حرفه‌ای می‌توانید واکنش و سلایق مشتریان و مخاطبانتان را برای استفاده از خدمات و محصولاتتان قلقلک دهید. 
همچنین درصورتی‌که می‌خواهید محصولتان را با یک سبک نوآورانه و داغ به مشتری ارائه دهید، موشن گرافیک در ترکیب با سبک‌های دیگر کمکتان می‌کند تا پیامتان را به‌راحتی منتقل کنید.

توجه: برای یادگیری حرفه ای عکاسی، دوره آموزش عکاسی سفیر قرن را ثبت نام کنید. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

مزایای ساخت موشن گرافیک

ساخت Motion Graphic می‌تواند با توجه به ارزشی که به مخاطب منتقل می‌کند، مزایای زیادی داشته باشد و مشتری را تبدیل به یک مشتری وفادار کند. به‌این‌ترتیب آن‌ها علاوه بر خدمات و محصولات شما، برندتان را نیز به خاطر می‌سپارند و حس خوبی از تماشای تبلیغات شما خواهند داشت. فرقی نمی‌کند که قصد ساختن موشن گرافیک با موبایل را دارید یا می‌خواهید به‌صورت تخصصی با نرم‌افزارهای گرافیکی دیگر تلفیق کنید، زمانی که یک سناریو خلاقانه و کاربرپسند پشت آن باشد، می‌تواند انقلابی به پا کند. ازجمله مزایای موشن گرافیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماندگاری موشن گرافیک در ذهن مخاطبین

خواه‌ناخواه با دیدن یک تبلیغی که با موشن گرافیک ساخته‌شده باشد، به‌خصوص زمانی که دست روی یکی از دغدغه‌های مشتری گذاشته باشد، شما به‌عنوان مشتری، همیشه به خاطر می‌سپارید که برای رفع این دغدغه هم که شده، تحت تأثیر موشن گرافیکی که برند ساخته است، از او خریداری کنید. موشن گرافیک‌ها ازآنجایی‌که بر اساس یک سناریویی ساخته می‌شود که راه‌حلی را برای رفع نیاز یا دغدغه مشتری به او دهد، ذهن مخاطب را با تصاویر جذاب و متحرک درگیر می‌کند. به‌این‌ترتیب، مشتری به خاطر می‌سپارد آن‌کسی که می‌تواند برای رفع فلان دغدغه به او کمک کند، برند شما است.

بازاریابی ویروسی با استفاده از موشن گرافیک

جدیدترین و بهترین گزینه در دنیای بازاریابی امروز، برای مخاطبانی که حوصله خواندن متن‌های طولانی یا ویدئوهای بلندبالا و رسمی را ندارند، استفاده از موشن گرافیک است که مخاطب نقش اصلی آن را ایفا می‌کند. به‌این‌ترتیب، می‌توانید با استفاده از موشن گرافیک، ویدئوهای تبلیغاتی بسازید که به‌سرعت وایرال شود و از طریق کانال‌های اشتراک‌گذاری مختلف آن را پخش‌کنید.

موشن گرافیک و انیمیشن چه تفاوت‌هایی دارند؟

احتمالاً انیمیشن‌های کارتونی را تابه‌حال دیده باشید که سیر و روال داستانی‌اش همچنان در گوشه ذهنتان باقی‌مانده باشد. انیمیشن بیشتر حالت داستانی دارد و با استفاده از روایت که در جریان داستان‌ها و شخصیت‌های خود دارد، پیام را به مخاطب منتقل می‌کند؛ درحالی‌که در موشن گرافی شما با روال داستانی روبرو نیستید. یکسری تصویر و عناصر بصری حرکت کرده تا یک پیامی را به مخاطب برساند. موشن گرافیک‌ها بیشتر برای پایه تصویر ساخته می‌شوند؛ درحالی‌که انیمیشن‌ها با شخصیت‌پردازی‌های جذابی که دارند شما را محو داستان می‌کنند. انیمیشن اغلب به لایه‌های داستانی، روانی، احساسی یا فلسفی پرسونا می‌پردازد؛ درحالی‌که در موشن گرافیک، نشانه‌شناسی و سمبولیک‌ها را برای شرح فرایندها و رویدادها پیش‌رو داریم. به همین دلیل است که اغلب از موشن گرافی برای تبلیغات و برندسازی استفاده می‌کنند. 

باهم انواع موشن گرافی و کاربرد آن، اهمیت موشن گرافیک در زمینه برندسازی و … را بررسی کردیم. درصورتی‌که قصد دارید این هنر پرطرفدار و پردرآمد را بیاموزید، مؤسسه سفیر قرن با ارائه بهترین اساتید و متخصصان در این زمینه، شما را برای ورود به بازار کار آماده خواهد کرد. همچنین بدین منظور دوره آموزش ادیوس هم در آموزشگاه برای علاقه مندان حوزه تدوین فیلم برقرار شده است. درصورتی‌که نیاز به راهنمایی بیشتر در این زمینه دارید، با این مؤسسه تماس بگیرید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha