مجهزترین مرکز آموزشی

چگونه خانه خود را هوشمند کنیم؟

  0
 2437

در این مقاله قصد داریم در رابطه با موضوع خانه های هوشمند مطالبی را ارائه دهیم. لازم به ذکر است که برای این منظور باید در ابتدا یک معرفی از خانه هوشمند یا smart home داشته باشیم، پس اگر در رابطه با خانه هوشمند کنجکاو شده اید تا پایان مقاله با ما همراه باشید. همچنین می توانید در دوره آموزش هوشمند سازی ساختمان سفیر قرن شرکت کنید و به صورت تخصصی آن را آموزش ببینید.

تعریف یک خانه هوشمند چیست؟

در این قسمت قصد داریم معرفی خانه هوشمند را داشته باشیم و بگوییم که به چه خانه ای با چه شرایطی هوشمند گفته می شود. در یک خانه هوشمند ارتباطات کاملی بین وسیله های برقی آن وجود دارد که سبب می شود امکان کنترل کردن از مسافت های دور برای شخص وجود داشته باشد. البته قابلیت های خانه های هوشمند در طول سالیان اخیر تفاوت های بسیاری داشته است.
مهم ترین قابلیتی که یک خانه هوشمند به شخص می دهد امکان کنترل آن از مسیر دور است، اما این تنها قابلیت نیست. مصرف انرژی در یک خانه هوشمند بسیار کمتر از خانه های معمولی است و همین امر سبب می شود که هزینه حامل های انرژی به طور چشم گیری کاهش پیدا کند. طبیعتا امکانات رفاهی و آسایشی در خانه های هوشمند بیش از خانه های معمولی است.

مزایای خانه های هوشمند چیست؟

در این قسمت قصد داریم مزایای خانه هوشمند را بیان کنیم، البته توجه داشته باشید که این مزیت ها نسبی است و هر کسی بنابه نیاز شخصی و دلایل خود خانه هوشمند را انتخاب کند.

  • در یک خانه هوشمند سیستم سرمایشی، گرمایشی و روشنایی با توجه به حضور افراد کنترل و تنظیم می شود.
  • دما، نور و رطوبت با توجه به کنترل عملکرد بهتر تجهیزات مدیریت می شوند.
  • تجهیزاتی که معیوب هستند یا مصرف انرژی بالایی دارند شناسایی می شوند.
  • مصرف انرژی تجهیزات خانه هوشمند دارای مانیتورینگ است.
  • تجهیزات با توجه به میزان عرضه و تقاضای انرژی مدیریت می شوند. 
  • در یک خانه هوشمند سیستم اعلام و اطفای حریق وجود دارد که سبب می شود ایمنی منزل افزایش یابد.
  • در خانه های هوشمند تردد اشخاص کنترل می شود و سیستم امنیتی موجود سبب افزایش امنیت ساختمان خواهد شد.
  • در این خانه های هوشمند دوربین های مدار بسته و همینطور دزدگیرهای پیشرفته ای نصب می شود که باعث می شود همه فضای ساختمان به طور کامل تحت نظر باشد. 
  • خانه هوشمند در هنگام وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله میتواند گاز و برق را قطع کند و مانع خسارت های بیشتر شود.
  • در یک خانه هوشمند شاهد این هستیم که کیفیت زندگی افزایش پیدا می کد، زیرا عواملی مانند نور، دما و رطوبت متناسب با نیاز هر شخصی تنظیم می شود.
  • تجهیزات موجود در خانه های هوشمند با استفاده از تبلت، ریموت کنترل، اینترنت و گوشی های هوشمند به اسانی مدیریت می شوند. همانطور که در مطالب بالا هم به این موضوع اشاره کردیم، مدیریت از فواصل دور هم امکان پذیر است.
  • تجهیزاتی که در خانه های هوشمند وجود دارد را با استفاده از سناریوهای خاصی هم می توان کنترل کرد.
  • از طریق نرم افزارهای خاصی می توان به آسانی بر تجهیزات موجود در خانه های هوشمند نظارت داشت و آن ها را کنترل کرد.
  • با توجه به زمان بندی های خاص می توان تجهیزات خانه هوشمند را فعال یا غیر فعال کرد.

مطالب گفته شده در بالا تنها تعدادی از مهم ترین مزایای خانه هوشمند بود.

دیگر دوره های آموزشگاه سفیر قرن: دوره آموزش نصب دزدگیر اماکن

امکانات خانه هوشمند

در ادامه مطالب سعی بر این داریم که در رابطه با امکانات خانه هوشمند توضیحتی ارائه دهیم. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در یک خانه هوشمند نیازی به بودن همه این امکانات نیست، اما برای واضح و مشخص بودن مطالب ما امکانات خانه هوشمند را به طور کامل بیان خواهیم کرد.

  • سیستم روشنایی هوشمند: برای پیاده سازی یک سیستم روشنایی هوشمند می توان از چندیدن راه استفاده کرد، در یک خانه هوشمند ایده آل باید بتوان از همه موارد ذکر شده سیستم روشنایی را فعال یا غیر فعال کرد، اما با تعدادی از این روش ها هم می توان خانه ای هوشمند داشت. کلید سنتی، کلید لمسی، ریموت، تاچ پنل، اپلیکیشن موبایل، تابعیت از سناریویی خاص و در نهایت با توجه به حضور اشخاص راه هایی برای فعال و غیر فعال کردن نور است.
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی هوشمند: در یک خانه هوشمند هنگامی که شخص وارد می شود شاهد این هستیم که سیستم گرمایشی، سرمایشی و رطوبت آن متناسب با سناریویی که برای آن مطرح شده است، تنظیم خواهد شد. البته طبیعتا روش های دیگری هم برای تنظیم دما و رطوبت یک خانه هوشمند هم وجود دارد. به عنوان مثال شخص با اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی هوشمند یا بر اساس ورود و خروج شخص می توان میزان دما و رطوبت موجود در خانه هوشمند را کنترل کرد.
  • سیستم دزدگیر هوشمند و همچنین اعلام سرقت: سیستم اعلام سرقت در یک خانه هوشمند به صورت های مختلفی عمل خواهد کرد. به عنوان مثال شما می توانید منطقه های مختلفی را در این سیستم تعیین کنید، مدت زمان آژیر را مشخص کنید و در صورت تمایل شماره را وارد کنید که در صورت بروز مشکل برای شما پیامکی ارسال شود و دیگر صدای آژیر باعث اذیت کسی نخواهد شد. لازم به ذکر است که سیستم دزدگیر و اعلام سرقت باید منبعی پشتیبانی برای زمان های قطعی برق داشته باشد.
  • سیستم اعلام حریق هوشمند: سیستم های اعلام حریق یکی از امکانات خانه هوشمند است که با توجه به عواملی مانند دود، حرارت، مونوکسید کربن و شعله می تواند وجود حریق را تشخیص دهد. سیستم پس از تشخیص با روش های مختلفی از جمله آژیر، تماس تلفنی و ارسال پیامک این موضوع را هشدار می دهد و با باز کردن پنجره یا قطع کردن گاز از پیشرفت حریق جلوگیری می کند.
  • دوربین مدار بسته: یکی از ملزومات خانه هوشمند دوربین مدار بسته است که برای سیستم ضد سرقت به کار می رود. شما با استفاده از نرم افزار نصب شده بر روی گوشی هوشمند یا تاچ پنل هوشمند می توانید دوربین مدار بسته را کنترل کنید. البته لازم به ذکر است که دوربین های IP از امکانات خانه هوشمند به حساب می آیند و دوربین های معمولی را نمی توان با آن جایگذین کرد.
  • پرده برقی هوشمند: با نصب پرده های برقی هوشمند می توانید با استفاده از تاچ پنل، ریموت کنترل، نرم افزار نصب شده بر روی گوشی های هوشمند و همچنین تعیین سناریو این پرده ها را کنترل کرد. کنترل پرده هوشمند به این معنی است که پرده چه زمانی جمع و چه زمانی کشیده شود. البته پرده برقی هوشمند را می توان به صورتی تنظیم کرد که متناسب با میزان نور کنترل شود.
  • پریز برق هوشمند: یکی دیگر از امکانات خانه هوشمند پریز برق هوشمند است، وظیفه اصلی این پریزها مدیریت برق ورودی به آن است و با استفاده از نرم افزارهای گوشی هوشمند یا تاچ پنل می توان آن ها را کنترل کرد.

برای شرکت در دوره آموزش نصب کولر گازی با آموزشگاه سفیر قرن تماس بگیرید.

خانه خود را چگونه هوشمند کنیم؟

در مطالب بالا امکانات خانه هوشمند را شرح دادیم، برای آن که بتوانید خانه سنتی و معمولی خود را به خانه ای هوشمند تبدیل کنید کافی است چند مورد از امکانات گفته شده را متناسب با نیاز خود در منزل خود پیاده سازی کنید، در چنین حالتی شما صاحب خانه ای هوشمند شده اید و به آسانی می توانید از مسافت های دور آن را کنترل کنید و البته از دیگر مزیت های آن هم برخوردار شوید.

هزینه هوشمند کردن منزل حدودا چقدر است؟

در رابطه با هزینه هوشمند کردن منزل باید به این موضوع بسیار مهم اشاره کنیم که مبلغ دقیقی برای آن وجود ندارد و این موضوع علت های متفاوتی دارد که در ادامه به طور کامل آن را شرح خواهیم داد. در ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشید که در یک خانه هوشمند نیاز به پیاده سازی همه امکانات موجود نیست، پس با توجه به این موضوع قیمت هوشمند کردن منزل هم تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال ممکن است شما برای هوشمند کردن منزل پرده برقی هوشمند را نیاز نداشته باشید، اما شخصی دیگر به این پرده نیاز داشته باشد، پس طبیعی است که هر دو شخص هزینه برابری را پرداخت نخواهند کرد. پس یکی از مهم ترین عواملی که بر روی میزان هزینه هوشمند سازی منزل تاثیر می گذارد، امکانات خانه هوشمند مورد نظر شما است.
عامل دیگری که که بر روی قیمت نهایی هوشمند کردن منزل تاثیر می گذارد استفاده از جنس های مختلف است. طبیعتا هر یک از امکانات موجود برای یک خانه هوشمند رنج قیمتی متفاوتی دارند، شما با توجه به بودجه مالی که در اختیار دارید می توانید جنس و قیمت مورد نظر خود را انتخاب کنید. در نهایت با توجه به مطالب گفته شده و مشاهده عکس خانه های هوشمند می توان به ارتباط خانه هوشمند با شهر الکترونیک پی برد، یعنی برای آن که بتوان شهری هوشمند داشت، در ابتدا باید تعداد خانه های هوشمند را در آن افزایش داد تا در انتها شهری هوشمند و الکترونیک داشته باشیم. در این مقاله سعی بر این شد که مزیت های یک خانه هوشمند را نسبت به خانه سنتی شرح دهیم و البته امکانات مورد نیاز برای پیاده سازی آن را هم بیان کردیم.
امیدوارم از مطالب گفته شده لذت برده باشید.

برای انجام محاسبات و داشتن حسابداری منظم و دقیق پیشنهاد می کنیم کلاس آموزش نرم افزار هلو آموزشگاه سفیر قرن را شرکت کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha