مجهزترین مرکز آموزشی

شوفاژ یا رادیاتور برقی چیست؟

  0
 401

شوفاژ برقی یا رادیاتور برقی وسیله‌ای است که از آن به عنوان گرمایش فضاهای مختلف استفاده می‌کنند. در لوله‌های این دستگاه به جای آنکه آب جریان داشته باشد و با گرم شدن، گرمایش لازم را تولید کند، روغن وجود دارد. اگر شما هم علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری در مورد مشخصات شوفاژ برقی و مزایا و معایب استفاده از آن بدانید، در این مقاله از سفیر قرن ما را همراهی کنید.

مشخصات شوفاژ برقی

شوفاژ برقی چیست

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، شوفاژ برقی یکی از انواع وسایل گرمایشی است که آن را با نام رادیاتور برقی نیز می‌شناسند. این وسیله برای آنکه بتواند محیط موردنظر را گرم کند، به جای انکه داخل لوله‌هایش، آب جریان داشته باشد، روغن جریان دارد و گرمای ایجاد شده به کمک این سیال تولید می‌شود. درواقع المنت‌هایی که در داخل دستگاه قرار دارند، کمک می‌کنند تا روغن داخل لوله‌ها گرم شده و  به جریان بیفتد. سپس داخل پره‌های رادیاتور حرکت می‌کند و باعث می‌شود که آنها گرم شوند. از این طریق گرمای محیط را تامین می‌کند.

در واقع سوختن روغن نیست که گرما تولید می‌کند؛ بلکه  گرم شدن آن توسط المنت‌ها است که حرارت مورد نیاز برای گرمای پره‌ها را فراهم می‌کند.این دستگاه قابل حمل است و همانطور که متوجه شدید، با کمک انرژی برق کار می‌کند. شباهت زیادی به شوفاژهایی دارد که در بیشتر ساختمان‌ها خصوصا آپارتمان‌ها وجود دارد.از دیگر ویژگی‌های این دستگاه، متریالی است که در بدنه استفاده می‌شود. در واقع جنس شوفاژ برقی اغلب آلومینیوم است که در انتقال گرما بسیار مناسب است.

شوفاژ برقی چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، داخل دستگاه رادیاتور برقی، المنت‌هایی تعبیه شده است. گرمای المنت‌ها با کمک انرژی برق تامین می‌شود و سپس روغنی که داخل پره‌های رادیاتور وجود دارد، به کمک المنت‌ها گرم می‌شوند. در این صورت روغن که به حرارت مورد نیاز رسید، در داخل پره‎ها شروع به حرکت می‌کند تا بتواند گرما را به پره‌ها منتقل کند. در این صورت است که رادیاتور حرارت لازم برای گرمایش محیط را بدست می‌آورد.

روغن که طی این پروسه سرد می‌شود، مجدد به طرف المنت‌های موجود در دستگاه حرکت می‌کند تا گرم شود و چرخه انتقال گرما به پره‌های رادیاتور اتفاق بیفتد.

پس از آنکه محیط به میزان لازم گرم شد، ترموستاتی که داخل دستگاه وجود دارد، مداری که المنت را تغذیه می‌کند، قطع می‌کند. حال اگر دمای محیط مقدار گرمای لازم را از دست بدهد و محیط سرد شود، چرخه یک بار دیگر انجام می‌شود تا بتواند گرمای مورد نیاز را تامین کند.

مزایا و معایب شوفاژ برقی

مزایا شوفاژ برقی

در این قسمت می‌خواهیم مزایا و معایب شوفاژ برقی را بررسی کنیم. ابتدا از مزایای این دستگاه می‌گوییم که عبارت‌اند از:

  • تامین گرمایش یکنواخت و مناسب 
  • کاربری راحت 
  • نصب آسان 
  • هزینه کمِ نگهداری و سرویس 
  • دارای ترموستات برای کنترل دمای محیط و مدیریت مصرف برق 
  • بدون نیاز به لوله کشی شوفاژ
  • قابل حمل و سبک
  • تامین حرارت بالا با توجه به برق مصرفی

معایب شوفاژ برقی

رادیاتور برقی در کنار تمام مزایایی که دارد، بدون عیب هم نیست که البته این مورد را می‌توان نسبت به تمام وسایل گرمایشی و سرمایشی عنوان کرد. از جمله معایب این دستگاه عبارت‌اند از:

  • در صورتی‌که مدل ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت خریداری شود، هنگام گرم‌کردن سروصدا تولید می‌کنند. پس بهتر است قبل از خرید به خوبی جستجو کنید و بهترین مارک شوفاژ برقی را خریداری کنید.
  • برای آنکه از مصرف زیاد برق و انرژی جلوگیری کرد، باید عایق‌کاری انجام شود که درنهایت هزینه زیادی دربر خواهد داشت.
  • رادیاتور برقی هنگام تامین گرمای محیط، رطوبت کمی را تولید می‌کند و باعث می‌شود که خشکی محیط افزایش یابد. از این رو محیط خشک برای زندگی اشخاص به ویژه افرادی که سینوزیت، آلرژی و مشکلات تنفسی دارند، مناسب نسیت.
  • در صورتی که سیم کشی محیط قدیمی باشد، نمی‌توان از این وسیله استفاده کرد؛ زیرا برای  نصب آن باید سیستم الکتریکی قوی وجود داشته باشد. ضمن اینکه اگر سیم کشی ساختمان معیوب باشد، احتمال خطر آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی وجود دارد.
  • امنیت رادیاتور برقی پایین است و اگر سیم‌کشی ساختمان درست نباشد، احتمال ایجاد خطراتی مانند برق‌گرفتی وجود دارد. همچنین اگر در نزدیکی کودکان باشد، ممکن است کودک با لمس دستگاه، به خود آسیب برساند.

مکان های مناسب برای استفاده از شوفاژ برقی

شوفاژ برقی به دلیل آنکه برای تولید گرمایش مورد نیاز محیط، نیاز به انرژی برقی بالا و سیستم الکتریکی قوی دارند، بهتر است در مکان‌هایی با متراژ کم مورد استفاده قرار گیرند. همچنین به دلیل آنکه خطر سوختگی کودکان به دلیل تولید حرارت بالا و خطر برق‌گرفتی و حتی مرگ افراد به دلیل سیم‌کشی نامناسب وجود دارد، بهتر است در محیط‌هایی مانند مهدکودک یا خانه سالمندان نصب نشود. ضمن اینکه والدینی که کودک نوپا دارند هم بهتر است این وسیله را در خانه استفاده نکنند.

میزان مصرف برق شوفاژ برقی

تفاوت شوفاژ برقی با بخاری برقی

بخاری برقی نیز یکی از وسایل گرمایش است که با انرژی برق کار می‌کند. ممکن است برخی از افراد این دستگاه را با شوفاژ برقی یکسان درنظر بگیرند در حالی که این چنین نیست و تفاوت‌هایی در کارکرد و مشخصات فنی هرکدام وجود دارد. در ادامه این تفاوت‌ها را بیان می‌کنیم:

  • توان بخاری برقی زیاد است و گرمای بیشتری را تولید می‌کند.
  • بخاری برقی پس از روشن شدن، در مدت زمان کوتاه‌تری فضای محیط را گرم می‌کند که این یک ویژگی برتر این دستگاه نسبت به شوفاژ برقی است.
  • رادیاتور برقی بیشتر مناسب محیط‌های کوچک است، اما بخاری برقی را می‌توان در محیط‌های بزرگ استفاده کرد. زیرا به سرعت می‌تواند فضا را گرم کند.
  • میزان مصرف برق شوفاژ برقی نسبت به بخاری برقی کمتر است. زیرا گرمایی که هیتر برقی تولید می‌کند بیشتر است پس انرژی بیشتری نیاز دارد.
  • بخاری برقی قیمت بیشتری دارد و نیاز به نگهداری آن بیشتر است.

جمع‌بندی

در این مقاله از سفیر قرن، اطلاعات کاملی در مورد شوفاژ یا رادیاتور برقی ارائه کردیم و  مزایا و معایب استفاده از این دستگاه را نیز مورد بررسی قرار دادیم. ضمن اینکه به تفاوت بین این دستگاه با بخاری برقی، پرداختیم تا در صورت تصمیم به خرید، هرکدام که بیشتر مناسب شما بود را انتخاب و خریداری کنید. از اینکه تا انتهای مطلب همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha