مجهزترین مرکز آموزشی

مفاصا حساب چیست و مراحل انجام آن

  0
 444

مدیران کسب‌وکار به‌ویژه اگر در سطح وسیع فعالیت می‌کنند، برای انجام امور مالی شرکت یا سازمان، از متخصصان مالی و حسابداری کمک می‌گیرند. احتمالاً این افراد با کلماتی مانند مفاصا حساب تا حدودی آشنایی دارند یا حداقل یک‌بار هم که شده، آن را شنیده‌اند. ما در این مقاله از سفیر قرن در مورد انواع مفاصا حساب، قراردادهای مشمول، نحوه محاسبه، نحوه درخواست و مدارک لازم برای دریافت آن صحبت کرده‌ایم. لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع مفاصا حساب

مفاصا حساب چیست؟

کلمه مفاصا به معنای تسویه و تعدیل است و به تسویه‌حساب نیز تفسیر می‌شود. سند مفاصا حساب، یک برگه است که در آن تمام جزئیات حساب‌های بدهکار و بستانکار ذکر می‌شود و مراحل تسویه‌حساب نیز در آن مشخص می‌شود. بر اساس آن، در تاریخ مشخصی بعد از بررسی و تصویب حساب، مبالغ مرتبط به شخص (حقیقی) یا شرکتی (حقوقی) که در تعامل مالی یا تجاری با ما به سر می‌برد، تحویل داده می‌شود. پس از دریافت مفاصا، مبالغ مرتبط با دوره‌های قبلی دیگر اعتبارسنجی نمی‌شوند.


معرفی دوره های سفیر قرن: دوره آموزش حسابداری برای حضور قدرتمند در بازار کار


انواع مفاصا حساب

در این قسمت انواع مفاصا حساب را معرفی می‌کنیم و در مورد هرکدام توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

مفاصا حساب بیمه

تسویه‌حساب بیمه تأمین اجتماعی یک فرایند مهم در پروژه‌های پیمانکاری است. این فرایند به‌وسیله مفاصا حساب بیمه انجام می‌شود و بر اساس ماده‌های 37 و 38 قانون تأمین اجتماعی اجرا می‌شود. برای درخواست این نوع مفاصا، پیمانکار باید مدارک تسویه‌حساب با بیمه تأمین اجتماعی را تهیه کرده و به سازمان تأمین اجتماعی ارائه دهد.

مراحل تسویه‌حساب بیمه عبارت‌اند از:

  • ارائه قرارداد به شعبه تأمین اجتماعی پروژه
  • تشکیل پرونده و اختصاص کد کارگاهی به کارفرما
  • ارسال لیست کارکنان و پرداخت حق بیمه آن‌ها به سازمان تأمین اجتماعی

مفاصا حساب مالیاتی

مفاصا حساب مالیاتی به معنای تسویه بدهی مالیاتی است. برای دریافت این نوع مفاصا باید مراحل زیر را طی کنید:

  • تسویه بدهی مالیاتی: ابتدا باید بدهی مالیاتی خود را پرداخت و گواهی پرداخت آن را از اداره مالیات دریافت کنید.
  • درخواست مفاصاحساب: به‌صورت کتبی به اداره مالیات درخواست صدور مفاصا حساب مالیاتی دهید.
  • تسویه بدهی: پس از تأیید صحت مدارک، شما معمولاً تا 5 روز کاری فرصت دارید تا بدهی مالیاتی خود را تسویه کنید و گواهی رسمی را جهت امضا به مسئول مربوطه ارائه دهید.
  • دریافت مفاصاحساب: بعد از تسویه بدهی، مفاصاحساب مالیاتی شما صادر می‌شود.

مطالعه این مطلب را از دست ندهید: حسابداری انبار چیست و چه اصولی دارد؟


مفاصا حساب نقل و انتقال سهام

نقل‌وانتقالات سهام شامل پرداخت مالیات می‌شود که ۴% ارزش اسمی سهام است. بعد از پرداخت مبلغ و تسویه کامل، گواهی تسویه‌حساب مالیاتی صادر خواهد شد. باتوجه‌به این امر، نقل و انتقال سهام نیز مانند دیگر معاملات مشمول مالیات است.

دریافت مفاصاحساب

مراحل نقل و انتقال سهام

  • برگزاری جلسه هیئت‌مدیره 
  • تنظیم صورت‌جلسه رسمی با امضای اعضای هیئت‌مدیره و افراد دو طرف معامله (انتقال‌دهنده و پذیرنده سهام)
  • مدارک هویتی طرفین نقل و انتقال سهام 
  • برگه مفاصا حساب مربوط به نقل و انتقال سهام صادره از سازمان امور مالیاتی کشور
  • نام کلیه افراد صاحب‌سهم قبل و پس از انتقال

مفاصا حساب دارایی آپارتمان

مفاصاحساب مالیاتی در آپارتمان‌ها توسط شهرداری صادر می‌شود و مرتبط با مالیات‌های ملکی است. برگه مفاصاحساب، اعلام می‌کند که ملک موردنظر هیچ بدهی مالیاتی به شهرداری ندارد. این بدهی مرتبط با عوارض نوسازی و پسماند است.


معرفی بهترین نرم افزارهای حسابداری برای مدیران و حسابداران.


مفاصا حساب خودرو

تمامی مشاغل مربوط به خودرو ازجمله صاحبان نمایشگاه خودرو، ماشین‌آلات راه‌سازی و صنعتی، خودروهای مسافربری، خودروهای باری و هم چنین خودروهای سنگین، مشمول مالیات هستند که این‌ها نیز باید با مراجعه به دفتر پیشخوان دولت برای تعیین میزان مالیات، تسویه آن و در نهایت دریافت مفاصا حساب مالیاتی مراجعه کنند.

مفاصا حساب ملک

برای تمامی معاملات ملکی، اعم از انتقال ملک، رهن، اجاره ملک، باید مالیات پرداخت شده و تسویه‌حساب و مفاصای مالیاتی دریافت شود. انتقال‌دهنده معامله ملزم به تسویه‌حساب مالیات می‌شود و برگه مفاصاحساب که در واقع برگه تسویه‌حساب است، به انتقال‌گیرنده تحویل داده می‌شود. برای اخذ مفاصاحساب ملک باید ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی شهر خود مراجعه کنید و باید مدارک ملک و مدارک شناسایی شخص مالک را همراه داشته باشید.

قراردادهای مشمول مفاصا حساب

تمامی قراردادهای حقیقی و حقوقی باید شامل مفاصا باشند و تسویه‌حساب‌ها بر اساس قوانین مفاصاحساب انجام شود. هرگونه بدهی باید قبل از بستن قرارداد تسویه شود، و این تسویه بر اساس قوانین مربوط به مفاصا حساب انجام می‌شود. این نوع قراردادها شامل اجاره مسکن، قراردادهای پیمانکاری، قراردادهای با مبالغ زیاد برای انجام کارهای مختلف، و قراردادهای پژوهشی هستند.


برای ثبت نام در کلاس آموزش نرم افزار سپیدار، با آموزشگاه سفیر قرن تماس بگیرید.


نحوه محاسبه مفاصا حساب

محاسبه مفاصاحساب به نوع تراکنش و قوانین مالیاتی بستگی دارد. برای مثال در مفاصاحساب مالیاتی، بر اساس قوانین مالیاتی کشور معیارهای خاصی برای محاسبه وجود دارد. معمولاً نرخ مالیات بر اساس درآمد یا معامله و نوع درآمد (مانند درآمد شخصی یا درآمد تجاری) مشخص می‌شود. این نوع مفاصا معمولاً معادل مالیات مستحق پرداخت توسط شخص یا شرکت است.  در معاملات ملکی، مفاصا حساب معمولاً بر اساس قیمت واقعی ملک و نرخ مالیاتی اعمال شده برای انتقال ملک محاسبه می‌شود.

نحوه درخواست مفاصا حساب

برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ارائه درخواست کتبی برای گرفتن گواهی مفاصاحساب مالیات
  • بررسی درخواست توسط رئیس امور مالیاتی و صدور گواهی مفاصا حساب
  • بررسی پرونده مالیاتی توسط کارشناس سازمان مالیات و تهیه خلاصه آن
  • اعلام میزان بدهی قطعی مالیاتی به مودی
  • تسویه بدهی مالیاتی توسط مودی و ارائه مدارک به امضای مسئولین

گواهی مفاصا حساب

مدارک لازم جهت دریافت مفاصا حساب

مدارکی که به‌طورکلی برای دریافت مفاصا حساب لازم دارید، عبارت‌اند از،

  • درخواست کتبی جهت دریافت گواهی مفاصاحساب مالیات،
  • برگه‌های گواهی موضوع ماده‌قانون مالیات‌های مستقیم،
  • قبض‌های پرداخت شده مالیاتی به‌عنوان مدرک پرداخت مالیات،
  • نامه استعلام مالیات از دفترخانه.

مدارک مالکیت ملک نیز شامل سند ملکیت، بنچاق، مدارک هویتی، و برگه انحصاروراثت در صورت وراثتی بودن ملک است و برای دریافت گواهی مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی هم گواهی معرفی کارفرما، برگه بدهی کد کارگاهی، و ردیف پیمان نیز لازم است.

جمع‌بندی

مفاصا حساب به معنای تسویه‌کردن مالیاتی و تصفیه موضوعات مالی است که در بیمه، سهام و دیگر زمینه‌ها به کار می‌رود. این فرایند برای هر سازمان یا کسب‌وکار مهم است. برای ثبت درخواست مفاصا یا تسویه‌حساب، نیاز به ارائه درخواست کتبی دارید و نامه آن به مودی (درخواست کتبی گواهی مفاصا را ارائه می‌کند) ارائه می‌شود. تسویه‌حساب معمولاً پس از پایان قرارداد انجام می‌شود.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha